Ny programvara sägs kunna låsa upp kryptospärren på Geforce-kort

Permalänk
Medlem

Så blir det nog ingen ytterligare rusning efter LHR-kort från miners nu. Skönt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så fungerade bios+drivrutin eller var det bara virus/malware?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Oväntat

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vilken överraskning!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Told you so. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Artikel uppdaterad och bumpad.

När ni bumpar artiklar på detta vis syns inget publiceringsdatum och det står heller inte att artikeln har uppdaterats. Jag föreslår en text i stil med "Uppdaterad: 2022-02-24 09:29" så det blir tydligt varför en artikel bumpas och att det kan vara relevant att gå in på den igen.
För just denna artikel så har rubriken ändrats. Annars hade jag missat det helt tror jag och ignorerat uppdateringen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av epaaj:

När ni bumpar artiklar på detta vis syns inget publiceringsdatum och det står heller inte att artikeln har uppdaterats. Jag föreslår en text i stil med "Uppdaterad: 2022-02-24 09:29" så det blir tydligt varför en artikel bumpas och att det kan vara relevant att gå in på den igen.
För just denna artikel så har rubriken ändrats. Annars hade jag missat det helt tror jag och ignorerat uppdateringen.

Filade till bumpen på framsidan med publiceringsdatum och mer tydlig ingress. Ser det bättre ut?

Permalänk

Bara som en sidonot.

ALLA miningsoftwares triggar defenders/antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Filade till bumpen på framsidan med publiceringsdatum och mer tydlig ingress. Ser det bättre ut?

Perfekt från min sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Filade till bumpen på framsidan med publiceringsdatum och mer tydlig ingress. Ser det bättre ut?

Absolut! Snyggt Jonas!

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat kan man tycka. Potentiellt kan man ju lyckas kapa många datorer med stor mängd värde på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Bara som en sidonot.

ALLA miningsoftwares triggar defenders/antivirus.

Precis.
Jag kommer ihåg 1080 Ti och ETHenlargementPill. Den ökade hashrate markant på GDDR5X men utlöste förstås antivirus och, precis som denna, försvann programmet från utvecklarnas Github.

Jag säger inte att detta program är legit, men det behöver inte heller vara skadligt bara för att det snabbt försvann. Man ska dock alltid vara försiktig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av allanballan112:

Tror detta är en malware scam om jag ska vara ärlig.
hypa en unlock som är sketchy , sen få max utbetalning ganska smart

Du var först med detta bland kommentarerna tror jag. Snygg analys

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ska inte diskutera mer då det lätt blir politik men väldigt många ser behovet av fria decentraliserade kryptovalutor som inte kan censureras av stater och andra förtryckare.

Hur censurerar man en valuta?

Skrivet av Thomaseron:

Jag säger inte att det är rätt, men kanske någon som är lite grinig på miners och därmed skapade programmet.

Eller.... Så är det samma typ av person som skapar Ransomware för att kryptera andras lagringsmedium. Alltså folk som vill tjäna pengar genom att sabotera andras egendom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur censurerar man en valuta?

Se på vad Trodeau gjort i Kanada. Polisen kan frysa människors tillgångar utan domstolsbeslut. Individers bankkonton kan frysas godtyckligt. Transkationer som inte faller banken i smaken kan reverseras eller stoppas från att utföras. Jag menar att människorna själva ska ha makten över sina egna pengar, inte banker eller staten. Att banker tillåts hindra människor från att flytta pengar till och från kryptobörser är kriminellt i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Se på vad Trodeau gjort i Kanada. Polisen kan frysa människors tillgångar utan domstolsbeslut. Individers bankkonton kan frysas godtyckligt. Transkationer som inte faller banken i smaken kan reverseras eller stoppas från att utföras. Jag menar att människorna själva ska ha makten över sina egna pengar, inte banker eller staten. Att banker tillåts hindra människor från att flytta pengar till och från kryptobörser är kriminellt i mina ögon.

Det är dock inte censur. Det är bara frysning av pengar.. vilket även kan ske i Sverige (med domstolsbeslut). Sedan har ju inte personer makten över sina egna pengar med Krypto heller. Bara för att staten inte kontrollera den så betyder det inte att folk har kontroll. Exempel är värdet och åtkomst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är dock inte censur. Det är bara frysning av pengar.. vilket även kan ske i Sverige (med domstolsbeslut). Sedan har ju inte personer makten över sina egna pengar med Krypto heller. Bara för att staten inte kontrollera den så betyder det inte att folk har kontroll. Exempel är värdet och åtkomst.

Frysning av pengar är i mitt tycke ondskefullt och jag kallar det censur. Om man använder pengar till "fel saker" enligt myndigheterna då är det inte längre dina pengar, oavsett hur ärligt du har förtjänat dem. Pengarna censureras eftersom de inte får användas fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Frysning av pengar är i mitt tycke ondskefullt och jag kallar det censur. Om man använder pengar till "fel saker" enligt myndigheterna då är det inte längre dina pengar, oavsett hur ärligt du har förtjänat dem. Pengarna censureras eftersom de inte får användas fritt.

Men det gör inte det till rätt användning av ordet för det. Censur kräver att man förändrar eller förbjuder något rakt ut. I ditt exempel har man inte förbjudit en valuta utan man har fryst medlen för en viss person. Inte heller har man förbjudit dem att användas fritt. De har bara beslagtagit en viss del av valutan för att en person eventuellt fått dem via brott eller tänkt finansiera brott. Det är som att dra in en persons körkort för att denne kört onykter och sedan påstå att man censurerat körkortet..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller.... Så är det samma typ av person som skapar Ransomware för att kryptera andras lagringsmedium. Alltså folk som vill tjäna pengar genom att sabotera andras egendom.

Ja, så kan det absolut vara också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En helt okänd ryss släpper något som ingen annan har lyckats med i sluten kod och folk springer som galna för att testa. Ja skyll er själva om ni har flashat in det här i ert grafikkort

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tja, kommer ihåg att jag låste upp ett flertal dvd spelare eller om det var blueray till NTSC genom att trycka in play 5 ggr och sen trycka på paus eller nåt sånt; så detta låste får väl sägas var kompetent oavsett.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar vara mycket fiffel och båg med allt som rör kryptovalutor!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Häva garanti alltså?

Men right to repair då?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Frysning av pengar är i mitt tycke ondskefullt och jag kallar det censur. Om man använder pengar till "fel saker" enligt myndigheterna då är det inte längre dina pengar, oavsett hur ärligt du har förtjänat dem. Pengarna censureras eftersom de inte får användas fritt.

Problemet som vanligt är vad crypto används till idag, vilket inte är vad alla som står bakom crypto säger att det är bra för. Samma sak med NFT's, fast det är nog steget längre.

Permalänk
Medlem

Shocker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vem säger att det är mer slöseri att mina än att tillverka exempelvis stål?
Det är en produkt som efterfrågas på marknaden som tillverkas.

Nu är det väldigt få privatpersoner som har ett eget stålverk hemma och skulle de ha det så tycker jag inte heller att dessa ska få något bidraget som är tänkt till personer som inte har råd att värma sina hem under vintern.
Har man ett elvärmt hus så är det absolut inget slöseri att syssla med mining, det är istället ett väldigt kostnadseffektivt sätt att värma sitt hem på - Jag ställer mig dock frågandes till hur du tycker det är rätt att jag ska betala någon annan persons mining-utgifter, och hur detta ens skulle vara ett alternativ till att lägga pengarna på exempelvis skola.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Nu är det väldigt få privatpersoner som har ett eget stålverk hemma och skulle de ha det så tycker jag inte heller att dessa ska få något bidraget som är tänkt till personer som inte har råd att värma sina hem under vintern.
Har man ett elvärmt hus så är det absolut inget slöseri att syssla med mining, det är istället ett väldigt kostnadseffektivt sätt att värma sitt hem på - Jag ställer mig dock frågandes till hur du tycker det är rätt att jag ska betala någon annan persons mining-utgifter, och hur detta ens skulle vara ett alternativ till att lägga pengarna på exempelvis skola.

Där håller jag med. Det ska inte betalas ut bidrag för elförbrukning. Folk som inte bundit sina elpriser får skylla sig själva. Tycker heller inte det ska beskattas. Mining för privatpersoner är likställt med biodling. En hobby som kan ge lite intäkter om man har tur men oftast kostar det mera än vad det ger. Bidrag till datorhallar och miningföretag är också fel. Allt ska ske på en fri marknad utan bidrag eller straffskatter i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Oj vilken överraskning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Verkar vara mycket fiffel och båg med allt som rör kryptovalutor!

Åtminstone är det ju "decentraliserat" så det inte kan regleras vilket är det viktigaste, eller hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Åtminstone är det ju "decentraliserat" så det inte kan regleras vilket är det viktigaste, eller hur?

Det är ju just det som är problemet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB