Dell XPS 9310 Win 11 hög DPC Latency ACPI.Sys, tips? Kan du mäta din?

Permalänk
Medlem

Dell XPS 9310 Win 11 hög DPC Latency ACPI.Sys, tips? Kan du mäta din?

Hej,

Har en XPS 9310 med i7-1185G7 cpu och 16gb minne, win 11

Tänkte installera Cubase på den nu när de släppt dongelkravet så att jag kan ha det på flera maskiner. Testade då min DPC latency för att se om maskinen fixade strömmande ljud.

Mäter med programmet LatencyMon
https://www.resplendence.com/latencymon

Den ger mig mellan 800-1600 mikrosekunders latency == kommer bli dropouts i ljudet. Den drivrutin som drar upp värdet är ACPI.SYS

Dell har på tidigare maskiner haft dessa problem, men det ska vara fixat. Har ett ärende med Dell oxo.

Skulle vara QL om någon med samma/liknande maskin kunde mäta sina värden och rapportera dem i tråden, så jag får någon baseline. Testa gärna med och utan strömsladd

Det jag har testat är att i bios stänga av speedshift och c-states. Har även i energiprofilen sagt att 100% cpu är MIN när den är inkopplad i ström.

Min hembyggda stationära dator med ryzen 5900x ger cirka 80 mikro sek latency, dvs 10ggr mindre.

Tack på förhand!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Har en XPS 9310 med i7-1165G7:an, 16GB minne och Win11. När jag mäter så ligger jag på 800-1200 i latency med samma drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Har en XPS 9310 med i7-1165G7:an, 16GB minne och Win11. När jag mäter så ligger jag på 800-1200 i latency med samma drivrutin.

tack! Typ exakt samma som jag

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Ni med andra moderna laptops får jätte gärna köra latencymon testet och se om era laptops klarar av cubase/ASIO strömmande audio i realtid.

Känns inte som Dell kommer fixa detta, så jag lär få köpa en ny lappe och då är det ju bra att veta vad jag ska titta på (inte Dell troligen)

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det jag har testat är att i bios stänga av speedshift och c-states. Har även i energiprofilen sagt att 100% cpu är MIN när den är inkopplad i ström.

Ska köra testet på min Dell XPS 13 9830 senare! Har stängt av en hel drös med enheter i enhetshanteraren som sägs förbättra just latency.

I övrigt tror jag även mer på ThrottleStop än Windows egna energiprofiler.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har jag gjort ett test hos mig. Tycker inte att reslutatet är så illa, utan det är främst ACPI.sys som får fnatt emellanåt.

Körde utan nätverksuppkoppling, då NDIS.sys skapar ännu värre spikes hos mig. Killer Network är helt enklet vad de heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hej,

Nu har jag gjort ett test hos mig. Tycker inte att reslutatet är så illa, utan det är främst ACPI.sys som får fnatt emellanåt.

https://i.imgur.com/ajPcFX1.png

Körde utan nätverksuppkoppling, då NDIS.sys skapar ännu värre spikes hos mig. Killer Network är helt enklet vad de heter

Tack för att du rapporterar!

Dessa spikes ger ju "glitchar" i ljudet typ "sprak" när man försöker köra typ Cubase med synthar på datorn... så det är ju lite trist att en så fin laptop lider av denna sjuka.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

På Dells inrådan så stängde jag av Raid i BIOS och bytte till ACHI - gjorde sen en clean install av Win 11. Tyvärr är resultatet exakt det samma.

Så antingen BIOS fel eller så är datorn feltillverkad.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

På Dells inrådan så stängde jag av Raid i BIOS och bytte till ACHI - gjorde sen en clean install av Win 11. Tyvärr är resultatet exakt det samma.

Så antingen BIOS fel eller så är datorn feltillverkad.

mvh Lazze

Löste det sig?

Dell har alltid haft de problemet och mycket ligger nog i drivrutinerna här. Ligger på snitt 1100 med spikar på 2700 på min 9520.
Hade liknande på min tidigare 9570.

Skulle aldrig lita på att Dell löser något alls, titta bara hur de hanterade "c3 sleep" och "Modern Sleep", de säger att de skall lösa något sen blir det bara tyst och de hoppas att folk inte bryr sig. Tyvärr så funkar det, folk blömmer bort det och köper en ny Dell nästa gång då man alltid har pest eller kolera att välja mellan på PC segmentet vilket är extremt synd.

Hoppas på att Framework och andra skall få igång marknaden något...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Löste det sig?

Dell har alltid haft de problemet och mycket ligger nog i drivrutinerna här. Ligger på snitt 1100 med spikar på 2700 på min 9520.
Hade liknande på min tidigare 9570.

Skulle aldrig lita på att Dell löser något alls, titta bara hur de hanterade "c3 sleep" och "Modern Sleep", de säger att de skall lösa något sen blir det bara tyst och de hoppas att folk inte bryr sig. Tyvärr så funkar det, folk blömmer bort det och köper en ny Dell nästa gång då man alltid har pest eller kolera att välja mellan på PC segmentet vilket är extremt synd.

Hoppas på att Framework och andra skall få igång marknaden något...

Det löste sig sort of - om jag kör ASIO4ALL istället för Steinbergs drivrutin till mitt UR22 ljudkort, så funkar det "ok". Googlade ganska intensivt och kunde hitta liknande rapporter om Lenovo och HP oxo. Vissa modeller verkar funka o andra inte - så det verkar vara lottospel. Mac är ju "safe", men där har man ju ARM problemet(just nu iaf). Dvs en hel del synthar/pluggar är inte native Arm. O man kan inte "blanda" musik-pluggar som går via rosetta o de som inte gör det

mvh Lazze