Koppla in Telia-fiber i befintligt mesh (med IPTV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag beskriver bara hur jag har, jag låter min router bara ta hand om trafik emot internet alltså behöver jag två kablar fram till min tv, en för Digital TV och en för LAN till min PS4.

Det går absolut att köra en kabel med alla VLAN jag behöver, men då behöver jag en switch vid min tv. Jag tycker det är enklare att ha min "core" switch göra jobbet som en tjänstefördelare (som egentligen bara är en VLAN switch med routing).

Mindre konfiguration i min router (pfSense box).

Då är jag med, men eftersom vi har en stor del av kablaget redan draget i väggen, och signalen till TVn går genom en ensam kabel, måste jag för den sträckningen på något sätt skicka alla VLAN över en enda kabel.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Ah, tack för förtydligandet. Lite tråkigt att tappa så pass mycket hastighet dock. Då låter switcharna mer intressanta. Hade switchen jag nämnt tidigare, Ubiquiti Switch Flex Mini, kunnat hantera detta? En switch vid uttag B, en vid uttag C, och så skickar den all trafik i samma kabel och man plocka ut VLANen i separata portar i switchen vid C?

Detta hade jag också tyckt vore den absolut smidigaste lösningen, och jag kör också Google TV, men av samma anledningar som jag listat tidigare hade jag velat undvika streaming.

Ja, det hade ju löst allt. Tyvärr har vi bara en kontakt. Som ovan, hade två stycken Ubiquiti Switch Flex Mini kunnat lösa problematiken med att skicka flera VLAN över samma kabel?

MVH
Andreas

Du får nog efterforska tilltänkta produkter själv, USW Flex Mini verkar hur som helst inte tillåta custom port profiles. Har ingen erfarenhet av Ubiquiti-switcharna, men de konfigureras från UniFi-kontrollern.

Ser inte varför du inte vid uttag B skulle kunna köra XT8 som router och skicka vidare TV i första switchen på en port och internet på en annan, köra trunk till switch vid uttag C. Det borde du kunna fixa med en billig switch från D-Link, Netgear, TP-Link etc. Bara porten mellan switcharna ska vara taggade, de andra ska ha respektive VLAN som otaggade/access ports.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog efterforska tilltänkta produkter själv, USW Flex Mini verkar hur som helst inte tillåta custom port profiles. Har ingen erfarenhet av Ubiquiti-switcharna, men de konfigureras från UniFi-kontrollern.

Ser inte varför du inte vid uttag B skulle kunna köra XT8 som router och skicka vidare TV i första switchen på en port och internet på en annan, köra trunk till switch vid uttag C. Det borde du kunna fixa med en billig switch från D-Link, Netgear, TP-Link etc. Bara porten mellan switcharna ska vara taggade, de andra ska ha respektive VLAN som otaggade/access ports.

Absolut, jag försöker bara förstå vad jag är ute efter och såg att den switchen skulle ha stöd för VLAN. Är custom port profiles nödvändigt för att ådstadkomma det jag vill?

Här är en Netgear switch som tycks ha det mesta men saknar port trunking vilket jag är osäker på om jag behöver. Är den onödigt avancerad för ändamålet?

Netgear GS305E

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Absolut, jag försöker bara förstå vad jag är ute efter och såg att den switchen skulle ha stöd för VLAN. Är custom port profiles nödvändigt för att ådstadkomma det jag vill?

Här är en Netgear switch som tycks ha det mesta men saknar port trunking vilket jag är osäker på om jag behöver. Är den onödigt avancerad för ändamålet?

Netgear GS305E

MVH
Andreas

GS305E bör ha allt du behöver och är en billig switch, men det är du som ska ställa in den så du får kolla djupare. Link aggregation behöver du såklart inte, du kan ju ändå inte flytta mer än 1000 Mbit/s mellan nod 1 och nod 2.

Custom port profiles är vad Ubiquiti kallar det hela vid lite mer avancerad konfiguration, har ingen relevans när du tittar på andra tillverkare och ditt scenario går nog allt lösa vilket som, men UniFi Controller för att sätta upp en switch är inte intuitivt (du behöver köra kontrollern på t.ex. en dator istället för att göra det via CLI eller WEB-GUI) och du kan inte följa guider som använder just custom profiles.

När det gäller konfiguration kan jag inte hjälpa dig mer än de ledtrådar jag redan gett. Du verkar ha bestämt dig för den vägen, så det är du som behöver labba tills det fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat ringa Telia och be dom ändra till unicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

GS305E bör ha allt du behöver och är en billig switch, men det är du som ska ställa in den så du får kolla djupare. Link aggregation behöver du såklart inte, du kan ju ändå inte flytta mer än 1000 Mbit/s mellan nod 1 och nod 2.

Custom port profiles är vad Ubiquiti kallar det hela vid lite mer avancerad konfiguration, har ingen relevans när du tittar på andra tillverkare och ditt scenario går nog allt lösa vilket som, men UniFi Controller för att sätta upp en switch är inte intuitivt (du behöver köra kontrollern på t.ex. en dator istället för att göra det via CLI eller WEB-GUI) och du kan inte följa guider som använder just custom profiles.

När det gäller konfiguration kan jag inte hjälpa dig mer än de ledtrådar jag redan gett. Du verkar ha bestämt dig för den vägen, så det är du som behöver labba tills det fungerar som tänkt.

Jag ska nog kunna lista ut hur de ska konfigureras, tusen tack för all din hjälp!

Skrivet av joalin:

Jag hade provat ringa Telia och be dom ändra till unicast.

Det vore en enkel lösning, men av anledningarna jag listat tidigare vill jag helst inte köra unicast.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Nej, jag börjar inse att det finns ont om lösningar på problemet. Men du kör alltså med Telias router, och sedan kopplar du in tre mesh-noder till den? Har du då bara bryggat Telias router och kör med en av noderna som faktiskt router, och det går bra?

MVH
Andreas

Japp, du kan aktivera "Bridge mode" på port 4 på Telias router -> nätverkskabel Port4 -> Mesh router 1 -> Mesh 2 -> Mesh 3
*Mesh 1 (källare) har alltså WAN från Telias port 4, Kabelanslutning till Mesh 2 (våning 2), Kabel ut i Garage för framtida AP
*Mesh 2 Ethernet från Mesh 1, har Telia tv, samt en AP anslutna till sig.
*Mesh 3 Har Telia tv, samt en AP ansluten till sig

Mitt system har möjlighet till backhaul både över nätverkskabel och elnätet (vilket fungerar sådär över elnätet då det är olika säkringar, så jag funderar på att undersöka om det är möjligt att dra en fiberkabel i befintliga VP-rör via ett eluttag för att få full fart i vardagsrum/kök mm i entréplanet (mesh 3)

Detta är det enklaste sättet att lösa ditt problem på, aktivera Bridge mode och stäng av Telia routerns WIFI. (se till att du kopplar nätverkskabeln till port 4) Så kör du allt via dina XT8 istället.

Jag såg dock något inlägg om att det inte ska vara nödvändigt sedan i Maj i år, så jag kanske ger det ett nytt försök inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Japp, du kan aktivera "Bridge mode" på port 4 på Telias router -> nätverkskabel Port4 -> Mesh router 1 -> Mesh 2 -> Mesh 3
*Mesh 1 (källare) har alltså WAN från Telias port 4, Kabelanslutning till Mesh 2 (våning 2), Kabel ut i Garage för framtida AP
*Mesh 2 Ethernet från Mesh 1, har Telia tv, samt en AP anslutna till sig.
*Mesh 3 Har Telia tv, samt en AP ansluten till sig

Mitt system har möjlighet till backhaul både över nätverkskabel och elnätet (vilket fungerar sådär över elnätet då det är olika säkringar, så jag funderar på att undersöka om det är möjligt att dra en fiberkabel i befintliga VP-rör via ett eluttag för att få full fart i vardagsrum/kök mm i entréplanet (mesh 3)

Detta är det enklaste sättet att lösa ditt problem på, aktivera Bridge mode och stäng av Telia routerns WIFI. (se till att du kopplar nätverkskabeln till port 4) Så kör du allt via dina XT8 istället.

Jag såg dock något inlägg om att det inte ska vara nödvändigt sedan i Maj i år, så jag kanske ger det ett nytt försök inom kort.

Detta låter ju precis som vad jag är ute efter, jag har dock försökt en hel del nu utan att få det att fungera. Jag har Telias Sagemcom F@st 5370e och har bryggat port 4 som du beskriver. Dock skickas bara vanlig internettrafik vidare till XT8, det VLAN som innehåller IPTV följer inte med alls och TVn fungerar inte. Redan där fastnar jag alltså. Det låter inte heller som att du behöver separera VLAN 845 från internet i din setup, kör du IPTV (multicast) eller streaming (unicast)?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Detta låter ju precis som vad jag är ute efter, jag har dock försökt en hel del nu utan att få det att fungera. Jag har Telias Sagemcom F@st 5370e och har bryggat port 4 som du beskriver. Dock skickas bara vanlig internettrafik vidare till XT8, det VLAN som innehåller IPTV följer inte med alls och TVn fungerar inte. Redan där fastnar jag alltså. Det låter inte heller som att du behöver separera VLAN 845 från internet i din setup, kör du IPTV (multicast) eller streaming (unicast)?

MVH
Andreas

Han kör internet till boxarna alltså unicast. Du har ju kommit fram till detta själv genom att du listat ut hur bryggningen fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Detta låter ju precis som vad jag är ute efter, jag har dock försökt en hel del nu utan att få det att fungera. Jag har Telias Sagemcom F@st 5370e och har bryggat port 4 som du beskriver. Dock skickas bara vanlig internettrafik vidare till XT8, det VLAN som innehåller IPTV följer inte med alls och TVn fungerar inte. Redan där fastnar jag alltså. Det låter inte heller som att du behöver separera VLAN 845 från internet i din setup, kör du IPTV (multicast) eller streaming (unicast)?

MVH
Andreas

När man kör multicast och bryggar routern och plockar ut tv från port 4 är det inte längre routat som brukligt och mesh etc funkar inte längre. Med unicast fungerar det ju redan utan bryggning men säkert med också eftersom man då får en ny router som ordnar otaggad internet.

Permalänk

Hoppar in lite här då jag själv har Telia och har byggt om mitt nät lite.

Fiber kommer in i väggen.
En fiberkonverterare konverterar rakt av till Ethernet.
Ethernet går till mediasplitter för TV och Internet.
TV går till switch för två TV-boxar.
Internet går till router.
Kör just nu Netgate 1100 som agerar brandvägg och router.
Efter Netgate sitter en switch från Unifi, 8 portar varav 4 har PoE.
I ena PoE sitter en Unifi UFO, LR-modellen. Strömförsörjs via PoE.

Routern trycker ut tre VLAN: Huvudnät, Smarta hem-nät samt Gästnät.
Alla tre näten går ut trådlöst via UFOt.
Hemnätet går ut på portarna för stationär utrustning.
Har även ett standardnät som också går ut på en port av administrativa skäl.
Gästnätet separerar användarna från varandra, och självklart från övriga nät.
Smarta hem-nätet separerar från övriga nät.
Hemnätet har tillgång till samtliga nät.
Standardnätet har tillgång till samtliga nät.

Planen nu, som jag precis börjat med och inte testat klart, är att trycka ut Telias IPTV genom att trunka in deras VLAN (tror det är 243) genom routern och vidare till switchen där jag då kommer lägga ut på två portar. Dessa två portar går sedan till de båda TV-boxarna.
Då sipper jag mediasplittern och TV-switchen.

Rekommenderar varmt Netgate 1100. Extremt kraftfull switch/brandvägg/router/... Stöd för allt möjligt. Sjukt konfigurerbar. Du kan göra typ allt och uppdateringar sker regelbundet och fungerar smärtfritt. Liten smidig sak dessutom.
Unifiswitchen är grymt konfigurerbar och kan göra det mesta, ge rolig staistik med mera.
UFOt klarar fyra samtidiga nät (2,4 samt 5GHz) eller 8 om man separerar frekvenserna.
Har du ett till UFO kan det ha fyra andra nät om du känner för det.
Det finns repeatrar, länkar, väggantenner och gud vet vad. Extremt skalbart. Allt styrs och övervakas via webbgränssnitt.
Uppdateringar kommer då och då och sker smärtfritt enligt min ringa erfarenhet där då jag inte har detta i full drift förrän nu (Netgaten har rullat ett par år).

Ber att få återkomma med TV-delen när jag fått fason på det. Just nu måste jag gräva fram en längre sladd för testerna...

Så, kan du tänka dig att öppna plånboken lite så:

Netgate vid uttaget i väggen.
Trunka ut alla VLAN du kan behöva, inklusive TV då som rent tekniskt skall funka (bara konfigurationen som måste bli rätt).
Från switchen styr du sedan dina VLAN för respektive tjänst.
Via UFOn och eventuellt repeatrar får du dina nät trådlöst i hela huset utan större problem.

Som rolig bonus kan du skapa gästnät med betallösning. I princip några klick och gästen får en sida att betala på och får då tilldelad tjänst. Kanske, 100 spänn för 12 timmar 1 Mb/s?

Netgate: Inte gratis men jäkligt bra och grymt säker. Programvaran, pfsense, är gratis att ladda ner och installera på andra prylar men fördelen här är att Netgate ligger bakom pfsense och har därmed fullt stöd för sin egen utrustning. Plugga in, grundkonfig för internet, uppdatera med ett klick, konfa ditt system efter behag.
Unifi: Inte heller gratis men gud vad underbart med riktiga prylar! Ångrar det inte en sekund!
Telia: Sickna jäkla antika skräpprylar, även om det funkar om man inte vill göra något annat. Frågan är dock hur det är med säkerheten? Driftsäkerheten tycker jag dock har en del att önska. WLAN strular ibland och kräver omstart om plastburken. Och så detta hopplösa med burkar och sladdar till fanemej allt för att få lite TV och internet......

Permalänk
Medlem

@Xanthopteryx: Läste du tråden? Nu skriver du ett inlägg om något du inte gjort

Ska du ha ut TV-nätet från hans hall (uttag A), in i hans rum (uttag B) och ut i hans vardagsrum (uttag C) behöver du två switchar. Det fixar du redan med TS router. Vill du mecka configs så behöver du noll switchar, kör in GNUton på XT8 och följ https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip....

Permalänk

Det har varit många turer, dålig mottagning och allt men:
Kan XT8 lösa ut VLAN?
I så fall, exempelvis Netgate vid B. Tryck ut internet till datorn och tryck ut internet samt trunka tvnät till C. Finns två portar på Netgaten.
Sedan får XT8 lösa ut VLAN till TVn.

Eller tänk om och bygg med trådlöst från datorn och länka ut internet och trunka tvlan till TVn.
Switchen vid tvsidan borde ju också kunna vara sådan där sunkpryl som Telia skickar ut som mediasplitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Det har varit många turer, dålig mottagning och allt men:
Kan XT8 lösa ut VLAN?
I så fall, exempelvis Netgate vid B. Tryck ut internet till datorn och tryck ut internet samt trunka tvnät till C. Finns två portar på Netgaten.
Sedan får XT8 lösa ut VLAN till TVn.

Eller tänk om och bygg med trådlöst från datorn och länka ut internet och trunka tvlan till TVn.
Switchen vid tvsidan borde ju också kunna vara sådan där sunkpryl som Telia skickar ut som mediasplitter.

Läste du tråden? Läste du vad XT8 är?

Asus ZenWiFi XT8 med standardfirmware kan köra ut TV (IPTV VLAN) på en av LAN-portarna, med GNUton Merlin kan du göra i princip vad du vill.

Finns ingen anledning att köpa en annan router om din lösning är att göra det Asus firmware i princip redan gör.

Patcha nätet till uttag B, kör nod 1 vid B, patcha LAN och IPTV till switch vid uttag B, patcha switch via uttag B till uttag C, patcha/kör switch vid uttag C, kör en nätverkskabel till nod 2 i rummet med uttag C och kör en nätverkskabel till TV-boxen. Konfigurerar de två switcharna.

Alternativt kan du följa tråden jag länkade, köra in GNUton Merlin och köra utan några switchar, går bra med de inbyggda i XT8 vad det gäller switchar om du inte ska koppla mer än två saker i datorrum och tre saker i vardagsrum. IPTV från leverantörens håll behöver tro att den kör multicast i det här fallet, det behöver inte vara eget VLAN i ditt nät. Har du abonnemang som redan tillåter unicast finns det väldigt lite skäl till att mecka.

Permalänk

Var tog routern och brandväggen vägen i detta fall?
Tanken är ju att du vill ha ditt eget lokala nät som är gemensamt för hela bostaden. Och vill du få ut TV då måste du trunka VLAN TV i ditt nät till avsedd port. Så till TV-rummet kommer du alltså att skicka otaggad LAN (standard) samt taggad VLAN TV.
Dessutom gissar jag på att TS vill ha sin router/switch där den är placerad enligt bild, kanske för att övrig datorutrustning ligger där?

Du måste alltså få in nät vi A vidare till B, där måste du få nätet vidare till överst i B som blir din ingång med router och switch (som ju är kombinerat i XT8), och därifrån får du sedan ta nätet vidare till B som patchar den till C. Vid C lägger du ut VLAN TV otaggad på lämplig port och standardnätet på valfri port. Alltså dubbel kabeldragning från överst i rum B. Eller sätta XT8 vid B men då behövs kanske en switch vid överst i rum B för datorutrustning där.
Sätter du en liten router, typ Netgate 1100, vid B så tar du WAN från B in i Netgate, du delar sedan nätet via kabeln till överst i rum B samt till C samtidigt som du trunkar till C. Netgate har två portar så exempelvis LAN kan gå till överst i rum B och trunkat VLAN TV samt grundnätet till C via OPT-porten.

Nu blev det mycket men tror det blev rätt skrivet.

Så, antingen köpa en liten router och sätt vid B eller sätt XT8 vid B och en switch vid överst i rum B (eller flera kablar från B till överst i B).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Var tog routern och brandväggen vägen i detta fall?
Tanken är ju att du vill ha ditt eget lokala nät som är gemensamt för hela bostaden. Och vill du få ut TV då måste du trunka VLAN TV i ditt nät till avsedd port. Så till TV-rummet kommer du alltså att skicka otaggad LAN (standard) samt taggad VLAN TV.
Dessutom gissar jag på att TS vill ha sin router/switch där den är placerad enligt bild, kanske för att övrig datorutrustning ligger där?

Du måste alltså få in nät vi A vidare till B, där måste du få nätet vidare till överst i B som blir din ingång med router och switch (som ju är kombinerat i XT8), och därifrån får du sedan ta nätet vidare till B som patchar den till C. Vid C lägger du ut VLAN TV otaggad på lämplig port och standardnätet på valfri port. Alltså dubbel kabeldragning från överst i rum B. Eller sätta XT8 vid B men då behövs kanske en switch vid överst i rum B för datorutrustning där.
Sätter du en liten router, typ Netgate 1100, vid B så tar du WAN från B in i Netgate, du delar sedan nätet via kabeln till överst i rum B samt till C samtidigt som du trunkar till C. Netgate har två portar så exempelvis LAN kan gå till överst i rum B och trunkat VLAN TV samt grundnätet till C via OPT-porten.

Nu blev det mycket men tror det blev rätt skrivet.

Så, antingen köpa en liten router och sätt vid B eller sätt XT8 vid B och en switch vid överst i rum B (eller flera kablar från B till överst i B).

Går att göra samma sak med XT8 och GNUton Merlin, därför jag undrar vad din poäng är med att ta upp något du inte gjort.

Permalänk

Vad är det jag inte har gjort?
Byggt nät hemma hos TS?
Helt rätt.
Använt XT8?
Helt rätt.
Visat på att det finns alternativ som fungerar?
Ja.
Visat att det finns olika lösningar med den utrustning TS har?
Ja.
Visat att det kan krävas kompletterande utrustning berende pår hur man vill och inte vill dra kablar?
Ja.

För övrigt så stämde min teori hundra procent:
Jag lånade hem lite längre kablage för test och kör nu båda TV-boxarna via min Unifiswitch. Slipper därmed mediasplittern/tjänstefördelaren samt en switch för att nå båda boxarna. Sedan tidigare nu slipper jag även Felias rutter.
ALlt som är kvar är fiberkonverteraren i väggen som jag framöver planerar att ändra till ett fiberuttag och lägga fiber till rummet där övrig utrustning finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Vad är det jag inte har gjort?
Byggt nät hemma hos TS?
Helt rätt.
Använt XT8?
Helt rätt.
Visat på att det finns alternativ som fungerar?
Ja.
Visat att det finns olika lösningar med den utrustning TS har?
Ja.
Visat att det kan krävas kompletterande utrustning berende pår hur man vill och inte vill dra kablar?
Ja.

För övrigt så stämde min teori hundra procent:
Jag lånade hem lite längre kablage för test och kör nu båda TV-boxarna via min Unifiswitch. Slipper därmed mediasplittern/tjänstefördelaren samt en switch för att nå båda boxarna. Sedan tidigare nu slipper jag även Felias rutter.
ALlt som är kvar är fiberkonverteraren i väggen som jag framöver planerar att ändra till ett fiberuttag och lägga fiber till rummet där övrig utrustning finns.

Vad har detta med din PfSense-router att göra som du i princip sa att man måste köra?

Permalänk

Måste och måste men det verkar ju uppenbarligen vara bekymmer med befintlig utrustning. Likaså placeringen av densamma. Vill man nu ha XT8 högst upp i rum B och en vid TV i rum C så måste något mer till. Exempelvis Netgate vid port B i väggen, där du sedan kan sprida signalen till TV-rum och datorerna i rum B. Där har du sedan meshnätet och portar och hela skiten.
I TV-rummet får du ju tagga av VLAN för TV då så kan du köra TV också.

Kan man använda bara XT8? Ja, och nej, det beror ju på. Var vill man ha alla sina portar? Behövs annars en switch vid datorerna i B-rummet. Och får XT8 plats vid uttaget B? Netgate är jäkligt liten och hänges på väggen medelst 3D-utskrivet fäste (eller köpefäste för 300isch spänn).

Uppenbarligen är ju inte bekymret löst ännu i denna tråd, eller hur?

När pfsense är uppkonfad i grunden så tar det några klick att få igenom VLAN för TV. Hur det sedan går att tagga av från XT8 vet jag inte men i Unifi tog det också bara några klick. Totalt en minuts arbete, max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Måste och måste men det verkar ju uppenbarligen vara bekymmer med befintlig utrustning. Likaså placeringen av densamma. Vill man nu ha XT8 högst upp i rum B och en vid TV i rum C så måste något mer till.

Nej.

Vill du konfigurera egna regler är det bara köra in GNUtons Merlin-firmware.

Vill du köra stock-firmware (inte mecka några egna regler) är det bara att konfigurera två 300 krs-switchar.

Du kan redovisa för din lösning när du satt upp den – men du pratar om en router för typ 2500 kr och switch för typ 1000 kr, samt WiFi för typ 1300 kr per accesspunkt plus kontroller. Dessutom hade du inte gjort något när du skrev inlägget, vad du inte gjort är ju inte riktigt ämnet.

Bekymret är väl löst? TS har redan fått tips om custom firmware, om PfSense, om switchar där du kan trunka VLAN e.t.c. Praktisera det hela kan inte någon annan göra åt TS.

Det är bara ett par klick att köra ut TV på egen port med XT8, det är bara några klick i webbgränssnittet i switchen att skicka TV och bredband vidare till den andra switchen. Beskrivningen du ger, ger därför helt skev bild. När du vet vad du ska göra är det inte jättemycket att göra och går att göra med befintlig utrustning eller långt billigare utrustning.

Permalänk

Jag hade ju gjort det, i teorin och den teorin skulle ju fungera, vilket det också gjorde.

Det jag inte förstår är att du mest pratar om att du få ut TV på egen port med XT8. Men ingenstans nämns att få in VLANet i XT8 om den agerar router. Du hänvisade till en länk som var mer än något omständlig.
Allt som krävs är att nyttja L2 mellan WAN och LAN, om det nu är möjligt på XT8, vilket jag inte det.
Då löser sig liksom allt av sig självt.
Trunka inkommande WAN 845 och utgående LAN 845. Klart. Inget krångel med L3 (som bryggning med mera).

Du tycker Netgate är dyrt och Unifi? Vad kostar inte två XT8, som dessutom inte har fått strålande betyg om man säger så.
Dessutom skall man inte tumma på säkerheten anser jag. En riktigt ordentligt brandvägg gör stor skillnad. Och en brandvägg som aldrig eller sällan får uppdateringar är ingen hit eller. Likaså är sunkiga switchar som ej heller uppdateras för att täcka eventuella hål i mjukvaran inte heller något att förorda, särskilt om man nu skall köra flera VLAN i samma switch.

Du säger att det är enkelt, men snackar samtidigt om att trycka in separat mjukvara i XT8. Knappast enkelt helt plötsligt. Enkelt är det när saker rullar och uppdateringar sker automatiskt och att du inte behöver lägga energi på att försöka lägga in specialmjukvara.

Men alla gör väl som de själva vill.

VIll du verkligen hjälpa med XT8 så föreslår jag att du gör en detaljerad beskrivning. Det uppskattas nog av TS. Alltså: Klicka här, tryck där, skriv in detta där, gör si, gör så.

Hur går det förresten TS? Inte hört något på en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Jag hade ju gjort det, i teorin och den teorin skulle ju fungera, vilket det också gjorde.

Det jag inte förstår är att du mest pratar om att du få ut TV på egen port med XT8. Men ingenstans nämns att få in VLANet i XT8 om den agerar router. Du hänvisade till en länk som var mer än något omständlig.
Allt som krävs är att nyttja L2 mellan WAN och LAN, om det nu är möjligt på XT8, vilket jag inte det.
Då löser sig liksom allt av sig självt.
Trunka inkommande WAN 845 och utgående LAN 845. Klart. Inget krångel med L3 (som bryggning med mera).

Du tycker Netgate är dyrt och Unifi? Vad kostar inte två XT8, som dessutom inte har fått strålande betyg om man säger så.
Dessutom skall man inte tumma på säkerheten anser jag. En riktigt ordentligt brandvägg gör stor skillnad. Och en brandvägg som aldrig eller sällan får uppdateringar är ingen hit eller. Likaså är sunkiga switchar som ej heller uppdateras för att täcka eventuella hål i mjukvaran inte heller något att förorda, särskilt om man nu skall köra flera VLAN i samma switch.

Du säger att det är enkelt, men snackar samtidigt om att trycka in separat mjukvara i XT8. Knappast enkelt helt plötsligt. Enkelt är det när saker rullar och uppdateringar sker automatiskt och att du inte behöver lägga energi på att försöka lägga in specialmjukvara.

Men alla gör väl som de själva vill.

VIll du verkligen hjälpa med XT8 så föreslår jag att du gör en detaljerad beskrivning. Det uppskattas nog av TS. Alltså: Klicka här, tryck där, skriv in detta där, gör si, gör så.

Hur går det förresten TS? Inte hört något på en månad.

Vem pratar du med? Pinga mig eller citera mig tack

Länken har ingenting med senare inlägg att göra, men kör du den lösningen så behöver du inte få in något VLAN i nod 2 för det finns inget. Ingen utrustning alls krävs utöver den som TS redan har, vad priset för TS utrustning är spelar ingen roll och är inte intressant – det är grejer som redan är tillgängliga.

Om kostnaden är ett bekymmer vad ska han göra med investeringen i XT8 om han byter till två UniFi APs, en UniFi switch, en UniFi Cloud Key och en Netgate 1100 för drygt 9000 kr?

Vill TS inte köra egen firmware så är lösningen två switchar för 600 kr.

Jag vet inte varför du använder invektiv, det spelar ingen roll om du löser problemet med stock-firmware, GNUton Merlin, DD-WRT, OpenWrt, pfSense, IOS, Junos OS, OPNsense eller något annat.

Byta till GNUton Merlin är enklare än att sätta upp/ominstallera din Netgate 1100, men det är verkligen inte enda vägen som sagt. Bara för att det är enkelt att byta är det inte enkelt att skriva reglerna – det är det heller inte på pfSense för det är inte helt intuitivt att sätta upp VLAN och brygga. Inget löser sig av sig självt.

Det du har valt är inte magiskt. Finns noll anledning att höja det till skyarna och att påstå att det är någon überlösning och att annat är osäkert och inte proffsigt nog.

TS vet redan hur han får ut IPTV på en egen port på XT8, Asus beskriver hur han kan göra det. Länken till den andra tråden är relevant då han frågade sig hur Telias router gör, och den tråden går ut på att efterlikna den lösningen.

Förstår du inte kanske du behöver ställa frågor? Då har du nog inte satt dig in i Asus ZenWiFi XT8, Asus-routrar generellt eller varför du kanske inte vill köra egen firmware. Stock kommer inte tillåta dig att köra ut VLAN för internet och tv på samma port.

Det finns ingen större anledning att lägga ytterligare 9000 kr på TS nätverk, hade det varit frågan om att spendera de pengarna så hade det ju bara varit att dra några nya nätverkskablar i väggarna.

Permalänk
Medlem

@Xanthopteryx:

Om du inte förstod hur jag visste det undre:

Skrivet av Petterk:

TS vet redan hur han får ut IPTV på en egen port på XT8, Asus beskriver hur han kan göra det. Länken till den andra tråden är relevant då han frågade sig hur Telias router gör, och den tråden går ut på att efterlikna den lösningen.

Så är det för att jag hade noterat att han skrev i "fel" Telia-tråd när jag till TS länkade den länken (tråden) jag också gav till dig vilket jag refererar till i #19733465. I sagda Telia IPTV-tråd skrev han nämligen att han fått igång att skicka ut fungerande IPTV på port 3.

Läste också ditt inlägg i tråden du återupplivat – din lösning är att använda den inbyggda switchfunktionen vilket funktionsmässigt är samma sak som att TS kör två switchar. Mindre risk att TS gör något galet när han kör denna switch bakom XT8:an, din lösning är i praktiken att köra den framför routern.

Permalänk

Nej min lösning är att switchen körs i routern.
Några regler behövs ej.
Du switchar bara in VLAN 845. Det är skitenkelt. Inte komplicerat alls. Sedan plockar du ut det där du vill ha det.
Noll regler.
Noll pill i brandväggen.
Noll pill på brygga.

Inställning för switch.
Lägg till.
Medlemmar wan och insidans port, till exempel Opt.
Kryssa i tagga.
Spara.
Klart.
VLAN 845 är nu tillgänglig på vald port.

Thats it.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Xanthopteryx:

Om du inte förstod hur jag visste det undre:

Så är det för att jag hade noterat att han skrev i "fel" Telia-tråd när jag till TS länkade den länken (tråden) jag också gav till dig vilket jag refererar till i #19733465. I sagda Telia IPTV-tråd skrev han nämligen att han fått igång att skicka ut fungerande IPTV på port 3.

Läste också ditt inlägg i tråden du återupplivat – din lösning är att använda den inbyggda switchfunktionen vilket funktionsmässigt är samma sak som att TS kör två switchar. Mindre risk att TS gör något galet när han kör denna switch bakom XT8:an, din lösning är i praktiken att köra den framför routern.

Han skriver också att han fortfarande inte kan använda internet på samma port...
Alltså har han inte lyckats ännu tyvärr.
#19732575

Varför hjälper du honom inte om du nu tycker det är så lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Han skriver också att han fortfarande inte kan använda internet på samma port...
Alltså har han inte lyckats ännu tyvärr.
#19732575

Varför hjälper du honom inte om du nu tycker det är så lätt?

Vi har redan hjälpt TS på traven efter hans inlägg i den andra tråden.

Skrivet av Xanthopteryx:

Nej min lösning är att switchen körs i routern.
Några regler behövs ej.
Du switchar bara in VLAN 845. Det är skitenkelt. Inte komplicerat alls. Sedan plockar du ut det där du vill ha det.
Noll regler.
Noll pill i brandväggen.
Noll pill på brygga.

Inställning för switch.
Lägg till.
Medlemmar wan och insidans port, till exempel Opt.
Kryssa i tagga.
Spara.
Klart.
VLAN 845 är nu tillgänglig på vald port.

Thats it.

Nej, det är lite felaktig beskrivning. Switchen körs innan och oberoende av routern – det är ingen skillnad mot att köra en helt separat switch.

TS behöver inte spendera 3000 kr för en Netgate 1100 inkl väggfäste för att köra en switch innan routern. Utgångspunkten är att TS vill lösa det så billigt som möjligt. PfSense är helt irrelevant om din lösning är att inte köra trafiken genom pfSense. I #19781164 var det pfSense du höjde till skyarna, de flesta maskiner som kör det har inte några inbyggda switchar.

Permalänk

Så, du tänker dig att du sätter en switch på WAN-sidan (mellan vägguttag och router/brandvägg/gateway) och sedan...? Hur får du in VLAN in på LAN-sidan tänkte du?

Du har fortfarande inte berättat hur du får in VLAN genom brandvägg/router/gateway på denna XT8 som sedan skall vara fortsatt trunkat på LAN-sidan.

Senaste inlägget i andra tråden så hade TS fortfarande bekymmer. Har ni hjälpt TS privat genom DM eller motsvarande?
Jag hittar ingenstans att han fått sitt bekymmer löst, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Så, du tänker dig att du sätter en switch på WAN-sidan (mellan vägguttag och router/brandvägg/gateway) och sedan...? Hur får du in VLAN in på LAN-sidan tänkte du?

Genom att konfigurera switcharna precis som du gjort. Självklart måste du köra ut LAN till switchen också, men det gjorde du med. Men jag skulle som sagt avråda från att sätta den innan routern om du inte vet vad du gör.

Skrivet av Xanthopteryx:

Du har fortfarande inte berättat hur du får in VLAN genom brandvägg/router/gateway på denna XT8 som sedan skall vara fortsatt trunkat på LAN-sidan.

Du kör inte VLAN genom brandvägg/router/gateway på din Netgate 1100. Netgate 1100, 2100 och 3100 har inbyggd switch, ingen annan av deras maskiner har det.

Switchen lever sitt egna liv och trafiken går aldrig genom pfSense.

Skrivet av Xanthopteryx:

Senaste inlägget i andra tråden så hade TS fortfarande bekymmer. Har ni hjälpt TS privat genom DM eller motsvarande?
Jag hittar ingenstans att han fått sitt bekymmer löst, tyvärr.

Jag ser inte att han sagt att han fått hem några switchar eller frågat om någon mer hjälp.

Vill någon ha hjälp att ställa in något, där någon konfigurerar grejerna remote så ja då frågar man inte i forumet då handlar det om att utföra tjänster. Vill TS ha hjälp får han först berätta vad han köpt för switchar, hur han vill koppla och vad han försökt ställa in.

Vill TS inte köra några switchar får han installera GNUtons Merlin och lista ut hur han kan köra egna regler i ett skript. Betonar att TVn då körs nat:ad och kommer ligga på samma nät.

Permalänk

Nu frågade jag hur du får in VLAN genom XT8. Men du svarade Netgate.

För övrigt är pfsense en del även av switchen i Netgate. Pfsense är alla delar som sedan bildar helheten.

Du kanske bör läsa sista inlägget?
"Nu sitter jag i samma sits, jag har kopplat min ASUS ZenWiFi XT8 i väggen och vidarebefordrar VLAN 845 på port 3. Allt fungerar så långt, routern skickar vidare IPTV till boxen och jag kan surfa på övriga portar i routern. MEN, jag vill att samma kabel även levererar internet (på samma sätt som Telias egna router gör), då andra apparater i TV-bänken också behöver kopplas in. Alltså, så att både VLAN 845 och otaggat "vanligt internet" går från port 3. Vet någon om detta är möjligt i dagsläget?"
Han ställer en fråga som ingen besvarar.
Varför besvarar du den inte när du nu säger att allt är så lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanthopteryx:

Nu frågade jag hur du får in VLAN genom XT8. Men du svarade Netgate.

För övrigt är pfsense en del även av switchen i Netgate. Pfsense är alla delar som sedan bildar helheten.

Switchen är fristående, kretsen för switchen hanterar trafiken. Det är samma sak som att köra en extern switch.

Skrivet av Xanthopteryx:

Du kanske bör läsa sista inlägget?
"Nu sitter jag i samma sits, jag har kopplat min ASUS ZenWiFi XT8 i väggen och vidarebefordrar VLAN 845 på port 3. Allt fungerar så långt, routern skickar vidare IPTV till boxen och jag kan surfa på övriga portar i routern. MEN, jag vill att samma kabel även levererar internet (på samma sätt som Telias egna router gör), då andra apparater i TV-bänken också behöver kopplas in. Alltså, så att både VLAN 845 och otaggat "vanligt internet" går från port 3. Vet någon om detta är möjligt i dagsläget?"
Han ställer en fråga som ingen besvarar.
Varför besvarar du den inte när du nu säger att allt är så lätt?

Den är redan besvarad, svarade i TS tråd. Länkade tråden är svaret på hur han får IPTV och LAN på samma kabel – utan switchar och med XT8.