Permalänk
Medlem

Toyota Yaris
Renault Clio
VW Polo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan instämma.

är inne på min andra i30 diesel och kan inte annat än säga att jag varit nöjd drar ~0.45l/mil på sommaren och runt 0.5 på vintern och vad jag förstått så går bensinaren på runt samma mängd.

har bara testkört bensinvarianten en gång men efter att ha kört disel så blev man bortskämd med vridet och bara kunna släppa upp kopplingen utan att få kärringstopp så var bensin inget för mig.

värt att veta dock är väl att de verkar ha en tendens att handbromsen eller rättare sagt armen som vajern drar i tar fast i oket trots regelbunden användning har hänt på bägge mina i30 men inget mer allvarligt än att man fått ta isär oket och smörja upp det så har det funkat igen.

hänt på mina efter bilen gått ~10000mil ungefär ganska exakt men 10000mil och är det första som strulat skulle jag kalla för driftsäkert och var ändå dax att byta bromsbelägg runt om så var typ inget extrajobb.

dock snackar vi ju då så pass ny att det inte passar i din budget så kan inte säga hur de gamla är men har för mig syrran har en i20 från 2008 som gått ungefär lika felfritt i några år nu i hennes ägo så känns som driftsäkra bilar.

sen får du leva med att de är lite plastiga och rätt mycket vägljud men det är ju trots allt en bil som kostade 100-150 tusen ny ingen merca för 500tusen direkt.

Det är standard på alla Japanska och koreanska bilar nästan, bromsar, vår Toyota Yaris här hemma äter igenom belägg fram på runt 4000 mil stadskörning medans min Mazda 3 stog på 14000 mil när jag sålde den med original belägg fram så det är väl lite hur man kör och hur man använder bilen, dåliga handbromsar får man om man aldrig använder den

Yaris är en stadsbil eller extrabil/andrabil en i30 / ceed kan du ha till allt speciellt kombimodellen.

Nu har jag en Ford Focus -20 och den har redan allvarliga problem och står på Verkstad så det blir tillbaka till Japansk / Koreansk kvalitet vid nästa byte

TS får förövrigt inget vettigt från Mazda i den prisklassen som efterfrågas då andrahandsvärdet är högt på dem tills det bara är skrot kvar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns många aux-bt-adaptrar som funkar utmärkt för någon hundralapp.

Ja precis.
Poängen var att kolla att den har aux, bilar i den prisklassen kan sakna det. Går oftast att lösa ändå men blir krångligare och dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Toyota är ingen dålig bil. Jag har själv haft två. Dock så tycker jag att deras rykte om att ha lite fel är onyanserat. Mina två Toyota hade mycket småfel, och jag tycker mig höra samma från kompisar som kör Toyota. Inte fel så att bilden lägger av, är dyra att fixa eller inte går genom besiktningen. Varje service var det alltid något smått. Vanligast var bakbromsar som behövde smörjas.

Nu har jag en Audi A3 TDI som varit en helt annan kvalitet. 12 år och 35000 mil och bara bytt slitdelar som alltid kommer att gå åt vid något tillfälle, dvs hjullager, styrstag, bromsar. VW har ju några legendariska motorer som bara går och går, tex 1.8(T) bensinaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När du sparat och köpt bilen, ska du då börja spara till nästa bil?

I så fall välj en mer prisvärd modell, andra generationens Mazda 3 får du nog ge runt 70-80 tusen för i fint skick. Första generationens kanske inte är så lätt att hitta i bra skick. Tredje generationens Ford Focus kan du nog hitta runt 60 tusen, andra generationen är som sagt inom din budget.

Fast ska du köra utanför 40/50-vägarna se till att inte välj minsta möjliga bil med mycket vind och vägljud. Ska du ha Toyota undvik alltså Aygo, undvik även de bilar som tillverkas i samma fabrik på samma plattform som Peugeot 107 och Citroën C1. Första generationen tillverkades mellan 2005-2014. För 50-60 tusen som en senare första generationens Aygo kostar kan du få mycket mer bil för pengarna. Dito om vi tar priserna från typ 2005-2008 då du kanske hamnar runt 30 tusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Ja precis.
Poängen var att kolla att den har aux, bilar i den prisklassen kan sakna det. Går oftast att lösa ändå men blir krångligare och dyrare.

Det brukar vara lösbart, men det var en kort period där bilarna hade integrerade stereos men utan aux. Ofta finns det specifika adaptrar för att typ koppla in som en cd-växlare eller så, men inte alltid. Tidigare kunde man ju köra på en kassettadapter, vilket inte är den snyggaste eller mest välljudande lösningen, men mycket bättre än en FM-sändare i alla fall. Äldre än så har ju ofta en vanlig bilstereo och då kan man ju byta mot någon modernare enhet, och få AA/CP och så.

Men det är ju en kostnadsfråga också. Jag köpte precis en tio år gammal Passat exempelvis, för 79K. Många rekommenderar en Kenwood som ersättare till standardstereon som typ är byggd för VAG runt den åldern men den kostar £1700, vilket känns väl saftigt. Det finns också en uppsjö enheter från Aliexpress och liknande, men fortfarande rätt dyra och det är ju mer av ett vågspel liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det brukar vara lösbart, men det var en kort period där bilarna hade integrerade stereos men utan aux. Ofta finns det specifika adaptrar för att typ koppla in som en cd-växlare eller så, men inte alltid. Tidigare kunde man ju köra på en kassettadapter, vilket inte är den snyggaste eller mest välljudande lösningen, men mycket bättre än en FM-sändare i alla fall. Äldre än så har ju ofta en vanlig bilstereo och då kan man ju byta mot någon modernare enhet, och få AA/CP och så.

Men det är ju en kostnadsfråga också. Jag köpte precis en tio år gammal Passat exempelvis, för 79K. Många rekommenderar en Kenwood som ersättare till standardstereon som typ är byggd för VAG runt den åldern men den kostar £1700, vilket känns väl saftigt. Det finns också en uppsjö enheter från Aliexpress och liknande, men fortfarande rätt dyra och det är ju mer av ett vågspel liksom.

Fast den där Kenwood måste väl ha GPS, kameror, DAB+, Apple CarPlay och Android Auto? Är ju inte riktigt samma sak som att installera en BT/aux-adapter. Bluetooth-modul för Passat B6/B7 från Kina kostar inte en förmögenhet, kruxet på många bilar är ju bara att du behöver koda in funktionen. Koda kan man ibland undvika om man inte behöver full funktionalitet. Går alltid att kolla upp hur mycket jobb det är hur som.

Byta stereo kan vara en hel del jobb det med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast den där Kenwood måste väl ha GPS, kameror, DAB+, Apple CarPlay och Android Auto? Är ju inte riktigt samma sak som att installera en BT/aux-adapter. Bluetooth-modul för Passat B6/B7 från Kina kostar inte en förmögenhet, kruxet på många bilar är ju bara att du behöver koda in funktionen. Koda kan man ibland undvika om man inte behöver full funktionalitet. Går alltid att kolla upp hur mycket jobb det är hur som.

Jo, den har definitivt en hel del funktioner. Men bilen har ju redan bland annat BT (för både HF och musik) och back-kamera, så det är inte så stor skillnad egentligen. Trevligare skärm lär det bli förstås, och Android Auto och CarPlay. Men en surfplatta fäst på instrumentbrädan ger ju allt jag vill ha, Maps/navigation i split-screen med mediauppspelning. Och man får en surfplatta som lär ha bra mycket bättre prestanda än en stereo konstruerad för fem-tio år sedan för kanske två-tre tusen, med LTE/GPS och så.

Citat:

Byta stereo kan vara en hel del jobb det med.

Ja absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du sparat och köpt bilen, ska du då börja spara till nästa bil?

I så fall välj en mer prisvärd modell, andra generationens Mazda 3 får du nog ge runt 70-80 tusen för i fint skick. Första generationens kanske inte är så lätt att hitta i bra skick. Tredje generationens Ford Focus kan du nog hitta runt 60 tusen, andra generationen är som sagt inom din budget.

Fast ska du köra utanför 40/50-vägarna se till att inte välj minsta möjliga bil med mycket vind och vägljud. Ska du ha Toyota undvik alltså Aygo, undvik även de bilar som tillverkas i samma fabrik på samma plattform som Peugeot 107 och Citroën C1. Första generationen tillverkades mellan 2005-2014. För 50-60 tusen som en senare första generationens Aygo kostar kan du få mycket mer bil för pengarna. Dito om vi tar priserna från typ 2005-2008 då du kanske hamnar runt 30 tusen.

Ja och andra generationen är inte bra av Mazda 3 av just den anledningen att andrahandsvärdet är löjligt högt för det man får då dom varken kommer med bluetooth eller andra moderna funktioner, jag kan säga efter att ha ägt 2st Mazda 3 från 2014-2019 modellerna så är de Japansk tillverkade Mazda 3 med Vision Plus / Optimum Paket de ultimata bilarna därifrån helst facelift modellerna från 2017.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mazda_3_sport_2_2_skya...

här har du sveriges billigaste fullutrustade Mazda 3 från 3e generationen, otroligt trevliga att köra har dock aldrig testat dieseln då jag haft 120/165hk bensinaren i både manuell/automat.

Tror Mazda har en av de bästa automatlådorna någonsin i budgetbilar, den växlar mjukare än min nuvarande 8 växlade dubbelkopplingslåda från ford...

här är en identisk till den senaste jag hade:

https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/mazda/zey775/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mazda_3_sport_2_2_skya...

här har du sveriges billigaste fullutrustade Mazda 3 från 3e generationen, otroligt trevliga att köra har dock aldrig testat dieseln då jag haft 120/165hk bensinaren i både manuell/automat.

O andra sidan är detta ungefär vad du lägst hittar en Toyota Auris av andra generationen för.

Tio år gamla bilar kostar en hel del nu för tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Om jag får ge dig ett tips: Skaffa en bil med bluetooth koppling. Jag tror inte den generationen Volvo har det utan du behöver förbi 2012. En bagatell kanske men telefonen är en så stor grej idag att man är lite i sidospåret om man inte har tillgång till streamingtjänster, handsfree osv medan man kör.

Ett bättre tips är att jaga en bil med en AUX-ingång. Det brukar inte dra upp andrahandspriset särskilt mycket, eller alls. Det var ett skallkrav när jag köpte en bil härom året. (Liknande tankegångar som TS, billig förstabil. För mig blev det en Volvo S40 från 2008 för typ 45 000 kr.)

Sedan kompletterar du med ett tredjeparts Bluetooth-kit, som t.ex. detta: https://www.amazon.de/-/en/Bluetooth-Hands-Free-Receiver-Magn...

Går även att lösa med en FM-sändare men det blir inte lika bra. Dessutom har jag ingen lust att skicka ut vad jag lyssnar på så att vilken idiot som helst med en radio kan höra det.

(Volvo S40 i den årsmodellen kom för övrigt i variant med Bluetooth, men den stödjer endast samtalsprofil så att lyssna på musik genom denna är inte möjligt.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343162:

Tack för alla tips, nu har jag mer kött på benen att gå på vid köp.

Volkswagen Golf, 4 dörrar.
Toyota Yaris
Volvo V50
Ford Focus
Mazda 3

Mazda och Volvo är populära i min familj, nästan alla mina syskon kör med dessa tillverkare.

Jag kan eventuellt sniffa på 50000SEK-klassen på begagnat, men då blir sparandet ca 3 månader längre.

(Jag sparar ca 5000:- varje månad till bilen, och just nu är den på 0:- då körkortet ska prioriteras, sparandet till körkortet är klart nu till Juli, 13900SEK.

Efter körkortet eller medans jag lär mig köra bil sparar jag ihop till fordonet och enligt mina beräkningar har jag 30K på 6 månader.

Glöm inte att kolla på Volvo S40 också. Jag var också inne på en V50, men sedaner är inte lika populära i Sverige vilket gör att du kan får mer för mindre pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiban:

Höjer ett varningens finger för volvo v50 med 1.8l bensinmotor (osäker hur det är med andra motorstorlekar, kan vara lika) runt 2005. Det sitter en motor från ford i dom som är benägen att slita ut kolvringarna (hände mig och är ett "vanligt" fel om man googlar lite). Den kommer få höga avgasvärden på besiktningen om det händer och det är verkstadskostnader som är högre än bilens värde OM det händer.

Spännande. Jag har en Volvo S40 2008 med 1.8 flexfuelmotor (också en Fordmotor) och den börjar också dra en hel del olja. Inte några 2 liter per mil dock, men tillräckligt för att behöva hålla koll på nivån och fylla på tämligen ofta.

Har inte haft några problem med avgasvärden än. Men det kanske är en tidsfråga. Och kanske för att jag brukar tanka Etanol?

Oavsett köpte jag bilen med inställningen att om bilen får gå några år tills det är dags för skrot så är jag nöjd, omställningen till elbilar kommer gå snabbare än många väntat sig och då är gamla bilar med förbränningsmotor inte superheta på marknaden tror jag. (Håller bilen längre så är det överträffade förväntningar bara, och en bonus.)

Permalänk
Medlem

Jag tog körkort 2019 som 37åring övningskörde bara på skola då jag inte hade nån jag kunde övningsköra med.
Tog mig 13 lektioner till en kostnad av totalt 17.500:- då är alla avgifter och hyra av bil vid uppkörning inkluderade.

Övningskör så mycket du kan och lyssna på läraren (hoppas du får en bra en).

körkort är en game changer och är skönt att ha tillgång till.
Blivit många bil sedan kortet införskaffades

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en V70 -01 2.4T som gått 20k mil för 30k när jag tog körkortet för ett halvår sen. Är ungefär samma ålder som du. Mycket bra bil! Den är vanlig hos svenskar av en anledning.

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för ng9-3.

t.ex https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/saab_9_3_sportse...

Bättre bil för pengarna är svårt att få. Har ägt 2st och enbart bytt slitagedelar. Den ena körde jag från 23000 till 30000 med enbart byte av olja och filter en gång om året. Finns gott om reservdelar online till denna bil. Motorn som är en opel-historia är faktiskt ganska skottsäker trots turbo och kedja. Undvik 2007 och uppåt icke biopower då dessa har problem med insugsventiler som blir slitna vilket leder till att bilen ej startar när det är kallt. Även Automatare innan 2004 hade barnsjukdom i lådan.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/honda_civic_5_dorrar_...

Äger numera en Civic som jag är nöjd med, inte samma komfort som Saab men drar mindre bensin och är lättare att parkera. Motorn (R18A2) är känd för att aldrig gå sönder, Honda tillverkar bilar för att ha något att sätta sina motorer i.

Stirra dig inte blind på märket. En välhållen renault är alltid bättre än en sönderkörd toyota.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett bättre tips är att jaga en bil med en AUX-ingång. Det brukar inte dra upp andrahandspriset särskilt mycket, eller alls. Det var ett skallkrav när jag köpte en bil härom året. (Liknande tankegångar som TS, billig förstabil. För mig blev det en Volvo S40 från 2008 för typ 45 000 kr.)

Sedan kompletterar du med ett tredjeparts Bluetooth-kit, som t.ex. detta: https://www.amazon.de/-/en/Bluetooth-Hands-Free-Receiver-Magn...

Går även att lösa med en FM-sändare men det blir inte lika bra. Dessutom har jag ingen lust att skicka ut vad jag lyssnar på så att vilken idiot som helst med en radio kan höra det.

(Volvo S40 i den årsmodellen kom för övrigt i variant med Bluetooth, men den stödjer endast samtalsprofil så att lyssna på musik genom denna är inte möjligt.)

S40 var en fin bil, hade en T5 när det begav sig. Men din rekommendation förutsätter line-out eller en harang av tillbehör utöver blåtanden. Line out på andra telefoner än Apples följer dessutom EU-standard för ljudnivå vilket innebär att det blir väldigt (relativt) lågt även på max volym.

Permalänk
Medlem

Om du köper en Ford V50/S40/C30 så var mycket noggrann med att testa att AC:n fungerar innan köp. Väldigt vanligt att kondensorn läcker på de bilarna, ganska dyrt att byta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du köper en Ford V50/S40/C30 så var mycket noggrann med att testa att AC:n fungerar innan köp. Väldigt vanligt att kondensorn läcker på de bilarna, ganska dyrt att byta.

Att AC:n är paj av en eller annan anledning på en 15+ år gammal bil får nog ses som ett inte alldeles ovanligt fel överhuvudtaget, om det inte redan har åtgärdats. Risken för frånvaro av åtgärd ökar av förklarliga skäl ju äldre bilen blir pga kostnaden kontra värdet.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på volvo så hade jag nog siktat på en sen s80 gen 1, eller v70 gen 2. P2-platformen är gjord för att gå långt, och vilken bush-mekaniker som helst i sverige kan skruva med dem. Lite dyrare i drift med pålitliga bilar, och speciellt s80n är billig att få tag på i bra skick

Sen har de kasettspelare också som spelar väldigt bra med bluetooth-kasettadaptrar in på kjell en vända så är du set!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Har själv en Volvo 740 idag, väldigt trevlig bil, är i princip gratis att äga men kostar en del att köra runt i. Reservdelar finns i överflöd och är billigt.

Bytt det mesta på min, renoverat motorn själv för en vecka sedan och för en person som alltid lämnat in bilen till verkstad tidigare så var det enklare än väntat. Tog två dagar på farsans uppfart.

Gjort vid alla bromsar, avgassystem, hjulupphängning, kylare samt slangar, filter och olja osv. Köpte kvalitets grejer från Volvo, NGK m.m och hela kalaset gick på 12K vilket är väldigt billigt.

Hade tidigare än Renault Clio som jag absolut inte kan rekomendera till någon, verkstan jag hade den inne på fixade bilen flertalet gånger, servades med 500mils intervall och ändå gick saker sönder titt som tätt, el fel man aldrig fick bukt på osv(detta var en 2003 så rätt gammal)

Innan den skrotades så rasade oljepumpen och motorn havererade. vet flera som lagt stora summor i dom bilarna och varit tokiga på allt strul.

Nu var ju min Clio en långmilare som gått över 4000 mil under min ägo och nästan 21K totalt, med en snitt kostand på reparationer för ca 10K om året.

Innan den skrotades behödes där ny hjulupphängning(stötdämpare och fjädrar då den var vajjig på vägen) nya bussningar, en ny motor då vevlagerna var slut samt kolvringar då den brände olja som fan(toppackning var bytt) och givetvis oljepumpen.

Sen funkade inte airbag modulen pga elfel någonstans(där var inte mycket till el som funkade förutom min pioneer stereo då original slutat funka)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att AC:n är paj av en eller annan anledning på en 15+ år gammal bil får nog ses som ett inte alldeles ovanligt fel överhuvudtaget, om det inte redan har åtgärdats. Risken för frånvaro av åtgärd ökar av förklarliga skäl ju äldre bilen blir pga kostnaden kontra värdet.

Det finns olika grader av hur vanliga fel är beroende på vilken bil man väljer att köpa. När det dessutom gäller en sak som är ganska dyr att laga och som i det här fallet oftast inte går sönder till följd av "otur" eller vanligt slitage, utan på grund av en dålig konstruktion, så är det nämnvärt. I övrigt delar jag din åsikt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du köper en Ford V50/S40/C30 så var mycket noggrann med att testa att AC:n fungerar innan köp. Väldigt vanligt att kondensorn läcker på de bilarna, ganska dyrt att byta.

Good point! AC:n pajade på min c30 under min ägo.
(och jag lade aldrig pengarna på att fixa den innan försäljning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

S40 var en fin bil, hade en T5 när det begav sig. Men din rekommendation förutsätter line-out eller en harang av tillbehör utöver blåtanden. Line out på andra telefoner än Apples följer dessutom EU-standard för ljudnivå vilket innebär att det blir väldigt (relativt) lågt även på max volym.

Ingen harang av tillbehör. Det kit jag har funkar så här:

1 liten "knappsats" med mikrofon som man monterar på lämpligt ställe i bilen.

Från denna går en sladd, som delar upp sig i ett Y. Ena benet är USB som man stoppar in i en pryl i cigarettuttaget som ger ström. En annan sladd som går in i AUX-utgången. I min bil har jag monterat det så det knappt syns om man inte tittar efter det. Alla sladdarna ligger instoppade mellan passagerarstolen och centertunneln.

Visst inte fullt lika snyggt som något fabriksintegrerat, men definitivt godkänt, särskilt med tanke på hur lätt det är att montera och hur bra funktionen är. Vill man dölja det ännu mer och är händig med bilar (vilket jag inte är) så kan man bli lite kreativ och montera ett mer dolt 12V-uttag, men det kändes inte nödvändigt för mig.

Själva telefonen monterar jag i en separat hållare för telefonen, av liknande modell som de som håller på med att köra apptaxi har. Har också ordnat så jag kan ladda telefonen under färd, annars drar ju det ut batteriet ganska snabbt att köra med GPS:en på, särskilt på max ljusstyrka som krävs för att se något på dagen. Det är något som för övrigt är nödvändigt på de flesta bilar som inte är helt moderna då UI på stereo/navigation etc brukar vara ganska kasst.

Har inte upplevt det du beskriver med maxvolym. Normalt har jag bilens volym på typ 33-50% och telefonens nära max. Att dra upp det mer än så blir för högt. Å andra sidan så kopplar jag ju inte in bilen direkt till 3.5"-uttaget i bilen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen harang av tillbehör. Det kit jag har funkar så här:

1 liten "knappsats" med mikrofon som man monterar på lämpligt ställe i bilen.

Från denna går en sladd, som delar upp sig i ett Y. Ena benet är USB som man stoppar in i en pryl i cigarettuttaget som ger ström. En annan sladd som går in i AUX-utgången. I min bil har jag monterat det så det knappt syns om man inte tittar efter det. Alla sladdarna ligger instoppade mellan passagerarstolen och centertunneln.

Visst inte fullt lika snyggt som något fabriksintegrerat, men definitivt godkänt, särskilt med tanke på hur lätt det är att montera och hur bra funktionen är. Vill man dölja det ännu mer och är händig med bilar (vilket jag inte är) så kan man bli lite kreativ och montera ett mer dolt 12V-uttag, men det kändes inte nödvändigt för mig.

Själva telefonen monterar jag i en separat hållare för telefonen, av liknande modell som de som håller på med att köra apptaxi har. Har också ordnat så jag kan ladda telefonen under färd, annars drar ju det ut batteriet ganska snabbt att köra med GPS:en på, särskilt på max ljusstyrka som krävs för att se något på dagen. Det är något som för övrigt är nödvändigt på de flesta bilar som inte är helt moderna då UI på stereo/navigation etc brukar vara ganska kasst.

Har inte upplevt det du beskriver med maxvolym. Normalt har jag bilens volym på typ 33-50% och telefonens nära max. Att dra upp det mer än så blir för högt. Å andra sidan så kopplar jag ju inte in bilen direkt till 3.5"-uttaget i bilen...

Jo jag hade något liknande förr i tiden också men som jag ser det så har många av dagens telefoner inte en line out, vilket gör att man kan behöva en adapter där också. Maxvolymen på telefoner är reglerad till 85db sedan 2013. Apple valde i sedvanlig ordning att inte följa det, var av förstärkaren är kraftigare i deras telefoner än de som använder Android. Sedan kommer det förstås an på bilens egna utrustning också. En direkt jämförelse mellan Volvo S90 och Mercedes E-klass är som natt och dag och det var samma "problem" på tidigare S80 vs E-klass med samma årgång också.

Upp till var och en - mina tre krav på en bil är fullständig blåtandskoppling (inte bara för prat alltså), bra stolar och glastak/taklucka. Resten spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Vad du än satsar på så se till att den är bakjulsdriven.
Lite once you go RWD you never go back.
Iom att du ska övningsköra i en 240 så är det ju bara att fortsätta på den banan.

Annars är väl en V70 ett bra val.
Någon Toyota är heller inte fel.
Kamkedja är ABSOLUT att föredra. Det drar ju ner V70 litegrann men på dem är det lätt att byta kamrem.

Men i regel tycker jag att följande oftast är bäst att gå efter:

För mycket teknisk "lull-lull" innebär bara fler saker som går sönder.
Bilen bör ha kamkedja.
Relativt vanlig modell så det finns gott om reservdelar.
Så lite rost som möjligt.
Att bilen har skötts ordentligt.
Följer det med kompletta sommar och vinterhjul (separata uppsättningar på separata fälgar)? Däck/fälgar kostar en del.

Det är viktigare då det har större inverkan på driftsäkerheten än märket när man köper begagnat.

Hittar du en bil vars ägare bor en bra bit in på en gropig grusväg så kommer du åka på att byta stötdämpare, stag osv.

Manuell bil med dragkrok är inte toppen...
Står det en hästtrailer på tomten eller du är nära en ridskola så välj en annan. Att dra tunga lass med manuell bil brukar ofta betyda att kopplingsbyte ligger nära.

Kolla skicket på tex pedaler, nu ratt och växelspak.
"Bilen har bara gått fåtal mil" fast pedalerna är helt slut betyder oftast inte "låga mil".

Modifieringar i plåt är inget man önskar.

Sprickor i vindruta skall du ALLTID undvika.
Det kostar massor att byta en vindruta.
Om rutan spricker efter att du köpt bilen och du har glasförsäkring så är det en annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Jo jag hade något liknande förr i tiden också men som jag ser det så har många av dagens telefoner inte en line out, vilket gör att man kan behöva en adapter där också. Maxvolymen på telefoner är reglerad till 85db sedan 2013. Apple valde i sedvanlig ordning att inte följa det, var av förstärkaren är kraftigare i deras telefoner än de som använder Android. Sedan kommer det förstås an på bilens egna utrustning också. En direkt jämförelse mellan Volvo S90 och Mercedes E-klass är som natt och dag och det var samma "problem" på tidigare S80 vs E-klass med samma årgång också.

Upp till var och en - mina tre krav på en bil är fullständig blåtandskoppling (inte bara för prat alltså), bra stolar och glastak/taklucka. Resten spelar inte så stor roll.

Asså, jag kopplar aldrig in kitet till telefonen, det går via bluetooth från telefonen till kitet. Ingen adapter krävs. Och det påverkas inte heller av de nivåbegränsningar du nämner. Telefonens egen DAC används inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Asså, jag kopplar aldrig in kitet till telefonen, det går via bluetooth från telefonen till kitet. Ingen adapter krävs. Och det påverkas inte heller av de nivåbegränsningar du nämner. Telefonens egen DAC används inte.

aha nu är jag med!

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat med kvalitet på Volvo Personvagnar i +6 år.

C30 är en trevlig bil, speciellt med en T5.

Hade dock undvikit C30/S40/V50 pga följande:

* C30 har otroligt otympliga dörrar, då de är väldigt långa.
Att parkera i stan på små platser känns näst intill omöjligt, då du nästan inte kommer ut.

* Kvalitèn på denna generations bilar som jag nämnde ovanför, är aningen bristfällig.
Mycket sämre kvalitet och en betydligt plastigare interiör.

Jag personligen, hade hellre kikat på en nyare liten Toyota, eller en äldre Volvo S60 (tom -06) med en 5-cyl 140/170HK motor.
Väldigt pålitliga motorer, om du inte kan tänka dig en diesel.

Alternativt som tidigare nämnts, Volvo S80 årsmod -99 <-> -06.
Otroligt mycket bil för pengarna, speciellt komforten, då dessa stolar fortfarande anses vara en utav de bästa
som Volvo har lanserat.

Franska bilar gör mig lite allergisk.
Knepiga elsystem och ofta sämre kvalitet gällande chassi (väghållning etc)

Men med tanke på din budget, så måste jag också slå ett slag för Renault Clio.

Det gäller bara att hitta en välvårdad och välservad bil med full historik.

Kom ihåg, att det är oftast slumpen som avgör vad som går sönder på en bil, så jag vill egentligen inte glorifiera någon specifik tillverkare.

Viktigast av allt är att bilen har full historik, fullservad, gärna med få ägare och mil.

-> Bra tips, även en lågmilad bil kan vara i sämre skick än vad man tror, då bilen kanske knappt rullat några hundra mil per år.

Fråga gärna om du behöver mer tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag har tidigare jobbat med kvalitet på Volvo Personvagnar i +6 år.

C30 är en trevlig bil, speciellt med en T5.

Hade dock undvikit C30/S40/V50 pga följande:

* C30 har otroligt otympliga dörrar, då de är väldigt långa.
Att parkera i stan på små platser känns näst intill omöjligt, då du nästan inte kommer ut.

* Kvalitèn på denna generations bilar som jag nämnde ovanför, är aningen bristfällig.
Mycket sämre kvalitet och en betydligt plastigare interiör.

Jag personligen, hade hellre kikat på en nyare liten Toyota, eller en äldre Volvo S60 (tom -06) med en 5-cyl 140/170HK motor.
Väldigt pålitliga motorer, om du inte kan tänka dig en diesel.

Alternativt som tidigare nämnts, Volvo S80 årsmod -99 <-> -06.
Otroligt mycket bil för pengarna, speciellt komforten, då dessa stolar fortfarande anses vara en utav de bästa
som Volvo har lanserat.

Franska bilar gör mig lite allergisk.
Knepiga elsystem och ofta sämre kvalitet gällande chassi (väghållning etc)

Men med tanke på din budget, så måste jag också slå ett slag för Renault Clio.

Det gäller bara att hitta en välvårdad och välservad bil med full historik.

Kom ihåg, att det är oftast slumpen som avgör vad som går sönder på en bil, så jag vill egentligen inte glorifiera någon specifik tillverkare.

Viktigast av allt är att bilen har full historik, fullservad, gärna med få ägare och mil.

-> Bra tips, även en lågmilad bil kan vara i sämre skick än vad man tror, då bilen kanske knappt rullat några hundra mil per år.

Fråga gärna om du behöver mer tips!

En perfekt sträcka för en bil är runt 1500 mil per år för bensinareoch dieslar ska rastas med runt 2000-3000 mil per år för att må väl det enda som kan klara sig med runt 500-1000 mil per år är småbilar med riktigt små motorer som hinner bli varma på småkörningar, det är ju som sagt alla kallstarter som sliter mest och om du då också kör mindre turer innan allt hinner bli varmt så sliter det ännu mer, min mor misshandlar en Mazda 2 så just nu med bara korta sträcker och runt 200 mil per år och den är en 07'a som är en Ford Fiesta med Mazda motor och låda och än så länge efter 8 år av småkörningar och 20k mil på mätaren så fungerar den men har massvis av småfel men inget som är trafikfarligt.

Brukar rekommendera bilar i storlek på Kia Picanto, Toyota Aygo, Hyundai i10 e.tc. för stadskörning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.