Hårddisk för VM:s i Proxmox

Permalänk
Medlem

Hårddisk för VM:s i Proxmox

Har fått en dator genom jobbet, en Optiplex 9020 med i7-4790 och 16GB(Snart 32GB minne)

Installerade Proxmox och är smått beroende nu, håller på att testa fram mina virtuella maskiner jag vill köra 24/7 i mitt lilla hemmalab. Just nu sitter jag bara och provar fram mina skarpa installationer och kollar så att allt fungerar som jag vill.

Det är bara rn 240GB SSD som jag kör allt ifrån men har beställt ett PCIe M2 adapterkort för 2st nvme diskar. Jag behöver nödvändigtvis inte nyttja den i den här proxmoxhistorian men finns det någon vinning i att köra nvme disk för mina vm:s?

Det kommer ju inte vara några monster men det kan ju lätt springa iväg och bli mycket mer än en testsvit och några virtuella servrar som körs dygnet runt. Det verkar vara som så att två ZFS diskar i raid1 är vad som föredras när man sonderar terrängen.

Vad skulle ni föreslå för någon som kör tre virituella ubuntu/debian servrar med lite dockers, spelserver osv men som även skulle kunna testa mångt fler saker(det finns så mycket att pyssla med )?

Vilken lagringsuppsättning? WD Blue 500GB nvme är intressant med avseende på priset. Räcker det med en nvme om man backar upp sina vm:s till en filserver eller bör det vara två 500GB i ZFS strip för redundans?

Permalänk
Medlem

Jag kör nvme 500GB med 5 st VM's just nu samt backup till en raid1 lösning.
Du kommer inte känna någon flaskhals om du kör SSD eller M2.
Din 240GB duger gott och väl, men utrymmet är väl de jag ser som minus

Permalänk
Entusiast

Skaffa en ssd med hög TBW, 600+ iaf. 500 - 1000 GB räcker. I vissa spel kan man tydligen få ut lite bättre serverprestanda med nvme, men då måste man nog nyttja grejerna hårt. Om du bryr dig om idle power så är 2,5" ssd att föredra, ofta.

Permalänk

Jag har alltid för privatbruk kört många "hdd/ssd ej ihopkopplade" på något sätt. Man sprider då ut lasten ungefär rättvisst. Och vops så får man hyfsat bra spridning av lasten och får ett väldigt problemfritt system. -Inget krångel med raid eller mjukvara.

Såklart att man förlorar datasäkerhet jämfört emot t.ex raid 5,6 då data bara är lagrad på ett ställe. Men min lösning är billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Räcker det med en nvme om man backar upp sina vm:s till en filserver eller bör det vara två 500GB i ZFS strip för redundans?

Antar att du menar mirror om du ska ha redundans med två enheter?

För hemmabruk skulle ju jag iaf säga att du förmodligen klarar dig med bara en enhet (oavsett SATA eller NVMe) och regelbundna backuper.
Det där är ju dock något du själv måste bedöma; hur kritiskt är det att systemet inte är nere? (Det är ju att minska nedtid som redundans för lagringen handlar om i första hand, backuper ska du ju ha oavsett för att kunna återställa data om något gått fel)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kan ju även använda SSD's som ZIL och L2ARC i kombo med vanlig snurrdisk. Annars är det klart fördelaktigt med 2st speglade diskar. Även om backuper finns så är det skönt att det bara snurrar vidare. Samt den extra läsprestandan, vilken är bra att ha om du i framtiden lägger till en nod och vill migrera vm'ar.

Se även till att optimera genom att aktivera fstrim och discard, etc.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tiden rann i från mig och jag kunde inte bestämma mig och i och med att jag beställt ett pcie-kort för 2st nvme så slog jag till på en WD Blue 500GB M2 för 499:-. TBW låg på 300TB och var bättre än många SSD i samma prisklass.

Kommer installera den i helgen och smyga in någar av mina skarpa vms jag håller på att knåpa ihop.

Tack så mycket för er input! :-*