MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kastar in ett spö och ser om någon har upplevt samma sak.

Susuki GSF650 Bandit '07
2100 mil

Hämtade ut från vinterförvaring, låg oljenivå så fyllde på med första bästa 10W-40 helsyntet från Motul (~400ml gick i, 3L totalt i motorn) för att få upp nivån tillräckligt för att kunna köra 20 km hem.
Har därefter gjort ett olje + filterbyte och gått från vad jag tror var 10W-30/40 halvsyntet till Motuls 10W-40 Helsyntet (Gamla oljan var gul, nya var röd därav gissningen halvsyntet, tror det var motul innan nämnligen (?))

När jag var ute i helgen så reagerade jag på att det är ett vinande ljud (Tänk kedja) från vänstersidan vid 4-5000 rpm+ och acceleration eller i alla fall kraftöverföring ut - Det slutar när man trycker in kopplingen och låter inget vid låga varv.

Vad kan det vara? Jag var inne lite på jag lagt i fel olja (En för lätt olja?) som orsakat något dumt, men jag har egentligen ingen aning, manualen vill ju ha 10W-40. Har landat i att det bör vara växellåda eller någonstans i kraftöverföringen mellan stake och däck i all fall.
Någon som upplevt liknande på Susukis motorer och vet vad det kan vara?

Nu vet jag inte vad problemet är men generellt när det gäller olja så kan man inte bara titta på viskositeten. Du kan få helt fel olja om du bara går på viskositeten, du lär ha en olja som lever upp till den klassifiseringen som din hoj kräver.
Bara som ett exempel på bilar, finns hur mycket oljor som helst med 5w-40 viskositet med olika klassningar.
Jag kan inte bara ta en random 5w-40 dunk å vicka i, utan min bil ska ha en olja med acea A3/B3 klassifisering. Och jag kan bara tänka mig att det är ännu känsligare på motorcyklar. Så läs på i handboken där ska det stå vilken olja som ska vara till din motorcykel.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nu vet jag inte vad problemet är men generellt när det gäller olja så kan man inte bara titta på viskositeten. Du kan få helt fel olja om du bara går på viskositeten, du lär ha en olja som lever upp till den klassifiseringen som din hoj kräver.
Bara som ett exempel på bilar, finns hur mycket oljor som helst med 5w-40 viskositet med olika klassningar.
Jag kan inte bara ta en random 5w-40 dunk å vicka i, utan min bil ska ha en olja med acea A3/B3 klassifisering. Och jag kan bara tänka mig att det är ännu känsligare på motorcyklar. Så läs på i handboken där ska det stå vilken olja som ska vara till din motorcykel.

Alla "normala" moderna oljor är bra nog för att möta den standard som hans hoj från 2007 kräver det kan jag nästan garantera.

Däremot så behöver en olja vara anpassad för MC då du har våtkoppling i nästan samtliga motorcyklar. Det vill säga kopplingen är dränkt i motoroljan. Det kräver en viss mix av ämnen för att det inte ska bli kopplingsslir och liknande. Så jag kan tänka mig att just kopplingen börjar bete sig märkligt om du tippat i valfri motorolja avsett för bilar.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nu vet jag inte vad problemet är men generellt när det gäller olja så kan man inte bara titta på viskositeten. Du kan få helt fel olja om du bara går på viskositeten, du lär ha en olja som lever upp till den klassifiseringen som din hoj kräver.
Bara som ett exempel på bilar, finns hur mycket oljor som helst med 5w-40 viskositet med olika klassningar.
Jag kan inte bara ta en random 5w-40 dunk å vicka i, utan min bil ska ha en olja med acea A3/B3 klassifisering. Och jag kan bara tänka mig att det är ännu känsligare på motorcyklar. Så läs på i handboken där ska det stå vilken olja som ska vara till din motorcykel.

Jag har noll koll på standarder för MC då jag bara sysslat med bilar innan, men Suzuki angav JASO-MA samt API-SM, och oljan uppnår JASO-MA2 och API-SN där jag resonerade att 2 är oftast bättre än 1, och SN var en förbättring av SM men skall fortfarande vara kompatibelt, så det bör vara lugnt - Däremot har jag läst många som haft problem med ex. koppling efter byte till en högre viskositet (pga våt koppling) så tänkte om det var liknande

Så jag har kollat standarder, men just då jag läst att det skulle vara känsligare vid annan viskositet jämfört med bilar så gick tankarna dig. Det skall vara rätt enl boken men tänkte om just bytet kan ha gjort ljudet värre, eller om det är lager eller annat som är påväg att ge sig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt bra väder nu, och frugan har pratat lite om att ev ta mc kort, nån gång, kanske. Så förutsatt att jag lyckas övertala henne att skaffa utrustning för att kunna följa med mig på nån tur..
Har ni något bra tips inför att köra med passagerare? stor skillnad i låg fart?

Skjutsade en del på mopeden för, en halv evighet sedan, men då tänkte jag inte mer än absolut nödvändigt
Min plan är att be henne leka staty vid kurvor och svängar i lägre fart, ställa om dämparna och såklart ta allt lite lugnare, till att börja med.

Så. Tips inför att ta en passagerare?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Börjar bli riktigt bra väder nu, och frugan har pratat lite om att ev ta mc kort, nån gång, kanske. Så förutsatt att jag lyckas övertala henne att skaffa utrustning för att kunna följa med mig på nån tur..
Har ni något bra tips inför att köra med passagerare? stor skillnad i låg fart?

Skjutsade en del på mopeden för, en halv evighet sedan, men då tänkte jag inte mer än absolut nödvändigt
Min plan är att be henne leka staty vid kurvor och svängar i lägre fart, ställa om dämparna och såklart ta allt lite lugnare, till att börja med.

Så. Tips inför att ta en passagerare?

Med det sagt, jag har inte vågat köra tjejen ännu. Likaså har hon ingen utrustning så inte kunnat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://www.youtube.com/watch?v=y5vUZouBNgE

Med det sagt, jag har inte vågat köra tjejen ännu. Likaså har hon ingen utrustning så inte kunnat.

Tänkte mig en Stefanie! fast med rörliga höfter och rygg, det som gör mig lite återhållsam inför att köra med en passagerare är att ha någon som rör sig i stadstrafik/lägre fart. Finns nog flera skolor, men det känns enklast att hantera en staty. någon som vrider, vänder och lutar på sig i lägre fart lär kunna förstöra turen lite lättare.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så. Tips inför att ta en passagerare?

Berätta hur du tänkt köra och vad passageraren kan förvänta sig. Jag brukar säga att jag kör mjukt och inga hastiga svängar/bromsar/accelerationer första gången. Då brukar de slappna av efter en 20-30 minuter. Därefter kan man fråga om de vill gasa lite, och att de ska göra exakt likadant fast hålla i sig lite mer med ben och armar.

Kör några enklare sträckor först tills du känner att du har balans och kontroll. Köra i rusningstrafik mitt i stan är väl inte att rekommendera som första tur, åtminstone inte om du tänkt filtrera.

Be dem att alltid fråga när de ska hoppa upp/gå av, annars kan du ramla med hela skiten om de svingar sig upp när du inte är med och balanserar lite lätt.

Be dem även att luta med sätet - varken mer eller mindre lut jämfört med motorcykeln.

Beroende på hur tung passagerare du har (jag har haft mellan 50-125 kg) så beter sig hojen rätt annorlunda, men oavsett så kan du inte riktigt förvänta dig att svänga lite skarp som när du kör själv (om du inte är väldigt duktig och passageraren följer perfekt) samt om du gasar på som du är van ensam kommer du sannolikt att gå upp på bakdäcket.

Permalänk
Medlem

Körde min första övningskörning denna helgen och gjorde även risk 1 o 2, sjukt taggad på att ta kortet fram mot september. Känner att jag behöver köra lite mer innan jag ska köra upp. Men var sjukt kul att köra för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har noll koll på standarder för MC då jag bara sysslat med bilar innan, men Suzuki angav JASO-MA samt API-SM, och oljan uppnår JASO-MA2 och API-SN där jag resonerade att 2 är oftast bättre än 1, och SN var en förbättring av SM men skall fortfarande vara kompatibelt, så det bör vara lugnt - Däremot har jag läst många som haft problem med ex. koppling efter byte till en högre viskositet (pga våt koppling) så tänkte om det var liknande

Så jag har kollat standarder, men just då jag läst att det skulle vara känsligare vid annan viskositet jämfört med bilar så gick tankarna dig. Det skall vara rätt enl boken men tänkte om just bytet kan ha gjort ljudet värre, eller om det är lager eller annat som är påväg att ge sig

Kan ju vara så att den låter som den borde med mer anpassad olja än tidigare såvida det inte låter som missljud. Om man använder olja anpassad för motorcykeln som följer tillverkarens kvalitetskrav eller bättre och täcker kravet på viskositetsområdet så borde det inte vara några problem och behöver inte nödvändigtvis använda originalolja. Även om man i nödfall behöver toppa upp med annan olja som ungefär motsvarar kraven så fungerar det och lär inte skada drivlinan men man bör byta oljan när är lämpligt.

Fullsyntet kan ge mer motorljud typ slammer då allt smörjs rengörs bättre inne i motorns delar, man kan även expandera viskositets området så länge tillverkarens rekommendationer täcks, bra om man kör mycket när det är kallt eller man tänker köra platser där det är väldigt varmt under långa perioder, exempelvis om tillverkaren anger 10W-40 så funkar 5W-40 eller 10W-50.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Börjar bli riktigt bra väder nu, och frugan har pratat lite om att ev ta mc kort, nån gång, kanske. Så förutsatt att jag lyckas övertala henne att skaffa utrustning för att kunna följa med mig på nån tur..
Har ni något bra tips inför att köra med passagerare? stor skillnad i låg fart?

Skjutsade en del på mopeden för, en halv evighet sedan, men då tänkte jag inte mer än absolut nödvändigt
Min plan är att be henne leka staty vid kurvor och svängar i lägre fart, ställa om dämparna och såklart ta allt lite lugnare, till att börja med.

Så. Tips inför att ta en passagerare?

Prata igenom först innan ni rullar en meter
- "Kolla över axeln som pekar mot insidan av kurvan"
- "Gå aldrig på eller av fotpinnarna utan att säga till/fråga innan"
- Håll runt magen och kläm in med låren -> Det absolut värsta som finns att köra folk är om dem är "rädda" att vara nära vilket resulterar i att dem åker fram eller bak med varje inbromsning eller acceleration
- Den bästa passageraren är den som inte märks, du som förare ska inte behöva oroa dig över om passageraren håller i sig eller inte etc, utan det ska kännas "som en".
- Utrustning - Ligger nära i hand med personligt omdöme, men jag kör inte folk en meter utan korrekt och bra anpassad skyddsutrustning

Men det absolut viktigaste - Ansvaret ligger slutligen helt och hållet hos dig, och det ligger även på att du är bekväm och säker nog att skjutsa, och framförallt att du kör tillräckligt mjukt och lugnt att passageraren inte behöver vara rädd för livet (Jag brukar nypa sambon på låret när jag vill gasa ur lite extra, så båda är med på vad som händer)

Jag har aldrig gillat att skjutsa då hela syftet med att köra hoj är att om något går snett så är det bara (oftast iaf) jag som råkar illa ut, men efter att ha åkt mer och mer med någon som är bekväm så märks det knappt, man får köra lite lugnare men en bra passagerare märks inte

Skrivet av Tizzue:

Körde min första övningskörning denna helgen och gjorde även risk 1 o 2, sjukt taggad på att ta kortet fram mot september. Känner att jag behöver köra lite mer innan jag ska köra upp. Men var sjukt kul att köra för första gången.

Lycka till

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Kör du en nyare iPhone? I så fall skulle jag avråda från att fästa den på styret när du kör.
Det är ett känt problem att telefoner som har rörliga delar för bildstabilisering i mobilkameran vibrerar sönder och kameran blir oduglig.
Kan vara värt att kolla upp för sin specifika telefonmodell

Jag skaffade nyligen Quad locks vibrationsdämpare som ska skona kamerorna i nyare iPhones. Vi får se om den fungerar i sommar. Jag kompletterade även med deras USB-uttag.

Permalänk
Medlem

Hämtade min Suzuki GSF 1200 (bandit) 97:a från sin första service på 12 år igår eftermiddag.
Den var i bra skick förutom vätskorna som var i ganska uselt skick. Hon fick en ny tank av E5 (98) så nu hoppas jag hon håller ett par år till utan issues. Nästa besiktning om inget händer är april 2024.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hämtade igår hem Honda 750 Shadow Aero 2010!

Fantastisk kryssare som under provkörning gav mig leende och framförallt rätt känsla i magen.

Otroligt fin och fräsch, elektronisk insprut och komfort som heter duga. Följde med hepco&becker sissy, givi packväskor, givi högfartsruta med mera. Är riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem

This thread is worthless without pics

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Har varit seg med att komma igång med körandet i år men hojen jag ser fram emot mest i år är Ducatis DesertX! Hoppas kunna lägga på ett par hundra mil på en sådan och utvärdera den ordentligt. Självklart behöver man den extra tanken bak för 21 + 8.5 liter soppa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

MC mässan on tour

https://mcbranschen.se/event/mc-massan-on-tour-2022/?gclid=Cj...

Någon som ska till Gillinge 22:a maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

This thread is worthless without pics

For pics on bikes.
#7347231

Here you can post pics too but its more discussion on various subjects about mostly beginners but it changes to pretty much a general discussion.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

MC mässan on tour

https://mcbranschen.se/event/mc-massan-on-tour-2022/?gclid=Cj...

Någon som ska till Gillinge 22:a maj?

Ser mkt intressant ut! Hade helt missat. Men enligt listan verkar det mesta vara uppbokat redan 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

MC mässan on tour

https://mcbranschen.se/event/mc-massan-on-tour-2022/?gclid=Cj...

Någon som ska till Gillinge 22:a maj?

Branschen tycker alltså att vi presumtiva konsumenter ska betala för att provköra cyklar vi är potentiella köpare till....?
Går tammefan kommers i allt numera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elp:

Branschen tycker alltså att vi presumtiva konsumenter ska betala för att provköra cyklar vi är potentiella köpare till....?
Går tammefan kommers i allt numera!

Hur tycker du de ska finansiera det då?

120 kr kändes inte speciellt dyrt om man är intresserad av att testa lite olika hojar på samma ställe. Annars är det väl bara att åka ner till en handlare och provköra gratis antar jag?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Branschen tycker alltså att vi presumtiva konsumenter ska betala för att provköra cyklar vi är potentiella köpare till....?
Går tammefan kommers i allt numera!

Det är ju vad MC-mässan brukar kosta, där man inte ens får köra något i någon större utsträckning.
Tycker dock det är lite tråkigt att de bara riktat in sig på de större städerna, de kunde gott placerat sig lite mer så att det blir lite mer rättvist fördelat köravstånd för fler personer för att kunna delta.
Tycker inte det är ett oskäligt pris med tanke på allt som måste styras upp kring det.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur tycker du de ska finansiera det då?

120 kr kändes inte speciellt dyrt om man är intresserad av att testa lite olika hojar på samma ställe. Annars är det väl bara att åka ner till en handlare och provköra gratis antar jag?

Ja håller med, känns som ett rimligt pris. Dessutom minskar nog risken för "no-show", även om de kanske har en väntelista för att undvika outnyttjade tider.

Tyvärr är jag inte hemma så har inte möjlighet att åka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur tycker du de ska finansiera det då?

120 kr kändes inte speciellt dyrt om man är intresserad av att testa lite olika hojar på samma ställe. Annars är det väl bara att åka ner till en handlare och provköra gratis antar jag?

Jag har varit på otaliga sk "road-show's" när olika fabrikat har turnerat land o rike runt med x antal cyklar av olika modeller för provkörningar.
Aldrig kostat något utan snarare har man bjudit på fika/korv m bröd eller liknande för att locka provkörare och därmed just presumtiva köpare.
Det har ju branschen lyckats finansiera alldeles utmärkt där o då!
Statistiken visar på positiva siffror siffror om man tittar på nyregistrerade tvåhjuliga fordon vilket jag - utan att vara någon ekonom - tolkar som att ekonomin borde vara god:

https://mcbranschen.se/wp/wp-content/uploads/2022/01/12-Nyreg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Ser mkt intressant ut! Hade helt missat. Men enligt listan verkar det mesta vara uppbokat redan 😬

Kan tänka mig, jag hade det på bevakning så bokade 8 hojar inom en kvart från att biljetterna släpptes.

Skrivet av elp:

Branschen tycker alltså att vi presumtiva konsumenter ska betala för att provköra cyklar vi är potentiella köpare till....?
Går tammefan kommers i allt numera!

Jo, man kan ifrågasätta att de tar betalt. Men samtidigt tycker jag att ~100 spänn för att köra 8 fräscha hojar i 20 minuter styck på en bana (lite liten kanske, men bättre än dålig 70 väg) är helt ok och så slipper man stå och tjattra med någon säljare före och efter åker. Här är det mer pang på, cykel efter cykel.

Elhoj på 170 hästar ska bli intressant heh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

MC mässan on tour

https://mcbranschen.se/event/mc-massan-on-tour-2022/?gclid=Cj...

Någon som ska till Gillinge 22:a maj?

Har bokat 8 hojar mellan kl13-15. Ska bli kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Branschen tycker alltså att vi presumtiva konsumenter ska betala för att provköra cyklar vi är potentiella köpare till....?
Går tammefan kommers i allt numera!

Alla mässor jag har gått på har kostat pengar. Sportfiske mässan kostade nära 200 kr senast den gick.

Permalänk
Medlem

Jag var på MC-Mässan när den var i Malmö för någon vecka sen. Tyckte absolut att det var värt 120kr, riktigt trevlig dag!
Provkörde Energicas el-hojar, Tracer 9 GT, Ducati Multistrada bl.a.
Kan varm rekommendera det!

Letar så smått efter mc-jeans så tar gärna emot tips om någon har erfarenhet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoegas22:

Jag var på MC-Mässan när den var i Malmö för någon vecka sen. Tyckte absolut att det var värt 120kr, riktigt trevlig dag!
Provkörde Energicas el-hojar, Tracer 9 GT, Ducati Multistrada bl.a.
Kan varm rekommendera det!

Letar så smått efter mc-jeans så tar gärna emot tips om någon har erfarenhet!

Jag älskar mina Jeans från Knox

https://www.handelsboden.com/herr/knox-urbane-pro-trousers-sv...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Jag var på MC-Mässan när den var i Malmö för någon vecka sen. Tyckte absolut att det var värt 120kr, riktigt trevlig dag!
Provkörde Energicas el-hojar, Tracer 9 GT, Ducati Multistrada bl.a.
Kan varm rekommendera det!

Letar så smått efter mc-jeans så tar gärna emot tips om någon har erfarenhet!

John Doe har en del sjysta modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Börjar bli riktigt bra väder nu, och frugan har pratat lite om att ev ta mc kort, nån gång, kanske. Så förutsatt att jag lyckas övertala henne att skaffa utrustning för att kunna följa med mig på nån tur..
Har ni något bra tips inför att köra med passagerare? stor skillnad i låg fart?

Skjutsade en del på mopeden för, en halv evighet sedan, men då tänkte jag inte mer än absolut nödvändigt
Min plan är att be henne leka staty vid kurvor och svängar i lägre fart, ställa om dämparna och såklart ta allt lite lugnare, till att börja med.

Så. Tips inför att ta en passagerare?

Okej, hunnit med två vändor med passagerare nu, några punkter jag kommit fram till (och gissningsvis alla andra):
1. Se till att ställa om fjädringen för att hantera den extra vikten!
2. Kommunicera tydligt innan färd vad passageraren ska göra, när de ska kliva på och av (i mitt fall "I lägre hastigheter, under 20km/h typ, sitt rak och följ motorcykeln, luta dig inte med eller mot".)
3. Kom överens om enklare signaler för t.ex "stanna", "sakta ned", "Weee, kul! gasa mera!" "nu kan du kliva av".
4. Se till att sätta ned båda fötter ordentligt i marken och var förbered på att balansera moppen när passageraren kliver på/av. Tänk även på den extra vikten vid stoppskylt/rödljus.
5. Moppen blir tyngre, allt går lite trögare/långsammare.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3