Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som testat en "Hara"-stol? Ser rätt spännande ut och rent ergonomiskt så gör de mycket rätt på pappret. Funderar på att testa en då jag inte alls kommer överens med IKEA Järvfjället som jag köpte nyss.

https://www.harastuhl.de/sv/shop/harastuhl-nie-01/?v=4196935d...

Kunde skicka tillbaks för 70 euro.

Gratis frakt och billig retur! Önskar fler bolag erbjude det i Europa. Levereras stolen helt monterad också?

Intressant stol, hittar dock inga recensioner.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Gratis frakt och billig retur! Önskar fler bolag erbjude det i Europa. Levereras stolen helt monterad också?

Intressant stol, hittar dock inga recensioner.

Finns lite recensioner på Amazon. Tror jag ska köpa hem en stol och testa faktiskt.

https://www.amazon.de/-/en/HaraStuhl%C2%AE-Pressure-Intervert...

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Sverigestolen?

Är Logic RH 220 mest föredragen vs Sverigestolen och malmstolen??

Permalänk
Medlem

Hej

Söker som en dåre efter en ny kontorsstol för spel & arbete. Prisklass 5-10 000kr
Tyvärr kan man knappt testa stolar någonstans, förutom riktigt billig skit på Jysk så tittat på recensioner och youtubevideos så ögonen blöder.

Har nu en rätt bekväm DX racer. Gillar att jag kan luta bak ryggen då jag halvligger när jag ser filmer/slösurfar. Även + för sitsen, riktigt skön

Det negativa är självklart racingdesignen.. Man sitter som en packad sill.. Även nackkudden och lumbarstödet är kuddar av sämre kvalitè

Intresse hittills

- Herman Miller Aeron med Atlas nackstöd: Best of the best verkar det som .
- Secretlab NeueChair med nackstöd: Billigare version av HM Aeron. Kan ej luta sätet vilket känns som ett stort minus.
- Secretlab TITAN EVO 2022: Enda gamingstol jag kan tänka mig. Lumbarstöd, och mjukare sidor så man känner sig som en sill.

Tacksam för tips, gärna om någon har testat stolarna ovan och jämfört. Är 178cm lång, 75kg tung

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Hej

Söker som en dåre efter en ny kontorsstol för spel & arbete. Prisklass 5-10 000kr
Tyvärr kan man knappt testa stolar någonstans, förutom riktigt billig skit på Jysk så tittat på recensioner och youtubevideos så ögonen blöder.

Har nu en rätt bekväm DX racer. Gillar att jag kan luta bak ryggen då jag halvligger när jag ser filmer/slösurfar. Även + för sitsen, riktigt skön

Det negativa är självklart racingdesignen.. Man sitter som en packad sill.. Även nackkudden och lumbarstödet är kuddar av sämre kvalitè

Intresse hittills

- Herman Miller Aeron med Atlas nackstöd: Best of the best verkar det som .
- Secretlab NeueChair med nackstöd: Billigare version av HM Aeron. Kan ej luta stolen vilket känns som ett stort minus.
- Secretlab TITAN EVO 2022: Enda gamingstol jag kan tänka mig. Lumbarstöd, och mjukare sidor så man känner sig som en sill.

Tacksam för tips, gärna om någon har testat stolarna ovan och jämfört. Är 178cm lång, 75kg tung

mvh

Inte testat Secret Lab men gick från DX Racer till Aeron och det va bästa köpet jag gjort på år och dar. Är 188 cm och 85 kg.
Jag tänkte jag skulle skaffa Atlas nackstöd men har faktiskt inte känt nåt behov av det. Stolen gör att man sitter korrekt även när man lutar sig tillbaka utan att anstränga nacke. Men såklart ändå fint att man kan skaffa nackstöd om man känner det behovet

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Inte testat Secret Lab men gick från DX Racer till Aeron och det va bästa köpet jag gjort på år och dar. Är 188 cm och 85 kg.
Jag tänkte jag skulle skaffa Atlas nackstöd men har faktiskt inte känt nåt behov av det. Stolen gör att man sitter korrekt även när man lutar sig tillbaka utan att anstränga nacke. Men såklart ändå fint att man kan skaffa nackstöd om man känner det behovet

Tack för tips.. Var och provade en fullt utrustad Aeron idag, riktigt skön men kostar alldeles för mycket fullt utrustad tyvärr.

Permalänk

Hej ! Kan någon ge mig tips om vilken stol jag ska titta på? Jag spendera ungefär 10-12 timmar på stolen. Jag lär Herman Miller är den bästa av de bästa som finns där. Jag kan spendera 15K till 20K SEK.
Höjd 180 cm och väger 75 kg.
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej ! Kan någon ge mig tips om vilken stol jag ska titta på? Jag spendera ungefär 10-12 timmar på stolen. Jag lär Herman Miller är den bästa av de bästa som finns där. Jag kan spendera 15K till 20K SEK.
Höjd 180 cm och väger 75 kg.
Tack så mycket!

Kolla på Embody eller Aeron. Cosm high back är annat alternativ. Provsitt om du har möjlighet.

Jag gillade min Embody mycket till en början, men i slutändan var det inte riktigt stolen för mig. Jag är 189 med långa armar och långa ben, samt breda axlar. Passade inte helt mig, men jag är prinsessan på ärten + har övriga kroppsliga problem i form av diskbråck i nacken. Den har extremt hög kvalité. Så om passformen finns för dig är den mycket solid.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Kolla på Embody eller Aeron. Cosm high back är annat alternativ. Provsitt om du har möjlighet.

Jag gillade min Embody mycket till en början, men i slutändan var det inte riktigt stolen för mig. Jag är 189 med långa armar och långa ben, samt breda axlar. Passade inte helt mig, men jag är prinsessan på ärten + har övriga kroppsliga problem i form av diskbråck i nacken. Den har extremt hög kvalité. Så om passformen finns för dig är den mycket solid.

Tack

är DPJ-arbetsplatsen ett bra ställe att köpa stolen från? Jag ser att de har en butik i Stockholm så jag kan prova stolen i butiken innan köpa. Ska jag titta också på annan butiken? Jag bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Tack

är DPJ-arbetsplatsen ett bra ställe att köpa stolen från? Jag ser att de har en butik i Stockholm så jag kan prova stolen i butiken innan köpa. Ska jag titta också på annan butiken? Jag bor i Stockholm.

Jag köpte min från DPJ. Hade inga problem. Vet inte om så många andra än dem säljer den.

Testa olika stolar. Embody är rätt speciell. Den borde passa dig då jag känner mig just lite för lång för den, men testa hur den känns kring skuldrorna.

Tog ca 3 månader att få hem den men det var också under pandemin.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej ! Kan någon ge mig tips om vilken stol jag ska titta på? Jag spendera ungefär 10-12 timmar på stolen. Jag lär Herman Miller är den bästa av de bästa som finns där. Jag kan spendera 15K till 20K SEK.
Höjd 180 cm och väger 75 kg.
Tack så mycket!

Jag har en Aeron, är nöjd men i efterhand hade jag kört en embody surt eftersom jag inte hade möjlighet att prova innan beställning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Embody men ändrade till Aeron efter provsittning. Har även Atlas headrest till Aeron men monterat av den. Sitter bättre utan när jag arbetar.

Har också en SecretLab Titan. Ångrar det köpet jättemycket. Skulle nog hellre ta en Ikea stol för under halva priset.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Haworth Fern ? Halva priset mot för en Embody eller HM Aeron men snarlikt bra.. Finner inga svenska ÅF dock ?

Permalänk

Ny gamingstol från Herman Milller, https://segaming.hermanmiller.com/products/vantum-gaming-chai...
Ser lite billig ut jämfört med deras Embody och Aeron. En nackdel är att man inte kan låsa den i lutad position, det går endast ställa in motståndet.

Om den får fina recensioner så kommer jag nog köpa denna. Sitter just nu på en noblechairs epic som jag tröttnat på, speciellt sätet som är för hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BizitaKyu:

Ny gamingstol från Herman Milller, https://segaming.hermanmiller.com/products/vantum-gaming-chai...
Ser lite billig ut jämfört med deras Embody och Aeron. En nackdel är att man inte kan låsa den i lutad position, det går endast ställa in motståndet.

Om den får fina recensioner så kommer jag nog köpa denna. Sitter just nu på en noblechairs epic som jag tröttnat på, speciellt sätet som är för hårt.

Intressant med något nytt!
Håller med om att den ser billig ut men nyfiken på kommande recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BizitaKyu:

Ny gamingstol från Herman Milller, https://segaming.hermanmiller.com/products/vantum-gaming-chai...
Ser lite billig ut jämfört med deras Embody och Aeron. En nackdel är att man inte kan låsa den i lutad position, det går endast ställa in motståndet.

Om den får fina recensioner så kommer jag nog köpa denna. Sitter just nu på en noblechairs epic som jag tröttnat på, speciellt sätet som är för hårt.

12 års garanti som de flesta andra modeller från Herman Miller, så kvalitetsmässigt lär den hålla måttet. Tycker nackstödet ser skumt ut på den modellen. Ingen justering i djup?

Permalänk

Här är en som fått sin Vantum på Reddit och är inte alls nöjd:
https://www.reddit.com/r/hermanmiller/comments/y3aaxr/new_van...

Han får den att se b ut på videon.

Permalänk
Medlem

Efter månader av sökande så blev det en SIHOO M57 för 2700kr på Amazon

Otroligt skön stol för ett bra pris.
Om något så är jag sugen på den värre V1 -modellen men alldeles för dyr i Europa

Permalänk
Medlem

Igår fick jag min nya stol https://www.agseating.com/services-6
En AG Seating Pilot Supreme (tillverkaren gör även säten till truckar, lastbilar osv) i skinn.
Den gick på 11000kr inkl moms efter frakt med DHL till dörren. Med 5000kr stöd från arbetsgivaren (skattepliktigt såklart) så sänks priset ytterligare med ca 3000kr.
Jag har tidigare haft en DX Racer King vid speldatorn och en EFG Splice som kontorsstol men ville nu försöka få bort min 10 år gamla gamingstol.

Riktigt sjyst material med extremt mycket konfigurerbara funktioner. Luftkudde vid svanken för finjustering, justerbar sittdyna är perfekt då jag är lång och har långa ben osv. Har bara suttit i 5-6h men jag tycker den verkar riktigt bra.

Garanti är ju 2 år vid köp av stolen vid utförsäljning men den är ju klassad för 24/7 use vilket motsvarar ca 4-5 år av normal användning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Igår fick jag min nya stol https://www.agseating.com/services-6
En AG Seating Pilot Supreme (tillverkaren gör även säten till truckar, lastbilar osv) i skinn.
Den gick på 11000kr inkl moms efter frakt med DHL till dörren. Med 5000kr stöd från arbetsgivaren (skattepliktigt såklart) så sänks priset ytterligare med ca 3000kr.
Jag har tidigare haft en DX Racer King vid speldatorn och en EFG Splice som kontorsstol men ville nu försöka få bort min 10 år gamla gamingstol.

Riktigt sjyst material med extremt mycket konfigurerbara funktioner. Luftkudde vid svanken för finjustering, justerbar sittdyna är perfekt då jag är lång och har långa ben osv. Har bara suttit i 5-6h men jag tycker den verkar riktigt bra.

Garanti är ju 2 år vid köp av stolen vid utförsäljning men den är ju klassad för 24/7 use vilket motsvarar ca 4-5 år av normal användning.

Hur upplever du ryggpartiet? Hård/mjuk?

Lämnade precis tillbaka en Noblechairs Hero, extremt missnöjd då den är STENhård vid skuldrorna!

Letar efter något mjukare i klass med Ikea Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Hur upplever du ryggpartiet? Hård/mjuk?

Lämnade precis tillbaka en Noblechairs Hero, extremt missnöjd då den har STENhård!

Letar efter något mjukare i klass med Ikea Markus

Jadu, jag skulle kalla ryggstödet som ganska fast. Jag är 194cm och väger ca 110kg. Det går inte att vara bredare än jag för då får man inte plats men jag sitter perfekt "omkramad".
Om jag skulle jämföra är min gamla DX racer mjukare i sätet men ungefär samma i ryggstödet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Hur upplever du ryggpartiet? Hård/mjuk?

Lämnade precis tillbaka en Noblechairs Hero, extremt missnöjd då den är STENhård vid skuldrorna!

Letar efter något mjukare i klass med Ikea Markus

Har själv en Hero då jag inte lyckades hitta någon kontorsstorl som kändes uppenbart bättre och inte såg ut som....ja, en trist kontorsstol. Hade aldrig riktigt sett mig som en köpare av en gamingstol, men helt uppenbart är det så att det är skillnad på gamingstol och gamingstol. Kan dock hålla med om att den är åt det hårdare slaget, även om det blir lite bättre med tiden. Om det sen är bra eller dåligt får väl var och en avgöra själv.

Men det största problemet med den skulle jag säga är att armstöden sitter på tok för långt isär, både genom att stolen i sig är bred men också beroende på en rätt dum designmiss där armstöden monteras. Jag är absolut ingen liten kille men det är ändå uppenbart att den rent ergonomiskt kan förbättras. Sen om det är så att man ska använda armstöd eller inte verkar vara en öppen fråga, som jag förstått det är det lite som nackstöd att det egentligen bara ska användas i "vila".

Kan tillägga att jag har fullläder varianten, som säkert är lite hårdare än konstläder osv.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Igår fick jag min nya stol https://www.agseating.com/services-6
En AG Seating Pilot Supreme (tillverkaren gör även säten till truckar, lastbilar osv) i skinn.
Den gick på 11000kr inkl moms efter frakt med DHL till dörren.

Tack för tipset!
Lade en beställning igår på en Pilot Supreme i skinn.
Har funderat länge på att köpa en KAB Controller men tyckt att dom var för dyra. Hoppas denna blir bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Tack för tipset!
Lade en beställning igår på en Pilot Supreme i skinn.
Har funderat länge på att köpa en KAB Controller men tyckt att dom var för dyra. Hoppas denna blir bra...

Jag hade också tittat på KAB Controller och valde nu denna då priset blev riktigt bra. Alexander (ägare till AG seating) verkar också vara rätt sjyst.

Suttit i stolen sedan i fredags och kan bara säga att usch och fy för mina gamla nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag hade också tittat på KAB Controller och valde nu denna då priset blev riktigt bra. Alexander (ägare till AG seating) verkar också vara rätt sjyst.

Suttit i stolen sedan i fredags och kan bara säga att usch och fy för mina gamla nu.

fick min idag (Pilot Supreme).

Första intryck:
Hög kvalitet
Hård rygg (kanske krävs för 24/7)
Sittdyna (hade velat ha lite mjukare, men det kanske ordnar sig med tiden).

/manta_boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

fick min idag (Pilot Supreme).

Första intryck:
Hög kvalitet
Hård rygg (kanske krävs för 24/7)
Sittdyna (hade velat ha lite mjukare, men det kanske ordnar sig med tiden).

/manta_boy

Hoppas vi båda förblir nöjda även framöver. Hittils helnöjd iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

fick min idag (Pilot Supreme).

Första intryck:
Hög kvalitet
Hård rygg (kanske krävs för 24/7)
Sittdyna (hade velat ha lite mjukare, men det kanske ordnar sig med tiden).

/manta_boy

Hård eller mjuk rygg är inte kopplat till 24-timmars stolar överhuvudtaget. De är bara framtagna och testade för att klara högt slitage på dygnets alla timmar. Det har alltså ingenting att göra med hur länge EN människa kan sitta i den, utan att stolen ska klara användning så länge. Många verkar tro att 24/7 = övervakningsstolar/controllerstolar som man kan sitta i hur länge som helst. Herman Miller Aeron är också en 24/7 stol. Likaså deras Embody och Mirra 2.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Hård eller mjuk rygg är inte kopplat till 24-timmars stolar överhuvudtaget. De är bara framtagna och testade för att klara högt slitage på dygnets alla timmar. Det har alltså ingenting att göra med hur länge EN människa kan sitta i den, utan att stolen ska klara användning så länge. Många verkar tro att 24/7 = övervakningsstolar/controllerstolar som man kan sitta i hur länge som helst. Herman Miller Aeron är också en 24/7 stol. Likaså deras Embody och Mirra 2.

Bra svar

Stämmer också me min erfarenhet av KAB Controller (vilken var extremt "bekväm" att sitta i)

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla inlägg, lat som jag är. Efter några år med Dxracer har nu PU-lädret börjat flagna så jag överväger att köpa ny stol. Dessvärre är man ju student och kan inte lägga summor ens i närheten av vad en KAB Controller kostar. Finns det möjligtvis något alternativ att överväga som ligger i den lägre prisklassen (<5000kr)?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Cybrus:

Orkade inte läsa igenom alla inlägg, lat som jag är. Efter några år med Dxracer har nu PU-lädret börjat flagna så jag överväger att köpa ny stol. Dessvärre är man ju student och kan inte lägga summor ens i närheten av vad en KAB Controller kostar. Finns det möjligtvis något alternativ att överväga som ligger i den lägre prisklassen (<5000kr)?

Hände mig med nyligen så skaffade en begagnad kinnarps stol. Så rekommenderar samma.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/for_hemmet/moble...
(Gäller ju dock att man har bil så man kan köra och hämta)

Vill du har någon mer gaming stol så kör på en secret labs på bf / week (om de har någon vettig rea).
Anledningen jag rekommenderar den är för att den kom 1:a i någon random youtube video jag kollade på som rankade de "bästa" gaming stolarna.