Permalänk
Medlem

Tips på smidig skaftdammsugare

Jag skulle behöva tips på skaftdammsugare som utöver en bra prestanda även är smidiga. Helst vill jag inte betala mer än 3-4000:- men det viktiga för mig är att identifiera vad som skulle passa mig eller om det ens finns ett alternativ och sen ta ett beslut om det är värt pengarna.
Med bra prestanda så menar jag att dammsugaren helt enkelt ska göra sitt jobb. Den behöver inte nödvändigtvis vara bäst i alla tillgängliga tester men det är ingen idé att köpa en dammsugare som bara flyttar runt skräp..

Så vad menar jag med smidig?
Största utmaningen är att komma under min soffa vilket är ett utrymme på 5-6cm. Här hade jag verkligen uppskattat om ev tipsare som tipsar om dammsugare ni äger själva kan kontrollera om höjden på munstycken för hårt golv är låga nog. Sedan är självklart utformningen på själva dammsugaren viktig för att komma längre in än någon decimeter. Antingen genom att dammsugaren kan vara väldigt plan mot golvet eller att det finns möjlighet att vinkla skaftet.
I övrigt är det diverse vrår, fönsterbrädor, lister mm som jag behöver komma åt men det tror jag dom flesta dammsugare klarar bra bara det följer med några olika munstycken.

Jag köpte precis en Samsung Jet 70 som såg smidig ut men jag kommer förmodligen returnera den för den var lite större än jag trott och tar sig inte under soffan med munstycken för hårt golv. Dammsugaren går att ha ganska plant mot golvet men munstyckena är för höga och skaftet/röret så pass tjockt att det inte ger mycket utrymme att vinkla dammsugaren.
Efter att ha kikat runt lite mer och utan att bry mig om prisklass så ser Dyson v12 slim ut att kunna vara ett alternativ med sin adapter för att kunna vinkla skaftet. Någon som har en sådan och kan ge feedback på hur väl adaptern fungerar och om den klarar mina krav gällande smidighet?
Jag har också kikat på Bosch Unlimited 7 tidigare (var på kampanj för någon vecka sedan) som har flexibelt skaft men tyckte den verkade så himla bastant ändå.. Men tar gärna emot åsikter från eventuella ägare av en sådan då priset är betydligt trevligare än för en v12.

Permalänk
Medlem

Dyson är väl det största märket, de har ju v8 fortfarande ute på marknaden, den tyckte jag mig se för 3.5k förra veckan...
Dock är det tillbehören man får kolla efter till Dyson då det finns väldigt mycket tredjeparts tillbehör

Jag har själv V11 men komplettade med element skaft för att ha flexibelt rör bakom element

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Kanske en Dreame? Inte provat själv men den har fått bra betyg på netonnet och Xiaomi brukar göra extremt prisvärda produkter i övrigt.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/dammsugare-rengoring/h...

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att ENDAST använda en skaftdammsugare istället för en "vanlig" dammsugare? Varför?

Som ett KOMPLEMENT så tycker jag att det kan vara ok. Vi använder dock fortfarande mer ofta än sällan en helt vanlig sopborste mellan de vanliga städningarna.

Vi har gått igenom ett antal robotdammsugare och konstaterat att de inte riktigt duger som komplement till en vanlig dammsugare. Det tar inte ens lång tid att dammsuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har själv V11 men komplettade med element skaft för att ha flexibelt rör bakom element

Får kika vidare på tredjepartsgrejerna, tack!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Kanske en Dreame? Inte provat själv men den har fått bra betyg på netonnet och Xiaomi brukar göra extremt prisvärda produkter i övrigt.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/dammsugare-rengoring/h...

Tack för tipset. Den verkar ha en bra prestanda men jag är tveksam angående smidigheten jag behöver? Men ska se om det kanske finns intressanta tredjepartsgrejer likt för Dyson.

Skrivet av Ario_Nuke:

Har du tänkt att ENDAST använda en skaftdammsugare istället för en "vanlig" dammsugare? Varför?

Nej jag glömde skriva det i mitt inlägg att den är tänkt som komplement till min robotdammsugare! Jag behöver alltså framförallt komma åt där roboten inte kan. Min förhoppning är att den uppsättningen räcker till för min lägenhet på 2rok.
Problemet jag har med min vanliga dammsugare är bristen på just det jag eftersöker: smidighet. Visst är det något av ett i-landsproblem men om det inte kostar mig ett organ på svarta marknaden så vill jag gärna göra något åt det.