Chromebook stoppas i danska skolor

Permalänk
Melding Plague

Chromebook stoppas i danska skolor

Enligt dansk dataskyddsmyndighet kan hantering av personuppgifter enligt GDPR inte garanteras med varken Chromebook eller Google Workspace.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant vad för effekt det får i Sverige. Förstår inte varför det skall gå så trögt att komma fram till ett beslut gällande just Google och Microsoft produkter här.

Med detta så kommer nog inte Office 365 heller att funka. Vilket är kanske föga förvånande med tanke på att man lyfte detta redan när GDPR diskuterades.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Resursslöseri. Grattis alla konsulter som arbetar med dataskydd.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge konsumenterna står ut med integritetsivrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Intressant vad för effekt det får i Sverige. Förstår inte varför det skall gå så trögt att komma fram till ett beslut gällande just Google och Microsoft produkter här.

Med detta så kommer nog inte Office 365 heller att funka. Vilket är kanske föga förvånande med tanke på att man lyfte detta redan när GDPR diskuterades.

Vad jag vet så finns speciella microsoftprodukter i govermentversioner dock normalt för USA och deras federala / lokala lagar men kan säkert anpassas till Europa / GDPR.
Oavsett så är all molnlagring såklart inte 100% säker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Undrar hur länge konsumenterna står ut med integritetsivrarna.

Frågan är väl snarare hur länge konsumenterna står ut med företag som inte tar personlig integritet på allvar.

Ingen skulle acceptera att någon står utanför ens fönster och stirrar in i bostaden. Varför skulle någon acceptera det bara för att något är digitalt och man inte ser det lika tydligt som användare?

Permalänk
Medlem

KAOS! Inte nog med att dom säkert redan har köpt in alla Chromebooks för det nya läsåret som nu inte kan användas (miljoner kr som slängs i sjön). Nu skall dom byta plattform och mjukvara på någon månad. Lycka till!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Datasäkerheten behöver såklart granskas. Annars är en chromebook liknande dator vad elever behöver. De ska inte bära runt på svindyra datorer som gör att de lätt blev rånade. Likaså ska de inte vara så farligt om en laptop går sönder.

När jag var liten så var det extremt sällan någon elev blev rånad och det berodde på att rånbytet högst var skolböcker eller vissa dagar gympakläder.

När ungdomar sedan var ute på kvällen så var största rånbytet de hade med sig deras slitna skor.

Permalänk
Medlem

Danmark ligger som vanligt två steg före Sverige

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Google har sagt så mycket förut som inte stämmer så går inte ta dem seriöst när de lovar saker.

Glöm inte heller att de tagit bort "Don't be evil" från sin uppförandekod. Varför skulle man ta bort något sådant om man inte planerar att vara ond? Eller åtminstone vill slippa backlash om man "råkar" vara det. Så nej. Rätt beslut. Pragmatism kan inte få gå före personlig integritet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Frågan är väl snarare hur länge konsumenterna står ut med företag som inte tar personlig integritet på allvar.

Ingen skulle acceptera att någon står utanför ens fönster och stirrar in i bostaden. Varför skulle någon acceptera det bara för att något är digitalt och man inte ser det lika tydligt som användare?

Ja, det är säkert det du och andra integritetsivrare frågar sig, men jag är övertygad om att konsumenter överlag inte formulerar problemet på det viset. Bara en sådan sak som att webbläsarna Google Chrome och Safari dominerar kraftigt (beroende på plattform), och att Google Sök är närmast allenarådande, bevisar det. Sedan kan man alltid hävda att konsumenterna är förda bakom ljuset, och så vidare, men faktum kvarstår.

Permalänk
Medlem

Får börja sätta samma krav som med zoom. Där körde iaf högskolorna (tillsammans om jag kom ihåg rätt) på egna servrar så att de kunde sökehetställa att ingen data kunde "råka" landa i annat land.
Jag vet att det inte var perfekt för vissa lärare på vissa skolor råkade (okunskap gissningsvis) köra på vanliga zoom istället för den uppsatt åt dem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Datavetare

Detta blir spännande att följa, framförallt vad man landar i att använda istället (både HW och SW)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sälj inte barns integritet, bra gjort Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad jag vet så finns speciella microsoftprodukter i govermentversioner dock normalt för USA och deras federala / lokala lagar men kan säkert anpassas till Europa / GDPR.
Oavsett så är all molnlagring såklart inte 100% säker.

Nu har jag inte brytt mig om att läsa på vad problemet är här, men rent allmänt är MS väldigt fokuserade på produktanpassning för att komma runt sådana här begränsningar. De översatte hela Office till Nynorsk för att det var ett krav för att det skulle kunna användas i norska skolor. De är också rent politiskt rätt förtjusta i att peka på hur spionerande Google är, så jag tvivlar inte på att de skulle lösa den här typen av problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte går över till Linux så är problemen lösta. Visst, det kanske kostar i början, men jag tror att i långa loppet så borde det vara värt det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Förstår inte varför man inte går över till Linux så är problemen lösta. Visst, det kanske kostar i början, men jag tror att i långa loppet så borde det vara värt det.

Skulle inte tro att nån elev har hjärnkapaciteten att använda Linux..

Det är väl IOS som skulle vara mest idiotsäkert.

Permalänk
Master of Overkill

Du kan ju begära all data i ditt 365 moln ligger i Sverige bara om man vill nu.
Bra göra om man har stort 365 / azure svär.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Intressant vad för effekt det får i Sverige. Förstår inte varför det skall gå så trögt att komma fram till ett beslut gällande just Google och Microsoft produkter här.

Med detta så kommer nog inte Office 365 heller att funka. Vilket är kanske föga förvånande med tanke på att man lyfte detta redan när GDPR diskuterades.

Stockholm stad avbröt ju förhandligar med Microsoft om 365 just pga GDPR, nu har man sökt andra lösningar i ett år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Chromebook stoppas i danska skolor

Skrivet av Nyhet:

Enligt dansk dataskyddsmyndighet kan hantering av personuppgifter enligt GDPR inte garanteras med varken Chromebook eller Google Workspace.

Läs hela artikeln här

Intressant. Vi i Norrköping har över 20.000 av dessa. Undra hur ett stopp skulle se ut hos oss... Dessutom jobbar jag på IT avdelningen och skulle nog bli berörd med mer jobb som följd. GDPR är inte att leka med och om jag förstår rätt kommer den bli än tajtare om ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta blir spännande att följa, framförallt vad man landar i att använda istället (både HW och SW)

Jag jobbar med service av bland annat danska skolors chromebooks. Jag kan ju milt sagt säga att vi sitter på helspänn här.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerber1969:

Intressant. Vi i Norrköping har över 20.000 av dessa. Undra hur ett stopp skulle se ut hos oss... Dessutom jobbar jag på IT avdelningen och skulle nog bli berörd med mer jobb som följd. GDPR är inte att leka med och om jag förstår rätt kommer den bli än tajtare om ett tag.

Det vimlar av integritetsaktivister bland politiker, främst på EU-nivå, och bland tjänstemän, och då kan det få stora konsekvenser, eftersom deras engagemang inte speglas av samhället i övrigt. På lokal nivå och bland väljare och konsumenter ligger helt andra frågor i förgrunden. Krocken mellan dessa världsbilder kan bli mycket besvärlig. Jag bävar inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag jobbar med service av bland annat danska skolors chromebooks. Jag kan ju milt sagt säga att vi sitter på helspänn här.

Jobbar du i Danmark eller Sverige (Malmö/Skåneområdet)? (baserar på att det står Malmö som plats i din profil). Blir lite förvånad över att de skickar datorerna utomlands vid reparation/service om du jobbar i Sverige

La till lite mer efter Sverige då det tydligen inte var tydligt nog...
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jobbar du i Danmark eller Sverige? (baserar på att det står Malmö som plats i din profil). Blir lite förvånad över att de skickar datorerna utomlands vid reparation/service om du jobbar i Sverige

Finns en stor andel malmöbor som jobbar i danmark. Inte direkt långt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skolplikt råder därav blir det idag också plikt att ge uppgifter till Google/MS, detta bör stoppas fort. Danmark gör helt rätt. Vidare kan jag tycka att surfplattor/dator inte hör hemma i grundskolan fram till årskurs 7, så där finns också lite av lösningen på detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns en stor andel malmöbor som jobbar i danmark. Inte direkt långt

Ja, jag vet det, det var därför jag undrade om han jobbade i Danmark eller Sverige....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerber1969:

Intressant. Vi i Norrköping har över 20.000 av dessa. Undra hur ett stopp skulle se ut hos oss... Dessutom jobbar jag på IT avdelningen och skulle nog bli berörd med mer jobb som följd. GDPR är inte att leka med och om jag förstår rätt kommer den bli än tajtare om ett tag.

Ni lär redan jobba på det högre upp.

Nya GDPR från Schrems II är redan igång vad jag vet så ni lär åka på att byta ut alla såna laptops och allt som länkas till molnet hos Amerikanska bolag. Så inge moln hos Microsoft, Amazon, Google, Apple osv.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/beskedet-stockholms-st...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lösningen på alla dessa moderna IT-integritetsproblem är ju att återgå till fysiska böcker/läromedel, ett väl beprövat format som funkat under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad jag vet så finns speciella microsoftprodukter i govermentversioner dock normalt för USA och deras federala / lokala lagar men kan säkert anpassas till Europa / GDPR.
Oavsett så är all molnlagring såklart inte 100% säker.

Vad jag vet så GÅR det att GDPR anpassa Office 365, det finns t.o.m. en Compliency dashboard som Microsoft tagit fram som man kan se vilka delar av Azure och Office 365 som medför risk. Men såklart så försvinner viss funktionalitet när man gör det och man behöver ta in administratörer som vet va dem håller på med. Vissa grejer går inte ställa in rakt av och måste göras i powershell.

Men ett problem är att det inte är svart på vitt hur GDPR ska tolkas och vi har tex vissa myndigheter som tycker att produkt X är godkänd samtidigt som andra myndigheter gör en annan bedömning för samma produkt.

Men min erfarenheter säger mig att MS är mycket mer lyhörda för GDPR än vad Google är. (Jobbat som projektledare i flera stora GDPR projekt)

Edit: det går även nu för tiden att välja att ditt molndata som är hos MS är i Sverige den dem smällde upp det nya datacentret här. En kontroversiell paragraf dock som många debatterat är om det även hörs backuper till usa - vet inte hur det ligger till med det nu. Men de har ju en garanterad uptime så om datacentret i Sverige är nere så kanske man blir omkopplad till annat land. Skulle dock gissa på att man kan tvinga den att hålla sig inom EU. Har inte tittat på detta sen 2019 så kan ja hänt en hel del nytt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att offentligt finaniserade verksamheter och skolor i synnerhet börjar ta integritet på allvar. Det är en sak om dessa produkter säljs/ges till informerade myndiga, men mot barn ska det fan inte vara lagligt men det är bara min åsikt (har samma åsikt när det gäller alla "gratistjänster" som du betalar med din användardata). Bra gjort Danmark!

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X