Avancerat excel diagram med 7 datapunkter

Permalänk
Medlem

Avancerat excel diagram med 7 datapunkter

Kort och gott, kan man göra den här typen av diagram i Excel?

Det jag har gjort i rött är ett exempel på hur man ska utläsa diagrammet och denna typ av markering vill jag ju även ska visas i excel då beroende på vilka värden jag har.

Vänster sidan visar flöde.

Höger sidan visar differanstryck och temperatur och strömförbrukning baserat på valt differanstryck. Så ni ser att den intersektar vid 300 mbar konsekvent för både temperatur och strömförbrukning.

Botten visar varvtal.

Det är alltså hela 7 datapunkter i ett och samma diagram.

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Kort och gott, kan man göra den här typen av diagram i Excel?

<Uppladdad bildlänk>

Det jag har gjort i rött är ett exempel på hur man ska utläsa diagrammet och denna typ av markering vill jag ju även ska visas i excel då beroende på vilka värden jag har.

Vänster sidan visar flöde.

Höger sidan visar differanstryck och temperatur och strömförbrukning baserat på valt differanstryck. Så ni ser att den intersektar vid 300 mbar konsekvent för både temperatur och strömförbrukning.

Botten visar varvtal.

Det är alltså hela 7 datapunkter i ett och samma diagram.

ställ din fråga här, de är kunniga: https://www.mrexcel.com/board/forums/excel-questions.10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Tack, jag har gjort ett försök nu så får vi se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Tack, jag har gjort ett försök nu så får vi se vad dom säger.

ja det går, du kommer vara tvungen att använda VBA för det, du får plotta alla punkter i grafen som färgade celler och sedan formatera cellerna till rätt storlek.

edit:
du kommer få en interaktiv graf också som kan uppdatera sig beroende på vad för värden du använder för plottningen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ja det går, du kommer vara tvungen att använda VBA för det, du får plotta alla punkter i grafen som färgade celler och sedan formatera cellerna till rätt storlek.

edit:
du kommer få en interaktiv graf också som kan uppdatera sig beroende på vad för värden du använder för plottningen

Har du någon länk eller mer information om hur det ska gå till så jag kan börja testa mig fram? Finns det kanske någon guide eller tutorial med exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Har du någon länk eller mer information om hur det ska gå till så jag kan börja testa mig fram? Finns det kanske någon guide eller tutorial med exempel?

om du youtubar excel vba tutorial så kommer du få upp flera guider på hur man gör saker med VBA

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm