Hjälp Bygga high end dator? (pre dual core)

Permalänk
Medlem

Hjälp Bygga high end dator? (pre dual core)

Tja.
hade tänkt bygga dröm datorn man ej hade råd med under gymnasiet. (pre dual core eran)
Vi snackar ca 2004-2005.

Amd athlon 64 (ej x2) antar jag?
Helt lost på moderkort från den tiden

Har fått tag i dessa delar hittills

Missbruk av skiljetecken korrigerat. // MOD
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_64_processor...
Du kan kolla denna listan, 2005 fans dualcore så 2004 år nog bättre era för snabb singel core

FX 55 var snabbaste singel core 2004 vad jag kan se.

Tidiga FX processorer är socket 940 så server CPU och socket med ECC/REG DDR det verkar gälla upp till FX53 så FX 54 och 55 är socket 939 så ren konsumetplattform och använder DDR så skulle föreslå att hålla sig till 939 i alla fall då det fins gott om minne där för OC och annat och en del tidiga ECC/REG från tex Corsair var rent defekta från fabrik, annars är rent server ram bäst för socket 940 om du nu råkar hitta det, tex Infinon eller Kingston value har fungerat fint på 940 för mig.

Så jag ska det vara värsta singel coren 2004 så är det FX 55 för socket 939 och DDR minne, det är dual channel som gäller så 2 eller 4 stickor DDR.

Men med ebay priser så kanske en FX 55 kostar en hel de, burkar alltid sissta top of the line göra så en FX-54 kanske är billigare.

Alternativet är ju Athlon64 X2 4000+ men säkert samma problem att hitta en utan att den kostar för mycket.

Som sagt kolla listan i länken, datum och sockel.

Socket 940 = DDR ECC/REG PC3200 400Mhz, 2 kanaler
Socket 939 = DDR PC3200 400Mhz, 2 kanaler
Socket 754 = DDR PC3200 400Mhz, 1 kanal.

Jag kan också rekommendera braindrains Discord server dedikerad till retro datorer, finns länk i min signatur.

Själv körde jag dubbla opteron 2003 istället så fuskade mig förbi singel core problemet på det viset XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tja.
hade tänkt bygga dröm datorn man ej hade råd med under gymnasiet. (pre dual core eran)
Vi snackar ca 2004-2005.

Amd athlon 64 (ej x2) antar jag?
Helt lost på moderkort från den tiden

Har fått tag i dessa delar hittills
<Uppladdad bildlänk>

Du kanske kan få lite tips här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520169-2004-ringde-oc...

Ruskigt rapp sak.
Numera uppdaterad med en "cool" frontpanel.

Permalänk
Medlem

@pa1983

Tack för mycket bra info.

har kollat runt lite. Fx cpuerna är över budget men hade varit nice att ha.
lyckades dock hitta en athlon64 4000+ med orleans core på ebay för riktigt bra pris.
https://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon%2064%204000%2B%2...

Vad tror du om ett moderkort med am2+ 790x chipset verkar ha stöd för den och mina ddr2 ram i första inlägget?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

@pa1983

Tack för mycket bra info.

har kollat runt lite. Fx cpuerna är över budget men hade varit nice att ha.
lyckades dock hitta en athlon64 4000+ med orleans core på ebay för riktigt bra pris.
https://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon%2064%204000%2B%2...

Vad tror du om ett moderkort med am2+ 790x chipset verkar ha stöd för den och mina ddr2 ram i första inlägget?

Har haft en sådan. En budget CPU från Dualcore eran och och Core2 duo eran så typ motsvarar lite singel core celeron (definitivt inte snabb kontra dualcore på den tiden).

AM2+ är 2 generationer nyare sockel (Am2 i mellan också) så igen 2004 build om den ska vara periodiskt korrekt men det är ju upp till var och en.

Så ja den är billig för den var billig ny, en budget CPU helt enkelt.

Korrekt build vore VIA K8T800 chipset tex med Socket 939.

Annars är mitt råd att dumpa singel core iden, ändå inget roligt med en core då första spelen som stödjer SMP kom ut typ 2005 (som gör det bra och native) och kanske köra på en 2005-2006 dualcore istället om det nu är "billigare".

Igen som hindrar en från att köra 2004 års spel ändå liksom.

Kan säga att min 4000+ jag köpte gav jag bort illa kvickt och satte i en X2 6000+ och enda den gjorde var att decoda h264 innan Nvidia klarade av det på en GPU pålitligt.

Gå från signel core runt 2005-2006 till dualcore kan nog bäst jämföras med att gå från HDD till SSD, även om programmen ofta inte klarade mer än en core så flöt allt bättre då systemet trots allt kör många processer ändå.

Och jo dualcore var rätt mö snabbare, en Opteron dualcore 165 med OC slog den min 4000+ för polaren svor satan då han köpte mobo före han hade råd med en AM2 prolle XD

Annars kostar ju DDR PC3200 skit och inget i dagsläget, finns mängder så ska det var singel core så hade jag bytt till det och fått korekt mobo. Men det beror ju som sagt på om du bryr dig för upp till dig och igen annan.

Permalänk

Det är socket 939 som gäller för en 2004-dator. Bästa Athlon 64 det året bör ha varit 3800+ (Newcastle). Grafikkortet ska ju såklart vara ett Geforce 6800 Ultra, kanske t o m i SLI. Minne då, en hel gigabyte DDR 400 var ju galet häftigt på den tiden.

Sen kan man spela typ Half Life 2 och kanske Far Cry. Du kommer behöva stora hörlurar, för en sån dator kommer en hel del oljud för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det är socket 939 som gäller för en 2004-dator. Bästa Athlon 64 det året bör ha varit 3800+ (Newcastle). Grafikkortet ska ju såklart vara ett Geforce 6800 Ultra, kanske t o m i SLI. Minne då, en hel gigabyte DDR 400 var ju galet häftigt på den tiden.

Sen kan man spela typ Half Life 2 och kanske Far Cry. Du kommer behöva stora hörlurar, för en sån dator kommer en hel del oljud för sig.

Har fått tag i en 939 4000+ cpu och har ett 6800gt sedan tidigare.
Ultra korten är över budget tyvärr.
Verkar vara svårt att få tag i ett hyffsat 939 atx moderkort dock

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Har fått tag i en 939 4000+ cpu och har ett 6800gt sedan tidigare.
Ultra korten är över budget tyvärr.
Verkar vara svårt att få tag i ett hyffsat 939 atx moderkort dock

https://www.ebay.co.uk/itm/155124229876?hash=item241e1fe6f4:g...

Det kanske vore något?
Från tyskland så brukar gå snabb och lätt. Kan köpa som gäst om du tar "buy it now".

Om det är billigt kan väl diskuteras men var det billigaste jag hittade på en snabb sökning men det har ju en del godis med så.

Permalänk

Genom den där dra-av-kostnad-före-löneskatt-dealen när alla skulle ha dator kunde jag skaffa en Dell som annars kostat mig 35000 kr c:a 2002. Den var en av väldigt få riggar vid släpp som kunde köra Doom 3.

  • 2.4 GHz Intel Pentium 4, fabriksnedklockad till 2.1

  • Geforce 3 Ti500 på AGP 4x

  • 4GB Rambus RDRAM (en mycket snabbare minnestyp än DDR)

  • Surroundljudkort och -högtalarsystem

  • 21" Dell Trinitron CRT som klarade 1600x1200p, 640x480p @ 170Hz, 1152x864p @ 125 Hz, och många däremellan.

Den var naturligtvis en best, och alla spel körde som smör i många år framöver. Den boota på ett kick, det var en makalös manick! Trots hårddisk. Tror jag köpte ett 6800(XT?) för att köra Doom 3 i högre upplösning, för det var (är) så vackert Och sen ett Radeon kring 2010. Så, pålitlig och i slutändan prisvärd. Den hade också ett lättöppnat och lättservat chassi, och med en "funnel" som drog varmluft ur chassit.

Tanken jag har är att dual core kom 2005 och om riggen ska vara från före det kommer du nog ha extremt svårt att hitta en skärm som kommer nära den CRT:n i kvalitet och spelupplevelse.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:
  • 4GB Rambus RDRAM (en mycket snabbare minnestyp än DDR)

Rambus hade en "hemlighet".
De använde 2 minnesstickor ihop.
Tror det faktiskt var i serie och inte parallellt.
Så om man plockar ut andra minnesstickan så bootar de inte ens.
Men hursom, oavsett hur det fungerade rent tekniskt sett, så använde de två minnen ihop som genom magi dubblade (den teoretiska) minnesbandbredden.

Det var den stora hemligheten att Rambus var snabbare än DDR.
Tänk om det bara hade funnits ett sätt att använda 2 stickor DDR minne i samma system och köra dem i en konfiguration som ger mer bandbredd än ett ensamt minne...

Senare kom system som stödde Dual Channel DDR och Rambus övertag var som bortblåst.

Men tidiga DDR system körde single channel.
4GB var också ganska mycket på den tiden.
512MB eller 1GB var vanligare.
När jag själv skaffat 2GB DDR (2x1GB) så var det fortfarande folk som skröt om att de uppgraderat till en hel gigabyte minne.
o O (Jag kunde också ha 1GB om jag plockade ut ena stickan) ...
Sen hade jag någon galen OCZ RAM booster som satt i en ram slot och matades med ström så man kunde tweaka ram minnets ström matning "bakvägen".
(Det var en Pentium 4 med HT, Socket 478, Dual channel)

Om man hade någon särskild termineringssticka så gick det att köra även Rambus system i single channel.

Det var faktiskt så Nintendo 64 levererades.
4MB Rambus på moderkortet och "ett dummy minne" / termineringssticka under en expansion cover.
Sen kunde man köpa en Expension Pak som innehöll 4MB extra Rambus minne.

4MB eller 8MB låter som väldigt lite. Men jämfört med de 2MB som Playstation hade så var det mer.

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns helt fel så är min förgående dator på 939 plattformen den är komplett i låda förutom grafikkortet som var trasigt gtx 460. Gav grå bild i slutet. Det sitter ett nice Abit moderkort i den. Om du är intresserad bara höra av dig... //Bikerrog

misade lite info
Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Om inte jag minns helt fel så är min förgående dator på 939 plattformen den är komplett i låda förutom grafikkortet som var trasigt gtx 460. Gav grå bild i slutet. Det sitter ett nice Abit moderkort i den. Om du är intresserad bara höra av dig... //Bikerrog

Har fått tag i alla delar nu. ska bara bygga ihop allt när tid finns men tack ändå

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •