Problem med äldre spel i WinXP

Permalänk
Medlem

Problem med äldre spel i WinXP

Jag har en gammal dator för att kunna köra lite äldre spel jag fortfarande har liggandes på skivor. Men det fungerar inte alltid så bra, har för tillfället två problem:

Det första gäller The Sims med diverse expansionspaket. Upplever där att allt är "laggigt", animationerna och skrollning hackar, likaså ljud och musik. Jag kan inte minnas att det var på det viset förr så det måste ju vara något fel? Google ger inte mycket hjälp. Har provat kompatibilitetsläge.

Sedan har jag Traveller. När man startar upp det så får jag ingen bild, jag måste minimera och öppna det igen för att se något. Sedan rullar det på bra tills att man väljer att resa från en flygplats. Då fryser bilden medan ljudeffekterna fortsätter i bakgrunden. Till slut tappar skärmen signalen och jag möts av ett "VPU Recover" från grafikkortets drivrutin. Spelet är då fortfarande igång men tar jag upp det så blir det samma förlopp en gång till. Har även här provat kompatibilitetsläge.

Några förslag?

Datorn är enligt nedan:
Dell Optiplex 760
Intel Core2 Duo E8600
4GB DDR2 (3GB synligt)
AMD Radeon HD 7470
Windows XP SP3 32 bit

Borde väl ha Windows 98, men är inte denna dator för modern för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat med annan drivrutin till grafikkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nej, jag kör med 14.4 och det verkar vara den enda som tillhandahålls vad jag kan se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, kollat om det finns andra drivrutiner att uppdatera? T.ex. chipset drivrutiner?

https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ... och mata in den modell du har för att sortera på kompatibla drivrutiner. Förmodligen finns det nyare version direkt via Intels webbplats annars.

Har du förresten installerat windows xp nyligen eller är det kanske en gammal installation? Kanske bör installeras om för att göra det rent och fräscht.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kolla guru3d.com, hämtade alltid drivrutiner därifrån förr.

https://www.guru3d.com/files-archive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Kolla guru3d.com, hämtade alltid drivrutiner därifrån förr.

https://www.guru3d.com/files-archive

Bra tips Hade nästa glömt bort den sidan.

Detta är nog den senaste drivrutinen till 4-serien chipset: https://www.guru3d.com/files-details/intel-chipset-software-i...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Borde väl ha Windows 98, men är inte denna dator för modern för det?

både cpu´n och gpu´n är så pass modern att Vista - win 7 är aktuellt för den defenentivt för ny för win 98 iaf.

cpu´n är släppt 2008 och gpu´n 2010-2012 nånting så är ganska säker på att iaf win vista ev med SP1 kanske sp2 var släppt vid det laget om inte t.om win 7 utan service packs var släppt men vista sp2 och win 7 utan sp är typ samma.

skulle säga att den troligen är borderline för modern för win xp.

att the sims laggar är ganska förståeligt första spelet som bara heter the sims är helt otroligt dåligt optimerat och funkar typ inte bra oavsett hårdvara...

inte för att de senare spelen är mycket bättre men sims 2 minns jag var betydligt bättre prestandamässigt än det första, iaf till en början innan storleken på ens sparfil börjar springa iväg.

inte övervägt emigrera till sims 2 - 3 istället ? är ju typo samma spel fast bättre optimerat din dator borde iaf ha umpf för att dra runt sims 2 iaf om inte sims 3.
https://sims.fandom.com/wiki/System_requirements

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bra tips Hade nästa glömt bort den sidan.

Detta är nog den senaste drivrutinen till 4-serien chipset: https://www.guru3d.com/files-details/intel-chipset-software-i...

Behöver du IRST. drivrutinen också kanske? För mig det var 3st jag alltid körde med, chipset, irst och en till, kollar du moderkortets hemsida och anger ditt OS så bör du kunna se vilka dom har och sedan vid behov bara ta en nyare variant från t.ex. intel som funkar med din styrkrets. Vad gäller grafikdrivers så är det ju inte alltid den senaste som funkar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Behöver du IRST. drivrutinen också kanske? För mig det var 3st jag alltid körde med, chipset, irst och en till, kollar du moderkortets hemsida och anger ditt OS så bör du kunna se vilka dom har och sedan vid behov bara ta en nyare variant från t.ex. intel som funkar med din styrkrets. Vad gäller grafikdrivers så är det ju inte alltid den senaste som funkar bäst.

Vet inte om du blandar ihop mig med TS eller om din fråga var riktad till TS i kombination med mitt citat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, kollat om det finns andra drivrutiner att uppdatera? T.ex. chipset drivrutiner?

https://www.dell.com/support/home/sv-se/product-support/produ... och mata in den modell du har för att sortera på kompatibla drivrutiner. Förmodligen finns det nyare version direkt via Intels webbplats annars.

Har du förresten installerat windows xp nyligen eller är det kanske en gammal installation? Kanske bör installeras om för att göra det rent och fräscht.

Kommer varken in på Dells eller Intels sida, ser bara en "snurra" som snurrar oavbrutet. Chipsetdrivrutinen är från 2008.

Jag provade en äldre grafikdrivrutin från guru3d (catalyst 12.8), men det gjorde ingen skillnad.

Upptäckte även ett annat problem, bildsignalen från grafikkortet blir inte den som jag ställer in. Om jag i spel väljer 1280x960 så får skärmen 1280x1024 och väljer jag 1152x864 får skärmen 1600x1200. Det gör att bilden blir ganska dålig.

Installerat 2017 men det har vart för samma ändamål redan från start, så det finns inget i systemet som är onödigt, så att säga.

Jag körde The sims i Win XP på den tiden när det var nytt och vad jag minns var det inga problem med stutter eller lagg då. Så tycker det borde funka även nu.

SATA-läget är inställt på ATA så ska nog inte behöva drivrutin för IRST (eller AHCI för den delen)

Jag kanske behöver ett annat grafikkort, något äldre med helt andra drivrutiner? 8600 GT?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att testa att installera om windows om installationen är från 2017, innan du lägger pengar på andra komponenter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vet inte om du blandar ihop mig med TS eller om din fråga var riktad till TS i kombination med mitt citat?

Svarar ja på båda frågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

SATA-läget är inställt på ATA så ska nog inte behöva drivrutin för IRST (eller AHCI för den delen)

Kolla i enhetshanteraren om du har rätt inställning för hårddiskarna. För mig man fick ändra manuellt för att det skulle gå i "S/ATA 6" typ?

Permalänk
Medlem

Jag tog fram en Thinkpad T61p med Windows XP och testade båda spelen jag nämnde längst upp. Där är det inga problem alls, så XP kan inte vara orsaken. Det som skiljer är att T61p har en penryn, något äldre chipset och nvidia-grafik. Ingen större skillnad förutom grafiken.

Jag testade även ett gammalt barnspel för DOS (alltså i XP), det funkade felfritt i T61p men i den stationära Dellen startar det inte ens (kraschar med nåt "ntvdm"-meddelande)

Så det lutar ju åt att försöka hitta ett nvidia-kort att prova med i den stationära.

Skrivet av shugge:

Kan ju vara värt att testa att installera om windows om installationen är från 2017, innan du lägger pengar på andra komponenter.

Hjälper det inte med annat grafikkort så får jag prova det. Att installera om allt lär ta upp en hel dag.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Kolla i enhetshanteraren om du har rätt inställning för hårddiskarna. För mig man fick ändra manuellt för att det skulle gå i "S/ATA 6" typ?

Eftersom datorn kör i ATA-läge så lär jag ju inte få SATA-hastigheter hur jag än gör? Behöver det inte heller, det rullar på skapligt ändå.

Visa signatur