Fast mitt i bygget! Behöver rådgivning!

Permalänk

Fast mitt i bygget! Behöver rådgivning!

Hej!
Sitter just nu med datorbygget och har fastnat (det var +10 år sedan sist och kunskaperna har onekligen falnat...)
Ska koppla in PSU:n (Seasonic Focus 750PX 80+ Platinum) till mammakortet (Asus ROG Maximus XII Hero, Z490). CPU:n är en I7-10700 (dvs ej K, ej F). Det som ställer till huvudbry är följande bild i Asus-manualen:
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKgYtj6FOM%2DZEOc&cid=F...

PSU:n har två kablar av denna sort:
https://onedrive.live.com/?cid=F135519AAEBADA03&id=f135519aae...

Problemet gäller det lilla ordet "or" i Asus-manualen... Det finns ingen förklaring (så vitt jag kan se?) vad skillnaden innebär och vilken variant som ska användas och under vilka förutsättningar etc... Det verkar således helt godtyckligt att använda 8 eller 12 pinnar...? Hur gör jag, och varför?

Permalänk
Medlem

Du kollar längst upp till vänster på moderkortet och ser ifall det är en 8pin eller 8+4 pin.
Varför? Antingen räcker strömförsörjningen med 8pin eller så behöver den extra med 4 till.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@Mangelmassa: 8-pin är obligatorisk, den extra 4-pinnaren är mest bara om man tänker överklocka rejält.

Permalänk
Inaktiv

Moderkortstilverkare slänger på mer godis än någonsin för att konkurera. 4-pin är valfritt för att en normal användare inte behöver den.

Permalänk

Snabba svar! STORT tack!!
Moderkortet har 8+4 pin. CPU:n tillåter ju inte överklockning (annat än Turboläget), så då kanske jag kan nöja mig med 8-pinnaren, inte minst för att spara på onödig kabeldragning...

Man kan ju tycka att detta borde förklaras i manualen... :/

Hade också lite huvudbry med inkoppling av chassifläktarna. Förstår inte riktigt detta med Q-Fan funktioner och H_Amp Header...? Nu kopplade jag in 2x140 mm insugsfläktar på en slinga via en splitterkapel till CHA_Fan2, respektive 3 utsugsfläktar (1x120 mm + 2x140 mm) på en slinga via 2 splitterkablar till CHA_Fan3. Alla fläktar är 4-pins PWM (dock av delvis olika fabrikat). Hoppas det blir rätt...?!

Återigen stort tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

H_Amp Header = High Amperage Fan. Kort och gott kan uttaget ge mer Ampere.... till fläkten som är ansluten. Uttaget är framtaget till högre presterande fläktar som kräver mer ström. Skadar inte att dra mindre ström än vad uttaget är gjort för.

CHA_Fan1 / CHA_Fan2 = chassi fan 1 ... 2.

Du kan köra spliter kabel till två olika PWM fläktar. Det värsta som kan hända med två olika fabrikat är att fläktarna snurrar olika snabbt.

Ett normalt fläktuttag, dvs chassi fan 1-2 kan ge 0.8-1.2 A. Med två fläktar på ett uttag blir det inget problem. Kör du tre fläktar så lär de snurra långsamare när strömen inte räcker till.

Permalänk

En del tycks ha venerna direktkopplade till routern! Sååå gött - tack!

Du skrev "Du kan köra spliter kabel till två olika PWM fläktar."
Blir det fel med 3 fläktar via 2 splitters?

Permalänk

De 3 utsugsfläktarna via 2 splitters ger 0,25+0,25+0,18=0,68A. Då bör det vara OK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangelmassa:

De 3 utsugsfläktarna via 2 splitters ger 0,25+0,25+0,18=0,68A. Då bör det vara OK.

Om siffrorna stämmer.. så kan du om du vill få ut full prestanda ur fläktarna : )

Permalänk

Tack! Om det blir knas kopplar jag ur en fläkt ur den slingan och sätter den i CH_Fan1 headern.