Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Attans dåliga nyheter denna morgon...

https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Classic-Japanese-a...

Jag som hade räknat med att köpa en ny Onkyo hösten 2023 med 8k.. Köpt en ny var 3:e år, absolut inte "bäst ljud", men "bra nog" för priset samt att man fick senaste teknologin till rimlig peng... Köper man Sony, Yamaha eller Marantz så blir det dubbla priset och man står där med stenålders-tech efter 2-3 år, absolut inte värt pengarna.

Vad fasen skall man handla nu? Har ju Onkyo överallt! I vardagsrummet, på kontoret vid datorn... Hos föräldrarna... syrran har till och med en av mina gamla Onkyos... Buuhuu...

Var bara tvungen att skriva av mig min stora besvikelse av detta tråkiga besked...

RIP Onkyo!

Genuint nyfiken på varför? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Genuint nyfiken på varför? 🙂

De håller inte längre? Nej, men har ju alltid varit något nytt ljudformat som dykt upp. Inbyggd chromecast och sådana helfiffiga prylar har ju också varit anledningar till varför man uppgraderat.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Har en kombinerad CD-spelare och förstärkare. CD-släden gick sönder och sen dess har den stått i garderoben (tror jag kopplade den till datorn ett kort tag). Min plan är att sonen ska ta över den när han är äldre. Har ändå bra högtalare till dem (nånstans...).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

När jag i mitten av 80-talet skulle få min första stereo gick jag runt och kollade och lyssnade på flera olika i lagom prisklass.
Då jag fick höra en Onkyo blev frågan "vad är det andra för skräp?"
Hittade inget lika bra i samma prisklass men många dyrare modeller/fabrikat som lät sämre.

Fick bli en Onkyo, och den använder jag fortfarande, snart 40 år senare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Haha, vad fan, köper folk nya så ofta?

Här sitter jag på en Yamaha RX-V567 från 2010 och tycker den är riktigt bra fortfarande.

Jävla märkligt att en ska behöva byta ut hela förstärkardelen och alltihopa bara för att få lite fler tekniska funktioner.

Finns det smidiga och prisvärda lösningar om en inte vill köpa allt i ett paket?

Tyvärr en nackdel med hemmabio. Kommer nya bild- och ljudformat som kräver att man hänger med.
Min AVR låter suveränt men tar inte in ens 4K. Nintendo Switch fungerar suveränt både bild och ljudmässigt men saknar alla de nya formaten till nya konsoler, bluray osv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var inte Onkyo ett "fattigmans-hifi"? .... så minns jag det när jag en gång intresserade mig för förstärkare och ljud nån gång i början av 90-talet

Jag skulle absolut inte säga att det var fattifmans-hifi, dock så hanterade dom inte hifi "kraschen" i mitten på 90:talet speciellt bra.
Innan dess så täckte dom hela spektrat från billigt till snordyrt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tyvärr en nackdel med hemmabio. Kommer nya bild- och ljudformat som kräver att man hänger med.
Min AVR låter suveränt men tar inte in ens 4K. Nintendo Switch fungerar suveränt både bild och ljudmässigt men saknar alla de nya formaten till nya konsoler, bluray osv

Var tredje år måste väl ändå vara rätt extremt och mest onödigt?

Mycket märkligt att det inte finns separata förstärkardelar och teknikdelar. Så mycket onödiga resurser som bara slängs bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Tråkiga nyheter, har i enlighet med signatur en Onkyo.

Texten i nyheten sätter dock fingret på något i mitt tycke aktuellt.
Streamingtjänster är ju #1 idag och du anses i princip vara Audiofil om du har en hembioförstärkare, vilket är i princip så långt ifrån sanningen du kan komma.

Hursomhelst så finns det i mitt tycke fortfarande en marknad för ordentliga högtalare i ett hemmaljudcenter, håller inte alla med?
För detta behöver en såklart en ordentlig förstärkare. Branschen har misslyckats fatalt med att löskoppla ljudet tillräckligt från de streaming-tjänster (ljud och bild) och andra tekniker (HDMI, wifi-standard etc) som är populära för stunden.

Osammanhängande rant över....

Personligen tror jag just högtalarna är problemet, inte övergången till streamingtjänster. De allra flesta har inte ett dedikerat biorum, och de flesta kan/vill/får ("Wife Approval Factor" ) inte ha (relativt) gigantiska högtalare ståendes i tv-rummet.

För bara några år sen var det enda alternativet om man ville ha någon form av ljud som är bättre än TV'ns inbyggda högtalare. Idag kan du köpa en ljudlimpa eller aktiva trådlösa högtalare som är "bra nog" för den stora massan (mig själv inkluderad). Plötsligt är en AVR överflödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Köper man Sony, Yamaha eller Marantz så blir det dubbla priset och man står där med stenålders-tech efter 2-3 år, absolut inte värt pengarna.

Om man bortser från frånvaro av 8K-stöd så är det väl inte så mycket annat som förändras så snabbt att en reciever är stenålder efter så kort tid? En reciever utan HDMI och 4K-stöd skulle jag kunna kalla stenålder idag. Kanske brist på VRR-stöd också, men det är för nuvarande skitsamma för egen del

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Hade en Onkyo TX-NR636 som strax efter att jag köpte den så dog nätverket på den. Av nån anledning hade dom monterat det på HDMI-modulen.
Det fanns en återkallelse för felet på modellen före eller över/under, minns inte. Men inte min modell såklart...

Frågade verkstaden om felet, då nämnde de att nätet sitter på HDMI-modulen. Det skulle gå på 3500kr för att byta, exkl frakt, en kosta väl 5-6kkr så var knappt värt det.

Du hade antagligen kunnat få det grejat gratis.
Jag hade en 618 som började bråka efter att jag haft en i knappt 3 år. Det var också något med HDMI modulen. Jag har för mig att den vägrade slänga upp bilden eller något sådant.
Jag kontaktade Onkyo och felanmälde den och dom var vänliga nog att skicka ut en kartong som jag kunde packa den i och sedan kom budfirman och hämtade den. Sen fick jag tillbaka den lagad ca 1 vecka senare trots att garantin gått ut ett år tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Personligen tror jag just högtalarna är problemet, inte övergången till streamingtjänster. De allra flesta har inte ett dedikerat biorum, och de flesta kan/vill/får ("Wife Approval Factor" ) inte ha (relativt) gigantiska högtalare ståendes i tv-rummet.

För bara några år sen var det enda alternativet om man ville ha någon form av ljud som är bättre än TV'ns inbyggda högtalare. Idag kan du köpa en ljudlimpa eller aktiva trådlösa högtalare som är "bra nog" för den stora massan (mig själv inkluderad). Plötsligt är en AVR överflödig.

Frun måste givetvis frälsas i bra ljud hon likaså, nu är högtalarna en del av the package deal

Skrivet av Kilroy:

Var tredje år måste väl ändå vara rätt extremt och mest onödigt?

Mycket märkligt att det inte finns separata förstärkardelar och teknikdelar. Så mycket onödiga resurser som bara slängs bort...

Exakt vad jag menar, lös vettig lossless överföring av 5.1 - 10.1 ljud över optisk kabel till förstärkare och ge mig en "media-enhet" som jag kan mjukvaruuppdatera för nya ljudcertifieringar, mot betalning om så är fallet och sen kanske byta ut var 10e år... men förstärkaren vill jag inte byta ut oftare än högtalarna som dessutom kan omskummas!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Var tredje år måste väl ändå vara rätt extremt och mest onödigt?

Mycket märkligt att det inte finns separata förstärkardelar och teknikdelar. Så mycket onödiga resurser som bara slängs bort...

Ja, så ofta behöver man nog inte, men samtidigt så ska man minnas att planned obsolescence är en verklig sak. Man måste ju få folk att shoppa även fast de inte behöver det senaste egentligen. Därför så måste man även uppfinna nya saker hela tiden.

Hade också önskat jag bara kunde byta förstegsdelen och leva vidare med powerampen som duger till allt än idag.

En hyfsad Denon som har ungefär samma watt som nuvarande skulle kosta mig 14 498:-
Eller 20k om jag ska ha bättre Audyssey XT32. Bägge testade på ASR så skulle känna mig trygg på att ljudet i alla fall inte är dåligt. Men när nuvarande 2308 såldes så kostade den som max 9k. Det har alltså blivit dyrare precis som grafikkort. Mycket trist.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Har aldrig haft en Onkyo men är ju ett klassiskt märke, trist :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

De håller inte längre? Nej, men har ju alltid varit något nytt ljudformat som dykt upp. Inbyggd chromecast och sådana helfiffiga prylar har ju också varit anledningar till varför man uppgraderat.

Nej, var inget negativt med min fråga. Hoppas den uppfattades som det 🙂
Ja det kan man känna igen sig i 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Här sitter jag på en Yamaha RX-V567 från 2010 och tycker den är riktigt bra fortfarande.

Pioneer VSX D511 (2002) funkar till allt jag runt omkring hittils.
Blir väl tvungen om man skaffar en PS5 eller så, då det bara finns hdmi-out för ljudet, och ingen optical-out längre.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Står i hela artikeln att varumärket Onkyo kommer leva kvar i Sharps regi?

Frågan är väl hur länge namnet lever kvar.

Permalänk
Skrivet av Kåre!:

Står i hela artikeln att varumärket Onkyo kommer leva kvar i Sharps regi?

De har tydligen haft flera olika köpare på gång under lång tid. Problemet är att sälja det till rätt köpare.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad trist. Min första dedikerade AVR var en Marantz, men när det var dags att uppgradera så var det bara ett märke som gav mest "bang for the buck" och det var Onkyo. Det var liksom halva priset för samma funktionalitet som andra märken, och visst ljudet kanske var lite sämre, men inget som jag egentligen märkte av så mycket. Har sedan ägt 3 st olika Onkyo AVR, och upplevde att man fick "det senaste" i deras recievers, jämfört med andra märken som bara hade samma funktionalitet i sina dyraste modeller. Senaste bytet 2017 så övergav jag dock AVR för en Soundbar från Samsung med 2 trådlösa satelliter och en trådlös subwoofer. Sämre ljud men smidigare möblering. Har sedan dess också köpt en dedikerad Stereoförstärkare för musik. Så nu körs musik och film/tv på olika system här hemma. Tycker att år 2022 så kräver AVR nästan ett dedikerat biorum, eller mycket arbete att göra sladdar och högtalare diskreta, men ljudmässigt så är det ju bäst.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Åh fan. Jag har en stor blaffig Onkyo TX-SR607 här hemma som jag köpte av en kollega på jobbet. Den har funkat riktigt bra i flera år nu.

Trist.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så har många av dessa företag ganska kämpigt med att hänga med i den snabba utvecklingen på mjukvarusidan. Folk bryr sig mindre om ljudkvalitet, istället handlar det om att få in så många funktioner som möjligt. Många tillverkare använder dessutom exakt samma utvecklingsplattformar och för en konsument blir ofta priset avgörande när alla tillverkare har snarlika funktioner.

Idag lyssnar man dessutom på musik på ett helt annat sätt. Vill man ha musik i köket så köper man en smart högtalare. Själv har min Sony förstärkare hamnat i garderoben. Den låter riktigt bra, men tar en massa plats och högtalarna är skrymmande. Ersatte alltihop med en Sonos Beam och bakhögtalare. Låter apa i jämförelse, men vinner i smidighet. Som stressad småbarnsförälder så finns ändå inte mycket tid för att varken se film eller njuta av musik i hifi längre. Däremot drömmer jag om att ha en hörna där jag kan lyssna på LP/CD med en vanlig osmart stereoförstärkare.

Permalänk
Skrivet av sba74:

Du hade antagligen kunnat få det grejat gratis.
Jag hade en 618 som började bråka efter att jag haft en i knappt 3 år. Det var också något med HDMI modulen. Jag har för mig att den vägrade slänga upp bilden eller något sådant.
Jag kontaktade Onkyo och felanmälde den och dom var vänliga nog att skicka ut en kartong som jag kunde packa den i och sedan kom budfirman och hämtade den. Sen fick jag tillbaka den lagad ca 1 vecka senare trots att garantin gått ut ett år tidigare.

Mm, den funkade liksom fortfarande, bara mindre smart
Gav bort den nyligen till bättre behövande så det är försent ändå.

Försökte mig på en HK Citation Amp som jag gilla, men nån klipsk kille som inte lyssnar på ljud har klämt in en 40mm fläkt i den som varva upp och ner var 2-5e sekund. Verkstaden tyckte inte att det var nått fel med det i en förstärkare, så jag bytte in den med mellanskillnad till en Marantz NR1711. Men den blev restad tills augusti. Tur var att jag fick pengarna åter även fast det var inbyte.

Ännu mer off-topic, vad ska man ha? Stereo-högtalare med HDMI-ARC är ett minimum, gärna plats för en center. Lagom framtidssäker. Långt fram ligger nog bildbehandling, tänkte nyttja TVns 4k för det, och surround.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när dedikerade och gamla märken går i graven, även om jag valde Yamaha vägen gällande receivers över Onkyo. Det sista jag hörde från dem var någon modell som hade en tendens att överhetta och att de gick varma som attan över lag. Det var iofs runt 2010-2012 om jag inte missminner mig, vilket är fullt möjligt att jag gör

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har en Onkyo TX-NR747. Prismässigt jävligt bra. Kör 5.2.2 atmos på klipsch med den (där subben är samma signal tyvärr). Men nästa receiver blir minst 11.2, så jag kan köra 7.2.4, och tror nog det blir Marantz då (Onkyo har inget i den kategorin).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Trist. Har en Onkyo TX-709 receiver, sen ungefär 10 år tillbaka.

Är fortfarande nöjd med den, även om den saknar atmos stöd, och HDMI portarna bara är V1.4.

Det är en 7.2 men har bara kört den som 5.1 .

Permalänk
Medlem

Trist, hade Onkyo många år, bra grejer för bra pris!

Permalänk

Har en tx-555 5.1 reciever. Med 4k passthrough. Gillar den.

Tycker synd om Onkyo

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Misstänkte att något sådant var på gång då jag försökt få tag i deras TX-NR696 och det knappt gått alls.

Varumärket Pioneer ägdes också av Onkyo om jag inte minns fel? Kanske försvinner helt nu?

Hoppas Pioneer lever vidare. Branchstandard för DJ spelare..

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Just det Onkyo. De som bara listar motstånd i 4 Ohm och 6 Ohm men inte 8 - därför man köper t.ex Marantz, Arcam eller rentutav Denon. Där får man riktiga siffror.

Med det sagt, trist för de som gillar Onkyo. Kan tänka mig att det är ”en väg in” i hemmabio-träsket för en del men själv skulle jag inte köpa.

Är nöjd med Marantz SR7015 - kvalitet rakt igenom och kommer följa med några år till.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har en stor Yamaha Aventage, fungerat perfekt sen 2016 och har faktiskt fått ny firmware till och med i år. Har en Denon i vardagsrummet.

Men Onkyo ja, hade deras Integra separata delar på 80-talet, helt ok med stora tunga förstärkare och med optisk isolering mellan digital- och analogkretsar i CD-spelare. Föredrog dock Sansui på den tiden och böt till ny toppmodell varje år, dom gick tyvärr i graven redan för många år sen.

Tråkigt att även Onkyo försvinner, tror att Kina-Fi tar över för entusiasterna med separata Streaming DACar och små digitala förstärkare, man kan ju fortfarande ha lika stora högtalare för det. Dessa Kina-prylar behöver inte heller ha så många funktioner, eftersom dom oftast kan styras av en app där merparten av funktionaliteten finns i appen.

Musik avnjuts annars oftast i mina aktiva närfältsmonitorer eller hörlurar, men det kan vara nice att fläska på med stora högtalare då och då. Ljudet blir .... större.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Har ett par Onkyo A800 hörlurar som ersatte mina gamla Sennheiser HD555. Ljudet passar mig perfekt, har inte lyckats hitta ett självklart val för uppgradering och trådlösa lämnar mycket att önska..

OBS: Köp aldrig Sennheiser GSP 670. De plågas av trasiga mikrofoner. 2 av 2 har slutat funka på för mig. Finns ett konstant bakgrundsljud även när det inte kommer något ljud från datorn. Kasst.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10