Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Jag fick en mobiltelefon i present. Jag gick till butiken och bytte den mot en kamera.
Ett sånt byte har jag gjort bara en gång, så särskilt ofta är det inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Bytte vartannat när jag hoppade på smartphone-tåget i samband med iPhone 4, provade nån android-lur också under den perioden. Sen kom iPhone 8 och den plusmodellen hade jag i 3 år (Batteribyte efter 2) och nu har jag iPhone 12 Pro som blir 2 år snart och har inga planer på att uppgradera, men även här börjar batteriet bli trött så ska nog byta det snart. Känns lite som utvecklingen bromsat lite och det inte rättfärdigar priset på en ny allt för ofta.

Håller med, det var ju en period när varje ny generation hade stora förbättringar jämfört med tidigare. Samt att en flagskeppslur gick lös på 4-6000:-. Nu för tiden är det många gånger tvärtom. 14 lax för en ny lur, grattis nu tappade du hörlursjacket och stereohögtalarna samt fick en ful notch mitt i skärmen.

Mitt "knep" är att vänta och köpa förra generationens flaggskepp. Åtminstone om man kör Android så kan dessa rasa över 50% i pris på något år. Oerhört mycket mer prisvärt och knappt märkbara prestandaskillnader jämfört med det senaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk

Haft min S8 i snart 5 år, funkar fortfarande riktigt bra!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Har bytt runt var 3-4e år. Det intervallet har gett en redig uppgradering varje gång.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Har alltid bytt vartannat år, men nu kommer jag vänta ett år extra på iPhone 15. Med nytt jobb ska jag unna mig en Pro variant med

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Olika.

Sony Ericsson Xperia Arc S -[4 år]-> Sony Z5 Compact -[6 år]-> Asus Zenfone 8

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

När jobbtelefonen blir tappad en gång för mycket.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Konstaterade här att min Huawei P20 Pro överlevt 6 generationer av Apple iPhones...
Inte en enda repa nånstans, inga fysiska skador, inga fel, allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

sitter fortfarande på min p20 pro men den börjar bokstavligen falla isär och är snart en brandfara :D. MEN den fungerar jättebra annars med bra batteritid och snabb fortfarande. Vad upplever du för skillnader efter bytet för jag kan inte komma på några som kan behövas

Skillnaden är nog att den nya mobilen laddar på under en halvtimme och oftast 15-20 minuter, jag blir hela tiden förvånat av att den redan är klar när jag just har satt den till laddning, det är jag inte riktig van vid ännu

Och sen är det kameran, älskar makro kameran och 4K i 60 fps gjorde en ENORM skillnad. Den har heller inte "Chromatic Abberation" då den har extra linser till att korrigera detta (gör det tur som är INTE i mjukvaran eller a.i.).

Sen är det små grejer man kan reta sig på såsom fingerprint scannern som gömmer sig under skärmen, det tar lite tid innan man vänjer sig, Operativsystemet som är lite annorlunda fast det är så nära stock android som det går såsom när jag ska svara telefonen och ska svepa i en annan riktning och kommer att lägga på luren istället. Eller ska ringa och beställa nåt mat och är ännu inte van vid att man bara kan "klicka" på HELA raden - men MÅSTE klicka på "hörlurs ikonen" för att den ska ringa upp.

Kamera appen kan bli bättre, t.ex. har vi inga "pro" inställningar i video appen, finns bara i "kamera mode". 60 FPS betyr också att vi får blinkande lampor t.ex. inne i ett varuhus, ville vara bra om det fanns en anti-flash till 50hz. Eller bara 50 FPS mode.

Annars är den blixtsnabb och det märks den är snabbare än P20 pro'en. Mycket snabbare, och större bättre skärm. Högtalarna är också avsevärd mkt. bättre, första gång jag har hört en telefon som kan jämföras med en liten bluetooth högtalare.

Permalänk
Medlem

folk byter väl upp sig precis som dom byter kalsonger typ ? men inte jag iaf brukar ha minst telefon över 5 år eller så länge den funkar och inte går sönder. samma med dator delar köper jag med minst 5-10 års mellan rum. inte som alla andra folk dom måste ha nyaste som kommer varje år helt dumt.. innan den nya mobilen jag har nu Samsung s22 ultra hade jag en Sony Experia z5 första 4K mobil som kom ut då har haft den tills nu när den gick sönder så väl använd mobil och var tvungen köpa ny och man kände det var dags med ny också. inte går man o köper bara för det släpps nya varje år helt dumt o bortkastade pengar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

1-2 år för mig beroende på hur länge de håller, när skärmen spricker köper jag ny samma dag. Något behov av att uppgradera "bara för att" har jag inte.

Edit. Min zenfone 8 jag har idag kommer jag antagligen ha längre eftersom jag inte längre arbetar praktiskt och inte tappar telefonen i betonggolv så ofta. Prestandan i denna lur kommer nog räcka minst 5 år för mina behov.

Permalänk
Medlem

Så sällan det går. Brukar ha blivit var tredje/fjärde år pga buggar, trasig skärm eller annar dock. Önskar mig en som höll lika bra som en bra laptop, tio år hade känts rimligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om år utan det handlar om när det behövs. Dom förra två var fyra år styck och även nuvarande är inne på fyra år nu, men den kan fortfarande hänga med längre, frågan är bara hur mycket längre. Hoppas på så länge som möjligt då det inte finns några mobiler jag vill byta till, blir bara svårare och svårare för varje år att hitta någon mobil man vill ha

Permalänk
Medlem

För mig är det mest en fråga om hur ofta jag tappar den och mosar skärmen... På senaste har det hänt med 18-24 månaders mellanrum. Men tidigare har jag tappat den mer sällan eller haft bättre tur med underlaget/landningen.

Men 4-5 år tror jag annars jag haft kvar telefonen. Kanske längre om jag tycker den funkade bra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Så sällan det går. Brukar ha blivit var tredje/fjärde år pga buggar, trasig skärm eller annar dock. Önskar mig en som höll lika bra som en bra laptop, tio år hade känts rimligt.

Tio år är fortfarande väldigt länge för så miniatyriserad teknologi: En bra Intel-CPU från 2012-2013 i kombination med snabb lagring ger dig en helt OK laptop för vardagligt bruk fortfarande idag. Men på telefonsidan... För tio år sen kom typ iPhone5 och Galaxy SIII. De hade nog fortfarande fungerat hjälpligt som kommunikationsredskap, men för oss som också använder dem som kamera och för underhållning har det ju hänt en hel del sen dess som kanske hade varit synd att missa.

Med det sagt: EU verkar ju vilja att mobiler ska kunna repareras i åtminstone fem år, och det är ju en påtaglig förbättring åt det hållet för de flesta märken. Apple reparerar redan telefoner i fem år från sista försäljningsdatum med upp till sju år tillgängligt i mån av tillgänglighet av delar. Så byter du batteri strax innan din telefonmodell går från Vintage till Obsolete bör du i teorin redan nu klara dig i (ibland mer än) tio år om du vill.

Permalänk
Medlem

Alltså, svarsalternativen var väl inte så bra. Jag köper inte ny telefon ifall jag inte behöver eller tycker det börjar bli dags...det har ju inget med tid eller datum att göra. Jag har haft iPhone 4s, iPhone 6s Plus och nu iPhone 11 Pro Max. Jag kommer inte att köpa en ny på flera generationer hoppas jag, men ifall den pajar eller försvinner så vet man ju aldrig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har haft min nuvarande (Galaxy S8+) i över 5 år. Har bytt batteri i den en gång, men det känns som att det är dags för en ny nu. Lutar mot en Iphone 14 Pro Max, men är inte helt säker än.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är synd att fler inte bryr sig om uppdateringar. Det handlar ju inte bara om dig utan även om att skydda alla andra som du kan ha information om i din telefon.
Sen kan man ju dra det långt, det gäller ju inte bara OS utan även appar såklart, men det är nog en annan tråd.

En hel del av Android uppdateras också utan att man behöver få en uppdatering från sin tillverkare genom Google Play Tjänster. T.ex. så har både min surfplatta som kör Android 8 (visserligen med systemuppdatering från i vintras) och min telefon som kört Android 9 fått funktionen att efter X antal dagar eller om det är månader av ej använt appen så tas behörigheter bort och det har med Play Tjänster att göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tror det är vart tredje år, så nu är det snart dax igen, totalt bortkastat om jag hade fått bestämma(jobbets policy)
(samma med dator, bara massa extra arbete för liten "vinst")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Byter när det dj...a batteriet har gett sig, byte av inbyggt batteri är ingen höjdare då det alltid ger bieffekter med små glipor och kanske förlänger livslängden ett år om man har extrem tur.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vanligtvis när telefonen börjar kännas slö och gammal. Kör iPhone så det brukar vara efter minst 5 år.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Haft min Oneplus 5t sen mars 2018, väldigt nöjd och har fortfarande inga planer på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Väntar bara på att bank-id slutar fungera på Android 8. Då får min fru använda sin surfplatta för det ändamålet istället.

Ja, det där är ju en rejäl skördetröska bland mobiler; bank-id måste funka. Min fru har ju min gamla avlagda S7, får se hur det går med den. Batteritiden kunde varit bättre, men hon kör den på batterisparläget mer eller mindre hela tiden och kommer sällan under 50% egentligen. (S7 i batterisparläge är ändå klart snabbare än hennes Samsung A3 2017 som hon hade tidigare)

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tio år är fortfarande väldigt länge för så miniatyriserad teknologi: En bra Intel-CPU från 2012-2013 i kombination med snabb lagring ger dig en helt OK laptop för vardagligt bruk fortfarande idag. Men på telefonsidan... För tio år sen kom typ iPhone5 och Galaxy SIII. De hade nog fortfarande fungerat hjälpligt som kommunikationsredskap, men för oss som också använder dem som kamera och för underhållning har det ju hänt en hel del sen dess som kanske hade varit synd att missa.

Med det sagt: EU verkar ju vilja att mobiler ska kunna repareras i åtminstone fem år, och det är ju en påtaglig förbättring åt det hållet för de flesta märken. Apple reparerar redan telefoner i fem år från sista försäljningsdatum med upp till sju år tillgängligt i mån av tillgänglighet av delar. Så byter du batteri strax innan din telefonmodell går från Vintage till Obsolete bör du i teorin redan nu klara dig i (ibland mer än) tio år om du vill.

Ja, har man modesta krav skulle jag nog hävda att en Galaxy S4 i9506 från hösten 2013 fungerar som mobil även hösten 2022.Lätt att byta batteri, sätta i mikro-sd-kort. Hade varit ännu bättre om VoLTE hade fungerat på den (vilket det väl typ gör i vissa indiska operatörsnät eller nåt). Och jag tror att många har så blygsamma krav.
Däremot klarar S4 inte längre bank-id etc så är i praktiken oanvändbar för folk flest pga det (om man inte lägger in LineageOS eller så). Flaggskeppstelefoner från 2014 och framåt är för svenne-banan förmodligen snabb nog. Min S7 var helt ok för mig, enda felet var ju att jag hade så många appar att lagringen tog slut.

Vi har en avlagd S4 som barnen har som "surfplatta", den är rapp nog för de flesta enklare spel fortfarande, tar bra bilder utomhus, osv, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Brukar köra med abbonemanget över 24 månader.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Så sällan det går, dvs tills batteriet är kass.

Permalänk
Medlem

Jag byter om det finns anledning att byta. Min iPhone 12 Mini kommer klara sig ett bra tag som det ser ut...

Permalänk
Medlem

Jobbet byter mobilen var 3:e år. Har S21 sen förra året.

Permalänk
Medlem

Första smartphonen jag hade var första generationens iPhone, o sen dess har det blivit fyra till telefoner vilket blir till ungefär var tredje år. Första gången bytte jag till en iPhone4 med största anledningen till att retina-skärmen på den var så jävla sexig. Nästa gång var det för att iPhonen var så trög efter att Apple tvingat på mig senaste iOS, då blev det en Motorola Moto G som jag sen bytte ut när batteriet blev för dåligt, samt att den hade lite för lite ram egentligen. Nästa telefon blev då en HTC One A9 som jag bytte ut återigen för batteriet blev dåligt, med "bonus" att kameran hade slutat fungera.
Nu funderar jag på att byta ute min OnePlus 5 av återigen samma anledning, batteriet. Det är VERKLIGEN på dags att telefontillverkarna går tillbaks till utbytbara batterier, eller åtminstone nåt som inte kräver vinkelslip o dynamit för att göra nåt så enkelt som att byta batteri. Jag skyller som vanligt på Apple för detta, eftersom dom skapar korkade trender som andra tillverkare tror att dom måste följa. Tröttsamt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Första smartphonen jag hade var första generationens iPhone, o sen dess har det blivit fyra till telefoner vilket blir till ungefär var tredje år. Första gången bytte jag till en iPhone4 med största anledningen till att retina-skärmen på den var så jävla sexig. Nästa gång var det för att iPhonen var så trög efter att Apple tvingat på mig senaste iOS, då blev det en Motorola Moto G som jag sen bytte ut när batteriet blev för dåligt, samt att den hade lite för lite ram egentligen. Nästa telefon blev då en HTC One A9 som jag bytte ut återigen för batteriet blev dåligt, med "bonus" att kameran hade slutat fungera.
Nu funderar jag på att byta ute min OnePlus 5 av återigen samma anledning, batteriet. Det är VERKLIGEN på dags att telefontillverkarna går tillbaks till utbytbara batterier, eller åtminstone nåt som inte kräver vinkelslip o dynamit för att göra nåt så enkelt som att byta batteri. Jag skyller som vanligt på Apple för detta, eftersom dom skapar korkade trender som andra tillverkare tror att dom måste följa. Tröttsamt är bara förnamnet.

Du kan ju för en billig peng få batteriet utbytt. Iallafall med apple, cirka 800 kronor om jag minns rätt. Lätt värt när det förlänger livslängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du kan ju för en billig peng få batteriet utbytt. Iallafall med apple, cirka 800 kronor om jag minns rätt. Lätt värt när det förlänger livslängden

iPhone ja, men tänker inte gå tillbaks till dom igen. Oavsett är batteribyte inget man ska behöva betala massa pengar för när det borde vara jättelätt att göra själv.