Skilland mellan märkes och okända USB-minnen? Tips på 256GB/512GB?

Permalänk
Medlem

Skilland mellan märkes och okända USB-minnen? Tips på 256GB/512GB?

Jag har digitaliserat en mängd gamla filmer (mina egna) och skalat upp dem och för att lättare kunna titta på dem på TV:n tänkte jag lägga alla på ett USB:minne som jag har i TV:n. I storlekarna 256 GB och 512 GB börjar de komma upp i pris och jag behöver dessutom 3 stycken (två i present). Portabel hårddisk ser jag inte som ett alternativ då det blir svårplacerat på en TV med sladd etc.

Jag har tidigare kört på SanDisk. Här kommer jag dock bara skriva till minnet en gång (så problem vid många skrivningar kommer inte uppstå) och sen kommer det bara läsas ifrån det, skrivhastigheten spelar heller inte så stor roll.

Hur stor skillnad är det på ett USB-minne från ex SanDisk och andra mindre kända märken (som är lägre i pris)?
Vågar man beställa USB-minnen från utlandet eller risken är att man blir blåst? Läst mycket om att det fuskas med utrymmet på dem.
Vilket USB-minne rekommenderar ni att jag köper?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av martin79:

Portabel hårddisk ser jag inte som ett alternativ då det blir svårplacerat på en TV med sladd etc.

Är du säker? En portabel hårddisk strömsätts av usb-uttaget, och kan liksom "hänga" i porten utan större problem. Misstänker att det ändå inte ska vara en permanent installation, så du kan ju dra ur den när du är klar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade bara ett minne som var billigare än SanDisk när jag sökte på 512 GB och uppåt men det var rätt så mycket långsammare och bara runt 20 kr billigare.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=price_inc_shipping...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är du säker? En portabel hårddisk strömsätts av usb-uttaget, och kan liksom "hänga" i porten utan större problem. Misstänker att det ändå inte ska vara en permanent installation, så du kan ju dra ur den när du är klar.

Men tanke var att de inte kan hänga fritt, att kontakten lätt hoppar ur etc. Man vill ju inte bygga upp med böcker eller något annat. Har du tips en sådan?

Permalänk
Medlem

Skulle dock rekommendera en extern hårddisk för ändamålet istället, typ denna.

https://cdon.se/hemelektronik/western-digital-elements-se-ext...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Men tanke var att de inte kan hänga fritt, att kontakten lätt hoppar ur etc. Man vill ju inte bygga upp med böcker eller något annat. Har du tips en sådan?

Tejpa fast den med vanlig tejp eller använd tejp med kardborreband på.
Sitter den på baksidan kommer det inte att synas och du får mycket mer valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Tejpa fast den med vanlig tejp eller använd tejp med kardborreband på.
Sitter den på baksidan kommer det inte att synas och du får mycket mer valuta för pengarna.

Dock kommer det aldrig blir mer än 512 GB (då denna endast kommer användas till detta) och köper man en disk på 2TB har man slängt 1,5 TB i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Dock kommer det aldrig blir mer än 512 GB (då denna endast kommer användas till detta) och köper man en disk på 2TB har man slängt 1,5 TB i sjön.

Om du vet med dig att du aldrig kommer använda mer än 512 GB kan du ju köpa ett USB-minne men en extern hårddisk på 2 TB är bara 80 kr dyrare än det billigaste USB-minnet på 512 GB.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Dock kommer det aldrig blir mer än 512 GB (då denna endast kommer användas till detta) och köper man en disk på 2TB har man slängt 1,5 TB i sjön.

Jag inser att jag var otydlig.
När jag sa mer valuta för pengarna så tänkte jag primärt på kvalitet på produkten.

Man brukar få bättre lagringschip i en SSD än ett USB-minne. Det är inte heller ovanligt att de är snabbare att kopiera data till.

Permalänk
Medlem

Vanlig Flash media är ej rek att använda till lite längre sparande av data, och ännu värre till långtidssparande.
Med tiden så tappar flash cellerna laddningen som görs vid skrivningen och blir till slut helt oläsbara.

Sen är det olika med olika flash tekniker.

För varje adderad Bit per cell som används desto sämre kommer dom att tåla tidens tand.
Dvs ju fler Bits desto svårare kommer det att bli att korrekt läsa datan ju längre tiden går.
Förenklat och så det blir mer tydligt så är säg 1 Bit=1Volt, 2Bits=0,5V heller 1V (MYCKET lägre i verkligheten) beroende på vad som skrivits.
4Bits=0,25V heller 0,5V heller 0,75V heller 1V beroende på datan som skrivits.
Sen när cellen börjar tappa laddning så krymper dessa marginaler mer och mer=mer o mer svårläst.

Det finns tekniker att gör detta lite bättre men alla utom bättre kvalitet på flash minnet (som bara ökar livstiden en viss del) kräver att enheten är inkopplad och oftas även läser filerna.
Så även fast man har den inkopplad hela tiden och tittar på tex 10 bilder ofta och inte alls på resten så är det stor risk att bara dom där tio bilderna kan läsas av till slut.
Det handlar då främst om att när man läser datan och flash kontrollern märker att en/flera celler tappat lite ork så skrivs datan om på nytt.
Vilket givetvis kommer att slita på flashcellerna.

Du kan börja titta på flash usb long term storage och du kan se att dom genast blir svindyra och oftas med ganska lite utrymme då enbart SLC minne används till dessa.

En vanlig hårddisk med magnetisk media kommer att fungera betydligt bättre efter en lång tid då dom tappar magnetism MYCKET saktare.

Hur länge funkar usb minnen utan att skriva om datan med jämna mellanrum?
1år?
Redan här så är det inte helt självklart bara att titta på samsung 840 SSD som dom fick göra en FW uppdatering på då dom började att tappa hastighet=ha svårt att läsa datan redan efter ett par mån.
Och efter FW uppdateringen så blev det bättre men det är rek att skriva om datan en gång om året då det bara delvis var ett FW problem, dvs det var även ett flash problem dock ganska litet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martin79:

Men tanke var att de inte kan hänga fritt, att kontakten lätt hoppar ur etc. Man vill ju inte bygga upp med böcker eller något annat. Har du tips en sådan?

Det finns tämligen små och lätta SSD:er, till exempel Samsung T7. Prisjakt anger formfaktorn till 2,5 tum, men den är egentligen betydligt mindre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers