Böjda pinnar på AM4, vilken styr virtualisering?

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar på AM4, vilken styr virtualisering?

Gjorde ju misstaget att glömma all min kylpasta hos kompisen en gång, och upptäkte det när jag skulle bygga ihop min Ryzen 3700X-baserade dator. Det gjorde att jag av ren lättja körde stock-kylare med medföljande kylpasta en tid. En alldeles för lång tid.
Kombinationen av en kylare som måste häktas av krokar i en jävligt bökig rörelse under flera svordomsfyllda minuter och en pasta som uppenbarligen blir till lim och drar med sig processorn, resulterade i några hundra böjda pinnar på min CPU.
Jag böjde tillbaka dem efter bästa förmåga och drog igång datorn. Men har förlorat virtualiseringsförmågan i CPUn.

Har letat upp pinout för AM4, men tror jag behöver hjälp att brainstorma vilka beteckningar som kan vara relevanta för den aktuella funktionen. Här finns pinout både som lista och i bildformat i en PDF:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gzkxux/the_am4_pinout_d...

Någon som har några idéer?
Hade tänk överleva till nybygge på AM5, men just nu så är jag osäker på om det blir något AM5-bygge för min del.

Permalänk
Avstängd

På vilket sätt skulle en originalkylare med originalpasta orsaka böjda pinnar på processorn?

Det är du själv som orsakat de böjda pinnarna på processorn. Varför inte bara säga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

På vilket sätt skulle en originalkylare med originalpasta orsaka böjda pinnar på processorn?

Det är du själv som orsakat de böjda pinnarna på processorn. Varför inte bara säga det?

Han förklarade ju vad som hände, kylpastan satt fast på cpu och kylare och när han tog ut kylaren kom CPU'n med vilket definitvt skulle böja pinnar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Han förklarade ju vad som hände, kylpastan satt fast på cpu och kylare och när han tog ut kylaren kom CPU'n med vilket definitvt skulle böja pinnar.

Det var nog jag som tolkade den negativa tonen mot originalkylaren som orsak till att det gick fel. Det var bevisligen inte korrekt av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

På vilket sätt skulle en originalkylare med originalpasta orsaka böjda pinnar på processorn?

Det är du själv som orsakat de böjda pinnarna på processorn. Varför inte bara säga det?

Jag var en stark kandidat till att kalla folk "idioter" för att de inte förstod att de måste värma processorn först och vrida av kylaren innan de byter kylare, det hade jag gjort många gånger i många år (bytt kylare that is). Sen köpte jag en 2700X och körde stockkylare på den tills jag bytte till 5900X.

Jag hade fel, det var HELT omöjligt att vrida loss kylaren trots att jag pressat processorn till närmare 90 grader, först i 30 minuter och sedan i 1 timme. Jag provade även att blöta kanterna vid IHS med Isopropanol i omgångar och låta det dra i en 24 timmar för att få det att mjukna upp. Det slutade med att jag blev lack och bara slet den rakt upp med bygeln låst, utan skada tack och lov på processorn.

Provade att värma kylaren med hårfläkt och försöka peta loss kylaren från processorn efter det, men det var lönlöst. Det krävdes bokstavligen gipsknivsblad och hammare för att få loss min 2700X från stockkylaren. Jag har aldrig varit med om värre.

Jag förstår TS, men hade TS bara slitit rakt upp istället för att bända hade processorn förmodligen klarat sig likt min.

Nu kan jag inte svara på TS fråga, men jag känner att jag må försvara TS misstag då särskilt min ZEN+ var omöjlig att få lös på konventionellt sett.

Edit: Som grädde på moset kan du få min 2700X om du betalar frakten om du inte får igång din propp.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F