Smart Plug med mätning av elförbrukning

Permalänk
Medlem

Smart Plug med mätning av elförbrukning

Tjena!

Min energi förbrukning gick från genomsnitt 470kWh per månad till 600kWh helt plötsligt. Bor i hyreslägenhet där uppvärmning ingår i hyran, så det blir elektronik som t.ex datorer, kyl/frys, tvätt/tork som vi betalar för. Kollar man på genomsnitt förbrukning på en lägenhet ska det bara ligga på runt 2000 kWh per år, och vi ligger då på mellan 5-7000 kWh... Som egentligen likar vad ett hus drar.
Var inte roligt att få elräkning på 2400kr, och det inkluderar inte elnät kostnad.

Känns som vi förbrukar allt för mycket och vill därför handla någon typ av mätning av elförbrukning man kan sätta i uttag, så jag kan leta fram mina el bovar.
Kommer först kolla gaming dator och server för att se vad dom dricker.

Jag kolla på detta alternativ som kan vara en lösning;
https://www.amazon.se/dp/B0B2953JM5/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_TYYS...

Men hade egentligen velat ha någon smart plug som jag kan sätta på många ställen och han en app där jag kan se all förbrukning. Istället för att springa runt och kolla flera sådana standalone. Även för att få loggning över en längre tid.

Jag använder Philips Hue (inte Wiz) till många av våra lampor redan, men deras smart plug kan inte läsa el konsumtion.
Har ni rekommendationer till några smart plugs med en bra tillhörande app?

Permalänk
Rekordmedlem

Ungefär samma som https://www.sweclockers.com/forum/trad/1670700-smart-eluttags...
Men har du kollat om du kan låna mätare på biblioteket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/322061-Deltaco-WiFi-Smar...

Den har jag till den nya avfuktaren på vinden. denna månaden har den hittills slukat 10kw, dyrt med kallvinds skötsel.

Kommer med en app som är enkel och snabb(för omväxlingsskull). då kan du se el förbrukning för hela månader men även klicka in dig på en månad och kika på specifika dagar. Sen kan du såklart stänga av saker med den vilket jag tror huvudsyftet är, du kan även sätta den på att tända och släcka morgon och kväll och lite andra små smarta saker.
IP klassningen gör att den även kan sitta tex i källaren eller som jag på kall vinden.
Haft min sedan i sommar så jag vet inte hur den håller över tid men hittills har den fungerat klanderfritt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loathen:

Tjena!

Min energi förbrukning gick från genomsnitt 470kWh per månad till 600kWh helt plötsligt. Bor i hyreslägenhet där uppvärmning ingår i hyran, så det blir elektronik som t.ex datorer, kyl/frys, tvätt/tork som vi betalar för. Kollar man på genomsnitt förbrukning på en lägenhet ska det bara ligga på runt 2000 kWh per år, och vi ligger då på mellan 5-7000 kWh... Som egentligen likar vad ett hus drar.
Var inte roligt att få elräkning på 2400kr, och det inkluderar inte elnät kostnad.

Känns som vi förbrukar allt för mycket och vill därför handla någon typ av mätning av elförbrukning man kan sätta i uttag, så jag kan leta fram mina el bovar.
Kommer först kolla gaming dator och server för att se vad dom dricker.

Jag kolla på detta alternativ som kan vara en lösning;
https://www.amazon.se/dp/B0B2953JM5/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_TYYS...

Men hade egentligen velat ha någon smart plug som jag kan sätta på många ställen och han en app där jag kan se all förbrukning. Istället för att springa runt och kolla flera sådana standalone. Även för att få loggning över en längre tid.

Jag använder Philips Hue (inte Wiz) till många av våra lampor redan, men deras smart plug kan inte läsa el konsumtion.
Har ni rekommendationer till några smart plugs med en bra tillhörande app?

vad har ni för användningsmönster på potentiella saker som kan förbruka mycket?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag använder en Nedis 16A plug för att mäta vad nätverksutrustning och servrar drar samt några Sign 10A pluggar för annat. Alla i Tuya appen och home assistant.

Billiga men funkar bra.

Nedis pluggen köpte jag på webhallen men hittar den inte där längre.

https://www.teknikdelar.se/sign-smart-home-smart-plug-wifi-10...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.webhallen.com/se/product/322061-Deltaco-WiFi-Smar...

Den har jag till den nya avfuktaren på vinden. denna månaden har den hittills slukat 10kw, dyrt med kallvinds skötsel.

Kommer med en app som är enkel och snabb(för omväxlingsskull). då kan du se el förbrukning för hela månader men även klicka in dig på en månad och kika på specifika dagar. Sen kan du såklart stänga av saker med den vilket jag tror huvudsyftet är, du kan även sätta den på att tända och släcka morgon och kväll och lite andra små smarta saker.
IP klassningen gör att den även kan sitta tex i källaren eller som jag på kall vinden.
Haft min sedan i sommar så jag vet inte hur den håller över tid men hittills har den fungerat klanderfritt.

Verkar vara exakt den lösning jag letar efter!
Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

vad har ni för användningsmönster på potentiella saker som kan förbruka mycket?

Jag har en PC jag använder nästan varje dag, kanske 5 dagar i veckan. En server som rullar 24/7. Dubbel kyl och frys. Tvätt och torktumlare. 65" 4K Oled Tv som ofta är påslagen, och ett PS5 som jag spelar på ibland, men väldigt olika vecka till vecka.
Annars är det uppladdning av scooter, mobil, osv. Och när man dammsugar t.ex. Har LED lampor i nästan hela lägenheten, så det drar inte mycket. Och uppvärmning ingår i hyra.

Min gissning är att min PC drar ovanligt mycket, har ett 1080 i som är en energi slukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag använder en Nedis 16A plug för att mäta vad nätverksutrustning och servrar drar samt några Sign 10A pluggar för annat. Alla i Tuya appen och home assistant.

Billiga men funkar bra.

Nedis pluggen köpte jag på webhallen men hittar den inte där längre.

https://www.teknikdelar.se/sign-smart-home-smart-plug-wifi-10...

Vad kan man se i appen? Vad varje uttag drar live? Gå tillbaka och se varje månad/dag etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loathen:

Vad kan man se i appen? Vad varje uttag drar live? Gå tillbaka och se varje månad/dag etc.?

Ja exakt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loathen:

Tjena!

Min energi förbrukning gick från genomsnitt 470kWh per månad till 600kWh helt plötsligt. Bor i hyreslägenhet där uppvärmning ingår i hyran, så det blir elektronik som t.ex datorer, kyl/frys, tvätt/tork som vi betalar för. Kollar man på genomsnitt förbrukning på en lägenhet ska det bara ligga på runt 2000 kWh per år, och vi ligger då på mellan 5-7000 kWh... Som egentligen likar vad ett hus drar.
Var inte roligt att få elräkning på 2400kr, och det inkluderar inte elnät kostnad.

Känns som vi förbrukar allt för mycket och vill därför handla någon typ av mätning av elförbrukning man kan sätta i uttag, så jag kan leta fram mina el bovar.
Kommer först kolla gaming dator och server för att se vad dom dricker.

Jag kolla på detta alternativ som kan vara en lösning;
https://www.amazon.se/dp/B0B2953JM5/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_TYYS...

Men hade egentligen velat ha någon smart plug som jag kan sätta på många ställen och han en app där jag kan se all förbrukning. Istället för att springa runt och kolla flera sådana standalone. Även för att få loggning över en längre tid.

Jag använder Philips Hue (inte Wiz) till många av våra lampor redan, men deras smart plug kan inte läsa el konsumtion.
Har ni rekommendationer till några smart plugs med en bra tillhörande app?

Smarta hem är en djungel och jag gjorde alla fel man kunde när jag skulle börja med det.

Idag kör jag Shelly (WIFI) med både en temperatur sensor och en smartplug som styr ett elelement som slås på om det är för kallt.
I shellys app får man fram förbrukning med rätt bra upplösning i en graf.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ja exakt
<Uppladdad bildlänk>

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Smarta hem är en djungel och jag gjorde alla fel man kunde när jag skulle börja med det.

Idag kör jag Shelly (WIFI) med både en temperatur sensor och en smartplug som styr ett elelement som slås på om det är för kallt.
I shellys app får man fram förbrukning med rätt bra upplösning i en graf.

Låter också som det uppfyller mina behov. Tack för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loathen:

Har ni rekommendationer till några smart plugs med en bra tillhörande app?

Du bör absolut kolla in Shelly. Väldigt prisvärda. Jag har ett gäng inbyggnadsrelän som sitter i apparatdosor bakom eluttag och strömbrytare, samt ett par som sitter direkt i elskåpet.

Dom har även en smart plug som heter Shelly Plug S

Plug S klarar 2500w, har mätning av förbrukning, går att styra med sol upp/ner scheman, kalender, timers etc.
Du kan styra dom med Shelly appen, Google home appen, egen hub, röststyrning via Alexa/Google home eller webbläsare.

Permalänk
Medlem

Spännande med någon med ännu högre förbrukning än oss i lgh! Sitter sjävl på 83 kvm, värme och vatten ingår så har samma grundförutsättningar, även om vi har delad kyl/frys. Det jag insett är att tumlaren drar ganska ordentligt, men som du säger drar även spelburken en hel del. Hade den själv igång 24/7 fram tills att elpriserna gick åt pipsvängen. Golvvärme i badrummet är ju inte att tänka på längre såklart.

Att stänga av datorn så fort den inte används längre är väl det i princip enda jag gjort annorlunda, jobbar dock hemma med laptop 5 dagar/v fortfarande så det påverkar. Ändå lyckats komma ner från 4-500kWh/mån till 3-400kWh/mån och kan tänka mig jag hade kunnat få ner det ytterligare 100kWh/mån om vi hade orkat börja använda tvättstugan igen, men det tar emot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Att stänga av datorn så fort den inte används längre är väl det i princip enda jag gjort annorlunda, jobbar dock hemma med laptop 5 dagar/v fortfarande så det påverkar. Ändå lyckats komma ner från 4-500kWh/mån till 3-400kWh/mån och kan tänka mig jag hade kunnat få ner det ytterligare 100kWh/mån om vi hade orkat börja använda tvättstugan igen, men det tar emot...

Nu är det här lite off topic från det du pratar om att slå av datorn då den inte används. Men det kan vara intressant att veta hur mycket den drar när den är avstängd men inpluggad i väggen.

Kan nämna att jag har allt på mitt skrivbord kopplat till ett grenuttag som är kopplat till ett vägguttag med ett inbyggnadsrelä bakom som mäter förbrukningen. Jag har det inställt så att så fort jag åker hemifrån eller går och lägger mig så stängs eluttaget av.

Dator med tillhörande, högtalare och skärm etc ligger på circa 5w när datorn är avslagen. Låt säga att datorn används i genomsnitt 4tim per dag. Det blir 20tim oanvänd x 5w, alltså 100w per dygn. Alltså 3kw i månaden, vilket innebär att besparingen blir runt 36kw per år.

Det handlar alltså om väldigt små summor.... men många bäckar små

Permalänk
Medlem

Jag använder https://www.inet.se/produkt/3301124/deltaco-strombrytare-wifi-energimatning
Förr på min AC, nu på hela datorn. Funderar på att skaffa fler till kylen och diskmaskinen.
Det är precis samma interface som Ludvig visade bild på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Du bör absolut kolla in Shelly. Väldigt prisvärda. Jag har ett gäng inbyggnadsrelän som sitter i apparatdosor bakom eluttag och strömbrytare, samt ett par som sitter direkt i elskåpet.

Dom har även en smart plug som heter Shelly Plug S

Plug S klarar 2500w, har mätning av förbrukning, går att styra med sol upp/ner scheman, kalender, timers etc.
Du kan styra dom med Shelly appen, Google home appen, egen hub, röststyrning via Alexa/Google home eller webbläsare.

Ja har hört om dom flertal gånger nu. Stark kandidat! Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Spännande med någon med ännu högre förbrukning än oss i lgh! Sitter sjävl på 83 kvm, värme och vatten ingår så har samma grundförutsättningar, även om vi har delad kyl/frys. Det jag insett är att tumlaren drar ganska ordentligt, men som du säger drar även spelburken en hel del. Hade den själv igång 24/7 fram tills att elpriserna gick åt pipsvängen. Golvvärme i badrummet är ju inte att tänka på längre såklart.

Att stänga av datorn så fort den inte används längre är väl det i princip enda jag gjort annorlunda, jobbar dock hemma med laptop 5 dagar/v fortfarande så det påverkar. Ändå lyckats komma ner från 4-500kWh/mån till 3-400kWh/mån och kan tänka mig jag hade kunnat få ner det ytterligare 100kWh/mån om vi hade orkat börja använda tvättstugan igen, men det tar emot...

Jag har också börjat stänga av datorn oftare. Men liknande som dig, så jobbar jag ofta hemifrån, och då står datorn igång i många timmar...
Har inte tillräckligt till tvättstuga, alla har egna i varje lgh. Men tror nog heller inte jag hade ändrat mig ändån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu är det här lite off topic från det du pratar om att slå av datorn då den inte används. Men det kan vara intressant att veta hur mycket den drar när den är avstängd men inpluggad i väggen.

Kan nämna att jag har allt på mitt skrivbord kopplat till ett grenuttag som är kopplat till ett vägguttag med ett inbyggnadsrelä bakom som mäter förbrukningen. Jag har det inställt så att så fort jag åker hemifrån eller går och lägger mig så stängs eluttaget av.

Dator med tillhörande, högtalare och skärm etc ligger på circa 5w när datorn är avslagen. Låt säga att datorn används i genomsnitt 4tim per dag. Det blir 20tim oanvänd x 5w, alltså 100w per dygn. Alltså 3kw i månaden, vilket innebär att besparingen blir runt 36kw per år.

Det handlar alltså om väldigt små summor.... men många bäckar små

Ja jag har ju misstankar att datorn drar mycket, men då tänker jag mer när jag spelar på den, och maxar förbrukning med GPU osv. Men sen vad jag kommer göra med den informationen det vet jag inte. Är egentligen inte så sugen på att begränsa en av mina hobbys, än sålänge inte uppe i dom summorna iaf

Så optimalt hittar jag att t.ex tvätt/tork drar konstigt mycket eller kanske kyl/frys. Så jag kan skylla på det istället!

Permalänk
Medlem

Då vi verkar ha två trådar om samma sak så postar jag även här, men kanske att mods borde slå ihop trådarna

Hur är det det säkerheten på denna typ av enheter? Så länge dom håller sig på på lokala nätverket är det väl lugnt men vissa av dom berättar gärna om molnlösningar och att dom kan styras från var som helst vilket skapar en viss nervositet hos oss säkerhetsmedvetna

Så länge det är ingående trafik kan man väl blocka det i brandväggen men om det handlar om saker som "ringer hem" för att ta emot kommandon osv kan det snabbt bli svettigt om säkerheten är si då där...