EA presenterar eget antifusksystem på kernel-nivå

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer det väl vara 'alltid-på' också, även när folk inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är att det hjälper inte ett dugg, varken Vanguard eller Warzone har blivit bättre sen dom införde sin variant.

Idag står konsol spelarna för en stor del av fusket, dels genom att dom tillåts ha aim assist vilket i princip är samma som aimbot och sedan med ren hårdvara som kopplas mellan handkontroll och konsol.

https://www.youtube.com/watch?v=fT8mhtirAHQ

Usch.
Roligt att han frågar sig i videon om folk tycker sådana enheter ska vara tillåtna. ”Tycker du det är okej att fuska eller inte”. Ett objektivt ”nej” på den!

Bort med sådant. I alla fall så länge det inte informeras i spelen att vissa använder sådana enheter. Annars blir det ju hur skevt som helst. Fattar inte att vissa tycker det är roligt att spela när det ändå ligger fusk bakom ”framgången”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vänta nu.. menar du att pubg har Kernelnivå på antifusk?

Finns en väldigt lång lista här. https://levvvel.com/games-with-kernel-level-anti-cheat-softwa...
Det är svårt att undvika idag tyvärr så även jag spelar spel på den listan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag saknar custom-servrar när man kunde hosta ett spel själv. Då var det communityt som bestämde och man kunde kicka ut spelare som inte skötte sig.
Det krävs att det är människor som sitter och får in rapporter och aktivt tar tag i saker. I vissa spel finns knappt en rapporteringsfunktion.

Permalänk
Medlem

Detta är nog lite OT;
Hur fungerar spel (och antagligen andra program) i Windows?
Hur är Windows kärna inblandad?
Schedulerar den inte bara de olika programmen som kör?
Dvs här skall man inte pilla samt kärnan skall vara minimal
Jag anar att Windows är ett såll säkerhetsmässigt när det gäller att skydda integriteten för enskilda program, men skulle vilja förstå mer

Jag skulle vilja veta mer om hur fuskare gör för att ta fram fusk
Finns det någon informativ video på YouTube?
Om man portar ett spel till Linux, kan man porta fusket då också?

Något säger mig att Linux hade varit en mycket säkrare platform.
Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ändå kryllar det av äckel päckel på pubg tråkigt nog..

De har inte mindre än 3 anticheats. BattleEye, ZAKYNTHOS och ACE. Både BE och ACE är på kernelnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det klassiska whataboutism-argumentet. Lika bra och användbart som vanligt.

Hur är det whatboutism?
Som jag förstog dig är det okej för dig att spelföretag har tillgång till hela ditt digitala privatliv och sen alla hackers som kommer in pga va de har gjort sålänge det stoppar fusk i spel. Om du tror ett spelföretag har någon som helst koll på säkerhet så vet du inte mycket om IT världen.

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till att det är spelarnas integritet som varit avgörande för att utveckla det istället för att använda tredjepartslösningar. Mer troligt är att man själv vill bestämma exakt vilken data som ska inhämtas, och ha monopol på det.

Nåja, vi kan nog vara säkra på att kunnigt folk kommer läsa lusen av det här, och se vad det pratar om när det ringer hem till EA.

Tolkar "Det går även att manuellt avinstallera EAAC, men det medför att spel som kräver det inte blir fullt spelbara." som att det kan avinstalleras och inte är ett krav i spellägen där fusk inte är aktuellt, typ singleplayerkampanjer etc. Alltid något, om det faktiskt infrias i slutändan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta är nog lite OT;
Hur fungerar spel (och antagligen andra program) i Windows?
Hur är Windows kärna inblandad?
Schedulerar den inte bara de olika programmen som kör?
Dvs här skall man inte pilla samt kärnan skall vara minimal
Jag anar att Windows är ett såll säkerhetsmässigt när det gäller att skydda integriteten för enskilda program, men skulle vilja förstå mer

Jag skulle vilja veta mer om hur fuskare gör för att ta fram fusk
Finns det någon informativ video på YouTube?
Om man portar ett spel till Linux, kan man porta fusket då också?

Något säger mig att Linux hade varit en mycket säkrare platform.
Stämmer det?

https://darknetdiaries.com/episode/115/

lyssna på den för mer info

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Jag saknar custom-servrar när man kunde hosta ett spel själv. Då var det communityt som bestämde och man kunde kicka ut spelare som inte skötte sig.
Det krävs att det är människor som sitter och får in rapporter och aktivt tar tag i saker. I vissa spel finns knappt en rapporteringsfunktion.

Jo, tabba ned spelet och gör en forum post (inom communityn) med fast screenshots, klipp etc som stödjer dina argument. Det är bättre och ge folk möjligheten att klaga över sin dåliga spelupplevelse i ett annat forum, än att den energin går ut in-game och så blir alla andra pyr och förbannade. T ex att det blir en massiv TK-fest.

Skrivet av Spawnbadboy:

Hur är det whatboutism?
Som jag förstog dig är det okej för dig att spelföretag har tillgång till hela ditt digitala privatliv och sen alla hackers som kommer in pga va de har gjort sålänge det stoppar fusk i spel. Om du tror ett spelföretag har någon som helst koll på säkerhet så vet du inte mycket om IT världen.

Precis. Det finns inget skäl till att för mig ge upp allting, över några fuskare. Alla ska tydligen ge upp sitt ädlaste, sin ädla tillgång och historik på sin dator, för att er produkt saknar helt strukturen så en hederlig mänsklig moderering är närmast omöjlig.

Nah, man förlitar sig på att slagman ska på förhand veta när bollen kommer mot honom i ett totalt mörker. Nån gång är ett anti-cheat pricksäkert, men allt som ofta så vinner trollen.

Ett exempel är Blizzards haveri inom WoW, de tycks automatisera mer och mer hela sina stödjande processer. Ex. att folk åker på ban inom spelet för att de spelar BG's utan att vara toxic eller något. Dessa människorna väljer att lira som backmarkers att hålla ett torn eller något längst den långa vägen, men blir rapporterade in-game av andra spelare och åker på en tempban från hela spelet. Spelarna själva, speciellt i ett sub. system, ska aldrig ha vetorätten att kunna få dig bannad från en betaltjänst. Oh well, Blizz con carne.

Permalänk

Vad är poängen? Varför måste antifusket köras på kernel-nivå? Räcker det inte med att spelet körs i sin egen checksummade container?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är poängen? Varför måste antifusket köras på kernel-nivå? Räcker det inte med att spelet körs i sin egen checksummade container?

Det EA beskriver är att i och med att många av själva fusken körs på kernelnivå och kan hitta på vilka sanningar som helst i systemet så blir det mer eller mindre omöjligt att upptäcka annars.

Har inte själv någon direkt koll på fuskandet, men det finns ju något slags rimlighet i vad de hävdar iaf.

(Dvs, det de förväntas försvara sig mot är i princip att användaren avsiktligt installerat ett rootkit som angriper deras mjukvara)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Jahopp, kvalitétsfuskmjukvaran kommer framledes alltså att bestå av AI som analyserar grafiken genom ett videoinspelningskort som sitter i en sekundär PC, och därefter skickar kontrollerinput till primärdatorn genom USB-USB eller bluetooth.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Är det bättre att låta fuskandet förstöra alla spel?

Man kan ju spela icke-competative spel, så slipper man tänka på det. Så gör jag. Funkar fint.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är att det hjälper inte ett dugg, varken Vanguard eller Warzone har blivit bättre sen dom införde sin variant.

Idag står konsol spelarna för en stor del av fusket, dels genom att dom tillåts ha aim assist vilket i princip är samma som aimbot och sedan med ren hårdvara som kopplas mellan handkontroll och konsol.

https://www.youtube.com/watch?v=fT8mhtirAHQ

Crossplay generellt är ju typ det värsta som finns i onlinespel idag. Skrikiga snorungar, öppen mic och live från byggarbetsplats osv. hade varit skönt om det bara var PS och XB med PC helt separerat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

För kännedom så innebär "whataboutism" att "någon annan gör samma sak/är ännu värre, så det jag gör är ok". T ex "Ubisoft har också ett liknande system, så varför klagar du på EA?".

Att jämföra med kameror och mördare är just det, en jämförelse, eller liknelse. Har inget med whataboutism att göra. Sedan kan man tycka att det är en dålig liknelse. Kanske pga att scenariot inte är jämförbart, eller att proportionerna är olika.

Ofta upplever jag att folk felaktigt tycker att liknelser är dåliga för att det inte är på samma nivå. Man kanske kan få kvarsittning i skolan om man sitter och spelar spel på lektionen, och man kan bli fängslad om man mördar, men då menar folk att man likställer spelande med mord!?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Detta är nog lite OT;
Hur fungerar spel (och antagligen andra program) i Windows?
Hur är Windows kärna inblandad?
Schedulerar den inte bara de olika programmen som kör?
Dvs här skall man inte pilla samt kärnan skall vara minimal
Jag anar att Windows är ett såll säkerhetsmässigt när det gäller att skydda integriteten för enskilda program, men skulle vilja förstå mer

Jag skulle vilja veta mer om hur fuskare gör för att ta fram fusk
Finns det någon informativ video på YouTube?
Om man portar ett spel till Linux, kan man porta fusket då också?

Något säger mig att Linux hade varit en mycket säkrare platform.
Stämmer det?

"Njae" problemet med Linux är att linux i sig inte tillåter spel att installera "spyware" som körs på kernelnivå på det sättet. Så såna här former av anticheat tillåts inte i Linux eftersom de ur säkerhetssynpunkt är för invasiva. Alternativet hade varit att ha en speciell distribution med en kernel som har dessa funktioner inbyggt redan. I ett sådant fall hade det eventuellt varit säkrare.

Åtminstone är det uppfattningen jag har fått, har i ärlighetens namn inte 100% koll.

Permalänk
Inaktiv

Vad är den egentliga risken här?

Jag är för att få att någon vill utveckla ett överlägset anticheat jämfört med de vi har idag

Permalänk
Medlem

Känns som att enda lösningen på sånt här fuskande i slutändan kommer vara att alla tävlingsinriktade spel körs i molnet istället för lokalt. Eller att folk plötsligt får för sig att sluta fuska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad är den egentliga risken här?

Jag är för att få att någon vill utveckla ett överlägset anticheat jämfört med de vi har idag

Det kommer inte komma någon överlägsen teknik, det är en kapprustning mellan fuskutvecklarna och anti-fuskutvecklarna. Ibland får ena sidan ett litet försprång och sen får andra sidan det, så kommer det hela tiden vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur är Windows kärna inblandad?

"Spelet" (mer sannolikt, installationsprogrammet för spelet/antifusksystemet) drar in en "drivrutin" (.sys) som agerar antifusk på kernelnivå, och som spelet förmodligen kommunicerar med i någon utsträckning.

Och EA argumenterar ju åtminstone att fusken på motsvarande vis också ofta kör på kernelnivå, och därmed kan agera rootkit, därav att detta är "nödvändigt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det största problemet flesta hade med valorants kernel nivå anti-cheat var att det var alltid igång i bakgrunden, att det kördes i kernel nivå var inte direkt så konstigt eller nytt men när du kombinerar det med att alltid vara igång så öppnar du potentiellt en säkerhetsrisk.

Betydligt mer risk involverat när något alltid är igång jämfört med att bara vara igång när det aktivt används.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tack!
Skall definitivt göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oturbo:

"Njae" problemet med Linux är att linux i sig inte tillåter spel att installera "spyware" som körs på kernelnivå på det sättet. Så såna här former av anticheat tillåts inte i Linux eftersom de ur säkerhetssynpunkt är för invasiva. Alternativet hade varit att ha en speciell distribution med en kernel som har dessa funktioner inbyggt redan. I ett sådant fall hade det eventuellt varit säkrare.

Åtminstone är det uppfattningen jag har fått, har i ärlighetens namn inte 100% koll.

Exakt min uppfattning, ett program som körs får inte tillgång till ett annat programs "minnesrymd", samt att man inte blandar system program (tex kärnan) och applikationer (tex spel)

Men, hur är det med detta i Windows?
Kan jag skriva ett program som kan gå in i "minnesrymden" för att att program?
Hur fanken kommer de åt edet exekverande spelet så att säga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det kommer inte komma någon överlägsen teknik, det är en kapprustning mellan fuskutvecklarna och anti-fuskutvecklarna. Ibland får ena sidan ett litet försprång och sen får andra sidan det, så kommer det hela tiden vara.

Oavsett ett steg i rätt riktning enligt mig. De kan ju inte sluta försöka, det vore det allra värsta.

För övrigt har jag minst problem med fuskare i just EA spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt min uppfattning, ett program som körs får inte tillgång till ett annat programs "minnesrymd", samt att man inte blandar system program (tex kärnan) och applikationer (tex spel)

Men, hur är det med detta i Windows?
Kan jag skriva ett program som kan gå in i "minnesrymden" för att att program?
Hur fanken kommer de åt edet exekverande spelet så att säga?

Om vi nu fortsätter på Linuxjämförelsen: Fuskaren kör allehanda saker som root och/eller laddar in illvilliga kernelmoduler.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag är så desperat trött på fuskande ryska o kinesiska snorungar i alla online spel - så tillochmed att öppna dörren för EA rakt in i kärnan känns ok

BFV är ju i stort sett förstört nu - allting några players med namn som "234234878923" som har 89/0 i KD och humrar utanför banan, typ i sin spawn o skjuter alla direkt ...

// LZ

Permalänk
Medlem

Fusk är så utspritt och förstör spel till den nivå att man inte vill spela längre.

Jag kan acceptera sånt här system sålänge det bara används för det och inte för andra syften som tex sälja vår data.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det EA beskriver är att i och med att många av själva fusken körs på kernelnivå och kan hitta på vilka sanningar som helst i systemet så blir det mer eller mindre omöjligt att upptäcka annars.

Har inte själv någon direkt koll på fuskandet, men det finns ju något slags rimlighet i vad de hävdar iaf.

(Dvs, det de förväntas försvara sig mot är i princip att användaren avsiktligt installerat ett rootkit som angriper deras mjukvara)

Fast det löser ju inte problemet (som jag aldrig upplevti nåt spel någonsin) Tänk om hela alltet (ink antifusket) körs under en VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför hatar branschen samarbete??
Om spelföretagen slog sig samman och skapade ett gemensamt företag som enbart sysslar med anti cheat så kunde vi haft ETT bra system till alla spel.
Det vore med väldigt mycket lättare för oss användare att syna ett sådant företag.

Då kan dom inte spionera och samla information om användarna så klart.
Var ju just detta EA åkte fast på innan med sin Origin klient, så ser detta bara som ett nytt försök...

Tråkigt att man ska behöva köra spel i sandlåda/vm för att förhindra sånt här. Mer jobb för användarna...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.