Permalänk

Vad är acceptabel CPU-temperatur?

Goddagens! Jag skulle behöva lite tips och råd ang CPU-kylning:

Asus Z590M Prime Plus
i5 11400KF
32 GB Corsair DDR4
2 SSD diskar
1 M.2-kort
Asus TUF RTX 3070
Fractal Design Refine R2

Kylning:
Asus ROG Ryujin 240 mm AIO
2 chassifläktar (1 i fronten och 1 bak)

Har stresstestat idag och efter ca 20 min i Prime95 peakar CPU-tempen på 94 (!) grader. Detta mätt i HWmonitor. Värdet i Asus AI Suite var betydligt lägre så det avinstallerade jag helt. Använde bara FanControl för att få knas på fläktarna samt gjorde en fan-tuning i BIOS innan jag körde testet. CPU-temp under idle är runt 40 grader.

Under maxload går samtliga fläktar på 100%.

För mig känns detta som ganska extrema temperaturer. Ett nytt chassi är det som är närmast inköp och det kanske kan sänka tempen ett par grader för det är ganska trångt i nuvarande chassi.
Vad kan jag göra annorlunda? Har jag får mkt/för lite kylpasta kanske? Är det något annat ni tydligt ser att jag gör fel?

Tack!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Prime pressar temperaturerna högre än normalt användande, så du kommer förmodligen ligga under om det mest krävande du använder datorn till är spel.

Sedan är höga temperaturer "normalt", även om man vill ha dem lägre.

Fler fläktar.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Min erfarenhet är att Prime pressar temperaturerna högre än normalt användande, så du kommer förmodligen ligga under om det mest krävande du använder datorn till är spel.

Sedan är höga temperaturer "normalt", även om man vill ha dem lägre.

Fler fläktar.

Tack för svar!

Jag upptäckte nu att fläkten jag kan styra som är kopplat till CPU-fanpinnarna på moderkortet är VRAM-fläkten som sitter på CPU-AIOn. Radiatorfläktarna kan jag inte styra alls verkar det som. Ska det vara så eller gör jag nåt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Tack för svar!

Jag upptäckte nu att fläkten jag kan styra som är kopplat till CPU-fanpinnarna på moderkortet är VRAM-fläkten som sitter på CPU-AIOn. Radiatorfläktarna kan jag inte styra alls verkar det som. Ska det vara så eller gör jag nåt fel?

EDIT: Vet inte hur fläktarna ska kopplas korrekt.

Är temperaturerna ett nytt eller gammalt problem?
Vilka temperaturer får du under spelande?

Permalänk
Skrivet av lunaspice:

Tack för svar!

Jag upptäckte nu att fläkten jag kan styra som är kopplat till CPU-fanpinnarna på moderkortet är VRAM-fläkten som sitter på CPU-AIOn. Radiatorfläktarna kan jag inte styra alls verkar det som. Ska det vara så eller gör jag nåt fel?

cpu fläktarna ska kopplas på CPU_fan headern

pumpen på CPU_Pump headern

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

cpu fläktarna ska kopplas på CPU_fan headern

pumpen på CPU_Pump headern

Enligt manualen ska 4-pinskontakten kopplas till CPU_FAN eller dyl och 9-pinskontakten till USB 2.0. Jag har bara 1 4-pinskontakt, antar att det är den som ska till AIO_PUMP istället för CPU_FAN?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1200/PRIME_Z590M-PLU...
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/Accessory/ROG_AREION-10G/Q...

EDIT: När jag tunar fläktarna (Q-fan control eller dyl) så drar radiatorfläktarna igång men jag kan inte kontrollera dem i något program eller i BIOS.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

EDIT: Vet inte hur fläktarna ska kopplas korrekt.

Är temperaturerna ett nytt eller gammalt problem?
Vilka temperaturer får du under spelande?

Ligger mellan 65-70 grader under spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Enligt manualen ska 4-pinskontakten kopplas till CPU_FAN eller dyl och 9-pinskontakten till USB 2.0. Jag har bara 1 4-pinskontakt, antar att det är den som ska till AIO_PUMP istället för CPU_FAN?

AIO_PUMP kör alltid full fart, den går inte att styra utan är tänkt att man ska ansluta pumpen till. Din kylare verkar ta ström från USB SATA istället medan 4-pin-kontakten bara är till för att styra fläktarna. Du bör med andra ord koppla in 4-pin-kontakten på CPU_FAN istället så att du faktiskt kan styra dem.

Permalänk

Jag uppdaterade firmware till kylaren och nu rullar fläktarna som de ska och kyler kanon! Tack för er hjälp!