Undervolt 3060 ti founders edition

Permalänk
Medlem

Undervolt 3060 ti founders edition

Hej!
Jag har kört Haven några vändor och provat olika undervolt/överklocksinställningar. I stock så blir gpu ca 76c i mitt nr200p vilket inte är alarmerande men det är lite varmare än jag önskar.

Således började jag titta på underklockning och har nu hittat ett stabilt läge (åtminstone i apex legends samt Haven) som är spänning 850 och klocka på 1860.

Jag lyckas inte riktigt komma underfund med om jag har rimlig prestanda eller om jag har ställt ner kortet för mycket även om det som sagt är stabilt. Vad/hur bör jag göra för att hitta min optimala inställning? Ser gärna en grad på 69-70c.

Nr2000p är i dagsläget kylt med 3st arctic 12pmw, 2 inblås nere och 1 utblås i toppen. Cpu har riktigt bra temp kring 60c och har stockkylare för stunden, det är en blygsam i31200f

Tråd flyttad till subforum "Geforce" /Vzano, mod
Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du har ett specifikt temperaturmål? Är det för att uppnå en viss nivå av hållvarhet eller något annat?

Det normala är att ditt grafikkort jobbar efter en fläktkurva. Den kurvan går att modifiera på olika sätt. Om det enda målet du har är att komma ned i temperatur så är det enklaste sättet att öka hur mycket fläkten jobbar vid olika last/temperaturer.

Med undervoltning så kan du dock minska effekten som din GPU använder och därmed mängden värme som din kylare måste hantera. Då kan du nå lägre temperaturer med bibehållen kylning. Eller så kan du ta ned fläkthastighet och mängden kylning med bibehållen temperatur.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Hur kommer det sig att du har ett specifikt temperaturmål? Är det för att uppnå en viss nivå av hållvarhet eller något annat?

Det normala är att ditt grafikkort jobbar efter en fläktkurva. Den kurvan går att modifiera på olika sätt. Om det enda målet du har är att komma ned i temperatur så är det enklaste sättet att öka hur mycket fläkten jobbar vid olika last/temperaturer.

Med undervoltning så kan du dock minska effekten som din GPU använder och därmed mängden värme som din kylare måste hantera. Då kan du nå lägre temperaturer med bibehållen kylning. Eller så kan du ta ned fläkthastighet och mängden kylning med bibehållen temperatur.

Anledningen är lite av allt du nämner faktiskt. Jag vill att den ska dra mindre ström och således få en tystare maskin med lägre temperatur.
Jag vill inte gå overboard med någonting men har läst mycket gott om att sänka spänningen egentligen bara har fördelar i 3000 serien.

Permalänk
Medlem

Då låter det som att du är på väg att nå målet. Men det du frågar efter är hur du märker om det är stabilt? Använd en applikation typ FurMark för att stresstesta GPUn och se hur den beter sig under last. Ge den en bra stund när du tror att du nått din stabila klock. Håll tummarna

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Då låter det som att du är på väg att nå målet. Men det du frågar efter är hur du märker om det är stabilt? Använd en applikation typ FurMark för att stresstesta GPUn och se hur den beter sig under last. Ge den en bra stund när du tror att du nått din stabila klock. Håll tummarna

Det funkar i Haven extreme med 850w på 1850 core clock. Min fråga är väll egentligen om det låter som en rimlig Undervolt. I och med att jag aldrig gjort detta tidigare så är man ju osäker på när man ska va nöjd