Permalänk

Frågor om dubbla simkort

Hej!
Sim1: operatör 1
Sim2: operatör 2

Vill ha sim2 endast som backup ifall sim1 operatören går ned. Kommer alltså använda sim1 99,99% av tiden.
Sim2 kommer vara en fast låg månadsavgift men dyrt att använda när det väl behövs.

Vill således inte att telefonen någonsin automatiskt ska få för sig att börja använda sim2
Kan telefonen tex växla över till sim2 om sim1 tappar täckning? Detta vill jag helst inte ska ske utan att jag får frågan om att godkänna användingen(kostnaden)

Någon som vet hur det funkar? Är det likadant på iOS och android?

Annat förslag på lösning för att alltid kunna vara nåbar och ringa ut? Men alltid få godkänna använding/extra kostnaden för sim2?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Sätt pin på SIM2 och lås inte upp kortet när du startar telefonen. Alternativt sätt det som deaktiverat och aktivera endast när du behöver det.

Permalänk
Hedersmedlem

Telefoner som stöder flera simkort brukar ha någon mekanism för att du ska kunna välja vilket som ska användas varje gång du initierar ett samtal eller skickar sms, samt vilket som ska användas för datatrafik. Annars är det som sagt bara att du håller SIM2 deaktiverat tills du behöver det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!
Sim1: operatör 1
Sim2: operatör 2

Vill ha sim2 endast som backup ifall sim1 operatören går ned. Kommer alltså använda sim1 99,99% av tiden.
Sim2 kommer vara en fast låg månadsavgift men dyrt att använda när det väl behövs.

Vill således inte att telefonen någonsin automatiskt ska få för sig att börja använda sim2
Kan telefonen tex växla över till sim2 om sim1 tappar täckning? Detta vill jag helst inte ska ske utan att jag får frågan om att godkänna användingen(kostnaden)

Någon som vet hur det funkar? Är det likadant på iOS och android?

Annat förslag på lösning för att alltid kunna vara nåbar och ringa ut? Men alltid få godkänna använding/extra kostnaden för sim2?

Telefonen kommer inte växla automatiskt mellan SIM-korten baserat på täckning. I appar, t.ex. SMS appen/telefonappen kan du välja vilket SIM-kort du vill SMS:a/ringa ifrån. Så länge du har båda SIM-korten aktiva kan du ta emot samtal från båda SIM-korten, dock ej samtidigt när du har ett pågående samtal.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Sätt pin på SIM2 och lås inte upp kortet när du startar telefonen.

På Android måste du ange PIN-koden för att kunna låsa upp telefonen så länge SIM-kortet sitter i telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig