Vad gäller om postnord ställer något utanför min dörr?

Permalänk
Medlem

Vad gäller om postnord ställer något utanför min dörr?

Har flera gånger varit med om att saker som jag beställt till mitt lokala postombud istället placeras utanför min lägenhetsdörr, jag kan få ett SMS mitt under en arbetsdag där dom säger att paketet står där, vilket innebär att det kommer stå obevakat under resten av arbetsdagen tills jag kommer hem på kvällen.
Massor av olika människor kan gå förbi och se det under den tiden, vad gäller om någon tar det, är det mitt fel eller har postnord ansvar för paketet, vem betalar för ett nytt om någon snor det under dagen?

Har jag skyldighet att så fort ett SMS kommer avbryta mitt arbete för att åka hem och ta det innan en eventuell tjuv gör det?
Har postnord rätt att ställa saker i ett obevakat trapphus även om jag kryssat i att jag vill få det levererat till mitt lokala ombud?

Blir smått galen över att dom gör såhär, hur kan det vara lagligt och vem är nu ansvarig för paketet tills jag hunnit hem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Har flera gånger varit med om att saker som jag beställt till mitt lokala postombud istället placeras utanför min lägenhetsdörr, jag kan få ett SMS mitt under en arbetsdag där dom säger att paketet står där, vilket innebär att det kommer stå obevakat under resten av arbetsdagen tills jag kommer hem på kvällen.
Massor av olika människor kan gå förbi och se det under den tiden, vad gäller om någon tar det, är det mitt fel eller har postnord ansvar för paketet, vem betalar för ett nytt om någon snor det under dagen?

Har jag skyldighet att så fort ett SMS kommer avbryta mitt arbete för att åka hem och ta det innan en eventuell tjuv gör det?
Har postnord rätt att ställa saker i ett obevakat trapphus även om jag kryssat i att jag vill få det levererat till mitt lokala ombud?

Blir smått galen över att dom gör såhär, hur kan det vara lagligt och vem är nu ansvarig för paketet tills jag hunnit hem?

Lite förvånad. Jag fick senast idag ett SMS att ett paket inte fick plats i min brevlåda (villa) så det gick vidare till min lokala Coop. Den enda gången som de har ställt saker utanför dörren är när jag aktivt valt att det är ok ....

Är det så att brevbärarna är för slappa att ta med sig saker tillbaka igen och därför bara ställer dom där ...
Bra fråga om ansvaret. om du nu t om markerat att det ska gå till lokala ombudet så kan man tycka att ansvaret hamnar på dom ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Väljer du ombud istället för hem, åtminstone i Stockholm, så är det olika bilar som hanterar det.
Har du valt ombud men den levereras utanför dörren är Postnord ansvarig, väljer man utanför dörren så klickar man i att ansvaret är på en själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Händer mig stup i kvarten när paket skickas med DHL som postnord tar över när det kommer till Sverige, Postnord appen säger att paketet levererats till min postlåda, vilket jag inte ens har och så pratar man med Postnord kundservice och de säger "Vi lämnar aaaaaaaldrig några paket utanför dörren om det inte är uppgjort i förhand"

Ett sådant paket vart stulet för mig, kontaktade postnord kundservice och i och med att det inte är jag som är postnords kund så kan jag inte göra något annat än att kontakta avsändaren och be dem göra ett ärende av det.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Lite förvånad. Jag fick senast idag ett SMS att ett paket inte fick plats i min brevlåda (villa) så det gick vidare till min lokala Coop. Den enda gången som de har ställt saker utanför dörren är när jag aktivt valt att det är ok ....

Är det så att brevbärarna är för slappa att ta med sig saker tillbaka igen och därför bara ställer dom där ...
Bra fråga om ansvaret. om du nu t om markerat att det ska gå till lokala ombudet så kan man tycka att ansvaret hamnar på dom ...

Ja jag själv väljer aldrig hemleverans eftersom jag aldrig är hemma på dagarna och därför inte kan ta emot, lite extra skumt är att dom i SMS't inte angivit varifrån paketet kommer. Dvs jag har ingen aning om vad det är för värde på det och om någon hinner hämta det innan jag kommer hem ikväll så vet jag inte vad det är som saknas.
Nu gissar jag i blindo att det är ett paket som jag beställde från Webhallen igår för fick ett mail från dom att det hade skickats tidigt idag men deras paket brukar alltid hamna hos ombudet (Coop) men kan även vara från apoteket (receptbelagd medicin).

Permalänk
Medlem

Eftersom du nämner Webhallen så är det förmodligen detta som gäller:

"Levereras till önskat postombud nära dig. Mindre försändelser kan komma att skickas till din brevlåda."

Vilket förklaras mer detaljerat i sina leveransvillkor:

"Brevförsändelser som väger mer än 2 kg eller är högre än 7 cm skickas den som MyPack Collect (postpaket), annars skickas de som varubrev. Din beställning skickas till din brevlåda, såvida PostNord inte anser att brevet är för stort."

Det är alltså troligtvis Webhallen som bokat hemleverans (varubrev) om du godkänt det vid köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Eftersom du nämner Webhallen så är det förmodligen detta som gäller:

"Levereras till önskat postombud nära dig. Mindre försändelser kan komma att skickas till din brevlåda."

Vilket förklaras mer detaljerat i sina leveransvillkor:

"Brevförsändelser som väger mer än 2 kg eller är högre än 7 cm skickas den som MyPack Collect (postpaket), annars skickas de som varubrev. Din beställning skickas till din brevlåda, såvida PostNord inte anser att brevet är för stort."

Det är alltså troligtvis Webhallen som bokat hemleverans (varubrev) om du godkänt det vid köpet?

Intressant, när jag väljer postnord så måste jag ändå skriva vilket postombud som jag vill leverera till.
Kan det alltså vara så att även om jag väljer ett ombud så har posten rätt att istället välja att försöka skicka det som brev om dom tror att det är litet nog?
Paketet ska (om det är från webhallen) innehålla en router, ser inget under "Mått och vikt" om hur stor den faktiskt är bara att den väger 257 gram. Kan det paketet vara så pass litet att det räknas som ett vanligt brev, med mitt ögonmått så tycker jag att den ser ganska stor ut känns som lådan borde vara minst som ett mjölkpaket, visserligen så står den inte bredvid något på bilderna så omöjligt att se mer exakt storlek.
https://www.webhallen.com/se/product/348835-Asus-ZenWiFi-AC-M...

Permalänk
Avstängd

När jag körde bud, vilket var över tio år sedan, så behövde vi ha en fullmakt om vi skulle få ställa något någonstans utan en påskrift. Men det kanske har ändrats sedan dess. Jag fick senast i veckan precis detta, att paketet skulle komma i brevlådan men fick det inte plats så skulle det hängas utanpå. Detta hade kanske inte varit ett jätteproblem förutom att vi för ett par år sedan fick postboxar för hela huset som är utomhus i en gång mot gatan utan grind eller något, så en påse som hänger där lär försvinna fort. Hade de hängt den på ytterdörren i trapphuset hade det varit lite mer lugnt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Intressant, när jag väljer postnord så måste jag ändå skriva vilket postombud som jag vill leverera till.
Kan det alltså vara så att även om jag väljer ett ombud så har posten rätt att istället välja att försöka skicka det som brev om dom tror att det är litet nog?
Paketet ska (om det är från webhallen) innehålla en router, ser inget under "Mått och vikt" om hur stor den faktiskt är bara att den väger 257 gram. Kan det paketet vara så pass litet att det räknas som ett vanligt brev, med mitt ögonmått så tycker jag att den ser ganska stor ut känns som lådan borde vara minst som ett mjölkpaket, visserligen så står den inte bredvid något på bilderna så omöjligt att se mer exakt storlek.
https://www.webhallen.com/se/product/348835-Asus-ZenWiFi-AC-M...

Postnord ändrar inte på försändelsetypen utan det är avsändaren som skickar det som varubrev i stället för som paket för att varubrev är billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,
Storleksmässigt så är det inga som helst problem att skicka en router som ett Varubrev, det är också betydligt billigare för Webhallen att skicka det som varubrev gentemot till ombud. Om du söker på ditt kollinummer så kommer du se vad det är för typ av försändelse.

Permalänk
Medlem

Det är upp till avsändaren att avgöra om paketet behöver kvitteras eller ej. Om det inte behövs en kvittens och paketet inte får plats i brevlådan, kommer det i så fall hängas på lådan i en påse eller läggas utanför dörren.
https://www.postnord.se/kundservice-faq/g23300-varfoer-laemna....

Det är antagligen för att slippa behöva köra till ett ombud och skriva ut en AVI som sedan skickas till dig via brev... Helt värdelöst.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har också det här problemet, beställer saker som ska levereras till ombud men som dom av nån anledning ändå får för sig att försöka trycka in genom brevinkastet...och sen lämnar dom det framför dörren istället. Kontaktat dom och frågat vad dom håller på med, alltid samma förvirrande svar som ovan skrev. Nej vi lämnar aldrig paket på det sättet.
Som tur är bor jag nära jobbet och kan åka hem och ta in det, vet att en kollega kontaktar sin äldre och pensionerade granne då det händer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ringde en kompis som kunde hämta det. Paketet var från Apoteket i det här fallet, jag hade valt att få det till mitt postombud då det innehåll receptbelagd medicin men tydligen så valde dom att skicka det till dörren ändå.
Tur att ingen snodde det, hade blivit jobbigt att driva ärendet då jag trodde att det skulle vara en Router och så var det ett helt annat paket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Tur att ingen snodde det, hade blivit jobbigt att driva ärendet då jag trodde att det skulle vara en Router och så var det ett helt annat paket

Det var alltså du som gjorde fel och anklagar någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har jag skyldighet att så fort ett SMS kommer avbryta mitt arbete för att åka hem och ta det innan en eventuell tjuv gör det?
Har postnord rätt att ställa saker i ett obevakat trapphus även om jag kryssat i att jag vill få det levererat till mitt lokala ombud?

Blir smått galen över att dom gör såhär, hur kan det vara lagligt och vem är nu ansvarig för paketet tills jag hunnit hem?

1. Reklamation till posten för förlorat paket utan medgivande

2. Kontakt med avsändare och ge reklamationsnumret.

3. Få pengarna tillbaka eller ny pryl skickad.

4. Avsändaren får pengar av posten.

5. Vänta på att brevbäraren får en avhutning och livet går vidare för alla inblandade med din och avsändarens fördel som bonus.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det var alltså du som gjorde fel och anklagar någon annan?

Nu läser du uppåt väggarna, TS skriver att "jag hade valt att få det till mitt postombud då det innehåll receptbelagd medicin men tydligen så valde dom att skicka det till dörren ändå".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nu läser du uppåt väggarna, TS skriver att "jag hade valt att få det till mitt postombud då det innehåll receptbelagd medicin men tydligen så valde dom att skicka det till dörren ändå".

Jag tycker det är aningen oklart vad TS skriver. Vi tolkar det förmodligen på olika sätt.

Citat:

Tur att ingen snodde det, hade blivit jobbigt att driva ärendet då jag trodde att det skulle vara en Router och så var det ett helt annat paket

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är aningen oklart vad TS skriver. Vi tolkar det förmodligen på olika sätt.

Din tolkning baseras på att du missförstår, läs samtliga TS inlägg igen (det väntas två olika paket) så förstår du sammanhanget bättre

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är aningen oklart vad TS skriver. Vi tolkar det förmodligen på olika sätt.

På vilket sätt känns det oklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

1. Reklamation till posten för förlorat paket utan medgivande

2. Kontakt med avsändare och ge reklamationsnumret.

3. Få pengarna tillbaka eller ny pryl skickad.

4. Avsändaren får pengar av posten.

5. Vänta på att brevbäraren får en avhutning och livet går vidare för alla inblandade med din och avsändarens fördel som bonus.

Nja, ett paket från ett företag skall aldrig reklameras av direkt till postnord. Det är avsändaren som är kunden till postnord och därför skall man kontakta avsändaren som sedan gör reklamationen. Jag är rädd att ringa till postnord själv är bara slöseri med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det var alltså du som gjorde fel och anklagar någon annan?

Va? Hur kan det vara mitt fel att postnord skickar något som brev till min låda när jag valt att få det skickat till Coop (lokalt ombud).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Va? Hur kan det vara mitt fel att postnord skickar något som brev till min låda när jag valt att få det skickat till Coop (lokalt ombud).

Högst oklart om det är avsändaren eller Postnord som gjort fel, men det låter ju inte som ditt fel iaf.

(Postnord väljer ju inte vilken typ av tjänst som avsändaren köper av dem... så om det utifrån etiketter osv verkar vara ett varubrev eller liknande så tyder det väl på att avsändaren tabbat sig snarare än att Postnord hanterat försändelsen fel)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, det där är ett förbannat otyg. Jag bor i hus och det som brukar ske i mitt fall är att de lägger paket ute på altanbordet vid ytterdörren, som tur nog är under tak, men det är fortfarande inte ok att göra så utan att man har någon möjlighet att förhindra det (för jag skulle självklart ha valt leverans till ombud istället om jag kunde).

Det har även hänt med paket som kräver signatur, så uppenbarligen har budet kladdat dit en kråka på eget bevåg, vilket för fan är urkundsförfalskning.

Vad som händer om ett sådant paket blir stulet vet jag dock inte, för som tur är har det aldrig inträffat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Nja, ett paket från ett företag skall aldrig reklameras av direkt till postnord. Det är avsändaren som är kunden till postnord och därför skall man kontakta avsändaren som sedan gör reklamationen. Jag är rädd att ringa till postnord själv är bara slöseri med tid.

Mottagare eller avsändare kan initiera reklamation men det är avsändare ihop med mottagare som bekräftar att det är skickat men ej kommit fram och som senare ger utbetalning till avsändare och ny produkt till mottagaren.

Det går väldigt mycket enklare hos både avsändaren och postnord om du redan har reklamationsnumret. Funkat 100% av fallen ungefär 50 gånger typ 2005-2018 hos en vän som först blev av med 1 av 5 paket en period och hade problem att få den anställde hos posten att ringa på dörren och sedan tog för vana att reklamera allt som ej signerats för att markera personaluppföljningen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att det är företagen som gör dom beställningarna, dom väljer att skicka det som hempaket, om du kollar på paketet så brukar det stå My Pack Home eller liknande, dom går som hempaket, vid My Pack Home så har vi något som heter LUK (Lämna Utan Kvittens) vid det laget så får vi lämna det vid dörren och då tar vi även bild på leveransen för att visa att det är ställt vid dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan säga direkt att det är företagen som gör dom beställningarna, dom väljer att skicka det som hempaket, om du kollar på paketet så brukar det stå My Pack Home eller liknande, dom går som hempaket, vid My Pack Home så har vi något som heter LUK (Lämna Utan Kvittens) vid det laget så får vi lämna det vid dörren och då tar vi även bild på leveransen för att visa att det är ställt vid dörren.

Problemet är väl inte att Postnord inte ställer paketet vid dörren, utan att vem som helst kan ta paketet som ligger där

"Det finns inget paket vid min dörr"
"Jo vi la det där! (bild)"

Annars om det inte gått ner i brevlådan så har du fått en pappersavi som du då visat hos ombudet dagen efter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Dom borde väl ansvara tills det att du har det i handen.

Permalänk
Medlem

Hmm, fast ingen BF är komplett utan porch pirates! Förstår att dom vill importera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Problemet är väl inte att Postnord inte ställer paketet vid dörren, utan att vem som helst kan ta paketet som ligger där

"Det finns inget paket vid min dörr"
"Jo vi la det där! (bild)"

Annars om det inte gått ner i brevlådan så har du fått en pappersavi som du då visat hos ombudet dagen efter.

Det är dock inte bara postnord som ställer vid dörren utan även dhl, schenker, ups, budbee etc etc, det är tyvärr så leveranser ser ut nu för att det skall hinnas med etc samt hålla dom priserna som man har, skulle vi ha utbokningar med signatur så skulle det ta otroligt mycket längre tid att köra ut den mängd paket som paketbilar har. Själv kört hempaket på kvällar och jag skojar inte när jag säger att 50-60 stop är inte ovanligt och då jobbar jag inte i någon stor stad.

Permalänk
Medlem

Fotade detta, en granne blev senare jätteglad då någon stal påsen och hen använde min bild som bevis. Posten sa att så får man inte göra.