Philips 706/806 OLED med HDMI 2.1 och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur är pink tint på dessa?
Köpte en LG B1 65" och har pink tint på vänster sida av skärmen. Troligtvis en EVO panel jag har?

Sitter lite snett till vänster om TV pga möblering av rummet och det är då det syns som mest.

Läst att 706/806 verkar ha samma paneler. Innebär det att jag inte kommer bli av med pink tinten om jag byter till en 706/806?

Alla som kör LGs paneler (vilket är alla 2021 OLED) har risk för pink tint. Det finns såklart i olika grad och det sägs att Sony och Panasonic har bättre paneler men också högre pris. Pink Tint ≠ EVO/WBE panel men oftast är det vanligare på dem.

Jag har också Pink Tint på min 65 706 och det är störande. Tyvärr verkar 65” vara mest utsatt för det. Märkar man det i vanlig content hade jag lämnat tillbaka den/fått utbytt panel. Testbilder är en sak men ser man det i vanlig content är det inte ok, för mig iaf.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Alla som kör LGs paneler (vilket är alla 2021 OLED) har risk för pink tint. Det finns såklart i olika grad och det sägs att Sony och Panasonic har bättre paneler men också högre pris. Pink Tint ≠ EVO/WBE panel men oftast är det vanligare på dem.

Jag har också Pink Tint på min 65 706 och det är störande. Tyvärr verkar 65” vara mest utsatt för det. Märkar man det i vanlig content hade jag lämnat tillbaka den/fått utbytt panel. Testbilder är en sak men ser man det i vanlig content är det inte ok, för mig iaf.

Tack för info.
Vanlig content är ju definitionsfråga. Viss content syns det inte i alls, medan i annan syns det "mycket"
Frugan ser det inte alls men jag är tyvärr av typen "har man väl sett det, kan det inte bli osett"

Frågan är då bara om det är värt att byta till någon annan 2021 oled alls, eller lämna tillbaka den helt o hållet?
Älskar bilden i övrigt och är säker på att jag skulle störa mig på andra saker i annan bildteknik.. 🤔

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för info.
Vanlig content är ju definitionsfråga. Viss content syns det inte i alls, medan i annan syns det "mycket"
Frugan ser det inte alls men jag är tyvärr av typen "har man väl sett det, kan det inte bli osett"

Frågan är då bara om det är värt att byta till någon annan 2021 oled alls, eller lämna tillbaka den helt o hållet?
Älskar bilden i övrigt och är säker på att jag skulle störa mig på andra saker i annan bildteknik.. 🤔

Man kan alltid försöka med en annan TV, är det väldigt störande i visst innehåll tycker jag det är värt att testa.

Jag själv ser Pink Tint mest på beige, vitt och gult. Då är det verkligen helt missfärgat. Andra färger är det lite mer diskret och vissa färger har det inte alls. Har jag tur kanske jag får panelen utbytt av Philips, då kan jag komma med ett omdöme om det är värt det.

Det tråkiga är att effekten förstärks så mycket när man sitter till vänster, 20 grader och bilden ser verkligen inte bra ut. Bra betraktningsvinklar hos en OLED spelar ju liksom inte så stor roll när bilden är missfärgad. Hoppas mitt exemplar var ett måndagsex och att Philips är lite schyssta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Man kan alltid försöka med en annan TV, är det väldigt störande i visst innehåll tycker jag det är värt att testa.

Jag själv ser Pink Tint mest på beige, vitt och gult. Då är det verkligen helt missfärgat. Andra färger är det lite mer diskret och vissa färger har det inte alls. Har jag tur kanske jag får panelen utbytt av Philips, då kan jag komma med ett omdöme om det är värt det.

Det tråkiga är att effekten förstärks så mycket när man sitter till vänster, 20 grader och bilden ser verkligen inte bra ut. Bra betraktningsvinklar hos en OLED spelar ju liksom inte så stor roll när bilden är missfärgad. Hoppas mitt exemplar var ett måndagsex och att Philips är lite schyssta.

Hur illa är detta exemplar? Har du några bilder och kan visa?
Nu kan man ju ladda upp bilder direkt i forumet utan extern bilduppladdningstjänst👍👍

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur illa är detta exemplar? Har du några bilder och kan visa?
Nu kan man ju ladda upp bilder direkt i forumet utan extern bilduppladdningstjänst👍👍

https://imgur.com/a/vhkNfvg

(Skickades till Philips, därav kommentarer)

Lust att skicka på din B1a?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

https://imgur.com/a/vhkNfvg

(Skickades till Philips, därav kommentarer)

Lust att skicka på din B1a?

Bra sammanfattning,tror du har lite mer problem än mig.
Tog en bild på vit bakgrund lite snett från vänster

Syns mest på vit/grå/beige färg

Är detta normalt/rimligt?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Bra sammanfattning,tror du har lite mer problem än mig.
Tog en bild på vit bakgrund lite snett från vänster<Uppladdad bildlänk>

Syns mest på vit/grå/beige färg

Är detta normalt/rimligt?

Jag hade dödat för den panelen Nä men du ska definitivt inte byta. Den ser sjukt bra ut faktiskt. Enjoy

Att få en bättre 65” är så otroligt rare, chanser du på en ny kan den med stor risk bli sämre. Lust med en bild rakt framifrån också?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Jag hade dödat för den panelen Nä men du ska definitivt inte byta. Den ser sjukt bra ut faktiskt. Enjoy

Att få en bättre 65” är så otroligt rare, chanser du på en ny kan den med stor risk bli sämre. Lust med en bild rakt framifrån också?

Haha, känner mig lite gladare nu,även om jag fortfarande stör mig på det. Har dock ett par veckor kvar på öppet köpet så hinner fundera lite mer..

Såhär ser det ut rakt framifrån på gråvit bild

Såhär ser samma ut lite från sidan vänster

En mörkare grå

🤔

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Haha, känner mig lite gladare nu,även om jag fortfarande stör mig på det. Har dock ett par veckor kvar på öppet köpet så hinner fundera lite mer..

Såhär ser det ut rakt framifrån på gråvit bild

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser samma ut lite från sidan vänster
<Uppladdad bildlänk>

En mörkare grå
<Uppladdad bildlänk>

🤔

Av de paneler jag har sett på avsforum är denna väldigt bra. De brukar bli lite mer clean efter 100-200h så jag hade behållt den. 😎

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

https://imgur.com/a/vhkNfvg

(Skickades till Philips, därav kommentarer)

Lust att skicka på din B1a?

Försökte kolla YT länkarna(från bilderna) och gämföra med min men dem vill inte fungera. Kan du skicka dem här eller i ett pm? Skulle vara intressant att gämföra med min för jag upplever inget rosa tint på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Försökte kolla YT länkarna(från bilderna) och gämföra med min men dem vill inte fungera. Kan du skicka dem här eller i ett pm? Skulle vara intressant att gämföra med min för jag upplever inget rosa tint på min.

https://youtu.be/kgfR4LJEgVI - sand
https://youtu.be/Rx-KcZdT9zY - gul
https://youtu.be/V37Q3l6AFAU - svartvit
https://youtu.be/QggJzZdIYPI - vit

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Försökte kolla YT länkarna(från bilderna) och gämföra med min men dem vill inte fungera. Kan du skicka dem här eller i ett pm? Skulle vara intressant att gämföra med min för jag upplever inget rosa tint på min.

Bra att veta, då finns det hopp om en bättre. Fick ge Philips en rejäl utskällning nu senast när dem skyller på ”inom spec”, köper inte det på min panel som känns väldigt dålig.

Edit: Ingen hjälp av Philips, sista gången man handlar av dem.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ni som har en Philips OLED från 2021, har ni lust att posta bilder på er TV med white uniformity test rakt framifrån. Hade varit intressant att se hur trenden med Pink Tint ser ut. Skriv gärna modellen också.

Test: https://www.youtube.com/watch?v=QggJzZdIYPI&t=536s

Min 706 65" :

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Här är min. Min kamera gör bilden "blåare" än vad den är i verkligheten. Jag kör laxpuddings inställningar från hemmabiotidningen. Ljussensor på. Jag ser bara det rosa tintet på testbilder, det är inget jag märker av i vanligt tittande.

# 706 - 65" Inköpt slutet av mars-22

edit: ska se om jag kan få till en bättre bild, så den blir mer "vit"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoltz:

edit: ska se om jag kan få till en bättre bild, så den blir mer "vit"

Ifall du har Philips Hue, ställ den på "energetic" så får du 5000 K som är något varmare än solljus. TV:n bör hålla sig runt 6500–7500 K ifall du utgår från mina förslag. Då kommer TV:n fortfarande vara kallare/blåare än omgivningsljuset när du fotar, men det är inte lika stora skillnader.

Annars kör med enbart dagsljus i rummet när det är mulet väder, gärna regnrisk i luften. Då är dagsljuset närmare TV:n i färgtemperatur och det kommer bli ungefär samma vita när kameran exponerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mobilkameran är som den är.... Den är fortfarande "blåare" på bilden än vad jag ser framför mig. Och åter igen... INGET jag stör mig på när jag tittar på tv'n. Finns andra funktioner jag stör mig mer på.

* Menysystemet - Omständigt, blir onödigt mycket tryckande för att komma till den saken man skall ändra.
* Tv motagaren - Jag kör med ca-modul(boxer) och jag saknar mycket funktioner gämfört med min gamla Panasonic cx725. Men framförallt användarvänligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

<Uppladdad bildlänk>

Mobilkameran är som den är.... Den är fortfarande "blåare" på bilden än vad jag ser framför mig. Och åter igen... INGET jag stör mig på när jag tittar på tv'n. Finns andra funktioner jag stör mig mer på.

* Menysystemet - Omständigt, blir onödigt mycket tryckande för att komma till den saken man skall ändra.
* Tv motagaren - Jag kör med ca-modul(boxer) och jag saknar mycket funktioner gämfört med min gamla Panasonic cx725. Men framförallt användarvänligheten.

Syns att du har tint men om du inte ser den i vanligt tittande är det ju perfekt.

Ser min rätt ofta och visst, jag kan ignorera det men jag tycker samtidigt att det är fel ändå. Panel lotteriet är inget kul hehe.

@Laxpudding , att OLED har haft färgskiftningar ur vinkel har väl varit genom alla år men har rosa/blå (eller andra färger) tint också alltid funnits rakt framifrån?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag lever i total ignorans - Har insett att ju mindre jag försöker hitta fel desto bättre för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag lever i total ignorans - Har insett att ju mindre jag försöker hitta fel desto bättre för mig.

Ja ser man inte det under normala scenarion är det inget att leta upp. Det är däremot mindre kul när det syns på det mesta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

@Laxpudding , att OLED har haft färgskiftningar ur vinkel har väl varit genom alla år men har rosa/blå (eller andra färger) tint också alltid funnits rakt framifrån?

Ja, icke-uniforma paneler är vanligt förekommande. De flesta skärmar visar upp skavanker när man synar enfärgade grå bakgrunder sådär. Ögat är extremt känslig för de relativa skillnaderna i den situationen. Det är när ojämnheterna slår igenom och syns i film, spel etc. som man har ett problem.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoltz:

Mobilkameran är som den är.... Den är fortfarande "blåare" på bilden än vad jag ser framför mig. Och åter igen... INGET jag stör mig på när jag tittar på tv'n. Finns andra funktioner jag stör mig mer på.

Det är omöjligt att fånga en bild så som just det egna seendet uppfattar bilden. Kameran är alltid godtycklig och inte utformad efter hur människor uppfattar färger. Finns så många faktorer som inverkar på hur bilden sedan blir. Kameror kan till exempel uppfatta väglängder nära ultraviolett och nära infrarött som ögat inte ser och baka in dessa våglängder i bilden. Klassikern är svarta kläder utomhus i solsken som blir bruna i bilderna pga av infrarött som kameran bakar in i röd kanal.

Försöker man ta ett foto av två kalibrerade skärmar som är av olika energityp (likt vit lysdiod-LCD bredvid en WOLED) kommer fotot visa dem galet annorlunda trots att de på plats är så gott som identiska för ögat.

Som exempel när jag filmade videos till skärmtesterna här på swec gick jag in och drog i RGB-reglagen för att hyfsat matcha mot kameran och studiobelysningen så att skärmen inte är blå eller turkos i videon. Den bilden som då blir på skärmen ser helt FUBAR ut för ögonen men är i videon helt okey lika hur studions ljus ser ut.

Permalänk

Införskaffade mig en 55" 706 förra veckan.
Har dock ett enligt mig ett ganska stort problem.
Den startar sig själv och börjar spela trailers ifrån google play film.

Någon som varit med om samma sak?
Har stängt av wake on wifi men ingen skillnad

Edit: märkte nu att jag inte hade senaste FW.
Provar uppdaterar och ser om det blir något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Införskaffade mig en 55" 706 förra veckan.
Har dock ett enligt mig ett ganska stort problem.
Den startar sig själv och börjar spela trailers ifrån google play film.

Någon som varit med om samma sak?
Har stängt av wake on wifi men ingen skillnad

Edit: märkte nu att jag inte hade senaste FW.
Provar uppdaterar och ser om det blir något bättre.

Låter skumt. Den sätter alltså på sig helt själv och spelar trailers? Dra en factory reset om updaten inte gör något. Annars kanske nån HDMI källa sätter igång TVn?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Låter skumt. Den sätter alltså på sig helt själv och spelar trailers? Dra en factory reset om updaten inte gör något. Annars kanske nån HDMI källa sätter igång TVn?

Korrekt.
Kan ha varit iväg och kommer hem och den spelar trailer

Har dock uppdaterat fw och det har inte hänt sedan dess (2 dagar)

Läste på reddit att flera haft exakt samma problem.

Har en appletv 4k och en sonos beam.
Beamen kopplad till earc och appletv till hdmi 1

Permalänk
Medlem

Ny update med Android 11 kom idag och Philips verkar äntligen har åtgärdat 4k 120hz VRR (som tidigare halverade res). Kan inte verifiera själv men det finns positiva kommentarer på avforums.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Korrekt.
Kan ha varit iväg och kommer hem och den spelar trailer

Har dock uppdaterat fw och det har inte hänt sedan dess (2 dagar)

Läste på reddit att flera haft exakt samma problem.

Har en appletv 4k och en sonos beam.
Beamen kopplad till earc och appletv till hdmi 1

Citerar mig själv.
Här är fler som har samma problem.

https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/g5vo4e/android_tv...

Börjar undrar om det eventuellt kan vara IR på min robotdammsugare som startar den

Permalänk
Medlem

Här är min 856 med vit bild från ovan Youtube-klipp.

Inköpt för snart ett år sedan och den har nog minst 300 timmar igångtid bakom sig.

Jag ser en liten nyansskillnad men inget jag kan sätta fingret på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Här är min 856 med vit bild från ovan Youtube-klipp.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inköpt för snart ett år sedan och den har nog minst 300 timmar igångtid bakom sig.

Jag ser en liten nyansskillnad men inget jag kan sätta fingret på.

Så gott som perfekt, också 65”?

Måste haft lite otur på min men det får gå att leva med

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Så gott som perfekt, också 65”?

Måste haft lite otur på min men det får gå att leva med

55an

Permalänk
Medlem

Någon som har testat 48" tummaren? Går den använda som datorskärm tro?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-philips-48-4k-uhd-oled-android-tv-med-ambilight-48oled806-12-1334258.html
Har en nuvarande gammal Sony TV 42" som skärm, vilket funkar riktigt bra faktiskt! Men vill ha 4k och gärna 120Hz. Testade en Xiaomi tv men den funkade inte alls bra som skärm samt att den gick sönder efter någon dag också..