Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Permalänk
Medlem

Blir pappa om en månad, behöver jag en bra kamera?

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

Permalänk
Medlem

Bästa kameran är den du har med dig, vilket oftast är mobilkameran.

Permalänk
Avstängd

Behöver och behöver, man får skaffa barn utan att ha en jättedyr systemkamera

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Bästa kameran är den du har med dig, vilket oftast är mobilkameran.

Skriver under på detta.
De roligaste fotona är oftast de spontana i vardagen, då behöver du en kamera som snabbt plockas fram och alltid är med dig.

Permalänk

Köpte en "Dyr" kamera då äldsta dottern föddes (8år sedan), den blev inte mycket använd
Skaffa en mobil med bra kamera istället, det gäller att va snabb

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Inaktiv

Fortsätt att använda mobilkameran är mitt råd.
En systemkamera med bra objektiv tar rätt så stor plats, och dina händer kommer att vara full med blöjor, nappflaskor, ibland lite spya. Du kommer att upptäcka snabbt att systemkameran kommer bli liggandes hemma varje gång ni ska ut på äventyr.

Permalänk
Medlem

Om du inte är fotointresserad annars så skippa det.
Köpte systemkamera och videokamera när dottern föddes och det blev ändå mest mobilfoton.
Och det var 2009, en iphone 13 tar rejält mycket bättre bilder än vad som fanns då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade en A7 III då min dotter föddes. Har dock sålt den nu och använder bara min iPhone 13 Pro Max. Duger mer än väl (förstås inte lika bra, men tillräckligt och du slipper släpa en stor systemkamera med dig över allt samt redigera bilderna efteråt).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa - Den bästa kameran är den du faktiskt har med dig.

Personligen ser jag noll fördelar med att fota med en DSLR när du får såpass bra bilder med en mobiltelefon idag, det är knappast så att man släpar med sig den överallt och i slutändan är det motivet som spelar roll och inte kvaliteten bakom fotot

Spara pengarna och lägga dem på leksaker, aktiviteter eller ett fondkonto till 18-årsdagen, det kan jag lova uppskattas mer...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har du inget direkt fotointresse för övrigt är din mobil utmärkt. Som de andra skriver, den är med överallt och det går framförallt lätt att filma.
Köpte en systemkamera när mitt första barn föddes men det var före mobilernas tid. Avändes ett år ungefär sen glömdes den ofta hemma, behövdes laddas osv så det blev inte många foton efter det.
Din Iphone tar väldigt bra bilder så kör på den!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Den första tiden kommer du klara dig alldeles utmärkt med mobilkameran, just eftersom det är något man "alltid bär med sig". Jag har en dotter på 6 månader, och det hade inte blivit många bilder på henne om jag behövt leta upp en dedikerad kamera varje gång jag vill ta ett foto. Nu är mobilen full av barnbilder istället. Merparten är rätt halvdana, men det blir ändå en del guldkorn som definitivt duger som minne och även för utskrifter till familjen etc.

När ungen blir lite äldre sen kan det dock vara intressant att kika på att köpa en DSLR eller liknande, och speciellt om fotointresset finns där.

EDIT: Kan även tipsa om att passa på att inte begränsa dig till foton utan även filma med mobilen som komplement. Man är så jävla trött de första månaderna och då kan det vara kul att ha lite rörlig bild från den tiden att minnas tillbaka på.

Permalänk
Medlem

Ett roligt råd är att köpa en instax eller polaroid kamera.
Alltid roligt med bilder man kan sätta på kylen och inte bara har i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Hej,

Som rubriken säger så blir jag pappa om knappt en månad och jag har funderat lite på om jag behöver en system- eller dslr-kamera.
Har i dagsläget bara en iPhone 13 Pro och kameran är visserligen rätt bra i den men det är ju fortfarande bara en "mobiltelefonkamera".
När jag pluggade så tog jag en extrakurs i digitalfoto så jag kan grunderna för hur man hanterar en systemkamera manuellt, men jag har aldrig ägt någon systemkamera (bara lånat) själv och har inte överdrivet med praktiskt erfarenhet.

Har länge funderat på att skaffa en systemkamera men det har inte blivit av.

Så här initialt tänker jag mig att jag kan lägga 5k-10k.

Vad säger ni som kan mer om foto/kameror i samband med att man får sitt första barn?

5-10k skulle jag inte tro att du kommer uppleva någon större skillnad mot mobilen.

Utan objektiv ja, skulle kolla recensionerna på dessa tre, de senaste från de tre stora på spegelfria systemkameror under 10k
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5831083,5812413,568...

Men objektiv för att slå mobilen är inte gratis.

Som objektiv hade jag valt ett fast högkvalitativt 50mm med så stor bländaröppning som möjligt, typ 1,4-1,8, ligger på runt 5000:-.

objektivförslag
Permalänk
Medlem

Så spännande för dig, en rolig tid som man saknar! Håller med alla här i tråden. En IPhone räcker gott och väl!

En fråga som också är bra, om du inte redan har koll på det är hur din backup på bilderna ser ut. Att synca till ICloud eller liknande är inte backup. Mina bilder på sonen (han är 24år nu) när han var liten är i dagens mått katastrof, men de finns där och är roliga och titta på ändå. Så en lösning där du säkerställer backup på bilderna är viktigare än kvalitén på bilderna.

Har flera gånger försökt att rädda/återkskapa bilder där föräldrarna inte har kopior på sina barn under första åren. rätt tråkigt om alla bilder försvinner av att man litat på en Telefon/bärbar/molnet eller liknande.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Som många andra nämnt: den bästa kameran är den du har till hands vilket oftast är din mobilkamera.
Mitt tips är: öva in hur snabbt du kan öppna fotoappen.
Har du en iPhone så behöver du bara hålla in fotoikonen på låsskärmen och sedan är det bara att fota för glatta livet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är fotointresserad så jag har bra utrustning (Canon 5D MkIV och bra optik). Jag har mini-fotosessioner med dottern hemma några gånger per år. En del foton blir tillräckligt bra för att beställa papperskopior av.

Men jag tror att en bättre investering är att gå till en proffsfotograf vartannat år och få riktigt bra bilder att rama in för att komplettera de tusentals bilder och filmer du kommer att ha från mobilen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Relik 📜

Kan bara instämma med övriga - mobilkameren duger fint för det mesta. Jag system-fotade dottern en hel del när hon var liten, men över tid föll det bort och på andra barnet nu finns nästan bara mobilbilder. Systemkameran kommer fram typ vid midsommar, jul etc. Och då har jag en Sony A7 som fyller 10 år snart, så knappast latest and greatest.

En viktig aspekt är "tidsfönstret" - barn är notoriskt dåliga på framförhållning, så ditt perfekta Kodak Moment kan vara i 10 sekunder när du egentligen gör något helt annat. Att då behöva hämta kamera... det säger sig själv att telefonen blir räddningen. Och tro mig, du kan aldrig få ungarna att göra om det där amazing/gulliga igen.

Då är jag mera inne på samma spår som @HenrikM, i alla fall när ungarna blir lite större! Jättekul att kunna ta en bild och få ut direkt, speciellt för en generation där allt är digitalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag en pappa, men fick en liten valp i december. Jag har en oneplus 6 (hemsk mobilkamera) och en Canon R6. Vilken tror du jag har använt mest? Jo, mobilen.

När han var liten och inte kunde "sitt" tex så var han alltid i rörelse, så helt omöjlig att få bild på, och när han somnar så vill man inte kliva upp och leta rätt på R6an, med risk för att väcka han, så det blir mobilkameran. Varit sugen på att uppgradera mobilen enbart därför kan jag säga.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en Canon med detta objektiv, oerhört prisvärt och grymt för barn i mindre ljusstarka miljöer.
https://www.cyberphoto.se/objektiv/tele/samyang-50-1-2-as-umc...

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden behöver man en ny kamera för att man får barn??? Ungen kanske behöver blöjor, sovplats och annat men någon kamera behöver hen väl ej?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Oj, vilken respons! Tack.

Skrivet av HenrikM:

Ett roligt råd är att köpa en instax eller polaroid kamera.
Alltid roligt med bilder man kan sätta på kylen och inte bara har i mobilen.

Har en HP Sprocket som jag kan skriva ut små bilder som går att klistra fast, direkt från mobilen. Det är i princip samma sak. Får se till att köpa fler fotopapper till den bara. Bra tips!

Skrivet av Mordekai:

5-10k skulle jag inte tro att du kommer uppleva någon större skillnad mot mobilen.

Utan objektiv ja, skulle kolla recensionerna på dessa tre, de senaste från de tre stora på spegelfria systemkameror under 10k
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5831083,5812413,568...

Men objektiv för att slå mobilen är inte gratis.

Som objektiv hade jag valt ett fast högkvalitativt 50mm med så stor bländaröppning som möjligt, typ 1,4-1,8, ligger på runt 5000:-.

Många som förespråkar mobilen så tack för det här tipset. Nackdelen med nuvarande mobil är att jag bara har 128GB i minne. Det kommer blir ett problem om jag bara kör mobilen.

Skrivet av Lagers:

Så spännande för dig, en rolig tid som man saknar! Håller med alla här i tråden. En IPhone räcker gott och väl!

En fråga som också är bra, om du inte redan har koll på det är hur din backup på bilderna ser ut. Att synca till ICloud eller liknande är inte backup. Mina bilder på sonen (han är 24år nu) när han var liten är i dagens mått katastrof, men de finns där och är roliga och titta på ändå. Så en lösning där du säkerställer backup på bilderna är viktigare än kvalitén på bilderna.

Har flera gånger försökt att rädda/återkskapa bilder där föräldrarna inte har kopior på sina barn under första åren. rätt tråkigt om alla bilder försvinner av att man litat på en Telefon/bärbar/molnet eller liknande.

Vad menar du med att sync till ICloud inte är backup? Antar att du inte bara menar att köra backup på en dator, för då är man ju inte skyddad ifall huset brinner ner. Men att synca till ICloud är väl bättre då, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Nu är inte jag en pappa, men fick en liten valp i december. Jag har en oneplus 6 (hemsk mobilkamera) och en Canon R6. Vilken tror du jag har använt mest? Jo, mobilen.

När han var liten och inte kunde "sitt" tex så var han alltid i rörelse, så helt omöjlig att få bild på, och när han somnar så vill man inte kliva upp och leta rätt på R6an, med risk för att väcka han, så det blir mobilkameran. Varit sugen på att uppgradera mobilen enbart därför kan jag säga.

Lite samma som med en katt, hämtade hem de senaste tillskottet till familjen förra sommaren
Och på en sån liten raket jävel så duger gött och väl mobilkameran till, blir riktigt fina bilder med en Iphone XS må ja säga.

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Medlem

Nej ett större kamerahus används ju främst när du vill arbeta med egna inställningar, att fotografera moment i ditt liv fyller ingen funktion med en systemkamera. Innan du ens hunnit optimera ljusinställningarna för omgivningen så har momentet redan försvunnit.

Kör med en mobiltelefon

Permalänk

Tycker också det räcker med mobilkameran men som en person som jobbat som mobilreperatör i 8 år! Snälla säg till att du har automatisk backup! Fick in kunder dagligen i panik ”snälla rädda min telefon har bilder på mina barns första 5 år utan backup” osv!

Det farliga med mobilbilder enligt mig är
1. Många gör inte backup på de
2. Man tar så många bilder så man slänger antingen allt eller inget vilket resulterar i att du inte går igenom bilderna för där är för mycket skit också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Oj, vilken respons! Tack.

Har en HP Sprocket som jag kan skriva ut små bilder som går att klistra fast, direkt från mobilen. Det är i princip samma sak. Får se till att köpa fler fotopapper till den bara. Bra tips!

Många som förespråkar mobilen så tack för det här tipset. Nackdelen med nuvarande mobil är att jag bara har 128GB i minne. Det kommer blir ett problem om jag bara kör mobilen.

Vad menar du med att sync till ICloud inte är backup? Antar att du inte bara menar att köra backup på en dator, för då är man ju inte skyddad ifall huset brinner ner. Men att synca till ICloud är väl bättre då, eller?

Det enklaste är väl att införskaffa en extern SSD och föra över bilder/videos till den med jämna mellanrum så du inte behöver ha allt lagrat på telefonen? Dels blir det en extra backup och dels kan du frigöra utrymme på mobilen

Annars instämmer jag med de andra här, den bästa kameran är den du har med dig. Köpte en fin kamera som användes flitigt ett tag men då de är större/tar mer plats/jobbiga att bära omkring blir det lätt hänt att de inte får följa med ut såvida man inte har planerat en "foto session".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför i hela friden behöver man en ny kamera för att man får barn??? Ungen kanske behöver blöjor, sovplats och annat men någon kamera behöver hen väl ej?

Det blir nog inte många trådar kvar på SweClockers om enbart nedre delen av behovstrappan ska tillfredställas.

Permalänk
Inaktiv

Låter som att det är villhöver snarare än behöver Den känner vi alla igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Vad menar du med att sync till ICloud inte är backup? Antar att du inte bara menar att köra backup på en dator, för då är man ju inte skyddad ifall huset brinner ner. Men att synca till ICloud är väl bättre då, eller?

Att synca till molnet ger en viss säkerhet, helt klart. men om du råkar ta bort bilderna på Icloud utan att märka det efter ett tag så är de borta eller om du på något sätt inte får tillgång till ICloud försvinner alla bilderna. Att göra backup från Icloud kanske en gång i månaden eller oftare på en extern HDD eller liknande och även kanske lägga dom på sin dator som en backup gör allt mycket säkrare. Om du blir utestängd från ICloud har du bilderna hemma, om huset brinner ner har du de i molnet. Det viktiga är att ha flera kopior av bilderna på olika sätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade valt en Canon med detta objektiv, oerhört prisvärt och grymt för barn i mindre ljusstarka miljöer.
https://www.cyberphoto.se/objektiv/tele/samyang-50-1-2-as-umc...

Då får man ju verkligen vara intresserad i och med att objektivet är manuellt. Relativt snäv bildvinkel åt porträtthållet, så inte helt allsidigt. Jag hade hellre köpt Canons eget 32/1,4. Sigma har ett 56/1,4 om man vill ha något mer åt porträtthållet så att man får autofokus. Båda är förstås lite ljussvagare, men chansen att bilderna blir i fokus är större.

N.b. att dessa objektiv bara passar till Canons spegellösa APS-C med EF-M-fattning och inte vare sig till spegelreflexerna med EF-fattning eller de spegellösa småbildskamerorna med RF-fattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det enklaste är väl att införskaffa en extern SSD och föra över bilder/videos till den med jämna mellanrum så du inte behöver ha allt lagrat på telefonen? Dels blir det en extra backup och dels kan du frigöra utrymme på mobilen

Annars instämmer jag med de andra här, den bästa kameran är den du har med dig. Köpte en fin kamera som användes flitigt ett tag men då de är större/tar mer plats/jobbiga att bära omkring blir det lätt hänt att de inte får följa med ut såvida man inte har planerat en "foto session".

Det är bättre att ha hårddisk av magnetisk typ i detta fall, då en SSD riskerar att förlora information efter en tid utan tillgång till ström.