The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Alltså Mordor origin avsnittet var riktigt grymt. Random blod svärd nyckel som flyttar en sten så att vattnet börjar rinna ner i kanalerna som några orker grävt litet innan? Sjukt bra planerare han där Sarön, man kan nästan inte tro de. Tänk om alverna hade haft typ extra bra syn och ett högt torn som kollade utöver hela området? Då hade ju hela planen fallit, men Sarön visste ju att alverna varken kan bygga torn eller typ... se något så sjukt uppenbart som att hela jävla dalen hade blivit skövlad från träd och någon skum lång orm ringlade sej fram?

Haha ja vad ska man säga... Pricken över i:et är att en hemlös random snubbe är den som satte i nyckeln och skapade Mordor. Dessutom överlever alla tydligen ett vulkanutbrott rakt i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Haha ja vad ska man säga... Pricken över i:et är att en hemlös random snubbe är den som satte i nyckeln och skapade Mordor. Dessutom överlever alla tydligen ett vulkanutbrott rakt i ansiktet.

Pricken över iet är väll nästan det faktum att även om dom hade lyckats gömma nyckeln (svärdet) och allt gick precis som det skulle för människorna så hade Sauron bara kunna gå till dammen och sparkat ut den stenen själv. Det är så fruktansvärt dåligt skrivet, desto mer man funderar på de desto sämre blir det.

Alltså hela iden av att hans grandiosa plan finns inristad på muren vid det där tornet, att den blod nyckeln existerar och att det byggs upp som världens grej när det ända det gör är att flytta en sten är så komiskt värdelöst så att det är nästan inte sant alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda jag har att lägga till om detta är att not-Gandalf antagligen är en av de blå trollkarlarna, inte just Gandalf. De där spökena säger nåt om att det inte är Sauron utan att det är ”den andre”, vilket får mig att tro att det är en av de blå. Enligt nån av böckerna skickades de ut under andra tidsåldern.

Trollkarlar beskrivs efter hur de är klädda och endast Gandalf är grå men jag kan även tolka kläderna trollkarlen bär som bruna och med tanke på hur han lever med naturnära hårfotingarna så gissa jag att det är Radagast vi ser.
Att stödja sig efter tidslinjen tror jag man kan glömma då den inte existerar i denna serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Pricken över iet är väll nästan det faktum att även om dom hade lyckats gömma nyckeln (svärdet) och allt gick precis som det skulle för människorna så hade Sauron bara kunna gå till dammen och sparkat ut den stenen själv. Det är så fruktansvärt dåligt skrivet, desto mer man funderar på de desto sämre blir det.

Alltså hela iden av att hans grandiosa plan finns inristad på muren vid det där tornet, att den blod nyckeln existerar och att det byggs upp som världens grej när det ända det gör är att flytta en sten är så komiskt värdelöst så att det är nästan inte sant alltså

hehe vad fasen det är ju bara en helt vanlig dammlucka? Ser ni inte att det är en damm på toppen av högsta berget. Vilket i sig inte är särskilt logiskt men jag fattar inte att det är svårt att se att det är en dammlucka som öppnas trots jag bara sitter och slötittar

Fast jag undrar vad grundtanken med det hyltet var. Jag trodde han skulle typ bli besvärjad som typ ringarna men sen blev det bara en nyckel för att öppna en dammlucka.

Gångarna sa de byggdes för att skydda orcherna därav de hade tak också som skydd mot solen. Men det kanske blev planbyte för dem på samma sätt som med hyltet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

hehe vad fasen det är ju bara en helt vanlig dammlucka? Ser ni inte att det är en damm på toppen av högsta berget. Vilket i sig inte är särskilt logiskt men jag fattar inte att det är svårt att se att det är en dammlucka som öppnas trots jag bara sitter och slötittar

Fast jag undrar vad grundtanken med det hyltet var. Jag trodde han skulle typ bli besvärjad som typ ringarna men sen blev det bara en nyckel för att öppna en dammlucka.

Gångarna sa de byggdes för att skydda orcherna därav de hade tak också som skydd mot solen. Men det kanske blev planbyte för dem på samma sätt som med hyltet

Klart vi såg, och det är hela poängen med vår kritik.

Vad skulle de med svärdet till om det enda som behövdes var att de flyttade på en sten? De har ju tillgång till orcher och troll.
Svärdet var bara en McGuffin som var riktigt dåligt skriven. Men inte så konstigt när det kommer från J.J. Abrams underhuggare, han kan väl inget annat sätt att skriva en historia på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Redaktion
Redaktör

så nu har jag sett hela.
4/10, dåligt manus, bitvis dålig rekvisita, dålig koreografi för striderna, storyn i stort var dum.
Det positiva är att vissa av skådisarna var ruskigt bra och vissa av karaktärerna var grymma.
Hade relativt låga förväntningar och jag ville tycka om den, men Amazon gjorde det väldigt svårt. Innan serien lanserades tycker jag att mycket av diskussionen runt serien blev väldigt felriktad och jag tycker till exempel inte att val av skådespelare var något att bli upprörd över. Såhär i efterhand så fanns det dock en hel del andra saker att anmärka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hehe vad fasen det är ju bara en helt vanlig dammlucka? Ser ni inte att det är en damm på toppen av högsta berget. Vilket i sig inte är särskilt logiskt men jag fattar inte att det är svårt att se att det är en dammlucka som öppnas trots jag bara sitter och slötittar

Fast jag undrar vad grundtanken med det hyltet var. Jag trodde han skulle typ bli besvärjad som typ ringarna men sen blev det bara en nyckel för att öppna en dammlucka.

Gångarna sa de byggdes för att skydda orcherna därav de hade tak också som skydd mot solen. Men det kanske blev planbyte för dem på samma sätt som med hyltet

Jag skojar till det lite för att visa det absurda i de hela Finns ett fint ord för de med jag vet inte vilket så jag hoppar de! Haha ja! Dom där gångarna är så sjukt random, varför inte bara vandra på natten? Dom bygger gångarna enbart för att förflytta sej, känns sjukt onödigt och ineffektivt. Om man glömmer bort det faktum att manuset behöver kanaler åt vattnet. Jag kanske missade de men vet du vart dom kom ifrån? Har dom grävt den här gånger typ 400 mil eller började dom bara typ vid Mt doom av någon anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Klart vi såg, och det är hela poängen med vår kritik.

Vad skulle de med svärdet till om det enda som behövdes var att de flyttade på en sten? De har ju tillgång till orcher och troll.
Svärdet var bara en McGuffin som var riktigt dåligt skriven. Men inte så konstigt när det kommer från J.J. Abrams underhuggare, han kan väl inget annat sätt att skriva en historia på.

De där dammluckorna är rätt så rejält byggda. Skulle ta ett dussintal orker iaf ett par veckor att hacka sönder. Sen är det ju phantasy så det kan va gjort av magiskt material hårdare än diamant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

De där dammluckorna är rätt så rejält byggda. Skulle ta ett dussintal orker iaf ett par veckor att hacka sönder. Sen är det ju phantasy så det kan va gjort av magiskt material hårdare än diamant.

De har ju grävt miltals med tunnlar, så jag tror de klarar att hacka bort lite sten

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanonine:

Jag och min polare är helt förälskade i serien. Tyvärr har jag lite svårt att hitta några tydliga anledningar till varför. Jag förstår en hel del av kritiken, men det är inget jag tänker på när jag sitter och tittar. Jag tycker varje avsnitt är som en underbar liten sagoresa där jag sugs in i världen från första till sista minut. 10/10 för mig, förstår att jag är i minoritet men jag älskar Rings of Power.

Jag är med dig, och med tanke på alla tummar upp verkar fler hålla med! En riktig vattendelare är serien så klart, men det är ju som vanligt att dom mest ilskna hörs mest...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är med dig, och med tanke på alla tummar upp verkar fler hålla med! En riktig vattendelare är serien så klart, men det är ju som vanligt att dom mest ilskna hörs mest...

Ja jag kan se att man gillar känslan i serien, den är ju bra filmad, lite sådär "magisk" ljussättning, många mysiga karaktärer osv. Men jag o många andra har svårt att se förbi när manuset spricker för mycket. Jag är för logiskt lagd för att kunna ignorera o vara glad, det går bara inte. Ibland hade det varit najs att inte vara sån så hade jag kunnat njuta av fler grejer, men å andra sidan så är jag ändå nöjd som jag är. Är ju ganska kul att klaga ibland också, speciellt när det är såna här multimiljard produktioner som borde hålla betydligt bättre klass än vad RoP gör
Men men, good for you att ni gillar det, hoppas ni står ut med vårat klagande bara ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag är för logiskt lagd för att kunna ignorera o vara glad, det går bara inte. Ibland hade det varit najs att inte vara sån så hade jag kunnat njuta av fler grejer, men å andra sidan så är jag ändå nöjd som jag är.

Haha, skön sågning av intellektet hos fans av serien - som teknisk fysiker får jag ändå hävda att jag har papper på en i alla fall grundläggande nivå av logiskt tänkande

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, det var bara lite roligt skrivet

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja jag kan se att man gillar känslan i serien, den är ju bra filmad, lite sådär "magisk" ljussättning, många mysiga karaktärer osv. Men jag o många andra har svårt att se förbi när manuset spricker för mycket. Jag är för logiskt lagd för att kunna ignorera o vara glad, det går bara inte. Ibland hade det varit najs att inte vara sån så hade jag kunnat njuta av fler grejer, men å andra sidan så är jag ändå nöjd som jag är. Är ju ganska kul att klaga ibland också, speciellt när det är såna här multimiljard produktioner som borde hålla betydligt bättre klass än vad RoP gör
Men men, good for you att ni gillar det, hoppas ni står ut med vårat klagande bara ^

Det är lite detta jag menar med mitt inlägg om att manuset är så genomuselt att det är svårt att bedöma något annat. Det andra är väl åtminstone OK - jag stör mig i alla fall inte på det. Personligen har jag extremt svårt att se på något som har plothål - den där scenen i Force Awakens när nya imperiet (eller vad fanken de nu hette) sköt sönder en planet och folk i hela universumet såg det i sin himmel fick mig nästan att lämna biografen för att det var så korkat. JJ Abrams gör sånt hela tiden, vilket gör att jag börjar undvika hans alster - men det är ju jag. JJ fortsätter ju att jobba, så många tycker väl annorlunda. Det kan kanske vara så att de som bryr sig mindre om ett manus kan uppskatta helheten hos RoP mer, eftersom de gillar resten.

(Jag menar inte att RoP-manuset var i klass med Force Awakens. Det var mycket, mycket sämre. Det är ett manus i klass med de där parodifilmerna för tjugo år sen, Epic Movie, Disaster Movie och allt vad de hette. Göta Kanal 2 är ett mästerverk jämfört med det här.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Haha, skön sågning av intellektet hos fans av serien - som teknisk fysiker får jag ändå hävda att jag har papper på en i alla fall grundläggande nivå av logiskt tänkande

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, det var bara lite roligt skrivet

Närå, jag ger dom ju komplimanger för att dom är så mycket mer skillad än mig som kan stänga av sin sin überhjärna om dom vill det. Jag själv är helt låst med vad det nu är jag har där uppe :\
Ja nä skämt åsido, menade inget illa så nä, bara att folk kan titta på grejer på olika sätt antar jag.

Skrivet av mpat:

Det är lite detta jag menar med mitt inlägg om att manuset är så genomuselt att det är svårt att bedöma något annat. Det andra är väl åtminstone OK - jag stör mig i alla fall inte på det. Personligen har jag extremt svårt att se på något som har plothål - den där scenen i Force Awakens när nya imperiet (eller vad fanken de nu hette) sköt sönder en planet och folk i hela universumet såg det i sin himmel fick mig nästan att lämna biografen för att det var så korkat. JJ Abrams gör sånt hela tiden, vilket gör att jag börjar undvika hans alster - men det är ju jag. JJ fortsätter ju att jobba, så många tycker väl annorlunda. Det kan kanske vara så att de som bryr sig mindre om ett manus kan uppskatta helheten hos RoP mer, eftersom de gillar resten.

(Jag menar inte att RoP-manuset var i klass med Force Awakens. Det var mycket, mycket sämre. Det är ett manus i klass med de där parodifilmerna för tjugo år sen, Epic Movie, Disaster Movie och allt vad de hette. Göta Kanal 2 är ett mästerverk jämfört med det här.)

Force Awakens var ingen verkligen superfilm nej, men tyckte ändå den var helt okej jämfört med dom två clusterfucksen som kom efteråt. Hela trilogin blev en enda stor möglig pannkaka blandad med diareé. Förstår inte alls att JJ Ambrams fortfarande får jobb i Hollywood annat än en städare eller runner på sin höjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Förstår inte alls att JJ Ambrams fortfarande får jobb i Hollywood annat än en städare eller runner på sin höjd.

Han lyckades ju även förstöra RoP genom att få in J. D. Payne och Patrick McKay som manusförfattare. Han behöver inte ens nudda saker för att sabba dem.

Dock stod väl Kathleen Kennedy och Rian Johnson för det värsta som har med nya Star Wars att göra, även om JJ inte direkt bidrog med något bra heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Han lyckades ju även förstöra RoP genom att få in J. D. Payne och Patrick McKay som manusförfattare. Han behöver inte ens nudda saker för att sabba dem.

Dock stod väl Kathleen Kennedy och Rian Johnson för det värsta som har med nya Star Wars att göra, även om JJ inte direkt bidrog med något bra heller.

Ah han hade ett finger med i spelet i RoP också alltså, trist.

Ja Kathleen Kennedy är väl det sämsta som hänt Star Wars tyvärr. Rian Johnsons film spårade verkligen ur hela trilogin, som JJ försökte rädda men helt katastrofalt misslyckades med. Skulle iofs inte bli förvånad om det blivit nästan lika dåligt om han fick skriva allting.
Men men, nu lirar vi nog lite väl offtopic ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Force Awakens var ingen verkligen superfilm nej, men tyckte ändå den var helt okej jämfört med dom två clusterfucksen som kom efteråt. Hela trilogin blev en enda stor möglig pannkaka blandad med diareé. Förstår inte alls att JJ Ambrams fortfarande får jobb i Hollywood annat än en städare eller runner på sin höjd.

Min poäng är att Force Awakens var helt OK förutom det där hålet i plotten. Den där enda detaljen höll,på att förstöra en i övrigt helt OK film, och det är mindre än en minut som inte spelar någon större roll för handlingen.

Skrivet av Lagerlöf:

Dock stod väl Kathleen Kennedy och Rian Johnson för det värsta som har med nya Star Wars att göra, även om JJ inte direkt bidrog med något bra heller.

TAN, men jag tycker egentligen att The Last Jedi har sina poänger som fristående film. Problemet är att den inte alls passar in i en triologi. De skulle ha låtit Rian Johnson göra Solo istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är lite detta jag menar med mitt inlägg om att manuset är så genomuselt att det är svårt att bedöma något annat. Det andra är väl åtminstone OK - jag stör mig i alla fall inte på det. Personligen har jag extremt svårt att se på något som har plothål - den där scenen i Force Awakens när nya imperiet (eller vad fanken de nu hette) sköt sönder en planet och folk i hela universumet såg det i sin himmel fick mig nästan att lämna biografen för att det var så korkat. JJ Abrams gör sånt hela tiden, vilket gör att jag börjar undvika hans alster - men det är ju jag. JJ fortsätter ju att jobba, så många tycker väl annorlunda. Det kan kanske vara så att de som bryr sig mindre om ett manus kan uppskatta helheten hos RoP mer, eftersom de gillar resten.

(Jag menar inte att RoP-manuset var i klass med Force Awakens. Det var mycket, mycket sämre. Det är ett manus i klass med de där parodifilmerna för tjugo år sen, Epic Movie, Disaster Movie och allt vad de hette. Göta Kanal 2 är ett mästerverk jämfört med det här.)

Ungefär som med dom där uppföljarna till Jaws. Sharknado 😆

Jag skojade bara. Sharknado är bra för vad dom är

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ungefär som med dom där uppföljarna till Jaws. Sharknado 😆

Highlander 2 - där har vi det!

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En tillsynes utmärkt (i mitt tycke) och ganska lång recension för den intresserade

Permalänk

Jag ser fram emot säsong 2 den kommer att följa tolkien´s lore bättre...
Sauron kommer att vara en Walter White/Tony Soprano/Joker karaktär i säsong2...
https://www.forbes.com/sites/erikkain/2022/10/14/the-rings-of...

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min poäng är att Force Awakens var helt OK förutom det där hålet i plotten. Den där enda detaljen höll,på att förstöra en i övrigt helt OK film, och det är mindre än en minut som inte spelar någon större roll för handlingen.

Det blir lite off topic men jag håller inte med där. Det värsta som den nya trilogin gjorde var att förminska originaltrilogin och dess karaktärer, och en stor del av det problemet skapades i TFA då det var där man etablerade att den nya trilogin skulle handla om exakt samma konflikt som originaltrilogin hade. Det gör att man aldrig åstadkom speciellt mycket i originaltrilogin utöver en längre vapenvila, vilket totalt förstör det stora klimax som den trilogin ledde till. Originaltrilogin är det överlägset bästa i SW så att förminska den är så illa som det kan bli enligt mig. Prequel-trilogin må vara dåligt genomförd men där har man i alla fall en story som åtminstone försöker lyfta originaltrilogin, istället för att sänka den så alla ska gilla de nya karaktärerna istället för de gamla.

Att TFA i övrigt mest är en dålig remake av ANH, med en ny Luke som är bäst på allt och spöar sin Vader i både kraften och ljussabelduell redan i första filmen, gör inte saken bättre men det är åtminstone problem som mest påverkar filmen själv.

Skrivet av mpat:

TAN, men jag tycker egentligen att The Last Jedi har sina poänger som fristående film. Problemet är att den inte alls passar in i en triologi. De skulle ha låtit Rian Johnson göra Solo istället.

The Last Jedi har massor av hål i handlingen, och lyckas egentligen inte föra någon karaktär framåt, så jag tycker inte den fungerar bra ens fristående. Han motsade också en del universella saker som kunnat bli problematiska även i en film som Solo. T ex att hyperspace nu går att använda som ett helt överlägset offensivt vapen, vilket skulle göra att rymdstrid ser totalt annorlunda ut än det gör i SW.

Det var helt klart oroväckande att höra att ens någon inblandad i den nya Star Wars-trilogin hade input på hur Amazon skulle göra Rings of Power, och resultatet blev i linje med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det blir lite off topic men jag håller inte med där. Det värsta som den nya trilogin gjorde var att förminska originaltrilogin och dess karaktärer, och en stor del av det problemet skapades i TFA då det var där man etablerade att den nya trilogin skulle handla om exakt samma konflikt som originaltrilogin hade. Det gör att man aldrig åstadkom speciellt mycket i originaltrilogin utöver en längre vapenvila, vilket totalt förstör det stora klimax som den trilogin ledde till. Originaltrilogin är det överlägset bästa i SW så att förminska den är så illa som det kan bli enligt mig. Prequel-trilogin må vara dåligt genomförd men där har man i alla fall en story som åtminstone försöker lyfta originaltrilogin, istället för att sänka den så alla ska gilla de nya karaktärerna istället för de gamla.

Att TFA i övrigt mest är en dålig remake av ANH, med en ny Luke som är bäst på allt och spöar sin Vader i både kraften och ljussabelduell redan i första filmen, gör inte saken bättre men det är åtminstone problem som mest påverkar filmen själv.

Nu skall vi inte debattera Star Wars här, och jag har egentligen inget speciellt emot vad du säger, men jag minns att jag gick ut från TFA och var rätt nöjd. Visst var det en uppföljare på alla sätt, men de problem den skapade var inte uppenbara i det läget.

Citat:

The Last Jedi har massor av hål i handlingen, och lyckas egentligen inte föra någon karaktär framåt, så jag tycker inte den fungerar bra ens fristående. Han motsade också en del universella saker som kunnat bli problematiska även i en film som Solo. T ex att hyperspace nu går att använda som ett helt överlägset offensivt vapen, vilket skulle göra att rymdstrid ser totalt annorlunda ut än det gör i SW.

Det var helt klart oroväckande att höra att ens någon inblandad i den nya Star Wars-trilogin hade input på hur Amazon skulle göra Rings of Power, och resultatet blev i linje med det.

Kamikaze-sekvensen är korkad, absolut - tänker inte försvara det - och det finns annat också (bomberna i början framförallt). Filmen är också alldeles för lång, och kasino-sekvensen sticker ut som helt onödig. Det som var bra med den var att den faktiskt inte försökte kopiera de gamla filmerna utan gjorde något eget. Det blev inge bra när JJ så småningom skulle få ihop det till en triologi, men som enskild film tycker jag inte att den är så dålig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Han lyckades ju även förstöra RoP genom att få in J. D. Payne och Patrick McKay som manusförfattare. Han behöver inte ens nudda saker för att sabba dem.

Dock stod väl Kathleen Kennedy och Rian Johnson för det värsta som har med nya Star Wars att göra, även om JJ inte direkt bidrog med något bra heller.

Det är ju egentligen otroligt otroligt att så stora franchises med så mycket pengar inblandat kan bli så taffligt gjorda, och till stor del helt i onödan taffligt . Det är inte som att folk vallfärdar till biograferna eller TV-sofforna för att se teleportering (avstånd tycks tämligen irrelevant, oavsett om det gäller ljus eller vulkaner eller whatever) etc.

Spoiler om man inte sett serien:

Exempelvis den här vulkanhistorien, den är väl i sig inget fel med i en fantasyvärld; ondingen har en lömsk plan för att skapa sitt eget rike, genom lister, ränker, våld och kanske lite magi ska den sättas i verket. MORDOR ska skapas. Och efter många turer öppnar Skalle-Per dammen och allt som händer känns fel, orealistiskt, osannolikt och ... fel. Och då har man misslyckats som sagoberättare (vilket fantasy i stor mån är).

Dold text

Jag skulle gärna se dubbelt så många avsnitt med dubbelt så mycket dialog, i just fallet med Tolkien-adaptioner tycks jag inte plågas av lågt tempo.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Det är ju egentligen otroligt otroligt att så stora franchises med så mycket pengar inblandat kan bli så taffligt gjorda, och till stor del helt i onödan taffligt . Det är inte som att folk vallfärdar till biograferna eller TV-sofforna för att se teleportering (avstånd tycks tämligen irrelevant, oavsett om det gäller ljus eller vulkaner eller whatever) etc.

Spoiler om man inte sett serien:

Exempelvis den här vulkanhistorien, den är väl i sig inget fel med i en fantasyvärld; ondingen har en lömsk plan för att skapa sitt eget rike, genom lister, ränker, våld och kanske lite magi ska den sättas i verket. MORDOR ska skapas. Och efter många turer öppnar Skalle-Per dammen och allt som händer känns fel, orealistiskt, osannolikt och ... fel. Och då har man misslyckats som sagoberättare (vilket fantasy i stor mån är).

Dold text

Jag skulle gärna se dubbelt så många avsnitt med dubbelt så mycket dialog, i just fallet med Tolkien-adaptioner tycks jag inte plågas av lågt tempo.

Jag hoppas de sparkar alla inblandade och gör om hela S1, på rätt sätt

Kommer ju aldrig hända, men med den här budgeten de har så hade de ju kunnat skapa något magiskt likt triologin.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag hoppas de sparkar alla inblandade och gör om hela S1, på rätt sätt

Kommer ju aldrig hända, men med den här budgeten de har så hade de ju kunnat skapa något magiskt likt triologin.

Det kan väl tänkas komma en fan-edit snart, på 1-2 avsnitt kanske. Kom väl en sådan efter Hobbit-filmerna, som klipptes ner till...2...eller 1? (har själv inte sett den)

Jag skulle dock vilja ha en extended edition av S1.

(Och fan-edits har gjorts för andra filmer/serier, The Phantom Menace blev The Phantom Edit vill jag minnas - i efterhand är dock dessa Star Wars filmer inte så dåliga som man först trodde, nu när man sett de sista tre alltså och vet hur illa det kan bli)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag fan-edit:en för LotR-trilogin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tacka vet jag fan-edit:en för LotR-trilogin.

https://www.youtube.com/watch?v=FVrZPuJzCCA

Alltså denna har jag sett så sjukt många gånger. Jag och några polare brukade citera denna och sagan om ändringen i skolan hela tiden back in the days haha

Permalänk
Medlem

Såg att Amazon skall ta in nya producenter/manusförfattare, dom som gjorde s.1 får tydligen inte sparken men kommer inte att få ha kvar något inflytande över s.2.

Tydligen kunde även höga chefer på Amazon se vad det var dom hade gjort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såg att Amazon skall ta in nya producenter/manusförfattare, dom som gjorde s.1 får tydligen inte sparken men kommer inte att få ha kvar något inflytande över s.2.

Tydligen kunde även höga chefer på Amazon se vad det var dom hade gjort.

Hallelujah! Även om skadan redan är skedd vad beträffar s1.