AMD Ryzen 9 7900X och Ryzen 5 7600X – ett lyft i både pris och prestanda

Permalänk
Hedersmedlem

Oj!
Jämför man med 3600 så är 7600x mellan 50% och 100% snabbare i lågupplösta speltester. Sure - det är mer än en generation mellan.
Men så stor ökning på två generationer är ändå väldigt mycket.

Men ja, som testet också tar upp så förtas en del av glädjen av att typ samma sak hänt med priset. Plus att de har blivit väldans törstiga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

1440p.
Det räknas väl inte som hög upplösning längre?
Mer som standard?

Såg inte priserna förrän nu herregud!! 😆

Det är inte jättehög upplösning, men grafikkortsbegränande upplösning.

Permalänk
Medlem

Som sagt, är egentligen bara 7950X som är motiverad just nu med sin topp prestanda "allt" med tanke på plattforms kostnaden.

Men ett B650 för under 2000Kr och lite prissänkningar på DDR5 så blir det genast mer intressant, tyvärr blir priserna skeva mot förra generationen i Sverige pga kronan rasat och dollarn rusat ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Känns lite som att när plattformen blir så dyr (dyra moderkort och DDR5) så är den bara motiverad om man köper 7950X.

Visst är 7600X en bra processor men jag hade nog köpt intel i7 12700 (3999 SEK) och något passande moderkort för DDR4 istället. Totalpriset spelar roll.

Edit: Hade nog ändå väntat för att se prestandan på 13600K. Verkar ju fungera på Z690 moderkort och vissa moderkort kan flashas till nytt BIOS utan CPU. Tänker Z690 + 13600K och DDR4 kan bli prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag vill uppgradera ifrån min gamla 6700k men det känns som man inte vet vad man ska satsa på.
Folk här säger man ska vänta på AMDs 3Dcache versioner av nya AMD cpuer. De med Intel säger man ska vänta för det snart kommer ny sockel/cpuer ändå osv.
Samma med Zen5 antar jag?


Uppgraderar väldigt sällan så man vill ju ha mest "bang for the bucks" liksom.

Antagligen kommer jag vänta på 4070 serie släpps osv också.

Om du vill ha mest bang for the buck är det väl Intel du ska gå. Exempelvis ett B660-kort som låter dig överklocka "låsta" cpu:er som i5-12400f. Då får du en riktigt priseffektiv maskin. AM4 är iofs också ett alternativ, särskilt med 5800X3D, men det är en "död" plattform så att säga att inga fler cpu:er kommer släppas där.
Vill ha en modern plattform (DDR5, PCIe5, och bra I/O) så är det mer jämnt. AM5 kommer ju erbjuda många fler processorer på sikt att uppgradera till. Fördel AMD där skulle jag säga.

Permalänk

De får skynda på med billiga b650 och a620 moderkort nu. Samt börja tillverka mängder med ddr5 så vi kommer ner i ddr4 2017 priser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man blir ändå lite konfunderad: Köp ny processor, undervolta den, får ut 19% lägre prestanda. Kanske bättre att sitta på vad man har i sådana fall, om man nu inte sitter på något som definitivt inte räcker till.

Vad menar du. 65W syftar inte på undervoltning (som är UV), utan det är ECO-läget. Eller har jag missat något?

Tycker ECO-läget är något fantastiskt bra för oss som vill dra ned på el-konsumptionen här i söder. Jobbar hemifrån och hade gärna blivit av med 20-30W/h eller vad min last nu ger för användning. Sparar in överallt, mer eller mindre. Bytt ut servrar/htpc:s mot RPi 4, bytt led-lampor mot led-lampor, tvättar i rätt grader, värmer varmvattnet på dagen, etc.

Hade alla sänkt sin el-förbrukning med 15% så hade priserna sett annorlunda ut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

7600x ser väldigt intressant ut så det blir intressant attse hur den står sig mot 13600k

Intressant ut? Den har både dålig prestanda per watt och prestanda per krona. Nej x600-serien har tidigare gjort sig kända för att vara en prisvärd modell som varit populär hos Swecare men idag skulle jag säga att den trenden är bruten.

Tycker hela AM5 plattformen inkls dyra processorer inte är så lockande idag med dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

För de som sitter på 5950x, 5800x etc så ser iaf jag ingen direkt mening med upgrade. För litet steg.

Ja, har aldrig förstått de som uppgraderar varje generation.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja, har aldrig förstått de som uppgraderar varje generation.

Har man få hobbies och för mkt pengar så blir det lätt så.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Om du vill ha mest bang for the buck är det väl Intel du ska gå. Exempelvis ett B660-kort som låter dig överklocka "låsta" cpu:er som i5-12400f. Då får du en riktigt priseffektiv maskin. AM4 är iofs också ett alternativ, särskilt med 5800X3D, men det är en "död" plattform så att säga att inga fler cpu:er kommer släppas där.
Vill ha en modern plattform (DDR5, PCIe5, och bra I/O) så är det mer jämnt. AM5 kommer ju erbjuda många fler processorer på sikt att uppgradera till. Fördel AMD där skulle jag säga.

Tack för infon.
Bang for the buck var kanske fel ordval hehe.

Jag är ute efter helt nytt. Så vill satsa på nya saker som DDR5, PCIe5 osv för vara mer framtidssäker då jag sällan uppgraderar (som sagt 6700k i nuläget )

Får försöka sätta mig in mer i dessa nya ifrån intel o AMD och hur framtida släpp osv ser ut antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intressant ut? Den har både dålig prestanda per watt och prestanda per krona. Nej x600-serien har tidigare gjort sig kända för att vara en prisvärd modell som varit populär hos Swecare men idag skulle jag säga att den trenden är bruten.

Tycker hela AM5 plattformen inkls dyra processorer inte är så lockande idag med dessa priser.

Dålig och dålig. Klart är iaf att man ska köpa ett nytt system med DDR5 m.m. så är antagligen 12600K ett bättre köp.

Tycker de har skjutit sig själva lite i foten när t.ex. Ryzen 3600 var en utmärkt spelprocessor för ca 2000kr och där just det låga priset var poängen. 5600X var bra men dyrare och långt senare släppte de 5600 utan X och kostar under 2000kr idag.

Så jag håller med dig, tror inte gemeneman är lockade av AM5 plattformen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

För de som sitter på 5950x, 5800x etc så ser iaf jag ingen direkt mening med upgrade. För litet steg.

Jepp sitter själv på 5950x och det känns rätt meningslöst att uppgradera i nuläget, speciellt med tanke på att man även behöver byta mobo+RAM. Och spelar man dessutom i 4K eller i VR så blir skillnaden nästan helt försumbar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag vill uppgradera ifrån min gamla 6700k men det känns som man inte vet vad man ska satsa på.
Folk här säger man ska vänta på AMDs 3Dcache versioner av nya AMD cpuer. De med Intel säger man ska vänta för det snart kommer ny sockel/cpuer ändå osv.
Samma med Zen5 antar jag?


Uppgraderar väldigt sällan så man vill ju ha mest "bang for the bucks" liksom.

Antagligen kommer jag vänta på 4070 serie släpps osv också.

Köp en 5800x3d och försök hitta ett 3080 till bra pris.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag vill uppgradera ifrån min gamla 6700k men det känns som man inte vet vad man ska satsa på.
Folk här säger man ska vänta på AMDs 3Dcache versioner av nya AMD cpuer. De med Intel säger man ska vänta för det snart kommer ny sockel/cpuer ändå osv.
Samma med Zen5 antar jag?


Uppgraderar väldigt sällan så man vill ju ha mest "bang for the bucks" liksom.

Antagligen kommer jag vänta på 4070 serie släpps osv också.

"4070" kommer i november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Om du vill ha mest bang for the buck är det väl Intel du ska gå. Exempelvis ett B660-kort som låter dig överklocka "låsta" cpu:er som i5-12400f. Då får du en riktigt priseffektiv maskin. AM4 är iofs också ett alternativ, särskilt med 5800X3D, men det är en "död" plattform så att säga att inga fler cpu:er kommer släppas där.
Vill ha en modern plattform (DDR5, PCIe5, och bra I/O) så är det mer jämnt. AM5 kommer ju erbjuda många fler processorer på sikt att uppgradera till. Fördel AMD där skulle jag säga.

Exakt vad jag gjorde gav 1899:- för i5-12400f, 1599:- för B660-kort, 699:- för 16GB DDR4 3600Mhz. Helt oslagbar pris/prestanda-nivå för spel i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jepp sitter själv på 5950x och det känns rätt meningslöst att uppgradera i nuläget, speciellt med tanke på att man även behöver byta mobo+RAM. Och spelar man dessutom i 4K eller i VR så blir skillnaden nästan helt försumbar.

Precis min tanke. 4090 är väl en bra upgrade då men för 28k eller så nja, sätter hellre ned mitt 3090 på high eller medium i 4k settings i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad menar du. 65W syftar inte på undervoltning (som är UV), utan det är ECO-läget. Eller har jag missat något?

Tycker ECO-läget är något fantastiskt bra för oss som vill dra ned på el-konsumptionen här i söder. Jobbar hemifrån och hade gärna blivit av med 20-30W/h eller vad min last nu ger för användning. Sparar in överallt, mer eller mindre. Bytt ut servrar/htpc:s mot RPi 4, bytt led-lampor mot led-lampor, tvättar i rätt grader, värmer varmvattnet på dagen, etc.

Hade alla sänkt sin el-förbrukning med 15% så hade priserna sett annorlunda ut.

Du har rätt, ECO var vad som avsågs.
Det är förstås beroende på vad man har/hade innan man köper en sån här processor eller system men att gå från 11 500 poäng till 9 250 poäng i prestanda (Cinebench) och tänka att man gör en bra affär, ja då är risken hög att man lurar sig själv. Då har man antagligen tillfredsställt sitt villhöver behov och behöver egentligen inte den ökade prestandan, var av man istället borde överväga att inte konsumera alls.

Gällande det där sista: Nej, hade man sänkt förbrukningen med 15% hade 15% mer gått på export och bara genererat mer intäkter till elbolagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Intressant ut? Den har både dålig prestanda per watt och prestanda per krona. Nej x600-serien har tidigare gjort sig kända för att vara en prisvärd modell som varit populär hos Swecare men idag skulle jag säga att den trenden är bruten.

Tycker hela AM5 plattformen inkls dyra processorer inte är så lockande idag med dessa priser.

Den är en klar förbättring till föregångaren i prestanda så jag tycker den ser intressant ut.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ju vara det jag gissade för en månad sen. Agesa, igen. Stört omöjligt att klämma ut mer än 6300 på minne.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tack för infon.
Bang for the buck var kanske fel ordval hehe.

Jag är ute efter helt nytt. Så vill satsa på nya saker som DDR5, PCIe5 osv för vara mer framtidssäker då jag sällan uppgraderar (som sagt 6700k i nuläget )

Får försöka sätta mig in mer i dessa nya ifrån intel o AMD och hur framtida släpp osv ser ut antar jag.

I sådana fall så är båda sidor bra val. Intel känns väl som ett lite mer priseffektivt val just här och nu, samtidigt som uppgraderingsvägen är mer begränsad. 13000-serien släpps strax, men det är end-of-the-road där. Köper du ett ordentligt AM5-moderkort kan du uppgradera med säkert 2, kanske 3 generationer av framtida processorserier från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

I sådana fall så är båda sidor bra val. Intel känns väl som ett lite mer priseffektivt val just här och nu, samtidigt som uppgraderingsvägen är mer begränsad. 13000-serien släpps strax, men det är end-of-the-road där. Köper du ett ordentligt AM5-moderkort kan du uppgradera med säkert 2, kanske 3 generationer av framtida processorserier från AMD.

Kruxet är att det inte finns ett vettigt prissatt insteg till AM5 plattformen, om det nu är framtidssäkring man är ute efter. För då vill man ju faktiskt ha PCIe5 till grafikkort och m.2. Prislappen på det är för närvarande ca 7000, om du sedan ploppar i billigaste CPUn för att du skall kunna göra något alls är det ytterligare 4200, och 32GB RAM kostar 3000 ungefär (om du inte vill köra i DDR4 hastighet). Plus en kylare, men den och allt annat kan man behålla när man sedan uppgraderar - för det är ju därför man vill köpa framtidsäkrat, eller hur?

Det jävliga är att det för närvarande inte finns moderkort som pålitligt stödjer t.ex. att man använder alla DIMM-slots med lite snabbare än långsammaste minnet, så inte nog med att det DDR5 RAM man köper idag kommer att vara som DDR4-2400 om ett par år, moderkortet du köpte för att framtidssäkra kommer sannolikt inte att kunna utnyttja snabbare varianter (som minnestillverkarna redan har i bakfickan). USB4 lyser med sin frånvaro, och du kommer rimligen att förlora det mesta av priset du betalat för 7600 processorn när du uppgraderar, ingen är beredd att betala early adopter tax på gamla begagnade lowest end CPUer.

Jag sitter på en ännu äldre plattform, och har länge siktat på att uppgradera lagom till PCIe5 och DDR5 - bara för att konstatera när vi faktiskt är framme att det nya inte är moget än, utan vi får betala rejäla pengar för prylar som är lite ofärdiga. Att gå in vid sådana här trappsteg har annars varit en vettig strategi, men den här gången kommer jag att vänta ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kruxet är att det inte finns ett vettigt prissatt insteg till AM5 plattformen, om det nu är framtidssäkring man är ute efter. För då vill man ju faktiskt ha PCIe5 till grafikkort och m.2. Prislappen på det är för närvarande ca 7000

Asus TUF 670E kostar 3800kr just nu på Inet.
Sedan finns det flera moderkort runt 5000kr.
Eller räknas inte de?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Asus TUF 670E kostar 3800kr just nu på Inet.
Sedan finns det flera moderkort runt 5000kr.
Eller räknas inte de?

4 790:- är priset jag får. (Jag är medveten om medlemserbjudandet.) Men jodå, det räknas! Och hjälper en del med instegskostnaden (Inet vet var skon klämmer),men tyvärr inte med minnessupporten eller frånvaro av billig CPU att kliva in på för att sedan uppgradera vid behov och bra deal.

Det är, enligt min mening, helt enkelt inte ett bra köpläge nu om man inte är på pottkanten. Få av oss är det, för de flesta (och för den som ursprungligen skrev och ville uppgradera från intel 6700), handlar det om att uppgradera för att det känns bra. Inte för att det behövs. Därav viljan att byta till något som tillät uppgradering om behov skulle uppstå i framtiden. Det är lite tveksamt hur vettigt det är att resonera så i en industri som arbetar målmedvetet med "planned obsolescense" för att driva uppgraderingsförsäljning, men om man nu gör det, så är det nog rimligt att t.ex. vänta in robustare minnesstöd och USB4.
Att det i realiteten finns en prisflexibilitet neråt har redan demonstrerats, så rimligen kommer det dessutom att kosta mindre för en robustare plattform.

Kanske bör tilläggas att Intel-sidan är köp nu, och köp (helt) nytt när du vill uppgradera. Deras sockel sjunger på sista versen, så det är moderkort, CPU och rimligen minne som gäller vid nästa inköp om man går in på deras nuvarande. Kan ändå vara vettigt om man behöver något just nu, i synnerhet om man inte tror att behoven kommer att ändra sig mycket framöver.

Permalänk
Medlem

Prisvärdhetsfrågan är inte så komplicerad, det är faktiskt ganska enkelt.
Hur ofta uppgraderar du? Kommer du uppgradera minst en gång till inom AM5's livstid?

Om svaret är ja, så kommer ditt nästa "plattformsköp" hos AMD kosta 0kr.*
Du förskottsbetalar alltså ditt nästa plattformsköp - en framtidssäkrad plattform.

Titta på totalkostnaden och dra ut tidsspannet till något mer realistiskt än bara spannet av nästa löning - då försvinner tunnelseendet på prislappen och man kommer tillbaka till vad datorn kostar på riktigt. (Om du inte har planer på att trilla av pinn de närmsta åren vill säga.)

Samma logisk kullerbytta som att gå efter förpackningspris istället för kilopris när man köper mat. Om AM5 är som ett två-liters mjölkpaket så är Intels dito ett en-liters paket. Givetvis kostar 2L paketet mer än 1L paketet.

* gäller under förutsättningen att du uppgraderar CPU igen inom de åren AMD lovat AM5 stöd.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Prisvärdhetsfrågan är inte så komplicerad, det är faktiskt ganska enkelt.
Hur ofta uppgraderar du? Kommer du uppgradera minst en gång till inom AM5's livstid?

Om svaret är ja, så kommer ditt nästa "plattformsköp" hos AMD kosta 0kr.*
Du förskottsbetalar alltså ditt nästa plattformsköp - en framtidssäkrad plattform.

Titta på totalkostnaden och dra ut tidsspannet till något mer realistiskt än bara spannet av nästa löning - då försvinner tunnelseendet på prislappen och man kommer tillbaka till vad datorn kostar på riktigt. (Om du inte har planer på att trilla av pinn de närmsta åren vill säga.)

Samma logisk kullerbytta som att gå efter förpackningspris istället för kilopris när man köper mat. Om AM5 är som ett två-liters mjölkpaket så är Intels dito ett en-liters paket. Givetvis kostar 2L paketet mer än 1L paketet.

* gäller under förutsättningen att du uppgraderar CPU igen inom de åren AMD lovat AM5 stöd.

Hoppas inte AMD gör om det som hände med 300-serien moderkort. Först fick de inget stöd för nyaste AM4 processorerna och de påstod att det aldrig skulle komma stöd på grund av tekniska begränsningar. Men långt senare kom stödet ändå. De gjorde en fuling för att få sälja nya moderkortskretsar. Jag blev sur och skippade nyköp av CPU och köpte en begagnad 3800X istället och den funkar bra än idag på mitt X370 moderkort. Min gamla Ryzen 1700 CPU står nu och dammar på en hylla.

För min del så kommer jag nog ändå vilja ha nytt moderkort och minne nästa gång jag uppgraderar igen. De gamla prylarna kan jag sälja eller sätta i en reservdator eller kanske köra som server. Finns alltid någon gammal dator som också behöver uppgraderas. Då är det bättre att ha hela paketet med moderkort, CPU och minnen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kickade ut ett långt sidospår om energieffektivitet som ledde till tugg om energimarknaden i Europa och vem det är som använder energi. Det är dock inte något som platsar i denna tråden.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Trevligt test .

Har ni inte med 10900k längre?
Skulle va kul att se vad en cpu med 10 starka kärnor presterar i dagsläget.

Mvh

förstår inte varför hårdvarosidor tar bort äldre men fortfarande poplulära prylar i sina grafer. ofta känns det som att dessa sidor vill gömma hur bra de gamla prylarna presterar/de mot de nyare. Kommer ni ihåg när 580 kom ut, tror jag det var, helt plötsligt försvann 970/980 korten fast de kostade mindre vid tiden då rx480 kom ut.

Skrivet av Vangen:

Ja, har aldrig förstått de som uppgraderar varje generation.

kan inte tala för alla, men är ju kul att pilla med något nytt, spec om det är något som är intressant/nytt/lockande med en ny platform. just nu ser jag inte zen4 som något intressant alls, verkar funka som zen2/3 gjorde fast mad ddr5.. meh. mycket mer intressantare att leka med alderlake när man kan göra dem ännu mer super duper speldugliga kontra am4/5.

en grej som är rolig med att man upptaderar ofta, eller ja testat mycket hårdvara är att man lätt märker vilka techtubers snacka bs, gn och hub, jay, m.fl. är några utav dessa stora techtuber jag inte litar på för fem öre då deras påståenden eller tom testresultat inte stämmer överens med mitt eget.

När GN Steve säger att han stör sig på MSI bios när den ändrar/låser upp strömbudgeten när man väljer vilken kyllösning man väljer så måste jag garva.. alla mina nyare mobos har gjort det oavsett märken, tror jag först märkte det på mina asus b450/x470 itx brädor men skulle inte förvåna mig om mitt gigabyte b350i itx hade den funktionen oxå.. Finns många andra sådana grodor som de gång på gång gör och det hade man inte upptäckt om man inte uppdaterat hw ofta.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hoppas inte AMD gör om det som hände med 300-serien moderkort. Först fick de inget stöd för nyaste AM4 processorerna och de påstod att det aldrig skulle komma stöd på grund av tekniska begränsningar. Men långt senare kom stödet ändå. De gjorde en fuling för att få sälja nya moderkortskretsar. Jag blev sur och skippade nyköp av CPU och köpte en begagnad 3800X istället och den funkar bra än idag på mitt X370 moderkort. Min gamla Ryzen 1700 CPU står nu och dammar på en hylla.

För min del så kommer jag nog ändå vilja ha nytt moderkort och minne nästa gång jag uppgraderar igen. De gamla prylarna kan jag sälja eller sätta i en reservdator eller kanske köra som server. Finns alltid någon gammal dator som också behöver uppgraderas. Då är det bättre att ha hela paketet med moderkort, CPU och minnen.

En bättre ide är att köpa ett bra moderkort med alla features du vill ha idag, sen nästa gång du uppgraderar så kommer priserna på mellanklass moderkorten ha sjunkit en hel del - så du stoppar din nya processor i ditt gamla high-end moderkort, och nyköper vad som i framtiden kommer vara ett mycket prisvärt mellanklass moderkort som du stoppar din gamla processor i.

Var så jag gjorde själv när jag gick från 3000-serien till ett 5800x3D. Bra 400-serie moderkort var ju jättebilliga då.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

En bättre ide är att köpa ett bra moderkort med alla features du vill ha idag, sen nästa gång du uppgraderar så kommer priserna på mellanklass moderkorten ha sjunkit en hel del - så du stoppar din nya processor i ditt gamla high-end moderkort, och nyköper vad som i framtiden kommer vara ett mycket prisvärt mellanklass moderkort som du stoppar din gamla processor i.

Var så jag gjorde själv när jag gick från 3000-serien till ett 5800x3D. Bra 400-serie moderkort var ju jättebilliga då.

Säkert väldigt genomtänkt men jag är nog för trött för att förstå. Jag har idag ett X370 moderkort och en 3800X. Jag ska alltså uppgradera moderkortet till min CPU. Gissar ett X570 då som jag sätter 3800X i. Sedan nästa gång jag uppgerderar ska jag köpa en ny CPU och sätta i mitt X370 moderkort?