Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja jag fick också det erbjudandet. Men vill ha TUF

Större chans för coil whine om man tar TUF (spelar dock ingen roll om man kör med lurar). Finns många rapporter om detta på Reddit m.fl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Större chans för coil whine om man tar TUF (spelar dock ingen roll om man kör med lurar). Finns många rapporter om detta på Reddit m.fl.

Vi får se! Har alltid lurar på men det kan ju vara drygt ändå

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har en kabel från cablemod om någon är intresserad (500kr kosta den med frakt och allt). Finns i Grängesberg/Ludvika.
CableMod RT-Series Pro ModFlex Sleeved 12VHPWR PCI-e Cable for ASUS and Seasonic
Color: Black / White
PCI-e Cable: 16-pin to 4 x 8-pin PCI-e

https://www.bildtagg.se/bild/tnmr38tlhzzwnx3wm0u8pvvi

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

Jag har en kabel från cablemod om någon är intresserad (500kr kosta den med frakt och allt). Finns i Grängesberg/Ludvika.
CableMod RT-Series Pro ModFlex Sleeved 12VHPWR PCI-e Cable for ASUS and Seasonic
Color: Black / White
PCI-e Cable: 16-pin to 4 x 8-pin PCI-e

Av nyfikenhet, varför säljer du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Av nyfikenhet, varför säljer du den?

Har bara 3 lediga slots i min PSU så använder en 3x8 pin istället.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAyzr:

Har bara 3 lediga slots i min PSU så använder en 3x8 pin istället.

Du kan koppla in bara 3st av dom 4a
Om det inte är så att du har en 3x8 pin cablemod kabel

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant om brända adaptrar:

https://www.youtube.com/watch?v=ig2px7ofKhQ

TLDR: Estimation of failures is 0.05% to 0.1%. Basically it's mostly user error with connectors that aren't fully seated (design oversight on the adapters that should have a clear audible click). Fringe cases of connectors with internal debris causing contacts where there shouldn't be.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Jepp, GNs senaste video har lugnat mig lite (inte för att jag var särskilt orolig över dom smälta adaptrarna till att börja med).

I undantagsfall kan det finnas skit från tillverkningsprocessen inne i adaptorn som kan orsaka brand, men den klara majoriteten av fall beror på handhavandefel (med designfel som bidragande faktor) - kontakten har inte tryckts in till 100% så ökad resistans leder till värme som leder till brand i kontakten.

Designfelet är att det är ganska lätt att tro att man har tryckt in kontakten till 100% pga. avsaknad av feedback/"click", men i verkligheten så har man kanske tryckt in kontakten till 90% så den är inte hakad och "glider" sen sakta ur över tid/om man rör kablarna när man meckar inne i datorn, och når eventuellt en punkt där ökad resistans leder till värmeutveckling som leder till brand, etc.
Man kan "rucka" lite i kontakten och om den inte rör på sig så grattis, du lyckades trycka den hela vägen in.

Värt att notera är att även adaptrar från tredjepart, t.ex. Cablemods och Corsair också kan brinna om där inte är full kontakt.

Nvidia borde skicka en blank check till GN, dom har verkligen gjort deras jobb åt dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Wow. Ja GN gick verkligen all in och kom ut och levererade. De lyfte stort i mina ögon med denna undersökning. Värd att se.

Permalänk
Medlem

outch

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jepp, GNs senaste video har lugnat mig lite (inte för att jag var särskilt orolig över dom smälta adaptrarna till att börja med).

I undantagsfall kan det finnas skit från tillverkningsprocessen inne i adaptorn som kan orsaka brand, men den klara majoriteten av fall beror på handhavandefel (med designfel som bidragande faktor) - kontakten har inte tryckts in till 100% så ökad resistans leder till värme som leder till brand i kontakten.

Designfelet är att det är ganska lätt att tro att man har tryckt in kontakten till 100% pga. avsaknad av feedback/"click", men i verkligheten så har man kanske tryckt in kontakten till 90% så den är inte hakad och "glider" sen sakta ur över tid/om man rör kablarna när man meckar inne i datorn, och når eventuellt en punkt där ökad resistans leder till värmeutveckling som leder till brand, etc.
Man kan "rucka" lite i kontakten och om den inte rör på sig så grattis, du lyckades trycka den hela vägen in.

Värt att notera är att även adaptrar från tredjepart, t.ex. Cablemods och Corsair också kan brinna om där inte är full kontakt.

Nvidia borde skicka en blank check till GN, dom har verkligen gjort deras jobb åt dom.

Det låter ju helt bakvänt. Om användarna inte hör något klick borde det ju få dem att trycka in kontakten ännu hårdare, förutsatt att de förväntar sig ett klick då. Om de inte förväntar sig ett klick så har ju avsaknaden av ett sådant ingen betydelse. Det kan säkert vara det att folk inte har tryckt in kontakten ordentligt som är problemet, men att det skulle något med klickljudet att göra köper jag inte. Det är säkert minst lika många, eller fler, som inte trycker in sina 8-pin ordentligt, men att de klarar sig eftersom att 8-pinen är en rejälare konstruktion.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Det låter ju helt bakvänt. Om användarna inte hör något klick borde det ju få dem att trycka in kontakten ännu hårdare, förutsatt att de förväntar sig ett klick då. Om de inte förväntar sig ett klick så har ju avsaknaden av ett sådant ingen betydelse. Det kan säkert vara det att folk inte har tryckt in kontakten ordentligt som är problemet, men att det skulle något med klickljudet att göra köper jag inte. Det är säkert minst lika många, eller fler, som inte trycker in sina 8-pin ordentligt, men att de klarar sig eftersom att 8-pinen är en rejälare konstruktion.

Problemet är att utan klickljudet är det betydligt svårare att avgöra om kontakten är tillräckligt isatt eller inte. Lägg därtill att många är rädda att skada sitt nya DYRA grafikkort och därför inte vågar trycka in kontakten ordentligt så tror jag definitivt att ett högre klickljud skulle få fler att veta när kontakten är fastsatt. Om kontakten fortfarande är lös och du dessutom böjer kabeln pga kabeldragningen riskerar kontakten att brännas som GN demonstrerar då kabeln lossnar i en vinkel. Jag förstår inte riktigt vad du tycker är bakvänt med det resonemanget, kan du förklara lite närmare?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Problemet är att utan klickljudet är det betydligt svårare att avgöra om kontakten är tillräckligt isatt eller inte. Lägg därtill att många är rädda att skada sitt nya DYRA grafikkort och därför inte vågar trycka in kontakten ordentligt så tror jag definitivt att ett högre klickljud skulle få fler att veta när kontakten är fastsatt. Om kontakten fortfarande är lös och du dessutom böjer kabeln pga kabeldragningen riskerar kontakten att brännas som GN demonstrerar då kabeln lossnar i en vinkel. Jag förstår inte riktigt vad du tycker är bakvänt med det resonemanget, kan du förklara lite närmare?

Hur är det svårare? Det räcker med att titta, är kanten på kontakten dikt an mot grafikkortet så är kontakten intryckt till 100%. Om det är för jobbigt att använda ögonen så kan man känna, går kontakten inte att trycka in något mer så är den intryckt till 100%. 12-pinskontakten glider dessutom in mycket lättare än 8-pinskontakten så man behöver absolut inte känna att man våldar för att få den helt.

Det är bakvänt därför att om man förväntar sig ett klickljud och inte hör något så är ju den naturliga reaktionen att man börjar forska i varför man inte hörde något klick, t.ex. genom att titta för att se om haken har hakat fast. Det sista man gör är ju att man lämnar kontakten intryckt halvvägs och inte tänker mer på det, speciellt när man har betalat över $1600 för sitt nya grafikkort. Folk som har råd att betala $1600-$2000 plus moms för ett grafikkort borde dessutom ha högre IQ i snitt än medelmänniskan.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hur är det svårare? Det räcker med att titta, är kanten på kontakten dikt an mot grafikkortet så är kontakten intryckt till 100%. Om det är för jobbigt att använda ögonen så kan man känna, går kontakten inte att trycka in något mer så är den intryckt till 100%. 12-pinskontakten glider dessutom in mycket lättare än 8-pinskontakten så man behöver absolut inte känna att man våldar för att få den helt.

Det är bakvänt därför att om man förväntar sig ett klickljud och inte hör något så är ju den naturliga reaktionen att man börjar forska i varför man inte hörde något klick, t.ex. genom att titta för att se om haken har hakat fast. Det sista man gör är ju att man lämnar kontakten intryckt halvvägs och inte tänker mer på det, speciellt när man har betalat över $1600 för sitt nya grafikkort. Folk som har råd att betala $1600-$2000 plus moms för ett grafikkort borde dessutom ha högre IQ i snitt än medelmänniskan.

Du förutsätter att alla som köper grafikkort har en viss intelligens och inte gör fel.

Med det spännet på den styva adaptern eller kabeln i ett i många fall för trångt chassi går det fort i svängarna för ca 0.05-0.1% av de som köpt 4090. Sen hjälper det ju inte att idioter som jay (och många andra) som drar många tittare inte ens nämner nånting om detta när han faktist gör en test av FE den dagen det kom, för att han testar det i en open bench.

Förövrigt så tycker jag personligen att adaptern som följer med bär präg av hastverk i tillverkningen. Då går jag på rent utseende.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hur är det svårare? Det räcker med att titta, är kanten på kontakten dikt an mot grafikkortet så är kontakten intryckt till 100%. Om det är för jobbigt att använda ögonen så kan man känna, går kontakten inte att trycka in något mer så är den intryckt till 100%. 12-pinskontakten glider dessutom in mycket lättare än 8-pinskontakten så man behöver absolut inte känna att man våldar för att få den helt.

Det är bakvänt därför att om man förväntar sig ett klickljud och inte hör något så är ju den naturliga reaktionen att man börjar forska i varför man inte hörde något klick, t.ex. genom att titta för att se om haken har hakat fast. Det sista man gör är ju att man lämnar kontakten intryckt halvvägs och inte tänker mer på det, speciellt när man har betalat över $1600 för sitt nya grafikkort. Folk som har råd att betala $1600-$2000 plus moms för ett grafikkort borde dessutom ha högre IQ i snitt än medelmänniskan.

Jon "Jonny Guru" Gerow skrev att den nya kontakten är svårare att få in ordentligt i den nu borttagna artikeln han skrev. Jag tycker själv att det var klart svårare att avgöra om den faktiskt är isatt helt än den gamla 8-pinnaren. GN visade också hur enkelt det är att TRO att den är låst och att kontakten är helt i men den i själva verket inte är det (se 18.29 in i videon, den ser ut att vara helt i men är dt alltså inte). Så att bortse från detta som en förklaring till varför vissa fått sina kontakter brända tror jag är felaktigt. Jag tror du har en övertro på oss som köpt ett 4090 och vårat IQ

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Du förutsätter att alla som köper grafikkort har en viss intelligens och inte gör fel.

Med det spännet på den styva adaptern eller kabeln i ett i många fall för trångt chassi går det fort i svängarna för ca 0.05-0.1% av de som köpt 4090. Sen hjälper det ju inte att idioter som jay (och många andra) som drar många tittare inte ens nämner nånting om detta när han faktist gör en test av FE den dagen det kom, för att han testar det i en open bench.

Förövrigt så tycker jag personligen att adaptern som följer med bär präg av hastverk i tillverkningen. Då går jag på rent utseende.

Vad är det som gör att dessa 0.05-0.1% dumskallar är så mycket mer noggranna när de trycker in 8-pinskontakter?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Jon "Jonny Guru" Gerow skrev att den nya kontakten är svårare att få in ordentligt i den nu borttagna artikeln han skrev. Jag tycker själv att det var klart svårare att avgöra om den faktiskt är isatt helt än den gamla 8-pinnaren. GN visade också hur enkelt det är att TRO att den är låst och att kontakten är helt i men den i själva verket inte är det (se 18.29 in i videon, den ser ut att vara helt i men är dt alltså inte). Så att bortse från detta som en förklaring till varför vissa fått sina kontakter brända tror jag är felaktigt. Jag tror du har en övertro på oss som köpt ett 4090 och vårat IQ

Ok, tittade på 18.29 och det var märkligt att den inte klickade fast trots att den var så långt intryckt. Det jag kan konstatera är att om den brinner trots att den är så långt intryckt, såg ut att vara minst 95%, då är det den sämsta konstruktionen som någonsin gjorts. Det är nog troligare att folk bara trycker in den 50-70% och lämnar den så, och dessa personer borde rimligtvis göra likadant med 8-pinskontakterna.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Ok, tittade på 18.29 och det var märkligt att den inte klickade fast trots att den var så långt intryckt. Det jag kan konstatera är att om den brinner trots att den är så långt intryckt, såg ut att vara minst 95%, då är det den sämsta konstruktionen som någonsin gjorts. Det är nog troligare att folk bara trycker in den 50-70% och lämnar den så, och dessa personer borde rimligtvis göra likadant med 8-pinskontakterna.

Jag håller helt med, konstruktionen har verkligen förbättringspotential om man ska vara diplomatisk. Men just därför blir det också svårare att avgöra när kontakten är fastlåst om klickljudet saknas, speciellt eftersom alla blev förskräckta och inte vågade vicka på kontakten öht när detta problem uppstod i början på oktober eftersom den gängse teorin då var att ALL böjning av adaptern skulle leda till eld och nedbrunna hus.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag håller helt med, konstruktionen har verkligen förbättringspotential om man ska vara diplomatisk. Men just därför blir det också svårare att avgöra när kontakten är fastlåst om klickljudet saknas, speciellt eftersom alla blev förskräckta och inte vågade vicka på kontakten öht när detta problem uppstod i början på oktober eftersom den gängse teorin då var att ALL böjning av adaptern skulle leda till eld och nedbrunna hus.

Precis som Steve säger i videon är det ju folk som är experter på allt som kunde konstatera att allt från diameter på kablar till att materialet på pluggen är för porös är grunden till cablegate. I tillägg har du dom som jagar karma på reddit och gör det som krävs för att få just det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag skäms en smula men jag kontrollerade min kontakt nu och... den var inte låst. Jag kunde ganska enkelt vicka loss kabeln trots att den var helt isatt. Problemet var att låsbygeln var i upprätt tillstånd så den hakade alltså inte i. Jag tryckte ner låsbygeln och satte i den på nytt och då låste den fast sig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Jag får ett tydligt klick i mitt TUF-kort med orginaladaptern.

Permalänk
Medlem

Samma med gainward phantom kortet jag hade, ljudligt klick när den var helt inne

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men för i helvete, den tog slut precis när jag hade den i korgen. Skulle köra en Express Checkout med PayPal och tyckte det var konstigt att jag skickades tillbaka till hemsidan.

Har iofs CableMod variaten men den går ju knappt att böja.

Har beställt från moddiy grymt bra kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har beställt från moddiy grymt bra kabel
<Uppladdad bildlänk>

Bra tips men jag har redan en CableMod kabel. Problemet med den är att den knappt går att böja så det blir lite tokigt i chassit men men, får duga tillsvidare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra tips men jag har redan en CableMod kabel. Problemet med den är att den knappt går att böja så det blir lite tokigt i chassit men men, får duga tillsvidare.

Köpte till min son den varianten med silverkabel o den var nog den mest följsamma kabel jag haft.
Fast nu köpte jag vanlig kabel vit med två nvidia gröna kablar med resten vit och vita kontakter 60 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Ok, tittade på 18.29 och det var märkligt att den inte klickade fast trots att den var så långt intryckt. Det jag kan konstatera är att om den brinner trots att den är så långt intryckt, såg ut att vara minst 95%, då är det den sämsta konstruktionen som någonsin gjorts. Det är nog troligare att folk bara trycker in den 50-70% och lämnar den så, och dessa personer borde rimligtvis göra likadant med 8-pinskontakterna.

Men det är ju inte det som händer. Kabeln måste vara ordentligt utdragen för att börja brinna. Poängen Steve gör är ju att OM kabeln inte sitter i till 100% så finns det en risk att kabeln successivt åker ut (vid pillande i datorn, kabeldragning och annat) DÅ kan det börja brinna. Han visade ju t.om en kabel han fått inskickad, och där kunde man tydligt se hur lite kabeln faktiskt suttit i när den blivit varm/smält. Sen finns det definitivt förbättringspotential här. Men det är ändå betryggande att det handlar om handhavandefel (och en väldigt liten del av användarna) och inte ett regelrätt konstruktionsfel som i princip garanterar brand vid något tillfälle.

Permalänk
Medlem

En viktig punkt är också snedmontering. En för dåligt inkopplad kontakt med snedlast pga kabeldragning var det som orsakade överhettningen i videon. Det var svårare att få det att ryka med en rakt itryckt kabel.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Men det är ju inte det som händer. Kabeln måste vara ordentligt utdragen för att börja brinna. Poängen Steve gör är ju att OM kabeln inte sitter i till 100% så finns det en risk att kabeln successivt åker ut (vid pillande i datorn, kabeldragning och annat) DÅ kan det börja brinna. Han visade ju t.om en kabel han fått inskickad, och där kunde man tydligt se hur lite kabeln faktiskt suttit i när den blivit varm/smält. Sen finns det definitivt förbättringspotential här. Men det är ändå betryggande att det handlar om handhavandefel (och en väldigt liten del av användarna) och inte ett regelrätt konstruktionsfel som i princip garanterar brand vid något tillfälle.

Jag köper inte riktigt den teorin, jag ser det som mer troligt att användarna helt enkelt har tryckt in kontakten alldeles för lite från början. Ja det är skönt att det verkar handla om handhavandefel, hade varit tråkigt att behöva skicka tillbaks kortet och vänta på ett nytt. Skönt också att det verkar vara lugnt att böja kabeln en hel del, nu kanske jag slipper köpa ett nytt chassi när jag får min nya kabel.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lol vafan hoppas det inte blir sålt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200