Köp via CDON där säljaren gått i konkurs (Xstra Digital Storage)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BMac:

Är inte Xstra digital cdons kund i detta fallet? De köper plats på marknaden där de säljer direkt till slutkund.
TS har ju inte köpt något av cdon i detta fallet.

Xstra var CDONs samarbetspartner. Kunden köper varan av Xstra, men CDON har garanterat att kundens köp är tryggat och att alla köpvillkor skall uppfyllas, enligt länken i mitt inlägg.
Vill CDON undvika ansvar (enligt villkor) men samtidigt utfäster att de tar ansvar (enligt "Tryggt köp via CDON"-konceptet) bör ett sådant ärende avgöras till kundens fördel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Xstra var CDONs samarbetspartner. Kunden köper varan av Xstra, men CDON har garanterat att kundens köp är tryggat och att alla köpvillkor skall uppfyllas, enligt länken i mitt inlägg.
Vill CDON undvika ansvar (enligt villkor) men samtidigt utfäster att de tar ansvar (enligt "Tryggt köp via CDON"-konceptet) bör ett sådant ärende avgöras till kundens fördel.

Nja.

Cdon garanterar att Xstra uppfyller sina egna villkor. Skulle Xstra bryta mot dessa så träder Cdon in och hjälper till.
Nu gick dock Xstra i konkurs och då gäller inte dessa villkor längre utan då gäller vad som nu gäller i lag angående konkurser i allmänhet.
Cdons åtagande är ganska tunt och skrivet på ett sådant sätt att det i princip inte betyder ett endaste dugg. De skriver dessutom inte att de själva tar över villkoren när en partner kursar bara att de ska försöka hjälpa dig.

Så förstår jag det hela utan att vara jurist eller liknande.

Permalänk
Medlem

OK ARN och Polis, nästa!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Så här lät det för mindre än ett år sedan från VD:n Allan Junge-Jensen:

- Det jag verkligen vill understryka för dig och alla drabbade är att vi som marknadsplats alltid står som garant för en säker shoppingupplevelse när du väljer att handla hos Cdon.

Redan då var jag starkt kritisk till CDONs agerande men efter dålig publicitet så valde man att ta tag i det och göra rätt för sig. Likheterna är slående. Åter igen är det ett ökänt problemföretag som det har varnats för men som CDON har blundat för. Oavsett hur juridiken ser ut så är det uppenbart att CDON fört sina kunder bakom ljuset. Förväntar mig att media (inkl. Sweclockers) tar dem i örat men CDON har varit på dekis länge så det är möjligt att de redan gett upp.

Permalänk
Medlem

Återigen. Handla alltid på kredit, antingen kreditkort eller faktura. Annars händer det här och det är svårt att få tag på någon form av ersättning.

Permalänk

Dags att tipsa media.. blir det lite storm kring detta så kommer troligen CDON att ändra på sig illa kvick och återbetala samtliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Återigen. Handla alltid på kredit, antingen kreditkort eller faktura. Annars händer det här och det är svårt att få tag på någon form av ersättning.

Har betalningsanmärkning så kan inte handla på kredit på cirka 2 år till. Men jag har inte handlat via cdon på åratal. Håller mig mest till netonnet, webhallen och inet

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Fick samma meddelande idag också. Borde jag köra det via Amex eller CDON först tycker ni? Har väntat på mobiltelefonen ett tag nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlc:

Fick samma meddelande idag också. Borde jag köra det via Amex eller CDON först tycker ni? Har väntat på mobiltelefonen ett tag nu...

Har du betalat med ett Amex kreditkort så bör det vara dom du vänder dig och säger att du inte fått någon vara och startar en claim via dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Är inte Xstra digital cdons kund i detta fallet? De köper plats på marknaden där de säljer direkt till slutkund.
TS har ju inte köpt något av cdon i detta fallet.

Det avgörande är väl vem som tar emot betalningen? Jag har tex en kollega som fick sitt flyg inställt under början av covid19. Resebyrån hävdade att dom inte kunde återbetala då flygbolaget vägrade. Efter att ha tagit det till ARN så fick dom helt plötsligt väldigt bråttom att återbetala honom i alla fall. Resebyrån sålde en produkt dom inte kunde leverera, därav fick dom gör en återbetalning. Situationen känns väldigt snarlik.

Oavsett vad CDON hävdar så är köpet genomfört på CDON och dom bör rimligtvis hållas ansvariga som säljare. Jag tycker inte deras liknelse med ett shoppingcenter riktigt håller då det finns en stor skillnad. Om du går till Mall of Scandinavia och handlar på Webhallen så går du faktiskt in i Webhallens butik och betalar i deras kassa. När du handlar på CDON är det mer som att dom har en avdelning med Webhallens produkter på hyllorna. Du tar sedan produkterna du vill ha och betalar för dom i CDONs kassa.

Sen har vi även fallet med mobileshop där CDON betalade ut 15-20 miljoner till påverkade kunder. Dom vill självklart att det ska låta som att det var deras egna välvilja som ligger bakom återbetalningarna. Men jag tror snarare dom insåg att dom skulle hållas ansvariga oavsett. https://www.expressen.se/ekonomi/miljonbedrageri-avslojat-mot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Återigen. Handla alltid på kredit, antingen kreditkort eller faktura. Annars händer det här och det är svårt att få tag på någon form av ersättning.

... och gå inte i fällan att köpa från en okänd (eller i detta fall ökänd) butik/handlare bara för att de råkar vara billigast....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Har du betalat med ett Amex kreditkort så bör det vara dom du vänder dig och säger att du inte fått någon vara och startar en claim via dom.

Har man betalt med kreditkort så ska man absolut gå mot kortbolaget.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma trista informationsmail idag med. Dock ingen kompletterande information om hur man kontaktar den nederländska konkursförvaltaren för att hävda sitt krav på bolaget. Vet inte om CDON med detta vill försöka skjuta över ansvaret på oss som köpt via dem, eller om det var ett missriktat försök att vara hjälpsamma.

Jag kan i all ödmjukhet tycka att deras "Tryggt köp-garanti" borde gälla här, men vi får väl se. Har inget emot att anmäla dem till ARN om de inte löser detta, vore kul att lajva rättshaverist ett tag.

Permalänk
Skrivet av Teddilord:

Jag fick samma trista informationsmail idag med. Dock ingen kompletterande information om hur man kontaktar den nederländska konkursförvaltaren för att hävda sitt krav på bolaget. Vet inte om CDON med detta vill försöka skjuta över ansvaret på oss som köpt via dem, eller om det var ett missriktat försök att vara hjälpsamma.

Jag kan i all ödmjukhet tycka att deras "Tryggt köp-garanti" borde gälla här, men vi får väl se. Har inget emot att anmäla dem till ARN om de inte löser detta, vore kul att lajva rättshaverist ett tag.

ARN börjar alltid med en rekommendation. Det är endast när företaget bryter mot rekommendationen som domstol börjar bli aktuellt. Det är också väldigt ovanligt att företag inte följer ARNs rekommendation.

Jag hade kontaktat ARN så fort som möjligt. Det brukar snabba upp processen avsevärt när dom väl blir inblandade. Det kan dock vara ganska långa behandlingstiden ibland.

Du kanske kan börja med att ringa dom för att se vad dom tycker.

Permalänk
Medlem

"Tryggt köp via CDON
Ett av våra stora mål är att erbjuda den bästa köpupplevelsen online. Det är därför viktigt för oss att du känner dig trygg när du väljer att handla på vår marknadsplats.

Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat. Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar- och vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov."

Läser vi vidare på CDON's villkor så ser vi följande

"Om Varan säljs av en Handlare ingår du ett köpeavtal direkt med Handlaren som säljare, och CDON är i dessa fall inte part till köpeavtalet, utan agerar endast som mellanhand. Om Varan säljs av CDON ingår du ett köpeavtal direkt med CDON som i det fallet är att anse som säljare och part till köpeavtalet. Den säljare som är din avtalspart är den som ansvarar för Varan, leveranser, returer, reklamationer och övrigt produkt- och/eller konsumenträttsligt ansvar.

[..]

Såvida CDON inte agerar Säljare, är CDON inte en part i köpeavtalet och/eller transaktionen mellan dig och Säljaren. CDON är inte ansvariga för andra Säljares handlingar, inklusive men inte begränsat till, försäljning av Varor till dig och/eller Säljarens leverans av Varor till dig."

Är jag djävulens advokat så var i avtalet hittar ni information om att det är CDON's ansvar att ersätta er då ett företag begärs i konkurs? CDON's trygga köp garanterar ju att köpvillkoren uppfylls, villkoren i sin tur garanterar ju inte att vid konkurs så kommer ni ändå få produkterna eller pengarna tillbaka.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av IMPANI:

Är jag djävulens advokat så var i avtalet hittar ni information om att det är CDON's ansvar att ersätta er då ett företag begärs i konkurs? CDON's trygga köp garanterar ju att köpvillkoren uppfylls, villkoren i sin tur garanterar ju inte att vid konkurs så kommer ni ändå få produkterna eller pengarna tillbaka.

Generaliserat köpvillkor: Du ger oss pengar, vi skickar sak.
Anledningen till att Xstra inte uppfyller sin del är irrelevant då CDON garanterat att de står för sina samarbetspartners åtaganden. CDON har inte gått i konkurs, så de har alla möjligheter att göra vad de lovat. Naturligtvis vill de inte men de har på eget bevåg valt att marknadsföra sig på detta sätt och får därmed bära kostnaden för det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Generaliserat köpvillkor: Du ger oss pengar, vi skickar sak.
Anledningen till att Xstra inte uppfyller sin del är irrelevant då CDON garanterat att de står för sina samarbetspartners åtaganden. CDON har inte gått i konkurs, så de har alla möjligheter att göra vad de lovat. Naturligtvis vill de inte men de har på eget bevåg valt att marknadsföra sig på detta sätt och får därmed bära kostnaden för det.

CDON garanterar ju att samarbetspartners villkor uppfylls, vilket dom gör. Så frågan kvarstår vilket underlag baserar du på att det har lovat att ersätta dig om en av deras kunder begärs i konkurs?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av IMPANI:

CDON garanterar ju att samarbetspartners villkor uppfylls, vilket dom gör.

De har ju, enligt ovan inlägg, tydligt markerat att de inte alls tänker stå för sina garantier. Samarbetspartnern har lovat leverans, CDON har tagit emot betalningen men leverans uteblir. På vilket sätt menar du att CDON uppfyller sitt åtagande?

Skrivet av IMPANI:

Så frågan kvarstår vilket underlag baserar du på att det har lovat att ersätta dig om en av deras kunder begärs i konkurs?

CDON behöver inte specifikt lova någonting över huvud taget vad gäller samarbetspartners konkurs. De har lämnat ett generellt och övergripande löfte att de löser problem som uppstår, vilket givetvis även inkluderar en konkurs. Hade CDON själva begärts i konkurs hade situationen varit en annan.

Deras samarbetspartners är inte "kunder" i kommunikationen utåt mot konsument, så de bör inte kallas detta i tråden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

... och gå inte i fällan att köpa från en okänd (eller i detta fall ökänd) butik/handlare bara för att de råkar vara billigast....

Alternativt att man väljer en marknadsplats som tar sitt ansvar.

Jag upprepar det jag sagt tidigare, CDON är en böld på svensk e-handel, och borde som man gör med bölder skäras bort och kasseras. Det var sista gången på väldigt länge som CDON hade något slags förtroende hos mig på väldigt länge. I mitt fall kommer det nog vara Amazon som blir första stoppet när jag letar efter något i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

CDON garanterar ju att samarbetspartners villkor uppfylls, vilket dom gör. Så frågan kvarstår vilket underlag baserar du på att det har lovat att ersätta dig om en av deras kunder begärs i konkurs?

Om köpvillkoren hade varit uppfyllda hade jag antingen fått min pryl eller mina pengar tillbaka. Det har jag inte fått.
Nu har CDON valt att stå som garant för att detta fullföljs.

Vilken del är det annars som har uppfyllts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fan ta hela marknadsplatskonceptet.

Jag avskyr det med. Just sånt här är anledningen till att jag inte vågar handla ifrån dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skickade in en claim till amex igår eftermiddag och fick nyss en kreditering på hela beloppet, 8000. Trodde inte det skulle gå så smidigt... 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlc:

Skickade in en claim till amex igår eftermiddag och fick nyss en kreditering på hela beloppet, 8000. Trodde inte det skulle gå så smidigt... 😄

Grattis! Önskar själv att jag hade betalat med kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlc:

Skickade in en claim till amex igår eftermiddag och fick nyss en kreditering på hela beloppet, 8000. Trodde inte det skulle gå så smidigt... 😄

brukar ju få så mycket hat när jag proklamerar nyttan med kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

De har ju, enligt ovan inlägg, tydligt markerat att de inte alls tänker stå för sina garantier. Samarbetspartnern har lovat leverans, CDON har tagit emot betalningen men leverans uteblir. På vilket sätt menar du att CDON uppfyller sitt åtagande?
CDON behöver inte specifikt lova någonting över huvud taget vad gäller samarbetspartners konkurs. De har lämnat ett generellt och övergripande löfte att de löser problem som uppstår, vilket givetvis även inkluderar en konkurs. Hade CDON själva begärts i konkurs hade situationen varit en annan.

Deras samarbetspartners är inte "kunder" i kommunikationen utåt mot konsument, så de bör inte kallas detta i tråden.

Fortsätter på temat djävulens advokat då det är intressant scenario.

1. CDON är inte en part i köpeavtalet och/eller transaktionen mellan dig och säljare. Det hade varit intressant att läsa säljarens villkor och inte bara CDON's allmänna villkor. För utifrån dom allmänna villkoren så framgår det ju "Den säljare som är din avtalspart är den som ansvarar för Varan, leveranser, returer, reklamationer och övrigt produkt- och/eller konsumenträttsligt ansvar". så CDON friskriver ju sig med den delen.

2. CDON anger inte att löfte att dom löser problem som uppstår. Det dom säger är att "..vi försäkrar dig om att du får den hjälp du behöver vid behov." vilket kan tolks rätt friskt. Med tanke på konsumenter läser det dom vill läsa så kan jag tycka företag ska vara mer transparent och konkret i vad det omfattar. Jag misstänker att dom syftar på att deras kundtjänst gör vad dom kan för att hjälpa konsumenten, där en del är kommunikation. Då CDON anger " Även i de fall då CDON inte är säljare och part i köpeavtalet tillhandahåller dock CDON vissa tjänster relaterade till köpet genom Marknadsplatsen, såsom Marknadsplatsens kundtjänst och betalningslösningar."

3. Delen du säger "De har lämnat ett generellt och övergripande löfte att de löser problem som uppstår, vilket givetvis även inkluderar en konkurs.". Så har jag svårt att tro något företag kan garantera vad som sker vid en konkurs. Med tanke på lagen står alltid över villkor och vid svensk konkurs tillträder förmånsrättslagen. Även om du som ägare skulle ange i villkoren att du personligen går i borgen vid konkurs, så kan du som privatperson ändå försättas i konkurs och genomgå skuldsanering. Så i slutändan så får du ändå inte din produkt.

Som @DavidtheDoom varit inne på tidigare i tråden, så kan det ju vara så att CDON ej har genomfört alla utbetalningar till bolaget. Jag kan ju hoppas att CDON rent juridiskt kan hålla inne utbetalningen så att pengarna kan skickas tillbaka till konsumenterna. Även om jag är ytterst tveksam att det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

... och gå inte i fällan att köpa från en okänd (eller i detta fall ökänd) butik/handlare bara för att de råkar vara billigast....

Så kan man också göra =), köper i princip bara från inet,webhallen och komplett.

Permalänk
Medlem

Det är alltid värt upp till en tusenlapp extra att undvika CDON. De samarbetar även med piratkopieringsföretag som Taurus (takfläktar bland annat).

Verkar som Xstra försattes i tvångskonkurs pga skulder. Antar att det var skatteskulder.

https://www.faillissementsdossier.nl/en/bankruptcy/1695748/xs...

xstra var dessutom ett 'dropship' företag till min förståelse, varför leveranstider var så långa vanligtvis.

Synd men ni som fastnade i den här soppan, dyr läxa om varför man måste bojkotta CDON och Elgiganten marketplace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är alltid värt upp till en tusenlapp extra att undvika CDON. De samarbetar även med piratkopieringsföretag som Taurus (takfläktar bland annat).

Verkar som Xstra försattes i tvångskonkurs pga skulder. Antar att det var skatteskulder.

https://www.faillissementsdossier.nl/en/bankruptcy/1695748/xs...

xstra var dessutom ett 'dropship' företag till min förståelse, varför leveranstider var så långa vanligtvis.

Synd men ni som fastnade i den här soppan, dyr läxa om varför man måste bojkotta CDON och Elgiganten marketplace.

Med risk att låta nedlåtande mot TS, men är det inte rätt så uppenbart när man handlar från amazon, CDON, Elgiganten, att man då alltid handlar från butiken själv? Oavsett hur stort eller litet köpet är så skulle jag aldrig vågat handla från tredjeparts butik, vad gör ni sedan när det strular och måste utnyttja garantin?

Permalänk
Medlem

@Hasson39 CDON och Elgiganten döljer att det kommer från tredjepart i finstilt text, de omfamnar kunden med sitt "betrodda" varumärke när de i faktum vallar kunden direkt till pirajan som lurar kunden på pengar. Allt sker under plattformens namn. Så fort det blir problem drar CDON/Elgiganten sig ur och "nej ditt avtal är med X inte med oss!" . Men det roliga är att man oftast inte ens får legitima kvitton av den faktiska säljaren, bara bekräftelser av CDON. Så lycka till med en tvist med säljaren på marketplace.

Så nej det är inte så uppenbart att man inte täcks av köpskyddet vi är så vana med i Sverige. Det är ett fulspel på gråzonen som dessa marknadsplatser spelar. CDON har flertalet bolag som inte klarar av Trygg E-Handel certifiering på sitt marketplace. Ändå skyltar CDON med "Trygg E-Handel" överallt. Även där det inte gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Med risk att låta nedlåtande mot TS, men är det inte rätt så uppenbart när man handlar från amazon, CDON, Elgiganten, att man då alltid handlar från butiken själv? Oavsett hur stort eller litet köpet är så skulle jag aldrig vågat handla från tredjeparts butik, vad gör ni sedan när det strular och måste utnyttja garantin?

Så extremt tydligt kan det ju inte vara. Det är ju bara att se min tråd om varför Inet samarbetar med CDON, där Inet själva uppger att kunder är förvånade över varför produkter kommer från Inet när man beställer från CDON. Att man så sent som i september införde en uppdaterad version av konsumentköplagen där kraven skärptes mycket på marknadsplatser och tydlighet pekar också i samma riktning.

När det gäller Amazon så är det här ett litet bekymmer, eftersom Amazon som sådant tar ett ansvar. Man utför kontroller och man hjälper kunder. När det sedan gäller garantier så vet jag inte riktigt, jag har behövt utnyttja den en gång, och det funkade fint. Jag är i regel ganska tveksam till garantier, och om det är något jag ska nyttja så är det tillverkargarantier.