Superdatorn Frontier först att nå Exascale

Permalänk
Melding Plague

Superdatorn Frontier först att nå Exascale

AMD Epyc-baserade Frontier intar förstaplats på TOP500-listan med 8 730 112 kärnor och beräkningskraft på 1,102 exaflops.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

30 MW effekt och ändå klarar den inte av att köra crysis...

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med en längre artikel om vad dessa maskiner används till. Inte bara ytligt vilket användningsområde utan i detalj förklara varför man behöver den enorma beräkningskraften.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Miners....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

30 MW effekt och ändå klarar den inte av att köra crysis...

Med 37000 grafikkort kan den nog köra Crysis. Lär gå att allokera lite resurser för Crysis också

Permalänk
Medlem

Då vet vi var alla grafikkort tagit vägen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hade varit intressant med en längre artikel om vad dessa maskiner används till. Inte bara ytligt vilket användningsområde utan i detalj förklara varför man behöver den enorma beräkningskraften.

Detta kanske sprider lite ljus?
https://en.wikipedia.org/wiki/Frontier_(supercomputer)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad betyder alla dessa flippetiflopps?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Där stod det inte mycket. Baserat på den korta videon i artikeln verkar den användas till forskning, jag tänker på folding/liknande användningsområden

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av talonmas:

Hade varit intressant med en längre artikel om vad dessa maskiner används till. Inte bara ytligt vilket användningsområde utan i detalj förklara varför man behöver den enorma beräkningskraften.

Det var lite informationsfattigt på den fronten (och jag hade lite begränsat med tid till research), men det är en toppenidé När projektet fortfarande var under uppbyggnad nämndes bland annat typ förutsäga väderfenomen, till exempel vilken väg en tornado tar. Även DNA-sekvensering är sannolikt baserat på det som sagt innan, för cancerforskning och dylikt. Lite oklart om det ändrats sedan dess, men det är några exempel som tidigare tagits upp.

Jag uppfattar det även som att alla användningsområden inte är helt klarlagda, iom att det är en helt ny nivå av beräkningskraft. Det verkar som att just Frontier ska tas fullt i bruk under nästa år, men vi får undersöka om vi kan göra något lite djupare reportage om superdatorer mer ur perspektivet vad de används för

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad betyder alla dessa flippetiflopps?

Att More IS More....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Där stod det inte mycket. Baserat på den korta videon i artikeln verkar den användas till forskning, jag tänker på folding/liknande användningsområden

Det var på Oak Ridge man bland annat tillverkade det plutonium som krävdes för de första atombomberna. Nu för tiden forskar man bland annat inom partikelfysik, nukleär medicin och material.

Permalänk
Medlem

kan någon kunnig här svara på vad man vill ha snabbare beräkningskraft till?

säg, i teorin, att man satt på en dator som hade 100.000.000 miljoner exaflops/s eller mer, vad kan man göra med den?

skulle det bli starwars över en natt eller? flygande bilar, fusionsreaktorer som ryms i en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Så med ett typiskt dåligt optimerat spel så hade man alltså fått 2 kärnor på 100% belastning, 4 kärnor på 80% och 8730106 kärnor på 15%. Och fortfarande FPS-drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan någon kunnig här svara på vad man vill ha snabbare beräkningskraft till?

säg, i teorin, att man satt på en dator som hade 100.000.000 miljoner exaflops/s eller mer, vad kan man göra med den?

skulle det bli starwars över en natt eller? flygande bilar, fusionsreaktorer som ryms i en mobiltelefon?

Mer exakta väderprognoser är ett användningsområde för riktigt snabb beräkningskraft som vi ser i vardagen. (inte just den här datorn)

Permalänk
Medlem

De borde ha DOOM på övervakningsmonitorn

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Vad betyder alla dessa flippetiflopps?

Ju högre värde, desto större chans att den buggar sig. Resultat kan bli mer än bara en megaflopp... i detta fall exaflopp. 👀

Permalänk
Medlem

Skulle de i teorin kunna köra kryptomining på datorn för att få snabbare ROI på sin investering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Där stod det inte mycket. Baserat på den korta videon i artikeln verkar den användas till forskning, jag tänker på folding/liknande användningsområden

Otack är världens lön

Nä, artiklarna på SweC liknar ofta mest löpsedlar (vilket kanske inte är så konstigt på en sådan liten marknad och användarbas?) men Google is your friend om man vill djuploda vidare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köpte en Frontier men har bara 150 fps på Dust2 Deathmatch. Någon som vet vad problemet är? Allt är nyinstallerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Köpte en Frontier men har bara 150 fps på Dust2 Deathmatch. Någon som vet vad problemet är? Allt är nyinstallerat

Tror det är Windows 11 som suger all kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan någon kunnig här svara på vad man vill ha snabbare beräkningskraft till?

säg, i teorin, att man satt på en dator som hade 100.000.000 miljoner exaflops/s eller mer, vad kan man göra med den?

skulle det bli starwars över en natt eller? flygande bilar, fusionsreaktorer som ryms i en mobiltelefon?

Är ingen fysiker och kommer ibland ihåg fel men:

För att fortsätta på väder spåret så kan man göra mer detaljerade simulationer av saker som tex flödesdynamik hur balmd annat vind rör sig genom världen och vad vi kan göra för att påverka då klimatförändringar mest effektivt om vi ser att ett särskilt område/sak påverkar kan man rikta in sig på att lösa det området...

För partikelfysik så är det tex hur vi kan göra magnetfälten i fusionsreaktorer bättre/effektivare

Radiologisk medicin för hur radioaktivitet påverkar atomer/celler/kroppsdelar etc tex effektivare cancerbehandling skulle kunna vara ett område.

Protein vikande (folding@home, joina SweClockers lag...) För att se vad som påverkas hur... Se tex Arstechnica om F@H och COVID19

Permalänk
Medlem

För mig hade den här beräkningskapaciteten varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

För att fortsätta på väder spåret så kan man göra mer detaljerade simulationer av saker som tex flödesdynamik hur balmd annat vind rör sig genom världen och vad vi kan göra för att påverka då klimatförändringar mest effektivt om vi ser att ett särskilt område/sak påverkar kan man rikta in sig på att lösa det området...

Tänk om det någon gång i framtiden kan göras en så avancerad simulering att den visar att det mest effektiva klimatförändringen hade varit att stänga ner mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk om det någon gång i framtiden kan göras en så avancerad simulering att den visar att det mest effektiva klimatförändringen hade varit att stänga ner mining.

Det kanske krävs en räknemaskin så stor så det mest effektiva är att stänga ner sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var mycket information man fick av den länken, ingen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det var mycket information man fick av den länken, ingen

Man får bl.a. reda på att den tar upp 680 m2 och kostar ca US$600 million.
Kan vara relevant att veta om du funderar på att beställa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det var mycket information man fick av den länken, ingen

Trodde inte det var så svårt att klicka på referenslänkarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mjukvarurendera spel på 4k skärm med en kärna per pixel?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fujitsu Fugaku - ARM baserad
7 630 848 cores
442 RMax PFlop/s
29 899 kW

HPE Cray EX235a Frontier - AMD x86 baserad + AMD GPU
8 730 112 cores
1 102 RMax PFlop/s
21 100 kW

ARM är så effektivt, kraftfullt och strömsnålt! ; )