Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Helt rätt, problemet är ju då alltså det makten i det ekonomiska systemet som styr resurser till att tjäna pengar snarare än till de behövande. Inget säger ju faktiskt att det måste vara på det sättet, i det här perspektivet som du lyfter fram blir det ju rätt tydligt att det är ett system som behöver förändras?

Där är vi helt överens. Det vi ser nu är resultatet av den utopiska idén om att den fria marknaden löser alla problem av sig själv.

Det som behövs är långsiktighet och ett fokus på att tillgodose samhällets behov av elektrisk energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Där är vi helt överens. Det vi ser nu är resultatet av den utopiska idén om att den fria marknaden löser alla problem av sig själv.

Det som behövs är långsiktighet och ett fokus på att tillgodose samhällets behov av elektrisk energi.

Absolut, personligen tänker jag dock att en del av lösningen mycket väl kan vara att få ned konsumtionen. Utifrån det perspektivet tänker jag att vi haft för låga elpriser.

Jag tror t.ex att det är få som valt sin TV utifrån dess förbrukning? Eller ens kylskåp? Är det rimligt att vi ska kunna förvänta oss att plugga i hur mycket som helst i våra uttag och kunna förvänta oss att det inte ska kosta en arm och ett ben?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Absolut, personligen tänker jag dock att en del av lösningen mycket väl kan vara att få ned konsumtionen. Utifrån det perspektivet tänker jag att vi haft för låga elpriser.

Jag tror t.ex att det är få som valt sin TV utifrån dess förbrukning? Eller ens kylskåp? Är det rimligt att vi ska kunna förvänta oss att plugga i hur mycket som helst i våra uttag och kunna förvänta oss att det inte ska kosta en arm och ett ben?

Jag tror att det är viktigt att man tänker lite djupare på hur energipriserna kommer att påverka vår levnadsstandard. Med undantag för uppvärmning så står hushållens elförbrukning för en väldigt liten andel av den totala elförbrukningen. Att skaffa effektivare vitvaror är förstås bra, men ingenting som gör någon större skillnad i det stora hela.

Konsekvenserna av dyrare energi är högre tillverkningskostnad för precis allt som vi konsumerar, och det hotar även många arbetstillfällen. I första steget så drabbas villaägare med eluppvärmning hårdast, men i förlängningen kommer ingen att komma undan.

Om man ska kunna minska användningen av fossila bränslen så är elektrifiering den enda praktiska vägen att nå dit, och det försvåras förstås också väldigt mycket av höga elpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Din definition är att det är elbrist om inte hela elbehovet tillgodoses av gröna energikällor?
Solenergidiskussionen igen alltså... Det är inte tillräckligt svårt som det är att förstå varandra

Förnybart står för mindre än 20 % av primärenergin i världen. Vi måste gå tillbaka ganska långt i tiden för att hitta en tid då vi inte använde resurser på ett destruktivt sätt.

Permalänk
Medlem

Det här med reglerkraft i vattenkraften är intressant. Vattenkraften i Norrbotten har nu så pass mycket vatten i magasinen att man inte kan göra annat än köra på full effekt. Under de senaste åren så har Ringhals agerat reglerkraft med att kunna gå ner ca 200 MW per block vid efterfrågan från Vattenfall. Vattenfalls förfrågan är dock enbart pga att det är så lågt elpris att Ringhals inte får ligga kvar av konkurrensskäl (hade man legat kvar på max hade mindre bolag (läs vind) kunnat slås ut. Däremot är inte kärnkraften lönsam och måste därför avvecklas. Bara jag som inte får ihop detta? Detta är enligt vattenfall markets enl konkurrenslagstiftningen. Jag har själv inte kunnat se igenom det fullt ut.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det här med reglerkraft i vattenkraften är intressant. Vattenkraften i Norrbotten har nu så pass mycket vatten i magasinen att man inte kan göra annat än köra på full effekt. Under de senaste åren så har Ringhals agerat reglerkraft med att kunna gå ner ca 200 MW per block vid efterfrågan från Vattenfall. Vattenfalls förfrågan är dock enbart pga att det är så lågt elpris att Ringhals inte får ligga kvar av konkurrensskäl (hade man legat kvar på max hade mindre bolag (läs vind) kunnat slås ut. Däremot är inte kärnkraften lönsam och måste därför avvecklas. Bara jag som inte får ihop detta? Detta är enligt vattenfall markets enl konkurrenslagstiftningen. Jag har själv inte kunnat se igenom det fullt ut.

Låter som att vi borde bygga ut mer kapacitet i våra vattenmagasin (alltså fler turbiner).
Men har kärnkraften verkligen varit reglerkraft historiskt nog?
Våra kärnkraftverk har väll inte den kapaciteten att agera som reglerkraft?

Kärnkraften slogs ut just för att reaktiv billig "reglerkraft" (vind med vattenkraft) gjorde elen så billig att kärnkraften blev olönsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Låter som att vi borde bygga ut mer kapacitet i våra vattenmagasin (alltså fler turbiner).
Men har kärnkraften verkligen varit reglerkraft historiskt nog?
Våra kärnkraftverk har väll inte den kapaciteten att agera som reglerkraft?

Kärnkraften slogs ut just för att reaktiv billig "reglerkraft" (vind med vattenkraft) gjorde elen så billig att kärnkraften blev olönsam.

Jag skulle inte säga att reglerkraft och lastföljning är samma sak, kärnkraften kan t.ex. inte delta i FFR och de har aldrig deltagit i aFFR. Att manuellt bes om att göra något och vara tvingad att delta i (automatiska) stödtjänster är olika saker. Frekvensregleringen som byggts in har aldrig använts.

Här talar vi inte ens om lastföljning – det krävs att man gör det nästan hela tiden – utan om effektreglering i mer eller mindre undantagsfall. Lastföljning är dock möjlig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zaarker:

Låter som att vi borde bygga ut mer kapacitet i våra vattenmagasin (alltså fler turbiner).
Men har kärnkraften verkligen varit reglerkraft historiskt nog?
Våra kärnkraftverk har väll inte den kapaciteten att agera som reglerkraft?

Kärnkraften slogs ut just för att reaktiv billig "reglerkraft" (vind med vattenkraft) gjorde elen så billig att kärnkraften blev olönsam.

Om "Våra kärnkraftverk" refererar till de svenska så verkar (tyvärr) svaret vara att de inte är byggda för att agera reglerkraft, de är optimerade för att vara baskraft. Kanske inte så konstigt då vi trots allt har väldigt mycket vattenkraft.

Men är full möjligt att designa kärnkraftverk så de effektivt kan användas för reglering, tydligen är 2 av 3 reaktorer i Frankrike designad på det sättet

"French utility EDF began making its nuclear plants more “maneuverable” in the 1980s, and today it says a 1,300-MW reactor can increase or decrease its output by 900 MW within about 30 minutes"

Enligt länken är i praktiken alla reaktorer som byggs idag kapabla att agera reglerkraft.

Kanske lite sent påkommet, men kanske i slutändan är så att om man inte vill vara beroende av fossilbaserad kraft för reglering av väderberoende kraft ser kärnkraft allt mer ut som enda realistiska alternativet. Alt. så måste sättet vi använder el ändras på en mycket fundamental nivå!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om "Våra kärnkraftverk" refererar till de svenska så verkar (tyvärr) svaret vara att de inte är byggda för att agera reglerkraft, de är optimerade för att vara baskraft. Kanske inte så konstigt då vi trots allt har väldigt mycket vattenkraft.

Men är full möjligt att designa kärnkraftverk så de effektivt kan användas för reglering, tydligen är 2 av 3 reaktorer i Frankrike designad på det sättet

"French utility EDF began making its nuclear plants more “maneuverable” in the 1980s, and today it says a 1,300-MW reactor can increase or decrease its output by 900 MW within about 30 minutes"

Enligt länken är i praktiken alla reaktorer som byggs idag kapabla att agera reglerkraft.

Kanske lite sent påkommet, men kanske i slutändan är så att om man inte vill vara beroende av fossilbaserad kraft för reglering av väderberoende kraft ser kärnkraft allt mer ut som enda realistiska alternativet. Alt. så måste sättet vi använder el ändras på en mycket fundamental nivå!

Våra klarar lastföljning, våra PWR t.ex. kan du reglera 5-10 % per minut och t.ex. reglera ner till 50 % under 6 timmar, rampa upp till 100 % och rampa ner till 50 % på 3 timmar anses säkert, men systemet för att reglera borhalten är avvecklat (avställt?) då vi inte kört de så sedan 80-talet.

Problemet är väl att vattenkraft både är lämpligt för FFR, aFFR och FCR. Gasturbinerna som är lämpliga för FCR när vattenkraften inte räcker till.

Vi byggde oljekondens för att hjälpa till våra kärnkraftverk, men vi byggde ju samtidigt ut vattenkraften så den behövdes till slut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tror att det är viktigt att man tänker lite djupare på hur energipriserna kommer att påverka vår levnadsstandard. Med undantag för uppvärmning så står hushållens elförbrukning för en väldigt liten andel av den totala elförbrukningen. Att skaffa effektivare vitvaror är förstås bra, men ingenting som gör någon större skillnad i det stora hela.

Konsekvenserna av dyrare energi är högre tillverkningskostnad för precis allt som vi konsumerar, och det hotar även många arbetstillfällen. I första steget så drabbas villaägare med eluppvärmning hårdast, men i förlängningen kommer ingen att komma undan.

Om man ska kunna minska användningen av fossila bränslen så är elektrifiering den enda praktiska vägen att nå dit, och det försvåras förstås också väldigt mycket av höga elpriser.

Absolut, för mig är det dock samma kategori som det klassiska dilemmat att utveckling och teknologi tar bort arbetstillfällen samtidigt som befolkningen ökar.

Antingen behöver vår konsumtion bli mindre resurskrävande eller så behöver vi konsumera mindre, det känns rätt självklart. I och med det så kommer absolut arbetstillfällen försvinna, vilket blir problematiskt i ett ekonomiskt system som bygger på att allt alltid ska bli mer, tillväxt ses som en absolut nödvändighet och absolut positivt. Vi behöver nog ta ett steg tillbaka och fundera på om det verkligen är möjligt att fortsätta på den vägen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om "Våra kärnkraftverk" refererar till de svenska så verkar (tyvärr) svaret vara att de inte är byggda för att agera reglerkraft, de är optimerade för att vara baskraft. Kanske inte så konstigt då vi trots allt har väldigt mycket vattenkraft.

Men är full möjligt att designa kärnkraftverk så de effektivt kan användas för reglering, tydligen är 2 av 3 reaktorer i Frankrike designad på det sättet

"French utility EDF began making its nuclear plants more “maneuverable” in the 1980s, and today it says a 1,300-MW reactor can increase or decrease its output by 900 MW within about 30 minutes"

Enligt länken är i praktiken alla reaktorer som byggs idag kapabla att agera reglerkraft.

Kanske lite sent påkommet, men kanske i slutändan är så att om man inte vill vara beroende av fossilbaserad kraft för reglering av väderberoende kraft ser kärnkraft allt mer ut som enda realistiska alternativet. Alt. så måste sättet vi använder el ändras på en mycket fundamental nivå!

Precis, menade våran kärnkraft såklart.

En sidnotis:

Det have varit intressant om vi hade installerat en batteribank (eller flera, en i varje region kanske) som hornsdale power reserve för att snabbt enkelt kunna balansera nätet.
Hade det hjälpt/stabiliserat vårat elnät precis som det lyckats göra i Australien, eller hade varit bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skulle inte säga att reglerkraft och lastföljning är samma sak, kärnkraften kan t.ex. inte delta i FFR och de har aldrig deltagit i aFFR. Att manuellt bes om att göra något och vara tvingad att delta i (automatiska) stödtjänster är olika saker. Frekvensregleringen som byggts in har aldrig använts.

Här talar vi inte ens om lastföljning – det krävs att man gör det nästan hela tiden – utan om effektreglering i mer eller mindre undantagsfall. Lastföljning är dock möjlig.

Tack för infon!

Hade en batteripark som hornsdale power reserve kunnat hjälpa att balansera nätet i Sverige precis som det har lyckats göra (utmärkt) i Australien?

Ser det som en kortsiktigt lösning för att kunna använda den energin som spottas ut i atmosfären när nätet dumbar energi i form av värme när det snabbt balanserar ner nätet.
Eller hade det varit helt bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Tack för infon!

Hade en batteripark som hornsdale power reserve kunnat hjälpa att balansera nätet i Sverige precis som det har lyckats göra (utmärkt) i Australien?

Ser det som en kortsiktigt lösning för att kunna använda den energin som spottas ut i atmosfären när nätet dumbar energi i form av värme när det snabbt balanserar ner nätet.
Eller hade det varit helt bortkastade pengar?

Vattenkraften är frekvensstyrd så just för FRR (där kapacitet ska finnas tillgänglig) tror jag inte batterier gör någon nytta. För Australiens del är bara batterier en mindre del och deras stater har vitt skilda förutsättningar. Fulla batterier kan inte sluka någon energi.

När vi har potentiellt haft svårt att upprätthålla frekvensen är t.ex. när en kabel mellan Danmark och Tyskland gick ner eller om vi behöver köra effektreserven (som avvecklas). Tänk dock på att vi också har störningsreserven, så det finns marginal utöver effektreserv och FFR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Tack för infon!

Hade en batteripark som hornsdale power reserve kunnat hjälpa att balansera nätet i Sverige precis som det har lyckats göra (utmärkt) i Australien?

Ser det som en kortsiktigt lösning för att kunna använda den energin som spottas ut i atmosfären när nätet dumbar energi i form av värme när det snabbt balanserar ner nätet.
Eller hade det varit helt bortkastade pengar?

Jag har inte 100% koll på detta men jag misstänker att batterier rent kapacitetsmässigt inte ger oss så mycket i dagsläget, men däremot kan batterier tillåta att man använder ledningar mer effektivt för att man har mer buffert vid bortfall som jag förstått det. Har ingen aning om i vilken grad det skulle kunna hjälpa i Sverige dock, men en aning kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag har inte 100% koll på detta men jag misstänker att batterier rent kapacitetsmässigt inte ger oss så mycket i dagsläget, men däremot kan batterier tillåta att man använder ledningar mer effektivt för att man har mer buffert vid bortfall som jag förstått det. Har ingen aning om i vilken grad det skulle kunna hjälpa i Sverige dock, men en aning kanske.

Det främsta syftet skulle vara olika former av stödtjänster t.ex. att hålla frekvensen inom tillåtet intervall. Man skulle kunna använda elbilarnas batterier till det, nu när det finns en hel del såna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag har inte 100% koll på detta men jag misstänker att batterier rent kapacitetsmässigt inte ger oss så mycket i dagsläget, men däremot kan batterier tillåta att man använder ledningar mer effektivt för att man har mer buffert vid bortfall som jag förstått det. Har ingen aning om i vilken grad det skulle kunna hjälpa i Sverige dock, men en aning kanske.

Batterierna skulle inte i första hand användas för att leverera lagringskapacitet, utan för att batterier har den absolut bästa förmågan att balansera enorma laster väldigt snabbt.

Intressant tankeställare iaf.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sandos:

Jag har inte 100% koll på detta men jag misstänker att batterier rent kapacitetsmässigt inte ger oss så mycket i dagsläget, men däremot kan batterier tillåta att man använder ledningar mer effektivt för att man har mer buffert vid bortfall som jag förstått det. Har ingen aning om i vilken grad det skulle kunna hjälpa i Sverige dock, men en aning kanske.

Vattenfall har lite smått börjat bygga batterilager. Är initialt två saker som de kan hjälpa till med även med rätt modesta insatser

Dels kan man använda batterier som en "elcistern" för att avlasta accessnäten. Tänk snabbladdning av elbil med betydligt högre kapacitet än accessnätet är kapabel till. Batteriet laddas hela tiden, när elbil(ar) ansluter drar de effekten från batteriet som kan leverera betydligt högre effekt än accessnätet container är ansluten mot.

Dels kan batterilager delta i den del av frekvensstabiliseringen som kallas FCR-N (Frequency Containment Reserve - Normal) samt FCR-D (Frequency Containment Reserve - Disturbance).

För de tjänsterna är lägsta kapacitet för att få buda 100 kWh, reaktionstiden för FCR-N är <= 180 sekunder och FCR-D är <=30 sekunder (batterilager är betydligt snabbare än så).

Givet hur snabbt behovet av stödtjänster ökar har vi redan passerat den punkt där det i genomsnitt är mer lönsamt att använda mindre batterilager för stödtjänster än att använda det för att flytta konsumtion från tider med högt pris till tider med lägre pris!

För att har lite känsla för bidraget batterilager kan ge: den volym som Svenska kraftnät handlar upp inför varje driftperiod är idag ca 200 MW FCR-N och 400 MW FCR-D. Idag utgörs nästan allt av vattenkraft.

Skrivet av pine-orange:

Det främsta syftet skulle vara olika former av stödtjänster t.ex. att hålla frekvensen inom tillåtet intervall. Man skulle kunna använda elbilarnas batterier till det, nu när det finns en hel del såna

Rent tekniskt är det inga problem att använda batteri från EV till detta. I praktiken finns en del hinder, men går säker att lösa med tiden.

Hindren är dels se till att bilarna börjar utrustas med ett EMS (Energy Management System) som innehåller de funktioner Svenska kraftnät kräver för att de ska kunna använda kapaciteten för aktuell stödtjänst.

Dels upphandlas dessa tjänster ca 2 dagar i förväg, efter man ingått ett sådan avtal måste det finnas garantier att batteriet har en viss lägsta state-of-charge vid ett bestämd tid där svenska kraftnät tar över kontrollen. Ett batterilager är inget man enkelt sliter ur kontakten på, inte lika enkelt att säkerställa på en privatägd elbil.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det här med reglerkraft i vattenkraften är intressant. Vattenkraften i Norrbotten har nu så pass mycket vatten i magasinen att man inte kan göra annat än köra på full effekt.

Fyllda vattenreserver måste ju vara riktigt billig el, så då producerar dem mycket. Jag kan inte tänka mig att det finns tekniska problem med att bara släppa igenom vattnet om det skulle vara ett problem?

Citat:

Under de senaste åren så har Ringhals agerat reglerkraft med att kunna gå ner ca 200 MW per block vid efterfrågan från Vattenfall. Vattenfalls förfrågan är dock enbart pga att det är så lågt elpris att Ringhals inte får ligga kvar av konkurrensskäl (hade man legat kvar på max hade mindre bolag (läs vind) kunnat slås ut. Däremot är inte kärnkraften lönsam och måste därför avvecklas. Bara jag som inte får ihop detta? Detta är enligt vattenfall markets enl konkurrenslagstiftningen. Jag har själv inte kunnat se igenom det fullt ut.

Det måste väl innebära att de inte vann budgivningen just de tiderna eftersom de var dyrare än andra tillgängliga alternativ som vatten och vind? De gör inte det för att vara snälla mot de mindre bolagen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Våra klarar lastföljning, våra PWR t.ex. kan du reglera 5-10 % per minut och t.ex. reglera ner till 50 % under 6 timmar, rampa upp till 100 % och rampa ner till 50 % på 3 timmar anses säkert, men systemet för att reglera borhalten är avvecklat (avställt?) då vi inte kört de så sedan 80-talet.

Alla tryckare reglerar effekten med borhalten. I slutet av en driftsäsong börjar man spä boret. När det är maximalt utspätt och man har haft en fin driftsäsong så börjar effekten dala. Då går man över till Coast down (som att släppa gasen och lägga i friläge i bilen när du rullar ner mot havet). Däremot så fanns det ett återvinningssystem för borsyran som aldrig användes. Vet inte om det är vad du tänkte på?
Man reglerar ju inte sin PWRs effekt med att späda bor i snabba förlopp. Det blir ju lite för långsamt tänker jag mig. På kokare är det HC flödet man reglerar effekten i har jag för mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Alla tryckare reglerar effekten med borhalten. I slutet av en driftsäsong börjar man spä boret. När det är maximalt utspätt och man har haft en fin driftsäsong så börjar effekten dala. Då går man över till Coast down (som att släppa gasen och lägga i friläge i bilen när du rullar ner mot havet). Däremot så fanns det ett återvinningssystem för borsyran som aldrig användes. Vet inte om det är vad du tänkte på?
Man reglerar ju inte sin PWRs effekt med att späda bor i snabba förlopp. Det blir ju lite för långsamt tänker jag mig. På kokare är det HC flödet man reglerar effekten i har jag för mig.

Rapport från SvK jag tänkte på:

"För att effektreglera krävs ändring av borhalten i reaktorkylsystemet för att kontrollera neutronflödet och kompensera för bildandet av klyvningsprodukter med förmåga att absorbera neutroner som underhåller kedjereaktionen och därmed effektproduktionen. För att hantera detta finns boråtervinningssystemet som kompenserar för biverkningarna vid förändrad aktiv effekt. Delar av detta system är idag avställt då effektreglering inte har använts sedan 80-talet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rapport från SvK jag tänkte på:

"För att effektreglera krävs ändring av borhalten i reaktorkylsystemet för att kontrollera neutronflödet och kompensera för bildandet av klyvningsprodukter med förmåga att absorbera neutroner som underhåller kedjereaktionen och därmed effektproduktionen. För att hantera detta finns boråtervinningssystemet som kompenserar för biverkningarna vid förändrad aktiv effekt. Delar av detta system är idag avställt då effektreglering inte har använts sedan 80-talet."

Stämmer. Boråtervinningssystemet (borevaporatorn) användes aldrig så den var så dyr i drift. Det var billigare att köpa in ny borsyra.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Heja Sydkraft mera kärnkraft!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Alla tryckare reglerar effekten med borhalten. I slutet av en driftsäsong börjar man spä boret. När det är maximalt utspätt och man har haft en fin driftsäsong så börjar effekten dala. Då går man över till Coast down (som att släppa gasen och lägga i friläge i bilen när du rullar ner mot havet). Däremot så fanns det ett återvinningssystem för borsyran som aldrig användes. Vet inte om det är vad du tänkte på?
Man reglerar ju inte sin PWRs effekt med att späda bor i snabba förlopp. Det blir ju lite för långsamt tänker jag mig. På kokare är det HC flödet man reglerar effekten i har jag för mig.

Korrekt, HC flödet tillsammans med styrstavarna används i kokare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

https://www.energinyheter.se/20220117/25640/ny-studie-avsloja...

Citat:

Ny studie avslöjar: Världens största havsbaserade vindkraftspark är olönsam
Den norska energijätten Equinors investering i Dogger Bank – världens största havsbaserade vindprojekt under uppbyggnad – kommer att bli olönsam. Det avslöjar en färsk norsk statsfinansierad studie.

Permalänk
Avstängd

Olönsam är väl något av en överdrift, vad de säger är ju att de inte kommer att nå avkastningskraven de har satt upp. Så vinst, på sikt, men inte så mycket eller så snabbt som de räknat med.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att vindkraften främst producerar när det redan är överproduktion i nätet, eftersom all annan närliggande vindkraft producerar ungefär likvärdiga mängder effekt precis samtidigt. Så de enorma mängderna billig energi som de producerar sker främst när priset redan är nära noll eller negativt

Problemet är precis detta, energi behövs hela tiden, att mata mer ström när det blåser kommer inte jämna ut effektleveransen till att matcha behovet varje stund det behövs. Det handlar inte bara om energi och billiga kilowattimmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Problemet är ju att vindkraften främst producerar när det redan är överproduktion i nätet, eftersom all annan närliggande vindkraft producerar ungefär likvärdiga mängder effekt precis samtidigt. Så de enorma mängderna billig energi som de producerar sker främst när priset redan är nära noll eller negativt

Problemet är precis detta, energi behövs hela tiden, att mata mer ström när det blåser kommer inte jämna ut effektleveransen till att matcha behovet varje stund det behövs. Det handlar inte bara om energi och billiga kilowattimmar

Jo, samtidigt är ju havsbaserad mindre känslig för variationer. Det blåser mer och mer stabilt ute till havs helt enkelt.

De har ju en del rätt komplicerade planer för detta havsområde, med "energi-hubbar" på konstgjorda öar eller gamla oljeplattformar som agerar som en del av distribueringskedjan, fördelar elen till där den behövs (läs: till de som betalar mest, antar jag) och kan "tillverka" vätgas när produktionen är hög och så. Det är ett stort projekt där alla länder runtomkring är inblandade, DK, Norge, UK, Belgien, Tyskland och NL. En tanke är ju också att kombinera detta med andra saker, som odling av alger och så. Bygger man massa infrastruktur ute i havet så kan den ju komma till nytta på mer än ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt är ju havsbaserad mindre känslig för variationer. Det blåser mer och mer stabilt ute till havs helt enkelt.

Mindre känslig ja men det är fortfarande vind , t.ex. tyska offshore levererade i juni i snitt ~21% av installerad effekt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt är ju havsbaserad mindre känslig för variationer. Det blåser mer och mer stabilt ute till havs helt enkelt.

De har ju en del rätt komplicerade planer för detta havsområde, med "energi-hubbar" på konstgjorda öar eller gamla oljeplattformar som agerar som en del av distribueringskedjan, fördelar elen till där den behövs (läs: till de som betalar mest, antar jag) och kan "tillverka" vätgas när produktionen är hög och så. Det är ett stort projekt där alla länder runtomkring är inblandade, DK, Norge, UK, Belgien, Tyskland och NL. En tanke är ju också att kombinera detta med andra saker, som odling av alger och så. Bygger man massa infrastruktur ute i havet så kan den ju komma till nytta på mer än ett sätt.

Att bygga lager för vätgas är ju rätt dyrt, dessutom en ganska innefektiv process. Vad är verkningsgraden? Max 60 %? Är det verkligen så billigt med vindkraft då?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Att bygga lager för vätgas är ju rätt dyrt, dessutom en ganska innefektiv process. Vad är verkningsgraden? Max 60 %? Är det verkligen så billigt med vindkraft då?

Ska du ha el igen? Då är du nere på typ 40 %.