Behöver fler cores än 6st, är 13600k ett bra val?

Permalänk
Medlem

Behöver fler cores än 6st, är 13600k ett bra val?

Sitter idag på en 5600x men känner att 6 cores är alldeles för lite för mina behov. Hur fungerar dessa nya Performance-cores & Efficient- cores på en 13600k? Står att det är 14st cores på den, måste ju duga rätt bra för lite tyngre belastning?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zyrien:

Sitter idag på en 5600x men känner att 6 cores är alldeles för lite för mina behov. Hur fungerar dessa nya Performance-cores & Efficient- cores på en 13600k? Står att det är 14st cores på den, måste ju duga rätt bra för lite tyngre belastning?

Beror nog väldigt mycket på vad du ska ha den till om det ska vara värt det, prestanda-kärnorna har den ju inte fler än 6 som 5600X, så risken är att du blir besviken om du känner dig begränsad idag.
E-cores hjälper givetvis i många fall men som sagt det beror på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Varför behöver du fler kärnor? Vad är det du vill uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Varför behöver du fler kärnor? Vad är det du vill uppnå?

Discord laggar(om folk har igång streams och kameror) när jag spelar intensiva spel, vilket stör mig ordentligt. Håller mycket på med musikproduktion också och skulle nog behövt fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Beror nog väldigt mycket på vad du ska ha den till om det ska vara värt det, prestanda-kärnorna har den ju inte fler än 6 som 5600X, så risken är att du blir besviken om du känner dig begränsad idag.
E-cores hjälper givetvis i många fall men som sagt det beror på.

Så med andra ord är det mer värt att sälja 5600x och köpa typ en 5800x?

EDIT: Hade kunnat citera i ett inlägg istället

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zyrien:

Så med andra ord är det mer värt att sälja 5600x och köpa typ en 5800x?

EDIT: Hade kunnat citera i ett inlägg istället

Oj, det är väldigt svårt att avgöra sådär på rak arm, vad som räcker för att hjälpa till.
Tänkte mer om det var "renderingar i program X är långsamt" eller något sådant där vi kanske kunde gett något mer rakt svar.
13600k är starkare än 5800X i princip allt, fördelen med 5800X är givetvis att du inte behöver byta ut några andra komponenter i din nuvarande burk.
Discord och dylikt borde kunna hanteras bra av E-cores tycker man.

Om du har Hardware acceleration på så kan det ju dock vara GPU:n som sätter taket vid kameror/streams.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att skriva till dom som gör programmen du använder och fråga vad dom anser.
En 5600x är en bra cpu och bör verkligen räcka till vad du beskriver.
Så det kan vara i mjukvaran eller din övriga hårdvara problemet finns.

Kan du lista hela din dator tack och exakt vad du gör och har igång när vad som händer händer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyrien:

Discord laggar(om folk har igång streams och kameror) när jag spelar intensiva spel, vilket stör mig ordentligt. Håller mycket på med musikproduktion också och skulle nog behövt fler kärnor.

Inte så att du har två olika hertz på skärmarna du använder?