Ny dator postar bara via HDMI, DisplayPort ger GPU felsignal

Permalänk
Medlem

Ny dator postar bara via HDMI, DisplayPort ger GPU felsignal

Hej,

Köpte nytt moderkort/CPU/minne/SSD igår, behöll mitt grafikkort och chassi/nätagg (nuvarande specs sign). När jag startar datorn med skärmen inkopplad via DisplayPort får jag ingen bild och till slut får jag Asus felsignal för "No VGA detected", dvs. ett långt plus tre korta pip. Kopplar jag in skärmen med HDMI fungerar det direkt.

Så jag körde helt enkelt hela installationen av Windows via HDMI, installerade alla drivrutiner och uppdaterade BIOS till den senaste versionen. Efter allt detta tänkte jag att DisplayPort skulle fungera fint men icke. Jag får fortfarande samma felsignal. MEN, väntar jag lite till så bootar Windows fint och jag får bild. Väl i Windows rullar DisplayPort helt obehindrat i 3440x1440@165Hz.

Jag har googlat en hel del men hittar inte några särskilt bra svar eller teorier. Så nu vänder jag mig hit. Vad tror ni?

Vänliga hälsningar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Antar att du kollat i BIOS att den är inställd på DisplayPort som, eh.. har glömt vad inställningen heter, men man kan iaf välja vilket grafikuttag som ska användas.

Permalänk
Medlem

Att aktivera CSM i BIOS hjälpte. Felet ska dock gå att lösa på riktigt genom att uppdatera firmware på mitt graffikkort enligt följande instruktioner: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Det fungerar dock inte, jag får ett felmeddelande om det inte går att uppdatera min firmware och sedan stängs allt ner. Någon som har lyckats med detta?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jobbigt när du inte har iGPU.
Testa med att starta datorn i felsäkert läge med HDMI och sedan kör Firmware Update Tool.

Kolla om grafikkortets tillverkare har samma firmware som du kan ladda ner (om annat än nvidia).