Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem

Three additional classic NES and Super NES games are now live for Nintendo Switch Online members!

- Fighter's History
- Kirby's Avalanche
- Daiva Story 6: Imperial of Nirsartia

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Passa på att köpa denna från webhallen när den bara kostar 249:- https://www.webhallen.com/se/product/328711-KMD-Wireless-Pro-...

Lite mindre än en prokontroller & kvalitén verkar helt ok.

Sweet! Ska till gbg på tisdag och linköping på onsdag, butikerna där har den i lager så köper då, tackar 😃👊

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Gör en påminnelse om att Fall Guy's är gratis nu och cross-compatible mellan många plattformer.

Permalänk
Medlem

Blev ett inköp av en Switch. Tog den utan OLED, får se om jag ångrar mig sedan.

Vad behöver man köpa till?

Två rejälare handkontroller? Kan man då spela fyra stycken? (två med nya kontrollerna och två på de medföljande?)
Väska när man reser?

Något mer som är vettigt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Blev ett inköp av en Switch. Tog den utan OLED, får se om jag ångrar mig sedan.

Vad behöver man köpa till?

Två rejälare handkontroller? Kan man då spela fyra stycken? (två med nya kontrollerna och två på de medföljande?)
Väska när man reser?

Något mer som är vettigt?

Ett spel eller två är en bra start
Skärmskydd, väska och laddare är bra att ha med om du spelar på resande fot.
Har lyckats spela fyra stycken i Overcooked med två pro-kontroller och de två medföljande, om det funkar i fler spel vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Blev ett inköp av en Switch. Tog den utan OLED, får se om jag ångrar mig sedan.

Vad behöver man köpa till?

Två rejälare handkontroller? Kan man då spela fyra stycken? (två med nya kontrollerna och två på de medföljande?)
Väska när man reser?

Något mer som är vettigt?

Webhallen har KMD-kontroller ute för en 249kr/st och som ovan rekommenderat, skärmskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroXofant:

Ett spel eller två är en bra start
Skärmskydd, väska och laddare är bra att ha med om du spelar på resande fot.
Har lyckats spela fyra stycken i Overcooked med två pro-kontroller och de två medföljande, om det funkar i fler spel vet jag inte.

Skrivet av Def_Dog:

Webhallen har KMD-kontroller ute för en 249kr/st och som ovan rekommenderat, skärmskydd

Tack för svaren.

Upptäckte att jag hade två av dessa i förrådet. Antar att de kan duga?

Hittade också ett minneskort på 32 GB.

Spelmässigt såg jag att man fick en del 8-bitars spel om man köpte onlinetjänsten för 200 kr/år.

Behövs verkligen skärmskydd?

USB-C-sladdar och laddare finns i överflöd. Väska skall köpas.

Vilka spel bör man ha? Främst för en tioåring. Zelda? Mario Kart? Något Super Mario? Nintendo Switch Sports? Splatoon 2?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

(Först och främst, jag ber om ursäkt för att jag tror att jag är rolig; jag blir törstig när det är varmt och jag träffar vänner och inte har tider att passa en random tisdag i juli)

Skrivet av Shakermaker:

Blev ett inköp av en Switch. Tog den utan OLED, får se om jag ångrar mig sedan.

Kul, och välkommen i gänget!

Skrivet av Shakermaker:

Vad behöver man köpa till?

Två rejälare handkontroller?

Det beror helt på hur du tänker att du kommer använda den. Mycket soffspelande med en kompis/äldsta barn? Då skulle jag absolut rekommendera något robustare och trevligare att ha i händerna. Jag är personligen förtjust i ergonomin i Switch Pro Controller. Den är dyr för en handkontroll utan analoga triggers, vilket Switch inte är kompatibel med(?). Men jag tycker om känslan i handen, och rumble-funktionen.

Jag tycker inte att andra- och tredjepartskontroller gör den biten lika bra - för mig. Om du tycker annorlunda så blir det billigare för dig. Hori och Power-A brukar rekommenderas flitigt. Jag är hårdare mot dem än de flesta andra för att jag har svårt att nöja mig, inte för att de är dåliga.

Att Pro Controller kostar som den gör ska tydligen vara pga motion controls och amiibo-sensorn - enligt Nintendo. Det är nog bara en NFC med proprietär firmware, men här är vi nu.

Skrivet av Shakermaker:

Kan man då spela fyra stycken? (två med nya kontrollerna och två på de medföljande?)

Det beror på spelet. Det funkar att köra Mario Kart på fyra på det viset. Men om du vill spela Super Mario Party t ex, så måste varje spelare ha en egen Joycon. Dvs två par Joycon till fyra spelare. Kolla på spelet. Vissa spel kräver Joycon för funktionalitet. Trist.

Skrivet av Shakermaker:

Väska när man reser?

Något mer som är vettigt?

Du kan ju köra utan och det fungerar nog bra tills det inte längre gör det. Alla kan vi äta giftsvamp, i alla fall en gång.

Nä, men ja. Köp en väska som passar dina behov och hur du tänker resa med den. Ett tips jag lärde mig av en obskyr YouTube-recension av en var att du inte vill köpa en mjuk väska. Den visade hur lätt det var att manipulera spakarna på joycons genom den, och då känns det inte som att den gör mer för mig än att skydda skärmen eller skärmskyddet. (väskan var en sådan där slim där switch tittar fram ur ena hörnet)

Jag köpte en styv väska (slutat säljas), och det går att komma åt spakarna när du försöker, men inte mer än att trycka L3/R3 liksom. Jag känner mig trygg i att kasta ned Switch-väskan med andra hårda grejer i en ryggsäck. Så köp en som är styv eller har en designtanke som tar hänsyn till spakarna.

Men det är svårt att hitta en väska som både skyddar, är smidig och inte gör den jättemycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tack för svaren.

Upptäckte att jag hade två av dessa i förrådet. Antar att de kan duga?
https://m.media-amazon.com/images/I/51WZfzRoe1L.jpg

Hittade också ett minneskort på 32 GB.

Spelmässigt såg jag att man fick en del 8-bitars spel om man köpte onlinetjänsten för 200 kr/år.

Behövs verkligen skärmskydd?

USB-C-sladdar och laddare finns i överflöd. Väska skall köpas.

Vilka spel bör man ha? Främst för en tioåring. Zelda? Mario Kart? Något Super Mario? Nintendo Switch Sports? Splatoon 2?

Kontrollerna ser kompatibla ut, baserat på att de har screenshot-knappen.

Basversionen av onlinetjänsten ger dig både en duglig NES- och SNES-samling. De har även lagt till specialversioner av vissa spel (jämsides med de gamla), där du t ex kan starta med mer grejer i Zelda, eller saker som påverkar svårighetsgraden. Rekommenderas varmt till barn som inte vill ha "Nintendo hard"-difficulty som det talades om för 30 år sedan

Jag kör utan skärmskydd, men jag är lite egen. Behöver du? Switch är en touch-enhet och kör med ett plastigt "glas" och är inte reptålig. Väska eller skydd, helst båda.

Spel?
Ring Fit Adventure. Gör träning/motion till ett spel du kan vinna. Överraskande effektivt.
Absolut Mario Kart.
Jag gillar Smash Bros.
Pokémon går alltid hem i den åldern; protagonisten är ju evigt 10-12, och det är tänkt att vara en coming-of-age-resa.

Super Mario Odyssey är roligt, men är "strikt" single-player (player 2 kan kontrollera mössan).
Super Mario 3D World och "New Super Mario U Deluxe" eller vad de nu heter (herregud deras namn ibland) är nog roligare med fler i soffan. Särskilt när du förstör för andra spelare för att du ska vara den som ringer i flaggstången.

Annars spelar jag också LA Noire, South Park-spelen och har tänkt att ge mig på Bioshock i bärbart format någon helg snart. Det finns många bra tredjepartsspel även om flera är äldre och du kanske redan har spelat dem.

Redigering
Plockade fram switchen och kollade snabbt på spel jag gillat; Celeste, Shovel Knight, Crysis-spelen, Final Fantasy IX, Luigi's Mansion, Monopoly, Stardew Valley, Mario Maker, Zelda (botw och Link's Awakening hittills), Two Point Hospital. Jag kanske glömmer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Passa på att köpa denna från webhallen när den bara kostar 249:- https://www.webhallen.com/se/product/328711-KMD-Wireless-Pro-...

Lite mindre än en prokontroller & kvalitén verkar helt ok.

Chansade och beställde en. Positivt överraskad faktiskt! Trodde inte den skulle kännas så bra för den pengen. Föredrar själv att spela med Pro controllern och kommer fortsätta med det. Denna är lite mindre som sagt och passar inte mina stora händer. Men perfekt till barnen, eller ha som extra kontroll om någon kommer över och ska spela lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kontrollerna ser kompatibla ut, baserat på att de har screenshot-knappen.

Basversionen av onlinetjänsten ger dig både en duglig NES- och SNES-samling. De har även lagt till specialversioner av vissa spel (jämsides med de gamla), där du t ex kan starta med mer grejer i Zelda, eller saker som påverkar svårighetsgraden. Rekommenderas varmt till barn som inte vill ha "Nintendo hard"-difficulty som det talades om för 30 år sedan

Jag kör utan skärmskydd, men jag är lite egen. Behöver du? Switch är en touch-enhet och kör med ett plastigt "glas" och är inte reptålig. Väska eller skydd, helst båda.

Spel?
Ring Fit Adventure. Gör träning/motion till ett spel du kan vinna. Överraskande effektivt.
Absolut Mario Kart.
Jag gillar Smash Bros.
Pokémon går alltid hem i den åldern; protagonisten är ju evigt 10-12, och det är tänkt att vara en coming-of-age-resa.

Super Mario Odyssey är roligt, men är "strikt" single-player (player 2 kan kontrollera mössan).
Super Mario 3D World och "New Super Mario U Deluxe" eller vad de nu heter (herregud deras namn ibland) är nog roligare med fler i soffan. Särskilt när du förstör för andra spelare för att du ska vara den som ringer i flaggstången.

Annars spelar jag också LA Noire, South Park-spelen och har tänkt att ge mig på Bioshock i bärbart format någon helg snart. Det finns många bra tredjepartsspel även om flera är äldre och du kanske redan har spelat dem.

Redigering
Plockade fram switchen och kollade snabbt på spel jag gillat; Celeste, Shovel Knight, Crysis-spelen, Final Fantasy IX, Luigi's Mansion, Monopoly, Stardew Valley, Mario Maker, Zelda (botw och Link's Awakening hittills), Two Point Hospital. Jag kanske glömmer något.

Tack för all input!

Jag provar kontrollerna och annars blir det två från Webhallen. Jag får prova mig fram i vilka spel det fungerar och hur bra de är.

Han har fått låna Splatoons 2 och Pokemon Pikachu. Fixar nog skärmskydd och väska, samt kanske onlinetjänsten också så får vi se om hans intresse består och gör det värt att köpa till fler spel. Smash Bros skulle han nog gilla. Så blir väl det eller Mario Cart i så fall.

Själv håller jag mig nog fortsatt endast till PC. Körde original-NES men har svårt för alla nya konsoler. Fifa och NHL går självklart an på PS5, men inget i övrigt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tack för all input!

Jag provar kontrollerna och annars blir det två från Webhallen. Jag får prova mig fram i vilka spel det fungerar och hur bra de är.

Han har fått låna Splatoons 2 och Pokemon Pikachu. Fixar nog skärmskydd och väska, samt kanske onlinetjänsten också så får vi se om hans intresse består och gör det värt att köpa till fler spel. Smash Bros skulle han nog gilla. Så blir väl det eller Mario Cart i så fall.

Själv håller jag mig nog fortsatt endast till PC. Körde original-NES men har svårt för alla nya konsoler. Fifa och NHL går självklart an på PS5, men inget i övrigt.

Om du kör onlinetjänsten så finns ju nes och sneskatalogerna, så säkert något i din spelsmak på den, splatoon 2 kräver online för den större delen av spelet (3:an kommer dock snart, så kanske avvakta med köpa de om intresset för det blir stort).

Permalänk
Medlem

Att man inte skaffat detta tidigare. Hade mina stora händer sluppit krampa och jag hade förmodligen spelat mer handhållet. Rekommenderas varmt! 249kr på amazon.

Permalänk
Skrivet av Wescan:

<Uppladdad bildlänk>

Att man inte skaffat detta tidigare. Hade mina stora händer sluppit krampa och jag hade förmodligen spelat mer handhållet. Rekommenderas varmt! 249kr på amazon.

Ooo, de ser trevliga ut 👍 hur är dem när man håller i dem som nunchucks?

Nvm, ser nu att det är en "solid" grej...

Permalänk
Medlem

Wave 2 släpps äntligen 4:e Augusti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

<Uppladdad bildlänk>

Att man inte skaffat detta tidigare. Hade mina stora händer sluppit krampa och jag hade förmodligen spelat mer handhållet. Rekommenderas varmt! 249kr på amazon.

Köpte du bara grip eller som bundle med väska? Har en bra väska (ORZLY) redan, men vet inte om den är för liten för när man har grip på?
Edit:
Ser nu att du troligen köpte utan väska?
Fungerar den bra med din befintliga väska?

La till märke på väska
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Köpte du bara grip eller som bundle med väska? Har en bra väska (ORZLY) redan, men vet inte om den är för liten för när man har grip på?
Edit:
Ser nu att du troligen köpte utan väska?
Fungerar den bra med din befintliga väska?

Jag köpte bara grip, precis. Kan i efterhand känna att det var lite dumsnålt. Såg att folk skrev att den fungerar i deras väskor om man tar bort själva greppen och låter skalet sitta på bara. Och eftersom det är väldigt sällan jag använder väskan så fungerar det att ta greppen utanför. Så resonerade jag vid köp iaf. Men samtidigt så hade jag nog kunna sålt den väskan jag har för samma peng som det hade kostat extra för bundle med väska. Vet man man sig att man använder väska ofta så kör på bundle 👍🏼

Kan förövrigt tillägga att jag fortfarande är svinnöjd! Innan kunde jag spela 1h max. Efter 15 min fick jag kramp sen fick jag lägga ned konsolen var 5e min och röra på händerna för att få tillbaka blodcirkulationen. Ingen överdrift! Nu har jag några kvällar i rad spelar 2-3h och har behövt röra på händer efter 1h och sen kunnat spela vidare 1h osv. Att man sen kan docka den med allt på är otroligt skönt 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Jag köpte bara grip, precis. Kan i efterhand känna att det var lite dumsnålt. Såg att folk skrev att den fungerar i deras väskor om man tar bort själva greppen och låter skalet sitta på bara. Och eftersom det är väldigt sällan jag använder väskan så fungerar det att ta greppen utanför. Så resonerade jag vid köp iaf. Men samtidigt så hade jag nog kunna sålt den väskan jag har för samma peng som det hade kostat extra för bundle med väska. Vet man man sig att man använder väska ofta så kör på bundle 👍🏼

Kan förövrigt tillägga att jag fortfarande är svinnöjd! Innan kunde jag spela 1h max. Efter 15 min fick jag kramp sen fick jag lägga ned konsolen var 5e min och röra på händerna för att få tillbaka blodcirkulationen. Ingen överdrift! Nu har jag några kvällar i rad spelar 2-3h och har behövt röra på händer efter 1h och sen kunnat spela vidare 1h osv. Att man sen kan docka den med allt på är otroligt skönt 👍🏼

Tack! 😀
Blir nog ett köp med väska då. Har kvar min gamla switch inkopplad i tvn som kan ha den gamla väskan vid behov.

Permalänk
Medlem

Påbörjad Xenoblade 3, game of the year mest troligt imo, 24h sen det släpptes igår och jag köpte det vid 10. Stabilt och precis vad man förväntar sig (men samtidigt inte vet vad man kan förvänta sig mer än spekulationer och att det troligen tar en helt annan riktning). Hard mode är klurigt men ser ingen ide med att rusha helt, iom spelet får stort DLC paket i slutet av nästa år, så mycket exploration och försök till optimerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Påbörjad Xenoblade 3, game of the year mest troligt imo, 24h sen det släpptes igår och jag köpte det vid 10. Stabilt och precis vad man förväntar sig (men samtidigt inte vet vad man kan förvänta sig mer än spekulationer och att det troligen tar en helt annan riktning). Hard mode är klurigt men ser ingen ide med att rusha helt, iom spelet får stort DLC paket i slutet av nästa år, så mycket exploration och försök till optimerande!

Är det mindre suddigt/low-res än Xenoblade Chronicles 2? Digital Foundry verkade tycka att 3:an var mycket mer behagligt att titta på iaf.

Spelar 2:an just nu och det känns som att art och environments blir ganska förstörda av den extremt låga upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det mindre suddigt/low-res än Xenoblade Chronicles 2? Digital Foundry verkade tycka att 3:an var mycket mer behagligt att titta på iaf.

Spelar 2:an just nu och det känns som att art och environments blir ganska förstörda av den extremt låga upplösningen

3an kanske är bättre, har inte kvar 2an så kan inte jämföra, men krasst så är väl grafiken inte något att hänga i granen.
Dock verkar det flyta bättre, vilket jag har ett svagt minne av att 2an inte gjorde, hade lite hickups har jag för mig?

Men överlag är jag nöjd, det är ju ändå på switch och inte ps5/Xbox/pc😂

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Verkar som Nintendo jobbar på en Switch Lite 5G-maskin!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det mindre suddigt/low-res än Xenoblade Chronicles 2? Digital Foundry verkade tycka att 3:an var mycket mer behagligt att titta på iaf.

Spelar 2:an just nu och det känns som att art och environments blir ganska förstörda av den extremt låga upplösningen

INte jämfört, men visst finns en del lowres, du kan iaf zooma ut och in kameran mer än i ettan och 2an från karaktären, endast mött framedrops kanske 2ggr, en gång när jag gjorde en chainattack och en karaktär gjorde säkert för mycket skada eller något (så inget som påverkar mer än jag var kort rädd för krash), och även en gång när jag verkade gå över någon typ av områdesgräns. Tror jag är uppe i 35h nu sen det släpptes i fredags, gillar man ettan och 2an så kommer man inte kunna släppa det här spelet!

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa vanliga switch till mig/familjen... går det att ha flera användare, så det sparas olika år olika personer som spelar..? tänker om alla 4 spelar tex oddysey, vill man ju ha 4 olika sparfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Funderar på att köpa vanliga switch till mig/familjen... går det att ha flera användare, så det sparas olika år olika personer som spelar..? tänker om alla 4 spelar tex oddysey, vill man ju ha 4 olika sparfiler.

Japp, en sparfil per profil 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Funderar på att köpa vanliga switch till mig/familjen... går det att ha flera användare, så det sparas olika år olika personer som spelar..? tänker om alla 4 spelar tex oddysey, vill man ju ha 4 olika sparfiler.

Jo, du kan skapa olika profiler på switchen, sen när du startar spelet så frågar den vilken användare du vill köra med.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Jo, du kan skapa olika profiler på switchen, sen när du startar spelet så frågar den vilken användare du vill köra med.

Ok, måste man regga alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok, måste man regga alla?

Vad menar du med regga?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vad menar du med regga?

om alla användare/profiler måste vara reggad mot nintendo tänkte jag, men det behövs inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

om alla användare/profiler måste vara reggad mot nintendo tänkte jag, men det behövs inte?

det behövs inte.

Det är dock ett spel som inte stödjer "profiler" på detta sätt, och det är Animal Crossing. Där får man en värld / Switch och samsas om, inte en värld per profil.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________