Permalänk
Medlem

12400f eller 12600k

Tja har ett lite dilemma, spelar just nu på ett 9400f med ett rtx 3050 och vill uppgradera cpun. Vad är bäst att uppgradera till 12400f eller 12600k? Kommer nog inte att uppgradera på ett bra tag efter.

Permalänk
Medlem

12600k helt klart om du har råd. Men tänk på att du behöver mobo också. Kör du ett DDR4 mobo kan du ju ha kvar RAM också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag alltid det är bäst köpa versioner med grafikdelen intakt om det blir något strul med GPUn så sitter man inte i båten.

Permalänk
Medlem

Nu är ju gen 12 en rejäl förbättring mlt tidigare om jag inte missförstått.
Men jag tror inte du kommer känna av prestandaskillnad i spel. Nån annan kanske har riktiga erfarenheter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Personligen tycker jag alltid det är bäst köpa versioner med grafikdelen intakt om det blir något strul med GPUn så sitter man inte i båten.

Jo men nu är det olika cpun också du kanske missade det

Permalänk
Medlem

12400f är låst så tänker du överklocka måste du gå för 12600k. Jag kör själv 12600k och den går att överklocka rejält! Jag kör den på 5.1GHz All-core OC utan problem med luftkylare, har även dragit upp 'efficiency core' clocks till 4.1 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

12400f är låst så tänker du överklocka måste du gå för 12600k. Jag kör själv 12600k och den går att överklocka rejält! Jag kör den på 5.1GHz All-core OC utan problem med luftkylare, har även dragit upp 'efficiency core' clocks till 4.1 GHz.

Funkar den bra med rtx 3050? Vilket moderkort kör du med?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 då jag ville behålla mina gamla DDR4 minnen när jag uppgraderade. 3050 duger väl för det mesta, funkar bra vet jag inte riktigt vad du menar. Med en 12600k eller 12400f för den delen lär du vara GPU begränsad med 3050 i de allra flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerrn:

Tja har ett lite dilemma, spelar just nu på ett 9400f med ett rtx 3050 och vill uppgradera cpun. Vad är bäst att uppgradera till 12400f eller 12600k? Kommer nog inte att uppgradera på ett bra tag efter.

Allt handlar om budget, köp det bästa du har råd med

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har två datorer med rtx 3050.

I5 11600 och i5-3570, de presterar likvärdigt i Fortnite..

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort rekommenderas för 12600k samt vilken kylare?

Permalänk
Medlem

Moderkort spelar mindre roll, se till att det är rätt typ av RAM för vad du vill använda, DDR4 eller DDR5. om du ska överklocka vill du ha Z690 chipset på moderkortet, annars är 'H' och 'B' serien billigare, men har inte stöd för bland annat PCI-E 5.0 på grafikkortet m.m.

Luftkylare är smidigare att installera, och om du köper bra kvalitét är de otroligt tysta, jag kör Noctua NH-U12A Chromax Black då den är diskret och väldigt tystgående även under belastning, med ordentligt med kylning när det behövs och stöd för PWM på fläktarna.
https://www.inet.se/produkt/5323681/noctua-nh-u12a-chromax-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Moderkort spelar mindre roll, se till att det är rätt typ av RAM för vad du vill använda, DDR4 eller DDR5. om du ska överklocka vill du ha Z690 chipset på moderkortet, annars är 'H' och 'B' serien billigare, men har inte stöd för bland annat PCI-E 5.0 på grafikkortet m.m.

Luftkylare är smidigare att installera, och om du köper bra kvalitét är de otroligt tysta, jag kör Noctua NH-U12A Chromax Black då den är diskret och väldigt tystgående även under belastning, med ordentligt med kylning när det behövs och stöd för PWM på fläktarna.
https://www.inet.se/produkt/5323681/noctua-nh-u12a-chromax-bl...

Finns det någon billigare kylare runt 500kr?

Permalänk
Medlem

Absolut, du kan pröva "be quiet! Shadow Rock 3" som finns på elgiganten. Den har lite sämre prestanda och lite mer ljud, därav priset. Men märket är bra så den ska nog duga.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerrn:

Finns det någon billigare kylare runt 500kr?

Arctic freezer 34 esport duo!