MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ponera att man kör runt i stadtrafik och polisen åker bakom en och börjar blinka, är det stopp som gäller direkt?
Finns det någon möjlighet att eventuellt kunna dirigera till närmaste parkering/ficka eller liknade?

Hur hade ni gjort eller har det funkat för er?

Snabbast möjliga SÄKRA stopp. Dvs parkeringsficka, kör in på småväg, sväng av från huvudgata etc är bäst. Bara visa att du ser och visa tydligt att du letar efter ställe att stanna. Smitning blir det ju inte förrän du faktiskt försöker köra ifrån.

Polisen vill inte de heller stå på en trafikerad väg vid vägkant.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bärplockaren:

är det stopp som gäller direkt?

Stanna snarast möjligt. Resten ger sig om polisen anser platsen osäker eller ej.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Ponera att man kör runt i stadtrafik och polisen åker bakom en och börjar blinka, är det stopp som gäller direkt?
Finns det någon möjlighet att eventuellt kunna dirigera till närmaste parkering/ficka eller liknade?

Hur hade ni gjort eller har det funkat för er?

Stanna så fort som möjligt där det kan göras säkert.

Citat:

Polisen stoppar fordon i vägtrafikmiljön

Om polisen har signalerat att ett fordon ska stanna, är föraren enligt trafikförordningen skyldig att stanna. Om föraren fortsätter att köra, kan polisen göra ett så kallat förföljande.

Det betyder att polisen genom ljud- och/eller ljussignal uppmärksammar föraren på att han eller hon ska stanna. Avståndet mellan fordonen kan då vara litet. Huvudsyftet med polisens förföljande är att stoppa förarens fortsatta färd.

( https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Regler-...

Permalänk

På ett ungefär, vad är det billigaste man kan komma undan med för en begagnad hoj med ABS-bromsar? Är nybörjare och tänkte ha den för att pendla några mil till jobbet. Är inne på 250-600cc, kör gärna lättare grejer nu i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

På ett ungefär, vad är det billigaste man kan komma undan med för en begagnad hoj med ABS-bromsar? Är nybörjare och tänkte ha den för att pendla några mil till jobbet. Är inne på 250-600cc, kör gärna lättare grejer nu i början.

Lite drygt 30 000kr går det att få tag i exempelvis en Kawasaki ER-6N för. Om jag inte är ute och cyklar fanns de tidigare årsmodellerna både med och utan ABS, så var lite vaken om du tittar på en sådan.

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Lite drygt 30 000kr går det att få tag i exempelvis en Kawasaki ER-6N för. Om jag inte är ute och cyklar fanns de tidigare årsmodellerna både med och utan ABS, så var lite vaken om du tittar på en sådan.

Okej tack för infon!

Permalänk
Medlem

Stenskott på min sprillans nya hoj i tanken.. litet förvisso men ändå surt. Vad bör man göra åt det och hur gör man på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Direkt:

Stenskott på min sprillans nya hoj i tanken.. litet förvisso men ändå surt. Vad bör man göra åt det och hur gör man på bästa sätt?

Hur ser det ut? Närbild skulle underlätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Lite drygt 30 000kr går det att få tag i exempelvis en Kawasaki ER-6N för. Om jag inte är ute och cyklar fanns de tidigare årsmodellerna både med och utan ABS, så var lite vaken om du tittar på en sådan.

Stämmer. Jag hade en ER-6 årsmodell 2011, den hade ABS men vet att tidigare modeller inte hade ABS, vet dock inte från vilket år den började ha ABS. Men värt att kolla.
Förövrigt väldigt trevlig hoj, om än lite liten för en som är ca 1,85.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Stämmer. Jag hade en ER-6 årsmodell 2011, den hade ABS men vet att tidigare modeller inte hade ABS, vet dock inte från vilket år den började ha ABS. Men värt att kolla.
Förövrigt väldigt trevlig hoj, om än lite liten för en som är ca 1,85.

Det är krav på ABS på alla motorcyklar över 125 kubik från 2016. Före det antar jag att det beror på om första ägaren tyckte det var värt de extra kronorna för ABS.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte detta säger så mycket för de flesta men skruvade för första gången på en MC idag. Mer än tillbehör dvs.
Tomgången på min nya Suzuki GSF 1200s (bandit ala 1997) gick alldeles för lågt och sputtrade ut på ca 650-850 rpm.
Efter lite tips från banditgruppen på FB så löste jag det själv. Nu gick tomgången på ca 1100 rpm +-25.

Byta olja och filter skulle jag nog också kunna göra själv men vågar inte pilla på koppling/bromsvätska och alla tre behöver bytas så kommer få lämnas in för en liten service.
Denna MC har gått 4500 mil (800 mil senaste 12 åren) och inte fått mer än oljebyte på dessa år. Den behöver troligtvis lite mer kärlek än den fått tidigare.
För 24kkr är jag rätt nöjd med köpet trots allt. (nybesiktigad i måndags)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Stämmer. Jag hade en ER-6 årsmodell 2011, den hade ABS men vet att tidigare modeller inte hade ABS, vet dock inte från vilket år den började ha ABS. Men värt att kolla.
Förövrigt väldigt trevlig hoj, om än lite liten för en som är ca 1,85.

Den gick att köpa med ABS från och med första årsmodellen 2006. Med den andra och sista faceliften 2012 blev ABS standard på alla svensksålda ER-6N

Permalänk

Ska iväg och göra risk tvåan imorgon. Finns det något jag borded tänka extra på när man gör den?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Ska iväg och göra risk tvåan imorgon. Finns det något jag borded tänka extra på när man gör den?

Inte speciellt. Följ instruktionerna bara, det de vill kolla är att du inte får panik eller tappar / kör omkull i en testmiljö. Vi fick själva välja hastighet i många fall, var inte för våghalsig och kör för fort bara.

Edit: vi körde på flygfält och fick väja för bil / älg etc. Vi fick även köra en liten bana där vi skulle köra som man gjorde på vanlig väg. Sen fick vi köra full fart på flygrakan och den som körde högst hastighet vann och lite annat roligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liorcifer:

Ska iväg och göra risk tvåan imorgon. Finns det något jag borded tänka extra på när man gör den?

Om du får en uppgift "Kör fram till dessa koner och bromsa innan nästa set av koner, du väljer hastighet", tänk på att det faktiskt är du som väljer hastighet. Man behöver inte köra 50 km/h, inte 70 km/h. Ditt ändå mål är att välja en hastighet där du klarar den bromssträckan de visar.

I övrigt var det väl inte så svårt, gick knappt att misslyckas (förutom om man kör omkull).

Lycka till!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte speciellt. Följ instruktionerna bara, det de vill kolla är att du inte får panik eller tappar / kör omkull i en testmiljö. Vi fick själva välja hastighet i många fall, var inte för våghalsig och kör för fort bara.

Skrivet av Lagerlöf:

Om du får en uppgift "Kör fram till dessa koner och bromsa innan nästa set av koner, du väljer hastighet", tänk på att det faktiskt är du som väljer hastighet. Man behöver inte köra 50 km/h, inte 70 km/h. Ditt ändå mål är att välja en hastighet där du klarar den bromssträckan de visar.

I övrigt var det väl inte så svårt, gick knappt att misslyckas (förutom om man kör omkull).

Lycka till!

Ja jag tänker mig att den är lite som risk 2 för bil. Följer man instruktionerna så blir man godkänd. Ska bli intressant, jag har övningskört en hel del men har inte gjort så mycket lågfart och manövreringsgrejer på hojen.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liorcifer:

Ja jag tänker mig att den är lite som risk 2 för bil. Följer man instruktionerna så blir man godkänd. Ska bli intressant, jag har övningskört en hel del men har inte gjort så mycket lågfart och manövreringsgrejer på hojen.

I princip ja.

Men när jag gjorde den var det en väldigt ung tjej med i gruppen som "valde" 70 km/h isch till testet med bromssträcka och konerna. Det var inte ens nära att hon klarade att bromsa innan sista två konerna.

Jag körde runt 45-50 och det var gränsfall att jag klarade det. Och det fanns ingen anledning till att inte köra typ 30 km/h.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

I princip ja.

Men när jag gjorde den var det en väldigt ung tjej med i gruppen som "valde" 70 km/h isch till testet med bromssträcka och konerna. Det var inte ens nära att hon klarade att bromsa innan sista två konerna.

Jag körde runt 45-50 och det var gränsfall att jag klarade det. Och det fanns ingen anledning till att inte köra typ 30 km/h.

Efter 3 år med kort kan jag säga detta med säkerhet - De som inte klarar "älgtestet" i 50km/h är spända och nervösa.
Jag tar mig runt det i 70 utan större problem idag när jag inte har någon press på mig och några år bakom styret, och kör alltid den på lokala manöverbanan några vändor när jag nyss hämtat hojen.

Lågfartsdelen är bara att öva öva öva, det är timmar bakom styret som gäller (och att köra upp med samma hoj som man övat på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Ska iväg och göra risk tvåan imorgon. Finns det något jag borded tänka extra på när man gör den?

som andra skrivit. Lyssna på instruktören och bete dig normalt, alltså lek inte och utsätt ingen för fara så är det lugnt. Du kan inte kugga för att du inte kört på korrekt sätt, det är inte ett prov utan du är där för att lära dig om vilka risker som finns och hur man ska tänka och agera i olika situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Efter 3 år med kort kan jag säga detta med säkerhet - De som inte klarar "älgtestet" i 50km/h är spända och nervösa.
Jag tar mig runt det i 70 utan större problem idag när jag inte har någon press på mig och några år bakom styret, och kör alltid den på lokala manöverbanan några vändor när jag nyss hämtat hojen.

Lågfartsdelen är bara att öva öva öva, det är timmar bakom styret som gäller (och att köra upp med samma hoj som man övat på

Jag har alltid haft ABS vid bromstester så nu när jag köpte en hoj utan ABS är det att öva igen så fort den fungerar som den ska. Behöver veta hur hårt jag kan trycka utan att jag flyger av. Min övningskörningshoj från dag 1 till och med körskola var som tur är utan ABS så jag känner till begränsningarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak som jag inte vet är sagt tidigare men som är värt att veta för de som skall köra upp i sommar=

Se ut som en gubbe, kör som en gubbe och bete dig som en gubbe.
Dvs, ha ljusa kläder, varselväst och genomskinliga visir på hjälmen - Rullar ni till uppkörningen i svarta kläder, tonade visir och ser fräna á la Knightrider kommer ni ha mycket svårare att övertyga att ni är lämpliga att ta kortet.
Detta är något väldigt många missar.

Tjöta gärna med han som kör upp och bete er som att ni är mogna och vuxna, det är tricket

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Efter 3 år med kort kan jag säga detta med säkerhet - De som inte klarar "älgtestet" i 50km/h är spända och nervösa.
Jag tar mig runt det i 70 utan större problem idag när jag inte har någon press på mig och några år bakom styret, och kör alltid den på lokala manöverbanan några vändor när jag nyss hämtat hojen.

Lågfartsdelen är bara att öva öva öva, det är timmar bakom styret som gäller (och att köra upp med samma hoj som man övat på

Runt?

Jag pratar inte om väjningsdelen i lågfartsdelen av manöverprovet.

Sen är det väl rätt självklart att man är bättre efter 3 år än vad man var vid uppkörning, annars har man gjort fel

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Runt?

Jag pratar inte om väjningsdelen i lågfartsdelen av manöverprovet.

Sen är det väl rätt självklart att man är bättre efter 3 år än vad man var vid uppkörning, annars har man gjort fel

Inte jag heller
Tror det kallas högfartsbana från trafikverkets sida?

Största delen för mig var att det känns att man är mer avslappnad jämfört med uppkörningen (Duh), vilket såklart påverkar enormt hur väl du tar väjningen och följande lågfartssvängen.
Sen kanske det blir en skum poäng då det är klart man blir bättre, men just det där att slippa vara bedömd gjorde under för min körning efteråt

Edit*
Banan skall väl köras i 50km/h (förutom inbromsningar etc), men jag anser starkt att den är väldigt bra att lära känna hojen och ett bra moment att öva på när man precis köpt ny hoj, hämtat från förvaring etc i varierande hastigheter. Manöverbanan (Lågfartsbanan?) sitter i ryggraden när polletten väl trillat ner så den är väl ingen som rör efter uppkörningen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Inte jag heller
Tror det kallas högfartsbana från trafikverkets sida?

Det var inte den jag pratade om heller.

Risktvåan har ett moment där man ska välja hastighet för att klara en kort bromssträcka. För att trycka på vikten av att välja rätt hastighet efter förutsättningarna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var inte den jag pratade om heller.

Risktvåan har ett moment där man ska välja hastighet för att klara en kort bromssträcka. För att trycka på vikten av att välja rätt hastighet efter förutsättningarna.

Varierar, vi hade inte det när jag gjorde risk2an, däremot så fick vi hålla olika hastigheter och bromsa från dessa.
Övriga som väntade på sin tur fick gissa hur lång bromsstreckan skulle bli.

Hur man får in "momentet" genom en "aktivitet" varierar alltså beroende på vart man går risk2an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var inte den jag pratade om heller.

Risktvåan har ett moment där man ska välja hastighet för att klara en kort bromssträcka. För att trycka på vikten av att välja rätt hastighet efter förutsättningarna.

Okej, jag missförstod, fel av mig, se nedan

Skrivet av Cerb:

Varierar, vi hade inte det när jag gjorde risk2an, däremot så fick vi hålla olika hastigheter och bromsa från dessa.
Övriga som väntade på sin tur fick gissa hur lång bromsstreckan skulle bli.

Hur man får in "momentet" genom en "aktivitet" varierar alltså beroende på vart man går risk2an.

Samma upplägg som vi gjorde - Samtliga "studenter" genomförde allt ifrån 30, 50, 70, 90, 110 som en trappa beroende på vad man kände man klarade av.
Man fick helt sonika välja var man ville börja, där de som höll i kursen gärna pushade att man skulle pröva "över" sin förmåga, för att känna på och känna till hur det känns - När det ändå kan göras under säkra former.

Är väl tillbaka på det gamla resonemanget att det sägs att män ofta blir bättre förare för att de tar större risker och således lär sig vad som funkar när man får sladd, för man har varit där tidigare under andra former jämfört med de som aldrig vågar göra saker över sin egen förmåga och således aldrig riktigt utvecklas och blir bättre.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Nu är hon ute ur vinterdvalan, 19 år och still going strong. Hoppas bara att ingen mekaniskt strul inträffar denna säsong....

http://www.bilddump.se/bilder/20220419110011-130.238.48.99.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

På ett ungefär, vad är det billigaste man kan komma undan med för en begagnad hoj med ABS-bromsar? Är nybörjare och tänkte ha den för att pendla några mil till jobbet. Är inne på 250-600cc, kör gärna lättare grejer nu i början.

Skulle våga påstå som tidigare nämnt, er6n men även suzuki sv650 och honda cb 600 (hornet) är det bästa att börja på, eller ja valfri japansk hoj runt 600 cc. att börja med lättare kan säkert va en fördel men rent ekonomiskt så kan det vara dumt och är inte så stor skillnad på dom mindre hojarna och 600cc naken hojarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kastar in ett spö och ser om någon har upplevt samma sak.

Susuki GSF650 Bandit '07
2100 mil

Hämtade ut från vinterförvaring, låg oljenivå så fyllde på med första bästa 10W-40 helsyntet från Motul (~400ml gick i, 3L totalt i motorn) för att få upp nivån tillräckligt för att kunna köra 20 km hem.
Har därefter gjort ett olje + filterbyte och gått från vad jag tror var 10W-30/40 halvsyntet till Motuls 10W-40 Helsyntet (Gamla oljan var gul, nya var röd därav gissningen halvsyntet, tror det var motul innan nämnligen (?))

När jag var ute i helgen så reagerade jag på att det är ett vinande ljud (Tänk kedja) från vänstersidan vid 4-5000 rpm+ och acceleration eller i alla fall kraftöverföring ut - Det slutar när man trycker in kopplingen och låter inget vid låga varv.

Vad kan det vara? Jag var inne lite på jag lagt i fel olja (En för lätt olja?) som orsakat något dumt, men jag har egentligen ingen aning, manualen vill ju ha 10W-40. Har landat i att det bör vara växellåda eller någonstans i kraftöverföringen mellan stake och däck i all fall.
Någon som upplevt liknande på Susukis motorer och vet vad det kan vara?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kom på en sak som jag inte vet är sagt tidigare men som är värt att veta för de som skall köra upp i sommar=

Se ut som en gubbe, kör som en gubbe och bete dig som en gubbe.
Dvs, ha ljusa kläder, varselväst och genomskinliga visir på hjälmen - Rullar ni till uppkörningen i svarta kläder, tonade visir och ser fräna á la Knightrider kommer ni ha mycket svårare att övertyga att ni är lämpliga att ta kortet.
Detta är något väldigt många missar.

Tjöta gärna med han som kör upp och bete er som att ni är mogna och vuxna, det är tricket

Jag gjorde en sak som jag tror inte landade helt väl. Tyckte upplägget med 4h uppkörning och att man skulle ha med handledare osv var väldigt dåligt. Jag ville inte besvära kompisar att ta ledigt från jobbet för att jag skulle köra upp.

Så istället körde en vän hojen till uppkörningsplatsen kvällen innan. Så åkte jag dit med bilen på uppkörningen, bytte om och knuffade MC genom grinden innan jag startade och körde. Dom blev lite chockade på uppkörningen "men vart är din handledare?" "hur ska du då kunna köra tillbaka från uppkörningsplatsen" osv. Men det gick

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB