Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provar DRY mode på min Electrolux EXP34 för första gången nu. Var 78% luftfuktighet inne nu så tänkte bra o testa hur de fungerar.
Kopplade på slangen man fick med till en liten hink.

Men jag undrar en sak.
Om jag vill byta till cool, måste jag då plugga igen pluggen där bak? Eller kan jag ha slangen inkopplad även i cool?
Annars blir det ju ett jäkla meckande om man vill byta mellan cool o dry

Jag har hinken hela tiden, växlar titt som tätt mellan dry o cool beroende på hur det känns i lgh. Mera kvavt, då först dry o sen cool. Om mest varmt, då cool direkt. Får tömma hinken ganska ofta, men hellre det än att behöva köra in ACn till duschen och hälla av vattnet direkt från maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag har hinken hela tiden, växlar titt som tätt mellan dry o cool beroende på hur det känns i lgh. Mera kvavt, då först dry o sen cool. Om mest varmt, då cool direkt. Får tömma hinken ganska ofta, men hellre det än att behöva köra in ACn till duschen och hälla av vattnet direkt från maskinen.

Hur kommer det sig att tempen faller även när jag kör dry mode? och det står även att den ska dra mindre ström i det läget... låter som en win win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att tempen faller även när jag kör dry mode? och det står även att den ska dra mindre ström i det läget... låter som en win win!

Den drar garanterat mer, du kör ju med utblås, är tänkt att den ska kopplas bort i avfuktningsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Fönsterkiten sitter så hårt att färgen på fönstret följer med när man tar bort den.

Jag har en Electrolux chillFlex pro och jag har fått ha slangen I skurhinken då det blir väldigt mycket vatten. Den sitter högt upp på min.

Tack för infon, vi skall snart flytta från vår nuvarande lägenhet så att fönsterkiten sitter så hårt att färgen följer med när man tar bort dem är bra att känna till.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den drar garanterat mer, du kör ju med utblås, är tänkt att den ska kopplas bort i avfuktningsläget.

Ah okey, en fläkt som inte behövs då alltså.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bazisten:

Fönsterkiten sitter så hårt att färgen på fönstret följer med när man tar bort den.

Vilket fönsterkit snackar vi om mer specifikt?

Skrivet av Izak80:

Tack för infon, vi skall snart flytta från vår nuvarande lägenhet så att fönsterkiten sitter så hårt att färgen följer med när man tar bort dem är bra att känna till.

Tycker det vi snackade om (Nedis) verkar gå fint att få bort utan några större problem, kanske är ute och cyklar då mitt förvisso inte suttit uppe så jättelänge ännu men det sitter fast bra iaf och drog inte med sig någon färg när jag slet lite, och då tror jag att min färg på gammalt fönster är bra mycket "lösare" än den på modernare fönster.

Edit: Kan passa på att nämna att jag upplever stor förbättring i bullernivå nu med https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard... men kan givetvis bero på mina specifika trägolv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att tempen faller även när jag kör dry mode? och det står även att den ska dra mindre ström i det läget... låter som en win win!

Min Electrolux EXP34 drar lika mycket ström i DRY som COOL, 1000W på båda lägena. Så kvittar vilken man kör sett till strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att tempen faller även när jag kör dry mode? och det står även att den ska dra mindre ström i det läget... låter som en win win!

För min del så sänker båda lägen temperaturen men det är också en komfortgrej, är det hög luftfuktighet så brukar jag köra max 1 timme på avfuktning för att sedan gå över till cool. Lägre luftfuktighet brukar också kännas bekvämt men man skall tydligen inte köra på det för länge.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okey, en fläkt som inte behövs då alltså.

D.v.s. den blåser ut den avfuktade luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

För min del så sänker båda lägen temperaturen men det är också en komfortgrej, är det hög luftfuktighet så brukar jag köra max 1 timme på avfuktning för att sedan gå över till cool.

Det enda som händer mellan avfukning och cool - är att hjulet som plaskar kondensvatten på kondensorn slutar att snurra och du måste börja dränera kondens via slang efter ett tag. Möjligen också att fläkthastigheterna sänks men det har du förmodligen samma möjliga inställning också på 'cool' (exempelvis silent mode)

Att köra avfuktning/dry-läge innebär att man låter varmluften går tillbaka in i rummet (dvs. körning utan luftslang genom fönster) och man får dränera kondensvattnet via slang - varmuften som avges är till att kunna ta upp mer fukt från kläder eller fuktig rum så att det kondenseras ut och kan ledas av med slang.

Har man luftslangen genom fönster är det helt meningslöst att köra i 'dry-läge' då det är samma som 'cool' förutom att uppågningen av kondensvattnet inte längre görs och det enda du gör är att fylla upp AC:ns sump med kondensvatten och den stannar på översvämnings-skyddet när det blir för mycket.

Citat:

Lägre luftfuktighet brukar också kännas bekvämt men man skall tydligen inte köra på det för länge.

ehhh - varför då ??? - finns inget ur teknisk synpunkt i AC:n som begränsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

För min del så sänker båda lägen temperaturen men det är också en komfortgrej, är det hög luftfuktighet så brukar jag köra max 1 timme på avfuktning för att sedan gå över till cool. Lägre luftfuktighet brukar också kännas bekvämt men man skall tydligen inte köra på det för länge.

Jag brukar också köra Dry läget, även fast det står att man måste ha slangen inkopplad så verkar den inte behövas så länge den inte går länge. Att manualen säger att den drar mindre ström i dry läget verkar vara total bluff dock om man läser vad andra svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min Electrolux EXP34 drar lika mycket ström i DRY som COOL, 1000W på båda lägena. Så kvittar vilken man kör sett till strömmen.

Den har olika mål vid kylning och avfuktning så den stannar inte lika ofta mellan de två lägena precis som den inte stannar lika ofta om du ändrar vilken temp du vill ha.

Permalänk
Medlem

Mitt kit satt jag dit när fönstret var rätt nymålat. Men tur så fick jag lite snickeri färg som dom använde till fönstrerna. Så kan måla på om jag ska flytta.

Jag har ett kit som heter Arctus Airlock 100 - Fönstertätning för A/C

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Provar DRY mode på min Electrolux EXP34 för första gången nu. Var 78% luftfuktighet inne nu så tänkte bra o testa hur de fungerar.
Kopplade på slangen man fick med till en liten hink.

Men jag undrar en sak.
Om jag vill byta till cool, måste jag då plugga igen pluggen där bak? Eller kan jag ha slangen inkopplad även i cool?
Annars blir det ju ett jäkla meckande om man vill byta mellan cool o dry

Jag körde min EXP26 på cool med dräneringsslang påkopplad igår kväll. Den tryckte ur sig 5-6 liter vatten mellan kl.17-22. men det var väldigt fuktigt väder också. Kylningen fungerar iaf väldigt bra ändå. Ska prova utan slang ikväll och se om man märker någon skillnad.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Slang och hink kan/ska bara användas om man kör på avfuktningsläget vad jag kunde förstå av manualen, annars så är det en tank innuti som man tömmer genom att öppna en propp som sitter där nere.

Den lyckades fint att kyla ned mitt sovrum till önskade tempen ~21 grader medan resten av lägenheten fortfarande var 28.5 vid 22-tiden igår.

Har du någon uppfattning om hur ofta du får tömma behållaren? Har beställt en med men känns drygt om man måste tömma maskinen varannan timme. För 1500 funkar det ett tag iallafall.

//Czeke

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Czeke:

Har du någon uppfattning om hur ofta du får tömma behållaren? Har beställt en med men känns drygt om man måste tömma maskinen varannan timme. För 1500 funkar det ett tag iallafall.

//Czeke

Tyvärr inte ännu, jag har bara tömt en gång i förebyggande syfte efter att ha testat dry-läget en stund men då var den inte full så vet inte hur mycket utrymme det var kvar.
Varannan timme är det definitivt inte i alla fall.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Såg nu att min stora AC var alldeles blöt vid kyl-utblåset efter den har gått hela dagen igår samt hela natten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilket fönsterkit snackar vi om mer specifikt?

Tycker det vi snackade om (Nedis) verkar gå fint att få bort utan några större problem, kanske är ute och cyklar då mitt förvisso inte suttit uppe så jättelänge ännu men det sitter fast bra iaf och drog inte med sig någon färg när jag slet lite, och då tror jag att min färg på gammalt fönster är bra mycket "lösare" än den på modernare fönster.

Edit: Kan passa på att nämna att jag upplever stor förbättring i bullernivå nu med https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard... men kan givetvis bero på mina specifika trägolv.

Tack och ja precis det är Nedis-fönsterkitet från Bauhaus jag syftar på. Tack för tipset om vibrationsdämpare. Vi har precis fått parkettgolven slipade och lackade så jag måste se till att det inte kommer något vatten på golven från ACn. Tänkte åka till Ikea (såg att de fanns på Amazon också) och köpa ett av deras stora skoskydd.

https://www.amazon.se/skodroppsk%C3%A5l-skomatta-skobricka-sk...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tyvärr inte ännu, jag har bara tömt en gång i förebyggande syfte efter att ha testat dry-läget en stund men då var den inte full så vet inte hur mycket utrymme det var kvar.
Varannan timme är det definitivt inte i alla fall.

Skönt, läste någon recension på Bauhaus och blev lite orolig. Förhoppningsvis går det mesta av kondensen iväg med röret.
Tack för snabbt svar!

Mvh Czeke

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att vända min ena ac och lägga utblåsröret till vardagsrummet där min större AC står. Borde väl bli bättre här inne då jag inte behöver ha ett asstort fönster öppet som släpper in en massa värme... tror jag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Izak80:

Tack och ja precis det är Nedis-fönsterkitet från Bauhaus jag syftar på. Tack för tipset om vibrationsdämpare. Vi har precis fått parkettgolven slipade och lackade så jag måste se till att det inte kommer något vatten på golven från ACn. Tänkte åka till Ikea (såg att de fanns på Amazon också) och köpa ett av deras stora skoskydd.

https://www.amazon.se/skodroppsk%C3%A5l-skomatta-skobricka-sk...

Ah bra tips, skaffar nog något sådant också just to be safe

(Edit: Just de länkade var nog gränsfall dock, kanske några cm smala.)

Ser att Bauhaus höjt priset till 2495 igen.. Känner mig rätt säker på att det tidigare stod att 1495 skulle gälla augusti ut.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man nollställer swingfunktionen på Woods Venezia?

Min går inte ner så långt som den borde. Har läst innan i tråden om det och lyckades inte söka mig till svaret, heller inte via manualen. Ni har ju stenkoll här tänkte jag då 💪.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag satt upp en sådan nedis fönsterkit.
Avlång jävel, tejpen sitter bra, men fan vad usel kardborrarna är, och fult blev det ju, hade varit bättre med en fyrkantig bit som man kunde ha satt för fönster-ytan istället.

Permalänk
Medlem

Första året jag kör med portabel AC (Lyfco 9000BTU) och varit nöjd med köpet. Kört den bara på cool-läge och oftast 22 grader. Tycker det räckt bra. Bör man tömma vatten regelbundet eller räcker det att göra när säsongen är över? Inte testat avfuktningsläget än.

Permalänk
Medlem

2 dagar av körning på Auto en ChillFlex Pro 9000btu en normal skurhink full med vatten blev det.

Permalänk
Medlem

Jag har provat DRY läget idag (97% luftfuktighet ute och 62% inne).
Men alltså, vad är det för vits med dry läget?

Jag har fått typ 5liter vatten. Men luftfuktigheten har inte sänkts något typ. Är på 59% efter hela förmiddagen i dry.
Och varmluften åker ut genom röret som vanligt.

Så enda skillnaden är att den inte förångar det och skickar ut det? Och skapar mer jobb för mig ?

Förstår inte vad vitsen ska vara med DRY läget då.
Det blir ju lite kallt som i COOL läget också, fast jag kan inte ställa in temperaturen själv, och i COOL sänks också luftfuktigheten typ som i DRY (Typ 1-5% max)
Och i DRY går den konstant. I COOL stannar den ju om den uppnår min inställda temperatur ex.
Och det drar exakt lika mycket watt.

Någon som kan förklara vad DRY läget är till för egentligen ?

Electrolux EXP34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har provat DRY läget idag (97% luftfuktighet ute och 62% inne).
Men alltså, vad är det för vits med dry läget?

Jag har fått typ 5liter vatten. Men luftfuktigheten har inte sänkts något typ. Är på 59% efter hela förmiddagen i dry.
Och varmluften åker ut genom röret som vanligt.

Så enda skillnaden är att den inte förångar det och skickar ut det? Och skapar mer jobb för mig ?

Förstår inte vad vitsen ska vara med DRY läget då.
Det blir ju lite kallt som i COOL läget också, fast jag kan inte ställa in temperaturen själv, och i COOL sänks också luftfuktigheten typ som i DRY (Typ 1-5% max)
Och i DRY går den konstant. I COOL stannar den ju om den uppnår min inställda temperatur ex.
Och det drar exakt lika mycket watt.

Någon som kan förklara vad DRY läget är till för egentligen ?

Electrolux EXP34

Om det är en portabel AC och du skickar ut luften med slangen så drar den in genomblöt luft för att ersätta den luft som jagas ut.

Men har du annan ventilation i lägenheten/huset som står och drar in luft utifrån kan det vara orsaken. I min förra lägenhet så var det så mycket fart på den luften att det tog 2 minuter innan det var stekhett igen.

Permalänk
Medlem

Med läget i 'dry' så kopplar man inte in varmluftslagen utan låter varmluften blåsa tillbaka i rummet precis som en dedikerad avfuktare - tänkt då att torka upp rummet/kläderna etc. och extravärmen från AC:s varmluft ger värme för mer uppförångning från de fuktiga delarna - därav att behöver man dränera kondensen eftersom den inte blåser iväg till utanför rummet med någon luftslag - och också varför vattenhjulet som annars skvätter på kondensorn stängs av - annars blir det ingen avfuktning om kondensen går ut med varmluften som vattenånga i rummet igen.

Det verkar väldigt ofta att folk missförstår vad 'dry' läget är och fortsätter att använda det som AC med luftslang ut ur lokalen...

skall man ha ekonomi i avfuktandet så köper man hellre en dedikerad kompressor-luftavfuktare då dessa dessutom har hygrometer som ser till att stoppa och starta avfuktare på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar
Då blir det o fortsätta bara köra cool

Permalänk
Medlem

Har letat en del nu men inte hittat...
Finns det inga Portabla AC med Inverter kompressor i sverige?
De ska vara mycket tystare och upp till 4 gånger mer effektiva.
Någon som känner till någon man kan köpa eller importera?
https://learnmetrics.com/quietest-portable-air-conditioners/

Visa signatur

//björn