Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alakai:

Hej CykelClockers, jag har problem.

Min gamla elcykel blev efter misslyckat försök till stuleri istället vandaliserad på det sättet att el-växeln / displayen är borta. Utan den, ingen fungerande motor osv. Vill inte nödvändigtvis skrota denna och skaffa ny, så söker efter ny panel/växel som passar och där går jag på nit, finner inget som passar motorn, cykelmodellen eller ens kontakten, vare sig genom svensk butik, något i nederländerna eller kinesiskt skit via t.ex. alibaba. Ett av problemen när jag söker dock är att jag inte vet vad kontakten heter, eller ens om det hundra procent faktiskt är den motor som jag söker efter som är den motor jag har på cykeln.

Förmodad motor är Shenguyi DGW11-Front Drive Motor. Själva cykeln är en sex år gammal Brinckers Bakers F7 Dam från Nederländerna, från dåvarande Hello Rider i Danmark. Företaget finns inte kvar i sin dåvarande form.

Bild på brottet.

Bild på kontakten.

Vad ska jag söka efter, vad för lösningar finns? Kommer inte ha råd med ny cykel eller ny motor förrän tidigast nästa lön och mitt knä ska sparas säger doktorn, så är lite smått desperat här. Betalar gärna en tusenlapp för fungerande lösning.

Brinkers finns ju så kan de inte hjälpa dig ? Kontakten ser ut som en din med skruvlåsning, den här är nog rätt kontakt men du ska kanske ha en för kabelmontage men kontakten i sig är nog rätt.
https://www.digikey.se/sv/products/detail/phoenix-contact/166...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alakai:

Hej CykelClockers, jag har problem.

Min gamla elcykel blev efter misslyckat försök till stuleri istället vandaliserad på det sättet att el-växeln / displayen är borta. Utan den, ingen fungerande motor osv. Vill inte nödvändigtvis skrota denna och skaffa ny, så söker efter ny panel/växel som passar och där går jag på nit, finner inget som passar motorn, cykelmodellen eller ens kontakten, vare sig genom svensk butik, något i nederländerna eller kinesiskt skit via t.ex. alibaba. Ett av problemen när jag söker dock är att jag inte vet vad kontakten heter, eller ens om det hundra procent faktiskt är den motor som jag söker efter som är den motor jag har på cykeln.

Förmodad motor är Shenguyi DGW11-Front Drive Motor. Själva cykeln är en sex år gammal Brinckers Bakers F7 Dam från Nederländerna, från dåvarande Hello Rider i Danmark. Företaget finns inte kvar i sin dåvarande form.

Bild på brottet.

Bild på kontakten.

Vad ska jag söka efter, vad för lösningar finns? Kommer inte ha råd med ny cykel eller ny motor förrän tidigast nästa lön och mitt knä ska sparas säger doktorn, så är lite smått desperat här. Betalar gärna en tusenlapp för fungerande lösning.

Skrivet av mrqaffe:

Brinkers finns ju så kan de inte hjälpa dig ? Kontakten ser ut som en din med skruvlåsning, den här är nog rätt kontakt men du ska kanske ha en för kabelmontage men kontakten i sig är nog rätt.
https://www.digikey.se/sv/products/detail/phoenix-contact/166...

Kontakten Mrqaffe länkade är korrekt, det är en M12-kontakt (med 5 stift).
Gissningsvis går det CAN-trafik på den där rackaren för att kontrollera motordriften.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brinkers finns ju så kan de inte hjälpa dig ? Kontakten ser ut som en din med skruvlåsning, den här är nog rätt kontakt men du ska kanske ha en för kabelmontage men kontakten i sig är nog rätt.
https://www.digikey.se/sv/products/detail/phoenix-contact/166...

Skrivet av DavidtheDoom:

Kontakten Mrqaffe länkade är korrekt, det är en M12-kontakt (med 5 stift).
Gissningsvis går det CAN-trafik på den där rackaren för att kontrollera motordriften.

Stort tack kära Swecare. Jag har nog varit på villospår tack vare den jämmerliga motorn och kvittot. Kan mycket väl röra sig om en något äldre model av Bafang c360. Frågan är om denna bör funka trots att den ser snäppet modernare ut, i övrigt stämmer det mesta. Ska se om jag hittar något gammalt foto på stulna displayen samt om möjligt kanske maila bafang och brinckers direkt, i värsta fall får jag inget svar och får chansa på den nya varianten.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Snusfri

Har en Serious Bear Peak 8000 som behöver nya bromsbelägg (bak) men det är en jungel att hitta och lyckas lista ut vad man skall ha.

Så, vad ska jag ha?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THB:

Har en Serious Bear Peak 8000 som behöver nya bromsbelägg (bak) men det är en jungel att hitta och lyckas lista ut vad man skall ha.

Så, vad ska jag ha?

Om bromsmodellen stämmer enligt det som står på hemsidan så har du denna broms
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/BR-M...
och originalbeläggen är dessa
https://bike.shimano.com/en-EU/product/service-upgradeparts/s...
Men det finns många som gör "Shimano b belägg" så du måste ju inte välja Shimanos utan det viktiga är att det är rätt mått och "resin" om du inte ska byta bromsskivor.
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/reservdelar-och-unde...

Edit: Du bör nog även kolla/fylla på olja samtidigt som du byter beläggen, men fyll på efter bytet så att du kan pressa in kolvarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ORBEA ONNA 20

Inte de bästa bilderna nedan men den nya XC-cykeln har kommit efter en (läs kort) lång väntan!

ORBEA ONNA
Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ett problem, jag har blivit med landsvägare och den har ett platt aerostyre och jag undrar om någon har nått tips på belysning för att se som passar på den typen av styren så man slipper krocka med kor ?

Det går att få dit ett Garminfäste men jag tänkte mer på nått som är lätt löstagbart i helhet för den här cykeln är ju en ren leksak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

.

Skrivet av mrqaffe:

Vad säger man mer än att jag har gett efter för den mörka sidan, såg en annons på en landsvägare som jag inte kunde låta bli så jag köpte en födelsedagspresent till mig själv, den verkar förresten även attrahera katter för det kom en väldigt nyfiken och pratig och kelig katt när jag skulle ta en bild
https://i.imgur.com/Axo91ru.jpg
Lite extra kolfiber på den och den känns rätt bra de ca 12 mil jag åkt i veckan.
https://i.imgur.com/kN6Mfzd.jpg
Det var även med 2 uppsättningar reservhjul som jag tror passar bra om man ska köra hårt i skogen eller nått, det verkar i vart fall gå att få på feta 28mm däck...
https://i.imgur.com/W6oLGUv.jpg
https://i.imgur.com/eb0QRrC.jpgDet var ett bra pris så jag slog till fastän cykeln inte har skivbromsar men det är ju inte nån cykel att åka runt och bromsa i skogen med.

Fin cykel!
Dina smalben kommer tacka dig. Vid ev. olycka trasas smalbenen sönder av skivbromsar =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är, Garminfästen är väl lätt löstagbart? Annars finns även rak stång för styret så att man kan fästa saker enkelt. Funderar själv på att köpa något liknande.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bartil:

@mrqaffe
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är, Garminfästen är väl lätt löstagbart? Annars finns även rak stång för styret så att man kan fästa saker enkelt. Funderar själv på att köpa något liknande.

https://m.media-amazon.com/images/I/418CG6gIfWL._AC_.jpg

Den där du länkar går t ex inte att fästa på en Aerobar just för att den inte är rund. Den du länkar förutsätter att det är en rund stång man skruvar fast den på.

Jag håller med om att ett Garminfäste eller dylikt borde vara lämpligt? @Mrqaffe
T ex finns det varianter med Gopro-mounts undertill som man kan fästa lampor i.

Duger inte det så är väl gummisnoddsvarianten möjligt att tillgå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://www.wiggle.se/prime-styrstamsfaste-for-cykeldator
Har haft något liknande som jag fyndade på ebay. Finns även en mängd varianter med gopro-fäste på undersidan. Löser problemet med aero-styre förutsatt att man har styrstamsbultar på framsidan (vilket iofs inte alltid är fallet).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

@mrqaffe
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är, Garminfästen är väl lätt löstagbart? Annars finns även rak stång för styret så att man kan fästa saker enkelt. Funderar själv på att köpa något liknande.

https://m.media-amazon.com/images/I/418CG6gIfWL._AC_.jpg

Garminfästen brukar skruvas fast och visserligen kan man ju montera fasta fästen men då sitter ju pinnen alltid där. Det jag tänkte på var mer om det finns nån lampa man fäster med oringar men som är formad så att den sitter bra på ett platt styre, det finns ju små lysen för att synas men jag tänkte mig nått för att se för jag cyklar ganska lite på upplysta vägar. Lampan ska alltså gå att rikta rätt och inte vrida sig så den skulle behövt en mycket plattare undersida än en som är tänkt att sitta på ett vanligt runt rör.
Stången du länkar funkar inte alls på ett aerostyre, det är alltså lampor för styren av den här typen jag söker
Den här typen kan man skruva ett garminfäste på mitt under

Den nedan kan man sätta en stång vid den runda delen i mitten på men inget av den passar särskilt bra att bara ha en lampa på direkt utan en speciell fastskruvad fästkonsol.

Eller så ska jag skaffa en cykeldator bara för att kunna sätta dit ett framjlus men jag är ännu inte helt nöjd med batteritiderna på datorerna för jag hade velat ha nått som klarar åtminstone en helg 72h utan laddning.

Jo jag vet att det finns lösa fästen man jag har inte känt nån lust att köpa en gps cykeldator ännu pga att de inte passar mig pga kort drifttid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Då förstår jag nog bättre. Men inte behöver du ha en cykeldator bara för att fästet du vill ha sägs vara avsett för cykeldator?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

@mrqaffe
Då förstår jag nog bättre. Men inte behöver du ha en cykeldator bara för att fästet du vill ha sägs vara avsett för cykeldator?

Nej fästen finns lösa men jag tänkte mest om det finns en lampa med passande form för det finns ju många som passar på runda styren och jag har redan ett gäng sådana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fin cykel!
Dina smalben kommer tacka dig. Vid ev. olycka trasas smalbenen sönder av skivbromsar =/

Va? Har aldrig hört talas om att någon cyklist skadat smalbenen p g a skivbromsar.
Däremot kan plattpedaler med vassa piggar göra väldigt ont.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En sådan har jag försökt att få tag på länge nu men missar fanskapet varje år! Hahah! i år tänkte jag försöka hugga i en sådan.

From torsdag 19/5 finns det i butik

Har höjts något i pris, men är fortfarande billigare och mer prisvärt än andra ställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sec:

Va? Har aldrig hört talas om att någon cyklist skadat smalbenen p g a skivbromsar.
Däremot kan plattpedaler med vassa piggar göra väldigt ont.

ÖH? okey då har du missat något.
De är förbjudna numera i cykeltävlingar. Men verkar bli godkända snart inom tour de france
https://www.expressen.se/sport/cyklistens-ilska-efter-otacka-...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sec:

Va? Har aldrig hört talas om att någon cyklist skadat smalbenen p g a skivbromsar.
Däremot kan plattpedaler med vassa piggar göra väldigt ont.

Skrivet av griid:

ÖH? okey då har du missat något.
De är förbjudna numera i cykeltävlingar. Men verkar bli godkända snart inom tour de france
https://www.expressen.se/sport/cyklistens-ilska-efter-otacka-...

Det är en myt att skivbromsar är farliga, det har förekommit att folk bränt sig på dem men skärskadan i benet som sägs ha skett berodde enligt cyklisten själv på kuggkransen och inte nån bromsskiva och skivbromsar har varit godkända av UCI sedan 2018 (artikeln som länkas är från 2016)
En liten video om det.

Att det tagit tid innan de blivit godkända har nog mer med reglerna för tävlingar att göra än säkerhetsrisker, alla UCI regler är ju inte baserade på att göra den bästa cykeln utan för att göra det mer tekniskt likvärdigt så att cyklisten ska vara den mest betydelsefulla parametern och att publiken ska känna igen en cykel, det är tex ännu inte tillåtet med liggcyklar och kåpor för att förbättra aerodynamiken eller superlätta cyklar även om tekniken idag gör att man kan bygga dem så starka att de blir säkra, det handlar väl också lite om att begränsa kostnaderna för cyklarna likt hur det funkar inom F1, allt som är tekniskt snabbast och bäst är inte tillåtet på tävlingar även om det skulle vara ok på en cykel som man bara använder på vägen eller säg på en triathloncykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/z7BNWRQ.jpg

From torsdag 19/5 finns det i butik

Har höjts något i pris, men är fortfarande billigare och mer prisvärt än andra ställ.

Du är dagens guldkorn! Tack! Har lagt in det i kalendern!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@THB

Ser du Lidl-kampanjen ovan?
Silikonspray för 40 kr är värt att använda på cykel så är den lättare att hålla ren! Körs med fördel på fälgar (förutsatt skivbroms) och ram.

Jag kör spray på cykel (akta bromsskivorna) och gnugga med mikrofiber duk direkt efteråt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en myt att skivbromsar är farliga, det har förekommit att folk bränt sig på dem men skärskadan i benet som sägs ha skett berodde enligt cyklisten själv på kuggkransen och inte nån bromsskiva och skivbromsar har varit godkända av UCI sedan 2018 (artikeln som länkas är från 2016)
En liten video om det.
https://www.youtube.com/watch?v=vBeSDCHhAPk

Att det tagit tid innan de blivit godkända har nog mer med reglerna för tävlingar att göra än säkerhetsrisker, alla UCI regler är ju inte baserade på att göra den bästa cykeln utan för att göra det mer tekniskt likvärdigt så att cyklisten ska vara den mest betydelsefulla parametern och att publiken ska känna igen en cykel, det är tex ännu inte tillåtet med liggcyklar och kåpor för att förbättra aerodynamiken eller superlätta cyklar även om tekniken idag gör att man kan bygga dem så starka att de blir säkra, det handlar väl också lite om att begränsa kostnaderna för cyklarna likt hur det funkar inom F1, allt som är tekniskt snabbast och bäst är inte tillåtet på tävlingar även om det skulle vara ok på en cykel som man bara använder på vägen eller säg på en triathloncykel.
https://www.youtube.com/watch?v=EZ0agCNKHUg

Märkligt.
Jag känner landsvägscyklister som skadat sig på detta och cykelmekaniker som menar att de är farliga. Skulle inte säga att det är myt direkt. Men det kanske inte är så vanligt som jag trott.
Du länkar även du en gammal länk från 2017

Nyligen postad video:

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märkligt.
Jag känner landsvägscyklister som skadat sig på detta och cykelmekaniker som menar att de är farliga. Skulle inte säga att det är myt direkt. Men det kanske inte är så vanligt som jag trott.
Du länkar även du en gammal länk från 2017

Nyligen postad video:
https://www.youtube.com/watch?v=QOYKUFlDSBQ

Mumlar inte den gubben mest hur fan kan han blivit skadad vid örat av bromsskivan?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Märkligt.
Jag känner landsvägscyklister som skadat sig på detta och cykelmekaniker som menar att de är farliga. Skulle inte säga att det är myt direkt. Men det kanske inte är så vanligt som jag trott.
Du länkar även du en gammal länk från 2017

Nyligen postad video:
https://www.youtube.com/watch?v=QOYKUFlDSBQ

Jag syftade på att artikeln om att skivbromsar inte är tillåtna var från innan de tilläts, det är ju dumt att hävda att de är otillåtna och få det att verka som att de ska tillåtas i framtiden. I nutid är de UCI godkända för de som vill ha en cykel som följer deras tävlingsbestämmelser och de som inte ska delta i UCI-tävlingar kan ha andra bromsar.

Personligen tror jag skivbromsar har ökat säkerheten pga att de har mer väderoberoende och förutsägbar bromsverkan, det krävs också mycket mindre kraft för att bromsa och de behöver mindre underhåll. Naturligtvis kan det ju hända olyckor ändå men på det stora hela lär skivbromsar innebära färre skadade. Som året runt cyklist så gillar jag verkligen inte fälgbromsar eller fotbroms för de fungerar inte särskilt bra på vintern jämfört med hydraulisk skivbroms, mekaniska skivbromsar har fortfarande alla nackdelar som wirarna innebär med friktion och risk att de fryser fast förutom att bromsklossarna måste skrapa ren fälgen. Hydrauliska fälgbromsar är också ovanligt och har i princip bara förekommit på touringcyklar så det är ju nääästan alltid wirar inblandade i fälgbromsar medan det oftast är hydraulik på skivbromsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag har börjat att cykla lite grus och skog med min polare och köpte mig en Trek X-Caliber 9 och är på jakt efter en lite billigare cykeldator.
Helst skulle jag vilja ha cadens, fart och GPS.
Men alla är så dyra men jag hittade en XOSS g+ som man kan få med gps, hastighet och cadens för 900kr på amazon.

Har fått rätt bra kritik också, men vissa gnäller på långsam gps.
Någon som har någon erfarenhet eller har något annst tips?
Behöver inte vara någon värsting, cyklar mest för motion och kunna rättfärdiga en öl 😁

https://www.xoss.co/pages/xoss-g.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Märkligt.
Jag känner landsvägscyklister som skadat sig på detta och cykelmekaniker som menar att de är farliga. Skulle inte säga att det är myt direkt. Men det kanske inte är så vanligt som jag trott.
Du länkar även du en gammal länk från 2017

Nyligen postad video:
https://www.youtube.com/watch?v=QOYKUFlDSBQ

Elaborera gärn hur man kan skada sig på skivbromsar: jag begriper inte konceptet!
I mina ögon så sitter "skivan" innanför gaffeln: hur ska smalbenet lyckas komma åt den? Man råkar klickar ur skon i samband med vurpan och får på något magiskt sätt in den innanför gaffeln så att det skär upp fläsket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Elaborera gärn hur man kan skada sig på skivbromsar: jag begriper inte konceptet!
I mina ögon så sitter "skivan" innanför gaffeln: hur ska smalbenet lyckas komma åt den? Man råkar klickar ur skon i samband med vurpan och får på något magiskt sätt in den innanför gaffeln så att det skär upp fläsket?

Dumt att skriva smalben, händer lite var stans på kroppen. Verkar vara vanligast vid fall och kontakt med skivbromsen.
Jag vet bara att det har hänt olyckar, säkert inte ofta om jag får gissa. Men ligger de i belgisk klunga tex så är risken såklart större att de hakar i och ramlar omkull och skär sig. Skaderisken är väldigt hög i cykling med tanke på hastighet och minimalt med skydd. Såklart de vill minimera riskerna.

Varning, mild skrapsårsbild nedan i länken. Det är bara att säka i valfri sökmotor på disc brakes och accidents så dyker värre bilder upp.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/this-is-why-we...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Dumt att skriva smalben, händer lite var stans på kroppen. Verkar vara vanligast vid fall och kontakt med skivbromsen.
Jag vet bara att det har hänt olyckar, säkert inte ofta om jag får gissa. Men ligger de i belgisk klunga tex så är risken såklart större att de hakar i och ramlar omkull och skär sig. Skaderisken är väldigt hög i cykling med tanke på hastighet och minimalt med skydd. Såklart de vill minimera riskerna.

Varning, mild skrapsårsbild nedan i länken. Det är bara att säka i valfri sökmotor på disc brakes och accidents så dyker värre bilder upp.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/this-is-why-we...

Men i artikeln framkommer ju inget som visar att skivbromsar är farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Men i artikeln framkommer ju inget som visar att skivbromsar är farliga.

Det är väl upp till var och en. Ska du bara cykla själv är säkert skivbromsar hur bra som helst, men ska du ligga i klunga skulle jag nog fundera en extra gång.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Dumt att skriva smalben, händer lite var stans på kroppen. Verkar vara vanligast vid fall och kontakt med skivbromsen.
Jag vet bara att det har hänt olyckar, säkert inte ofta om jag får gissa. Men ligger de i belgisk klunga tex så är risken såklart större att de hakar i och ramlar omkull och skär sig. Skaderisken är väldigt hög i cykling med tanke på hastighet och minimalt med skydd. Såklart de vill minimera riskerna.

Varning, mild skrapsårsbild nedan i länken. Det är bara att säka i valfri sökmotor på disc brakes och accidents så dyker värre bilder upp.
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/this-is-why-we...

Hur får man en bromsskiva dit för hjulet borde ju ta i långt innan bromsskivan. Det hade varit intressant att se hur det gått till i det där fallet.
Själv är jag dock övertygad om att skivbromsar inte är farligare vid normal cykling för där blir man ju inte överkörd av en klunga andra cyklister om man ramlar och ekrarna lär ju vara farligare, Spinergy hjulen blev ju bannad pga skärrisken för de var hade ju 8 "ekrar" medans dagens motsvarigheter inte är öppna i mitten. Min första landsvägscykel i början på 80 talet hade också väldigt vassa platta aeroekrar och det var Shimanohjul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av griid:

Det är väl upp till var och en. Ska du bara cykla själv är säkert skivbromsar hur bra som helst, men ska du ligga i klunga skulle jag nog fundera en extra gång.

Varför?