Vilken av dessa är bäst till att redigera video?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa är bäst till att redigera video?

Hej!

Jag ska få en ny dator via jobbet, en dator som ska användas till programmering, streama och spela in video, spela in musik, använda Photoshop och redigera video. Den kommer inte att användas till spel av något slag.

Det som helst ska flyta på så bra som möjligt är att redigera video, vilket jag förstår kan vara en utmaning.

Jag fått en lista på på fem datorer som jag kan välja mellan:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5773041,6014983,600...

Datorn kommer oftast (men inte alltid) vara kopplad till en extern datorskärm, mus och tangentbord.
Finns det någon av dess som är uppenbart bättre eller sämre?

Jag tackar för synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem har satt dessa parametrar? Redigera video i 1080p på 14" känns helt galet.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vem har satt dessa parametrar? Redigera video i 1080p på 14" känns helt galet.

Jag som skrev så kommer datorn vara inkopplad till extern skärm, mus och tangentbord.

Anledningen till att det måste vara en laptop är för att vi ska kunna ha datorn med oss när vi streamar på olika platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vem har satt dessa parametrar? Redigera video i 1080p på 14" känns helt galet.

Håller med. Endast 16GB RAM på all burkar. Jag har inte så stor koll på mobilprocessorer, men är de inte litet klena? Är det en dator du köper för hemmabruk eller något som jobbet tillhandahåller för att du ska jobba på. Om det är det senare är det väldigt snålt tilltagna modeller.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Hej!

Jag ska få en ny dator via jobbet, en dator som ska användas till programmering, streama och spela in video, spela in musik, använda Photoshop och redigera video. Den kommer inte att användas till spel av något slag.

Det som helst ska flyta på så bra som möjligt är att redigera video, vilket jag förstår kan vara en utmaning.

Jag fått en lista på på fem datorer som jag kan välja mellan:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5773041,6014983,600...

Datorn kommer oftast (men inte alltid) vara kopplad till en extern datorskärm, mus och tangentbord.
Finns det någon av dess som är uppenbart bättre eller sämre?

Jag tackar för synpunkter.

Kolla här:
https://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmark-Lis...
Kolla tex på X265- det är testat på de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Håller med. Endast 16GB RAM på all burkar. Jag har inte så stor koll på mobilprocessorer, men är de inte litet klena? Är det en dator du köper för hemmabruk eller något som jobbet tillhandahåller för att du ska jobba på. Om det är det senare är det väldigt snålt tilltagna modeller.

Jag håller med, men det är vad det är tyvärr. Jobbar inom kommunen, och det är upphandlat på detta viset med denna budgeten.
Och jag går från en tre år gammal Lenovo som kostade ca 6000kr ny för tre år sedan, så det är ett stort lyft "relativt" sett.

Ska användas i ungdomsverksamhet, och jag kommer att utöka minnet från 16gb till 32gb (på egen bekostnad).

Så jag vill bara försäkra mig om att jag väljer det bästa, av det jag har att välja på.