Får ej 5.1 från RTX 3070 till LG Oled TV

Permalänk

Får ej 5.1 från RTX 3070 till LG Oled TV

Hej!

RTX 3070 , Gammal Onkyo receiever med stöd för Dolby Digital via Optisk/Toslink och LG Oled 65" B1
5.1 fungerar via tvs inbyggda appar samt chromecast via hdmi

Kör en Ultra high speed HDMI och 4k 120Hz och HDR fungerar men jag får inte till 5.1 ljud, får endast ut stereo.

Har försökt googla runt men hittar inget vettigt.

Någon som har något tips hur jag får igång det?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Keeper of the Bamse

Enklaste är nog att bara installera Dolby Access. Då får du stöd för "spatiellt ljud". Är det windows10 kan du högerklicka på ljudikonen nere vid tray, och sen expandera menyn "spatiellt ljud" (eller vad det nu är på svenska, "spatial audio" på engelska). Och välja något

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Optisk kabel kan endast överföra PCM stereo, DTS eller Dolby Digital.

Datorer skickar ljud som PCM.

Det innebär att när du skickar flerkanalig PCM från dator till TV så nermixar TVn signalen till stereo för att kunna skickas vidare via optisk kabel till förstärkaren. TVns inbyggda appar skickar istället Dolby Digital, vilket ger dig 5.1 via apparna men inte datorn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Optisk kabel kan endast överföra PCM stereo, DTS eller Dolby Digital.

Datorer skickar ljud som PCM.

Det innebär att när du skickar flerkanalig PCM från dator till TV så nermixar TVn signalen till stereo för att kunna skickas vidare via optisk kabel till förstärkaren. TVns inbyggda appar skickar istället Dolby Digital, vilket ger dig 5.1 via apparna men inte datorn.

Tack! Så lösningen skulle vara ny förstärkare med stöd för ARC eller eARC?
Eller skulle jag kunna koppla optisk direkt från datorn till förstärkaren? Datorn har optiskt ut från moderkortet

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Optisk kabel kan endast överföra PCM stereo, DTS eller Dolby Digital.

Datorer skickar ljud som PCM.

Det innebär att när du skickar flerkanalig PCM från dator till TV så nermixar TVn signalen till stereo för att kunna skickas vidare via optisk kabel till förstärkaren. TVns inbyggda appar skickar istället Dolby Digital, vilket ger dig 5.1 via apparna men inte datorn.

Jo, givetvis går det att skicka DTS eller Dolby Digital via dator, med Kodi exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jovisst kan du skicka 5.1 signal från din dator optisk, även genom tv'n via den optiska utgången.

MEN det kommer helt an på mjukvaran du använder. T.ex. om du använder streaming servicens egen mjukvara t.ex. netflix så får du 5.1 stöd via din PC.

Har du en DVD / Blu-ray spelare på din PC, så vill givetvis Dolby Digital och DTS fungera som normalt.

Men igen om du har ett 5.1 surround spel och det inte har stöd för Dolby Digital eller Atmos så får du INTE 5.1 via datorn, och tyvärr så är Dolby Digital proprietär format dvs. det kostar pengar att licensiera stöd for formatet, och de flesta spel kommer inte på datorn med Dolby Digital eller Atmos, så då får du använda de analoga ingångar istället på din surround förstärkare och 3 stereo utgångar på din PC för att få 5.1 stöd.

Det handlar alltså om licens och inte kompatibel hårdvara, för din hårdvara är redan kompatibelt.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jovisst kan du skicka 5.1 signal från din dator optisk, även genom tv'n via den optiska utgången.

MEN det kommer helt an på mjukvaran du använder. T.ex. om du använder streaming servicens egen mjukvara t.ex. netflix så får du 5.1 stöd via din PC.

Har du en DVD / Blu-ray spelare på din PC, så vill givetvis Dolby Digital och DTS fungera som normalt.

Men igen om du har ett 5.1 surround spel och det inte har stöd för Dolby Digital eller Atmos så får du INTE 5.1 via datorn, och tyvärr så är Dolby Digital proprietär format dvs. det kostar pengar att licensiera stöd for formatet, och de flesta spel kommer inte på datorn med Dolby Digital eller Atmos, så då får du använda de analoga ingångar istället på din surround förstärkare och 3 stereo utgångar på din PC för att få 5.1 stöd.

Det handlar alltså om licens och inte kompatibel hårdvara, för din hårdvara är redan kompatibelt.

Tack för svaret.
Tolkar jag dig rätt att det då inte spelar någon roll om jag köper ny förstärkare med (e)ARC då jag ändå inte får ut 5.1 från HDMI på datorn? 🤔

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tack för svaret.
Tolkar jag dig rätt att det då inte spelar någon roll om jag köper ny förstärkare med (e)ARC då jag ändå inte får ut 5.1 från HDMI på datorn? 🤔

En ny förstärkare med eARC löser problemet i och med att den har stöd för flerkanalig PCM och att du då inte använder optisk kabel.

Redan idag kan du få 5.1 om du använder dom analoga ingångarna på förstärkaren om du har utgångar på datorn.

Visa signatur

press nu1mlock