Permalänk
Medlem

Bra portabel induktionsplatta

Hej!

Jag söker efter en sådan där lös induktionsplatta, men det jag undrar över är ifall det finns någon som beter sig som en riktigt, inbyggd induktionsspis?

Närmare bestämt är jag efter en som hanterar temperatur på rätt sätt. Det vill säga, en som fixar en mer eller mindre linjär kraft kurva, istället för som de flesta portabla plattorna som kör antingen 0% eller 100% och pulserar mellan de två vilket fungerar rätt uselt för stekning av mat och egentligen bara duger till att koka vatten.

Som sagt, finns det?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Men är det verkligen sanna effektsteg? De flesta sådana här har olika effektsteg, men de beter sig mer som en mikrovågsugn satt på lägre effekt. Satt på e.x 50% så betyder det inte 50% effekt, utan bara att den cyklar mellan halva tiden full effekt och andra halvan avstängd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av NodCommander:

Men är det verkligen sanna effektsteg? De flesta sådana här har olika effektsteg, men de beter sig mer som en mikrovågsugn satt på lägre effekt. Satt på e.x 50% så betyder det inte 50% effekt, utan bara att den cyklar mellan halva tiden full effekt och andra halvan avstängd.

Alltså det är nog en bra fråga. Jag t.ex. köpte ny spis för ett litet tag sen, och testade hur den kör sina plattor. Jag hör ju ett distinkt av-på-av-på när jag kör på en lägre "siffra". Kör jag på power-läge så är det ett konstant hummande.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder en Hendi och den tycks ha fasta steg från 50% och uppåt och på lägre effekt klickar den på och av.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NodCommander:

Men är det verkligen sanna effektsteg? De flesta sådana här har olika effektsteg, men de beter sig mer som en mikrovågsugn satt på lägre effekt. Satt på e.x 50% så betyder det inte 50% effekt, utan bara att den cyklar mellan halva tiden full effekt och andra halvan avstängd.

Att bygga en induktionshäll som är linjär hela vägen till noll är i princip fysiskt omöjligt med tanke på att vi snackar om AC-frekvenser i spolar. Däremot kan det säkert vara rimligt att ha hyfsat fasta effektsteg i det övre intervallet.

På de lägre effekterna får du nog accepterar att den periodiskt kör spolen av/på. Om du vill ha något som verkligen är justerbart och ger effekt snabbt så hade jag kikat på gas istället.

Orsaken till att du inte kan ha linjär induktionshäll på låga effekter är på grund av elektronikens frekvensbegränsningar och förluster i komponenterna, t ex har du DC-förluster i spolen som bara värmer upp spolen men inte kokkärlet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att bygga en induktionshäll som är linjär hela vägen till noll är i princip fysiskt omöjligt med tanke på att vi snackar om AC-frekvenser i spolar. Däremot kan det säkert vara rimligt att ha hyfsat fasta effektsteg i det övre intervallet.

På de lägre effekterna får du nog accepterar att den periodiskt kör spolen av/på. Om du vill ha något som verkligen är justerbart och ger effekt snabbt så hade jag kikat på gas istället.

Orsaken till att du inte kan ha linjär induktionshäll på låga effekter är på grund av elektronikens frekvensbegränsningar och förluster i komponenterna, t ex har du DC-förluster i spolen som bara värmer upp spolen men inte kokkärlet.

Nej, precis. Jag har haft bara bra erfarenheter med fasta spisar, men ett par billigare portabla har varit så där bra och tenderat att ha bränt maten. Det stämmer även på nuvarande fasta induktionsspis, går jämt på runt 50% och uppåt, men under det cyklar den försiktigt. Kanske mellan 50% och av eller något, hyfsat snabbt så det går bra. Jag använder rejäla pannor i järn/kolstål ändå.

Men gas, nej usch. Ohållbart och rätt hälsovådligt. Faktiskt finns problem med gas att lägsta på gas är rätt rejält varmt, el/induktion kommer mycket lägre i temperatur om man önskar.

Skrivet av FlyingFinn:

Jag använder en Hendi och den tycks ha fasta steg från 50% och uppåt och på lägre effekt klickar den på och av.

Vad fick du ge för den? Var?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jaså, behöver du något som kan hetta upp vätska till strax över 78 grader kontrollerat?

Permalänk
Medlem

Jag har en av dom absolut bästa som finns och den är grym på att hålla rätt temp. Exakt hur den gör vet jag inte men den funkar klockrent på alla temperaturer. Dock kostar den väl typ som ett 4090

https://sousvideshop.se/produkter/157-induktion-kokplatta/895...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad fick du ge för den? Var?

Nu är det nog en 6-7 år sen jag köpte den och minnet börjar bli luddigt men runt 180€ och antagligen (Tyska)eBay.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Jaså, behöver du något som kan hetta upp vätska till strax över 78 grader kontrollerat?

Nej. Vill dock ha lite mer kontrol över det än vad billigt skräp ger.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841