Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Remko 495

Rekommenderas!!! Tyst och skön. drar ut vätskan i lägenheten på nolltid

Verkar riktigt nice! Men alldeles för dyr för mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Drar genom balkong dörren. Denna AC bildar inte vakuum. Så det funkar.

Kan du inte visa en bild på hur du har det och hur det ser ut. Skulle vara kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu åkte min andra pAC igång. denna gång i datorrummet nu när tempen klev över 28,2 grader.

Gött. Jag själv har kört nu några timmar. Sovrummet ligger nu på 23 Grader och är på väg ner. Så jä....Gött. Fu.. EL Pris I do not care. I live.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att man märker skillnad med en 16 000 BTU AC i ett 60 kvadratmeter utrymme. I värsta fall kan du ju stänga dörren till det rummet som behöver ACn minst/som du är i minst tid.

Permalänk
Medlem

Jag har ju det där klassiska problemet att det luktar unket om enbart fläkten går. Chillflex-modellen. Inget större problem egentligen, det är ju bara att stänga av ACn när kompressorn inte går.

Men det är galet irriterande att inte kunna sätta te.x. 23 grader som inställning. För då går den ju på tomgång rätt så ofta och luktar.
Varför kan den inte helt enkelt stängas av när det är under 23 grader... Så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har ju det där klassiska problemet att det luktar unket om enbart fläkten går. Chillflex-modellen. Inget större problem egentligen, det är ju bara att stänga av ACn när kompressorn inte går.

Men det är galet irriterande att inte kunna sätta te.x. 23 grader som inställning. För då går den ju på tomgång rätt så ofta och luktar.
Varför kan den inte helt enkelt stängas av när det är under 23 grader... Så dumt.

Samma här. Jag körde in riktig rengöring innan jag starta upp den för i år. Plocka isär hela AC så man kom åt. Men det där är svårt. Har till och med köpt verktyg för just ändamålet. Men nu när jag kör så är där lite kvar . Men det är som du säger. Man kan inte köra den av/på för det är då skiten kommer fram. Så jag kör den hela tiden utan stopp. Sen låter Bara fläkten gå en stund efter så den torkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Kan du inte visa en bild på hur du har det och hur det ser ut. Skulle vara kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Samma här. Jag körde in riktig rengöring innan jag starta upp den för i år. Plocka isär hela AC så man kom åt. Men det där är svårt. Har till och med köpt verktyg för just ändamålet. Men nu när jag kör så är där lite kvar . Men det är som du säger. Man kan inte köra den av/på för det är då skiten kommer fram. Så jag kör den hela tiden utan stopp. Sen låter Bara fläkten gå en stund efter så den torkar.

Ja, det är många som har problemet och jag tror genuint att det är nästintill omöjligt att få bort helt. Vet inte om andra märken har hittat någon lösning på det faktiskt. För det är ju inte alla som har problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Jag tror absolut att man märker skillnad med en 16 000 BTU AC i ett 60 kvadratmeter utrymme. I värsta fall kan du ju stänga dörren till det rummet som behöver ACn minst/som du är i minst tid.

Viss skillnad ja, men knappast 22-23 som är behagligt, men någon grad kanske, dock kommer den ju få gå konstant på max i så stort utrymme när den aldrg kan nå temperaturen.. Stängd dörr är kanon om man kan ha det, sen tätning krävs ju alltid.

Ska man kyla hela det utrymmet och bli riktigt nöjd krävs en riktig om man embart ska ha en skulle jag tro. Men sen beror det ju vad man är nöjd med.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Funderar på denna också men funderar på om det verkligen är lönt investeringen. Jag överlever när det är varmt även om det kan vara lite oangenämnt. En liten fläkt som blåser kall luft i ansiktet brukar ofta funka.
Tanken är väl att den annars ska stå i vardagsrummet (20 kvm?) eller sovrummet (12 kvm). Min sambo är väldigt mycket mer påverkad än jag av värmen.

Har försökt läsa på i tråden men är så mycket olika åsikter. Vissa menar att det inte är lönt när det närmar sig 30 grader, andra säger att enslangslösningar är värdelösa för de drar in lukter från andra håll osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vardagsrummet är ~20-25kvm. Inga gigantiska fönster. Totalt är kanske halva ytan i ena kortändan täckt av fönster. Sätter jag in en portabel AC blir det i så fall att ta bort glaset ur nederdelen av balkongdörren och sätta en skiva med hål i för slangen.

Då kan du nog kyla det rummet, i synnerhet med stängd dörr. För mig gick det inte, men har så jävla dumt fönster som är svået att täta i varsagsrummet, och tror ej värden uppskattar om jag modifierar balkongdörren. 😂

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Viss skillnad ja, men knappast 22-23 som är behagligt, men någon grad kanske, dock kommer den ju få gå konstant på max i så stort utrymme när den aldrg kan nå temperaturen.. Stängd dörr är kanon om man kan ha det, sen tätning krävs ju alltid.

Ska man kyla hela det utrymmet och bli riktigt nöjd krävs en riktig om man embart ska ha en skulle jag tro. Men sen beror det ju vad man är nöjd med.

Nej men samtidigt så är det nog ganska skönt att gå från 29 till 24/25 också.

Permalänk
Medlem

Köpte Electrolux ChillFlex EXP34U338CW idag och ett fönsterkitt på Jula. Ska fixa längre slang imorgon så jag kan ställa den i öppning till sovrummet.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Nej men samtidigt så är det nog ganska skönt att gå från 29 till 24/25 också.

Det är skönt som fan skulle jag vilja påstå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Funderar på denna också men funderar på om det verkligen är lönt investeringen. Jag överlever när det är varmt även om det kan vara lite oangenämnt. En liten fläkt som blåser kall luft i ansiktet brukar ofta funka.
Tanken är väl att den annars ska stå i vardagsrummet (20 kvm?) eller sovrummet (12 kvm). Min sambo är väldigt mycket mer påverkad än jag av värmen.

Har försökt läsa på i tråden men är så mycket olika åsikter. Vissa menar att det inte är lönt när det närmar sig 30 grader, andra säger att enslangslösningar är värdelösa för de drar in lukter från andra håll osv.

Har enslangsläsning (Andersson ARC 3.2) med en "airlock". När det var 34.3 på balkongen hade jag 23.2 i sovrummet (den var inställd på 23), så vet i tusan varför det inte skulle bara värt det i ett enskilt rum.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Är de mycket bättre? Har du tips på vilken man bör köra på? Helst från någon stor kedja

Har flyttat till eget hus med L-L-värmepump och jag måste säga att jag är imponerad i hur effektiv L-L värmepump är mot tidigare kämpande att försöka sänka några få grader med en portabel AC.

Nu är förutsättningarna lite annorlunda än hyreskåken jag bodde tills i mars där väggarna förmedlade in solljusets värme med bedårande (not) effektivitet som om det vore glasskiva och nuvarande lilla huset som är rätt välisolerat och tar inte in överdrivet med värme genom väggarna trots glaspartier och jag ligger nu på 150 - 200 Watt elförbrukning på L-L-värmepumpen i sin AC-läge dagtid (har egen energimätaren på denna för att se vad uppvärmningen kostar) och nästan ljudlös innerdel för att hålla 24 grader i stort sett hela huset (1-våning och öppen plan) trots att mätaren utomhus är norr över 30 grader C dagtid de senaste 2 dagarna.

Det betyder att jag kör komfortkyla 4-5 timmar per kWh och då spelar det inte så stor roll om energin kostar 2-3 kronor kWh då att ta en kopp kaffe på en café i Stockholm kostar motsvarande kyla för hela veckan typ.

---

Nivån i elföbrukning är ungefär lika som vad en kyl och frys-skåp drar i ström när kompressorn går (brukar vara 200 Watts kompressor) och säger som redan sagt:

Har man möjligheten att installera en L-L värmepump (jag vet att väldigt många inte kan, har ju varit i samma situation) om så bara för kylan på sommaren så skall man göra det istället för en portabel AC med slang - och det skall vara av inverter-typ och inte ON/OFF-typ då det är med dessa man gör den stora vinsten med långsamgående kompressor, stora arbetande ytor på kondensorn/evaproraton relativt värme-effektnivån vilket ger liten temperatudiff mellan kondensorn/evaporatorn och med detta högre effektivitet - typiskt runt 4 i kyl-COP medans portabel AC är runt COP 2.5 pga. den mycket större temperaturdiffen under arbetet då dessa kan inte tillnärmelsevis omsätta lika mycket luft på kondensor-sidan som en split-anläggning lätt fixar och måste kompensera det med högre temperaturdiff och därmed lägre COP.

Portabel AC:s COP dras ned extra mycket när det som idag att ute-luften är varmare än innerluften vilket ger en extra värmebelastning som dras in i rummet som om man har en 1-KW-färmefläkt påslagen och i princip nära halverar dess angivna COP då luften genom slangen ligger på typ 2/3-del i luftmängd av luften som kyls genom evaporatorn på maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Funderar på denna också men funderar på om det verkligen är lönt investeringen. Jag överlever när det är varmt även om det kan vara lite oangenämnt. En liten fläkt som blåser kall luft i ansiktet brukar ofta funka.
Tanken är väl att den annars ska stå i vardagsrummet (20 kvm?) eller sovrummet (12 kvm). Min sambo är väldigt mycket mer påverkad än jag av värmen.

Har försökt läsa på i tråden men är så mycket olika åsikter. Vissa menar att det inte är lönt när det närmar sig 30 grader, andra säger att enslangslösningar är värdelösa för de drar in lukter från andra håll osv.

Jag har ju haft min i ett år nu snart, den kyler ner min 1,5:a på 40kvm väldigt väl. Den låter men det tar jag alla gånger än att ha 25-30+ inomhus. Jag tänker att man ställer den där den gör mest nytta. Har du sovrummet i nära anknytning till vardagsrummet så skulle den förmodligen klara av att kyla ner även sovrummet. En del använder en extra fläkt vid sidan av för att skjutsa på kylan.

Jag rekommenderar den kallt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

Jag har ju haft min i ett år nu snart, den kyler ner min 1,5:a på 40kvm väldigt väl. Den låter men det tar jag alla gånger än att ha 25-30+ inomhus. Jag tänker att man ställer den där den gör mest nytta. Har du sovrummet i nära anknytning till vardagsrummet så skulle den förmodligen klara av att kyla ner även sovrummet. En del använder en extra fläkt vid sidan av för att skjutsa på kylan.

Jag rekommenderar den kallt

Så körjag.
Min 18000 BTU-enhet står i vardagsrummet och sedan har jag en pelarfläkt som mosar in i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Köpte Electrolux ChillFlex EXP34U338CW idag och ett fönsterkitt på Jula. Ska fixa längre slang imorgon så jag kan ställa den i öppning till sovrummet.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Angående ditt fönsterkit, var det något särskilt fönsterkit du behövde köpa eftersom ditt fönster öppnas liggande? (Mitt fönster öppnar man ju åt sidan) Frågar åt en kompis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

Angående ditt fönsterkit, var det något särskilt fönsterkit du behövde köpa eftersom ditt fönster öppnas liggande? (Mitt fönster öppnar man ju åt sidan) Frågar åt en kompis

Fönsterkitten går att vrida 90 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Angående ditt fönsterkit, var det något särskilt fönsterkit du behövde köpa eftersom ditt fönster öppnas liggande? (Mitt fönster öppnar man ju åt sidan) Frågar åt en kompis

Jag köpte det här och det ska fungera till de flesta olika fönster oavsett hur de öppnas, det kan du hälsa din kompis 😛

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Nej men samtidigt så är det nog ganska skönt att gå från 29 till 24/25 också.

Ja, det är ju typ skillnaden mellan "jag dör snart" och "fan vad varmt det är".

Har haft 28-30 grader inomhus idag. Har försökt städa och göra i ordning sovrummet efter att ha lagt in nytt golv. Det är så varmt att jag knappt orkat dammsuga. Får fixa under natten istället. Under tiden kan jag ju sitta på den lokala krogen och suga på en kall öl. De har AC så temperaturen är behaglig. Tyvärr kan man ju inte bo där.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW och kan ge ett omdöme? På pappret ska den ha lite bättre kyleffekt och aningen lägre effektförbrukning jämfört med klassikern Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Har enslangsläsning (Andersson ARC 3.2) med en "airlock". När det var 34.3 på balkongen hade jag 23.2 i sovrummet (den var inställd på 23), så vet i tusan varför det inte skulle bara värt det i ett enskilt rum.

Airlock?

Skrivet av Specias:

Jag har ju haft min i ett år nu snart, den kyler ner min 1,5:a på 40kvm väldigt väl. Den låter men det tar jag alla gånger än att ha 25-30+ inomhus. Jag tänker att man ställer den där den gör mest nytta. Har du sovrummet i nära anknytning till vardagsrummet så skulle den förmodligen klara av att kyla ner även sovrummet. En del använder en extra fläkt vid sidan av för att skjutsa på kylan.

Jag rekommenderar den kallt

Okej bra att veta, de är anknytna.

Skrivet av Wifi:

Någon som köpt Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW och kan ge ett omdöme? På pappret ska den ha lite bättre kyleffekt och aningen lägre effektförbrukning jämfört med klassikern Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW.

Varför inte köra på Nedisen som är nedsatt?
https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Den ska vara så mycket bättre? Det är ju en djungel. Jag har bara hört att den slukar el som en jetmotor. Men det kanske Electrolux också gör.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Den ska vara så mycket bättre? Det är ju en djungel. Jag har bara hört att den slukar el som en jetmotor. Men det kanske Electrolux också gör.

Jag har bara hört positiva saker om Netisen och den har högre BTU men jag har absolut ingen aning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Någon som köpt Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW och kan ge ett omdöme? På pappret ska den ha lite bättre kyleffekt och aningen lägre effektförbrukning jämfört med klassikern Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW.

Ville köpa den men det var kass lagerstatus när det begav sig tidigare i våras. Köpte ovan nämnde EXP34 istället och är nöjd. Låter dock en del från kompressorn.

Permalänk
Medlem

Jag vill fråga er alla För jag ser det ofta nämnas. Vad är det som hörs. Jag har en EXP26U338CW. Jag hör inte alls min kompressor. Men där i mot Fläkten som sitter ner till. När den startar. Då vill man gå och gömma sig. Jag var hemma hos en vän för kolla. Då visade sig att det var denna som var dålig. Köpte en ny till han som kosta 700 kr. Sen var allt borta.
Men allt här är just bara en massa luft ljud som hörs. Inga andra.

Permalänk
Medlem

Köpte en enslangare på Biltema i ren desperation, den gör jobbet men kompressorn går kontinuerligt eftersom den hela tiden suger in varmluft utifrån, var över 30 grader här idag med närmare 50% fuktighet.

Har tömt kondenshinken 2 gånger idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Köpte en enslangare på Biltema i ren desperation, den gör jobbet men kompressorn går kontinuerligt eftersom den hela tiden suger in varmluft utifrån, var över 30 grader här idag med närmare 50% fuktighet.

Har tömt kondenshinken 2 gånger idag.

Om du kan sätta för resten av fönstret, så kommer den få jobba mindre, men kommer istället få dra in luft från resten av ventilationen istället, men det lär vara svalare än direkt via fönstret.