Dum fråga. Kan min telefons bluetooth förstöra hörlurar?

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Kan min telefons bluetooth förstöra hörlurar?

Hej. Jag har de senaste fyra månaderna haft tre par trådlösa hörlurar. Ett par Supra Nero-tx Pro och två par JBL Reflect Flow Pro. Gemensamt för alla är att ljudet i den högra luren efter ett par veckor blivit mycket lägre än den vänstra. Myyyyycket lägre, det är på den nivå att man knappt hör att det kommer något ljud. Jag fick ett par nya JBL för ett par veckor sedan efter att jag lämnat in mitt gamla par på Elgiganten (det tog tre veckor för dem att besluta att jag skulle få ett par nya). Och nu har samma jävla fel blivit på dessa, kanske har använt dom vid 7-8 tillfällen.

Jag har primärt använt dom med min telefon, men när problemet har uppstått har jag provat att koppla dom till andra enheter också med samma resultat. Och nej, jag hör inte sämre på ett öra, min hörsel är Chuck Norris.

Desperat så undrar jag nu, om en telefons bluetooth på något outgrundligt sätt kan paja trådlösa hörlurar? Jag antar att det bara är en jävla otur men det börjar kännas lite som en förbannelse. Nu blir jag antagligen utan in-ear i tre veckor igen. Och på tal om det, är det någon som vet om det är korrekt av Elgiganten att inte ge mig ett par nya direkt? När jag lämnade in mina Supra så kunde jag byta direkt, det var då jag bytte upp mig till JBL. Men med de nya kunde jag inte göra så sa dom. "Dom är för dyra" - Personalen på Elgiganten.

// Han som kommer få svettas ihjäl i ett par XM3 halva sommaren.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

De lurar jag stött på med detta problem har oftast berott på smuts/öronvax som proppat igen gallret in mot hörselgången.
Har du testat att svabba hålen (både på lurar och öron)?
Korthårig pensel brukar fungera nåtsånär på airpods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

De lurar jag stött på med detta problem har oftast berott på smuts/öronvax som proppat igen gallret in mot hörselgången.
Har du testat att svabba hålen (både på lurar och öron)?
Korthårig pensel brukar fungera nåtsånär på airpods.

Dock konstigt att TS får nya hörlurar om det skulle vara öronvax som ställt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

De lurar jag stött på med detta problem har oftast berott på smuts/öronvax som proppat igen gallret in mot hörselgången.
Har du testat att svabba hålen (både på lurar och öron)?
Korthårig pensel brukar fungera nåtsånär på airpods.

Tror inte att det är öronvax som ställt till det, tyvärr. De senaste hade jag knappt använt. Kanske 9-10 timmar sammanlagt och de är åtminstone inte synligt igentäppta av vax.

Skrivet av CymbalCrasher:

Dock konstigt att TS får nya hörlurar om det skulle vara öronvax som ställt till det.

Tänker det jag också. Om dom vore fulla av vax hade dom väl skickat tillbaka mina gamla antar jag.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

de små hålen på mitten av luren på insidanär inte fulla med böhs ? bägge modellerna ser ju ut att ha dessa "ventilationshål"

mina jabra har nån funktion att är de hålen täppta så kan inte luren laddas och ljudnivån är superlåg.

vet inte riktigt vad hålet gör men antar att de sitter nån sensor där innanför.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väldigt osannolikt att BT signalerna från telefonen i sig kan skada nått via radio, effekten är otroligt låg.
Vad visar indikatorerna när du laddar dem, tar de laddning enligt den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bluetoothen ska inte kunna orsaka detta. I slutändan har lurarna sin egna kraftkälla som jag förväntar mig inte ska kunna leverera mer än vad lurarna klarar så länge dom inte är defekta.

Jag har även jag upplevt på 3 tidigare par att den vänstra luren trycker ut mycket mindre ljud efter ett tag. Har fått nya en gång, men min taktik numera är att köpa billigare lurar och se dom som förbrukningsvara typ, vilket kanske inte är en bra inställning att ha för all del, men så är läget just nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de små hålen på mitten av luren på insidanär inte fulla med böhs ? bägge modellerna ser ju ut att ha dessa "ventilationshål"

mina jabra har nån funktion att är de hålen täppta så kan inte luren laddas och ljudnivån är superlåg.

vet inte riktigt vad hålet gör men antar att de sitter nån sensor där innanför.

https://www.senses.se/wp-content/uploads/2020/09/supra-nero-tx-senses-test.jpg
https://www.gamereactor.se/media/17/jblreflectflow_3621793.jpg

Det ena hålet är en lampa och det andra är rent

Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt osannolikt att BT signalerna från telefonen i sig kan skada nått via radio, effekten är otroligt låg.
Vad visar indikatorerna när du laddar dem, tar de laddning enligt den ?

Båda ser ut att ladda.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|