Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewin:

Hej där,

Jag har varit kund hos Blocket i många år och haft många bra erfarenheter där jag kunnat sälja av en massa pryler och tjänat extra knäck i mina unga dar. De senaste åren har jag upplevt att Blocket inte känns lika seriöst längre med många som kommer med skambud. Sen har jag försökt att lägga upp annonser på blocket åt mina föräldrar men blivit nekad några gånger vid granskningen och som man inte inte ens orkat ta kontakt längre då deras kundtjänst känns så oproffsiga etc.

Har ni några andra bra alternativ på vart jag kan sälja av mina gamla saker då jag precis flyttat och inte orkar gå igenom Blocket?

Är det bara jag som upplever så eller om jag bara bara haft otur de senaste åren?

Har aldrig sålt på blocket, men grymt mycket på Tradera, detta då även om man lägger ut en vara för ett riktigt underpris så har det nästan alltid sålts till ett överpris, då folk inte vet vad saker är värda.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/en_drom_high_end_b...

Det här med att sälja av hela sitt snordyra datorspels-harem i ett svep, alltså. Det fattar jag inte riktigt. Vem i hela världen är köparen som lägger 65 000 spänn på att köpa en fullskalig spelstation med RGB-bonanza och en fullständig uppsättning tillbehör? Har man suttit på sin gamla Compaq-dator med kulmus och vårdcentralens uttjänta gamla tangentbord i alla år, och sen plötsligt bestämmer sig för att köpa allting nytt och bäst fast ändå begagnat? Sen vill man vara ändå vara lite prisvärd också, så man kör på ett 3080. Känns onödigt med mer än så.

Priset är kanske inte helt uppåt väggarna, men han skulle nog behöva komma ner 15-20 000 rätt omgående. Datorn går för runt 40 000 ny, och jag vet inte om ett par skärmar och diverse Razerprylar är någonting man vill lägga motsvarande en månadslön på.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hade han "Eva" städat ur datorn och tagit bort klisterlapparna så hade han nog tagit 40.000 kr för den.

Haha 🤣🤣

Permalänk
Medlem

Prisvärt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalasis:

Pin är ju en bristvara och 11000 kr styck för hårddiskarna är kanske billigt om de är fulla med film.
Han har nog skrivit en nolla för mycket på båda ställena, 500 för PIn och 2700 med 2 diskar tänkte han nog skriva men jag är ändå inte spekulant..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ännu ett skämt…Kraftig som fan.”

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Ännu ett skämt…Kraftig som fan.”

Det är så intressant att läsa sådana typer av annonser. Det är som att dom försöker blåsa den person som har minst kunskap kring datorer. Men alla känner alltid någon som kan datorer och dess prestanda/pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pin är ju en bristvara och 11000 kr styck för hårddiskarna är kanske billigt om de är fulla med film.
Han har nog skrivit en nolla för mycket på båda ställena, 500 för PIn och 2700 med 2 diskar tänkte han nog skriva men jag är ändå inte spekulant..

Sjönk just datorns pris med 2000kr efter en post här? Hahah visst var den uppe i 12-12.500kr

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bobikong:

Sjönk just datorns pris med 2000kr efter en post här? Hahah visst var den uppe i 12-12.500kr

Du kan ju se annonsen på skärmklippet som postades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller lider "Gaming laptops" på Blocket av ännu värre önsketänkande än stationära datorer? Jag har suttit och slökollat efter eventuell laptop och kan bara konstatera att det går tretton på dussinet av begagnade laptops som "kostade 30tkr ny". Exempel nedan:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_rog_gaming_laptop_gtx_1080___32gb_ram__g703gi_e5013t/100649092

https://www.blocket.se/annons/stockholm/alienware_m15_r2_i7_9750h___rtx_2070/100645137

All heder (nåja, inte heder kanske men kul för dem) om de får dem sålda till utsatt pris men inte är det prisvärt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Är det bara jag eller lider "Gaming laptops" på Blocket av ännu värre önsketänkande än stationära datorer? Jag har suttit och slökollat efter eventuell laptop och kan bara konstatera att det går tretton på dussinet av begagnade laptops som "kostade 30tkr ny". Exempel nedan:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/asus_rog_gaming_laptop_gtx_1080___32gb_ram__g703gi_e5013t/100649092

https://www.blocket.se/annons/stockholm/alienware_m15_r2_i7_9750h___rtx_2070/100645137

All heder (nåja, inte heder kanske men kul för dem) om de får dem sålda till utsatt pris men inte är det prisvärt, eller?

Du kan ju köpa helt ny som är bättre för samma pengar så prisvärda är de definitivt inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/stockholm/2070_rtx_spela_i_5k_u...

Den här säljaren har det lite trögt med försäljningen av sitt två år gamla RTX 2070. Då har han ändå sänkt priset från 8 000 rimliga kronor till pangpriset 6 500. Det är ju bara spelat 200 timmar med. Vad som ska spelas i 5K och 165 Hz refresh rate är lite oklart å andra sidan, men skit i det.

EDIT: Icke att förglömma - det är faktiskt ett Super också. Kanske, i alla fall.

Supermiss.
Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd

Någon som har erfarenhet om blocket betalning?
Det finns uppenbarligen då många blivit scammade. Men jag kan ändå inte som säljare känna trygghet då man överlåter ansvaret på betalning på tredje part, samt att man binds mot klausul att köparen ska undersöka / godkänna varan innan denne väljer att betala.

Nu ska jag sälja saker som väger några gram och kan vadderas i kuvert, men just "godkänna varan", den är så bred den tolkningen att jag inte orkar och vill bara ha en swish helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Någon som har erfarenhet om blocket betalning?
Det finns uppenbarligen då många blivit scammade. Men jag kan ändå inte som säljare känna trygghet då man överlåter ansvaret på betalning på tredje part, samt att man binds mot klausul att köparen ska undersöka / godkänna varan innan denne väljer att betala.

Nu ska jag sälja saker som väger några gram och kan vadderas i kuvert, men just "godkänna varan", den är så bred den tolkningen att jag inte orkar och vill bara ha en swish helt enkelt.

Blocketpaketet är en utmärkt metod för att lura ärliga säljare. Man köper en vara som man är intresserad av via Blocketpaketet, påstår att det ligger en sten i paketet när man får den, och får sedan tillbaka pengarna när man har skickat "tillbaka" stenen till säljaren.

Jag har åtminstone sett en person som blev lurad när han sålde en laptop. Köparen påstod att det låg en annan gammal trasig laptop i paketet (troligtvis hans gamla) och fick pengarna tillbaka. Vet inte hur utbrett det är men det är inte en risk som jag vill ta för någonting värt mer än några hundra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMG:

Blocketpaketet är en utmärkt metod för att lura ärliga säljare. Man köper en vara som man är intresserad av via Blocketpaketet, påstår att det ligger en sten i paketet när man får den, och får sedan tillbaka pengarna när man har skickat "tillbaka" stenen till säljaren.

Jag har åtminstone sett en person som blev lurad när han sålde en laptop. Köparen påstod att det låg en annan gammal trasig laptop i paketet (troligtvis hans gamla) och fick pengarna tillbaka. Vet inte hur utbrett det är men det är inte en risk som jag vill ta för någonting värt mer än några hundra.

Hade den farhågan utan att gräva djupare. Fantastisk "spider sense" av mig ändå. Sjukt onödig tjänst som Blocket säkert betalar sjukt mycket pengar för. Antagligen för att hålla en image av att man erbjuder säkra köp, resultatet sedan spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Hade den farhågan utan att gräva djupare. Fantastisk "spider sense" av mig ändå. Sjukt onödig tjänst som Blocket säkert betalar sjukt mycket pengar för. Antagligen för att hålla en image av att man erbjuder säkra köp, resultatet sedan spelar inte så stor roll.

Ja, de tjänar nog bra med pengar på fakturorna och avbetalning. Har varit några som bor i närområdet men ändå vill att jag ska skicka med Blocketpaketet för att de inte har pengarna nu och vill ha faktura.

Får mig att undra om det kanske är så att några av personerna som påstår att de ska betala hälften nu och andra hälften nästa månad faktiskt inte är bedragare, men bara dåliga på att hantera sin ekonomi och desperata.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMG:

Ja, de tjänar nog bra med pengar på fakturorna och avbetalning. Har varit några som bor i närområdet men ändå vill att jag ska skicka med Blocketpaketet för att de inte har pengarna nu och vill ha faktura.

Får mig att undra om det kanske är så att några av personerna som påstår att de ska betala hälften nu och andra hälften nästa månad faktiskt inte är bedragare, men bara dåliga på att hantera sin ekonomi och desperata.

Som tur är har jag sålt saker runt tusingen och inte behövt stå med dessa frågor, men det är nog som du säger och då blir det plötsligt väldigt tragiskt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vad som ska spelas i 5K och 165 Hz refresh rate är lite oklart å andra sidan, men skit i det.

Bygg bilar med Mulle Meck kanske!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Någon som har erfarenhet om blocket betalning?
Det finns uppenbarligen då många blivit scammade. Men jag kan ändå inte som säljare känna trygghet då man överlåter ansvaret på betalning på tredje part, samt att man binds mot klausul att köparen ska undersöka / godkänna varan innan denne väljer att betala.

Nu ska jag sälja saker som väger några gram och kan vadderas i kuvert, men just "godkänna varan", den är så bred den tolkningen att jag inte orkar och vill bara ha en swish helt enkelt.

Har såld PS5 och en NAS med 4x4TB diskar. Båda gånger har gått smärtfritt utan bekymmer.
Detta var förra året.
Så inga direkt billiga saker jag har skickat.
Sen kan du se tex hur länge köparen har varit aktiv osv, är den ny reggad 2022/Maj så säljer jag inte med blocket paketet.
Då är det pengar i förskott sedan skickas varan. De flesta förstår det, sen kan jag alltid ge mina omdömen från swec, tradera, swed.

Brukar inte sälja till någon som är helt ny utan att få pengar/varan först.

Blocket borde ta fixa omdöme system. Skulle underlätta för alla köpare/säljare.

Ang blocket paketet.

Dem betalar för varan, men pengarna är låsta hos tredje partern.
Skulle en dispyt inträffa så låses pengarna tills säljaren fått tillbaka varan. Ifall det är en sten eller trasig produkt.
Sedan vet man ju inte vad som inträffar. Men viktigt att man tar bilder på paketet, serie nr på produkten osv.
Allt som kan tänkas ifall det skulle bli en dispyt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Måste också tala varmt om Blocketpaketet. Jag har dragit iväg ett par grafikkort därigenom, och det gick som en dans. Det ena var till en småbarnsfarsa i Småland och det andra till en 25-åring i Halland. Båda två skrev jag lite med på chatten först. De svarade snabbt, var trevliga och så vidare. De sedvanliga Blocketprutarna, halva priset-spekulanter och bästa priset-kompisarna skiter jag heligt i - precis som med alla andra begagnataffärer man ägnar sig åt. Skillnaden med Blocketpaketet är att jag tar bilder på allt som kan tänkas vara av intresse vid en tvist. Än så länge har jag inte behövt använda mig av det.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Måste också tala varmt om Blocketpaketet. Jag har dragit iväg ett par grafikkort därigenom, och det gick som en dans. Det ena var till en småbarnsfarsa i Småland och det andra till en 25-åring i Halland. Båda två skrev jag lite med på chatten först. De svarade snabbt, var trevliga och så vidare. De sedvanliga Blocketprutarna, halva priset-spekulanter och bästa priset-kompisarna skiter jag heligt i - precis som med alla andra begagnataffärer man ägnar sig åt. Skillnaden med Blocketpaketet är att jag tar bilder på allt som kan tänkas vara av intresse vid en tvist. Än så länge har jag inte behövt använda mig av det.

Klart att det är bra när det fungerar.

Som säljare finns det dock ingen anledning att använda det.

Vill de inte förskottsbetala säljer jag till någon annan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vill de inte förskottsbetala säljer jag till någon annan.

Det låter jättebra, tycker jag. Kör hårt och lycka till.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

-Jag ska bli nästa Pewdiepie... hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

Ett fynd ju, bara dubbla nypriset!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Blocket gör annonser i följande kategorier gratis. (för alltid?)

För hemmet: gratis
Elektronik: gratis
Personligt: gratis
Fritid & hobby: gratis
Övrigt: gratis

Permalänk

Fick hem en robotdammsugare som var använd tre gånger. Snabb affär, jag frågade inte om något särskilt. När jag får hem den får jag börja rengöra det första jag gör tycker ni detta är okej? Rengör man inte en produkt innan man säljer? Kliar i hela halsen för katthåret. Jag reklamerade då säljaren inte skickade med rengöringsborsten och det gick inte få rent. Även kartong och manual saknades.

Tycker ni detta är okej? Brukar inte handla begagnat mer än på SweClockers så jag har ingen erfarenhet av något annat. Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick hem en robotdammsugare som var använd tre gånger. Snabb affär, jag frågade inte om något särskilt. När jag får hem den får jag börja rengöra det första jag gör tycker ni detta är okej? Rengör man inte en produkt innan man säljer? Kliar i hela halsen för katthåret. Jag reklamerade då säljaren inte skickade med rengöringsborsten och det gick inte få rent. Även kartong och manual saknades.

<Uppladdad bildlänk>

Tycker ni detta är okej? Brukar inte handla begagnat mer än på SweClockers så jag har ingen erfarenhet av något annat. Tack.

"Använd typ 1 gång" på Blocket brukar betyda att varan har varit använd intensivt under en lång period. Det är sådant som man får lära sig av erfarenhet helt enkelt.

Du kan normalt inte förvänta dig kartong eller manual vid begagnatköp om inte detta explicit nämns i annonsen. För tillbehör brukar jag ha som tumregel att tillbehör som är specifika för produkten (t.ex. IO-plåt till moderkort eller nätadaptrar) bör finnas med om inte annat nämns.

Hursomhelst tycker jag inte att det är rätt att du får en vara med tecken på grov användning om det står att den knappt är använd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick hem en robotdammsugare som var använd tre gånger. Snabb affär, jag frågade inte om något särskilt. När jag får hem den får jag börja rengöra det första jag gör tycker ni detta är okej? Rengör man inte en produkt innan man säljer? Kliar i hela halsen för katthåret. Jag reklamerade då säljaren inte skickade med rengöringsborsten och det gick inte få rent. Även kartong och manual saknades.

<Uppladdad bildlänk>

Tycker ni detta är okej? Brukar inte handla begagnat mer än på SweClockers så jag har ingen erfarenhet av något annat. Tack.

Den borde ju absolut varit rengjord lite bättre, men det där kan mycket väl vara 3-4 körningar. Den blir grymt sketen i borsten väldigt fort, har man dessutom djur går det nog snabbare. Hade ju dock varit bra av säljaren att nämna att den städad katt/hundhår om så är fallet.

Permalänk

Vi får se vad Blocket säger. Tycker bara det är tråkigt att man inte begriper bättre? Jag skickade bilden till henne och då anklagade hon mig för att skruvat isär dammsugaren och att garantin inte gäller längre och då var det slutdiskuterat för min del.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||