Tävla om valfri Komplett-PC!

Finns det folk med liknande problem med Bredband 2?

Permalänk
Medlem

Finns det folk med liknande problem med Bredband 2?

Har haft ett återkommande problem med internet där vi har Bredband2 som leverantör. Problemet är att uppladdningshastigheten på enheter kopplade till våran router går från 100 mbit/s till helt oanvändbara hastigheter mellan 0,02-0,09 mbit/s, vi har en dator som också är kopplad direkt till fiberkonverten vars hastighet aldrig blir påverkad. Det här problemet har vi haft i nu snart nästan 5 månader, det händer frekvent varje dag och längden på händelsen varierar mellan runt 20 minuter och 1 timme.

Innan det här problemet började hända så hade vi en händelse där fiberkonverten i vårat hem dog och en tekniker fick komma och ersätta någon del. Fiberkonverten har 4 portar och innan den dog så använde vi alla 4 portar, direkt efter att teknikern var här så var återigen alla 4 portar till fiberkonverten ockuperade igen, precis som innan och vi hade inga problem med internet, väldigt viktigt! Precis som innan kunde vi fritt byta kablarna som var kopplade till fiberkonverten utan någon som helst problematik. Och så helt plötsligt så slutade två enheter kopplade till konverten att få internet, och här började ovanstående problem att hända. Notera att det inte är någon port som är död, det är bara en begränsning, och vart kommer den begränsningen ifrån? Enligt Bredband 2 så är det hårdvaran, även fast vi kunde ha 4 portar aktiva i fiberkonverten efter att teknikern kom hit och bytte ut den delen. Samtidigt som detta sker så kommer en ny begränsning också, nämligen att fiberkonverten leasar ut två ip-adresser med en tid på 4 timmar, innan så funkade det inte så, vi kunde fritt bara dra ut en kabel och sätta in en ny och vi fick ip-adress direkt.

Då jag själv inte hade möjligheten att prata med Bredband 2s kundsupport de första månaderna så var det min mamma som ringde, och hon är självklart okunnig om detta. När hon har ringt så har kundsupporten bara totalt kört över henne "Vi kan inte se eran router, ni måste hyra våran router" och "På den dator som är ikopplad till fiberkonverten kör ett hastighetstest!"
När det väl är jag som ringer till kundsupporten så är det som att prata med en vägg, fick en gång följande svar "Det kan vara så att ni har för många klienter för eran router", är 9 stycken klienter för mycket? Inledningsvis så fick jag precis samma svar "Det kan vara routern, vi ser inte eran router men om ni hyr våran så kan vi hjälpa" Självklart vägrar jag att betala för något så simpelt som en router månad efter månad i år. Men jag börjar få den tanken att det kanske kan vara routern, en RT-N56U som har varit på i säkert en 8+ år, fine tänker jag. Vi har ytterligare en RT-N56U liggandes som i princip är oanvänd, så jag testar... Samma problem, ahapp tänker jag. Jag börjar bli extremt desperat på att fixa detta så när jag förklarar vad som händer med mitt internet till min vän så säger han "Ja, men kan det inte vara så att routern själv är så jävla gammal att den inte funkar?" Naivt, men jag lyssnar, åker iväg och köper en modernare router, en D-Link Eagle Pro Ai AX1500, löste det problemet? Nej.

Då jag börjar bli så fruktansvärt irriterad på att Bredband 2s kundsupport vägrar att hjälpa till annat med frågor som är mer riktade till 80-åringar som inte kan någonting om elektronik så väljer jag att skriva med dem istället, då jag fattar att kundsupporten inte har någonting med problemet att göra och jag kan bli verbalt aggressiv. Jag tänker att det kanske hjälper dem att se loggar ifrån routern, och via mail så kanske man får högre kvalité på hjälp. Men självklart inte. Nedan ser ni hur mycket hjälp jag har fått:

Bredband 2: Sitter ni kopplade trådlöst eller med kabel till routern som ni använder när hastigheten blir sämre?

Kan de komma tillbaka och bli bra igen om man startar om routern?

De routrarna som ni har testat är det från samma tillverkare? (Asus, Netgear, D-link....) När ni har gjort byte av router, har ni även bytt kabeln som routern använder sig utav då?

Sitter routern kopplad direkt till fiberboxen eller sitter den i ett annat internetuttag ni har i hemmet?

Jag: Hej.
Routern är kopplad direkt till fiberboxen, vi har en dator som är kopplad till routern. Både trådlöst och kabel stöter på samma problem, den enda som inte får problemet är datorn som är kopplad direkt till fiberboxen. Vi har testat 2st ASUS RT-N56U och nu har vi en D-LINK R15 Eagle Pro. Alla 3 hade olika kablar och vi har testat ett antal kablar, för den nya routern så sitter det för tillfället ihop med kabeln som följde med när vi köpte den. Det blir heller aldrig bättre när vi startar om routern.

Bredband 2: Tack så mycket för all information som vi har fått av dig.

Bara en fundering. Är det samma problem om ni byter uttag som den fungerande datorn och routern använder på fiberboxen?

Tänker om det kan vara själva uttaget i fiberboxen som orsakar problemet för er annars.

Jag: Samma problem sker även om vi byter uttag. Routern blir påverkad men inte datorn som är kopplad direkt till fiberuttaget.

Bredband2: Hej,

Tack för återkopplingen!

Jag har bara en sista fråga till dig, hur många enheter sitter sammanlagt kopplade till fiberkonvertern?

Ni kan nämligen endast ha 2 enheter kopplade samtidigt, om fler ansluts kan det påverka kvalitén.

Jag: Vi har två stycken, vi har haft två stycken sen ni satte den begränsningen.

Det här är hela konversationen, på 6 dagar.. Nu undrar jag om någon annan är med om något liknande, det är alltså varenda klient som är kopplad till routern som får samma problem, kan visa logs om det efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Varför har du flera enheter kopplade direkt till fiberkonverteraren? Man bör ha en router mellan enheterna och fiberkonverteraren för att inte exponera enheterna helt oskyddade ut mot nätet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför har du flera enheter kopplade direkt till fiberkonverteraren? Man bör ha en router mellan enheterna och fiberkonverteraren för att inte exponera enheterna helt oskyddade ut mot nätet.

Är kort sagt endast intresserad av att få ut hastigheten som betalas för, inte övriga aspekter.

Inlägg redigerat och parafraserat i enlighet med § 1. // MOD
Permalänk
Rekordmedlem

Du ska bara koppla in routerns wanport i tjänstefördelaren/fiberomvandlaren inget mer ska koppla in i den utan alla klienter ska anslutas på routerns lansida för att du ska undvuika adressproblem.

Bredband 2 har dessutom slut på ipv4 adresser så de har börjat med CGN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Är kort sagt endast intresserad av att få ut hastigheten som betalas för, inte övriga aspekter.

<Svar på raderad text borttaget.>

Har du testat att koppla alla enheter in i routern och bara routern in i fiberomvandlaren?

Citerade inlägget redigerat och därmed även detta svar. // MOD
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska bara koppla in routerns wanport i tjänstefördelaren/fiberomvandlaren inget mer ska koppla in i den utan alla klienter ska anslutas på routerns lansida för att du ska undvuika adressproblem.

Bredband 2 har dessutom slut på ipv4 adresser så de har börjat med CGN.

Routern blir tilldelad en CGN ip-adress. Har redan testat med bara routern ikopplad direkt till fiberkonverten men det löser inte problemet. Anledningen till att jag nu har två enheter (router och en dator) ikopplade till fiberkonverten är för att det löser problemet på en enhet, då datorn. Sen också för att det är det första Bredband 2s kundsupport förfrågar om man ringer dem, alltså att man ska ha en dator ikopplad direkt till fiberkonverten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du testat att koppla alla enheter in i routern och bara routern in i fiberomvandlaren?

Se ovan.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att det bara är uppladdningshastigheten som dippar. Och förstår jag ditt första inlägg rätt; att det bara är uppladdningshastigheten som dippar även på wifi?

Och du har testat att koppla den säkert fungerande nätverkskabeln (som du har haft mellan fiberomvandlare och dator utan problem) mellan fiberomvandlare och router?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Låter konstigt att det bara är uppladdningshastigheten som dippar. Och förstår jag ditt första inlägg rätt; att det bara är uppladdningshastigheten som dippar även på wifi?

Och du har testat att koppla den säkert fungerande nätverkskabeln (som du har haft mellan fiberomvandlare och dator utan problem) mellan fiberomvandlare och router?

Korrekt, bara uppladdningshastigheten och även på wifi. När det började så tog det ett tag för mig att inse vad som hände då hastighetstester vägrade att dra igång, men till slut så funkade det och då fick jag standardresultatet som jag kan visa med en extremt färsk skärmdump (det händer nu i skrivande stund) https://i.imgur.com/3chHPov.png

edit: Jag har inte testat den kablen specifikt, har testat mängder av ethernetkablar som jag har liggande samt den jag fick med den nya routern som jag köpte, plus en jag köpte på elgiganten i samma veva som jag köpte routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Korrekt, bara uppladdningshastigheten och även på wifi. När det började så tog det ett tag för mig att inse vad som hände då hastighetstester vägrade att dra igång, men till slut så funkade det och då fick jag standardresultatet som jag kan visa med en extremt färsk skärmdump (det händer nu i skrivande stund) https://i.imgur.com/3chHPov.png

edit: Jag har inte testat den kablen specifikt, har testat mängder av ethernetkablar som jag har liggande samt den jag fick med den nya routern som jag köpte, plus en jag köpte på elgiganten i samma veva som jag köpte routern.

Jag hade testat med den kabel jag med säkerhet vet fungerar felfritt i annat sammanhang.

Jag hade också testat att byta port i fiberomvandlaren för att utesluta att där är fel på en eller flera av portarna i den.

Och kollat så att firmware är uppdaterat i routrarna (bäst att göra en reset to factory default också för att utesluta att någon inställning i router spökar).

Om inte ovan hjälper så är det antingen fel i fiberomvandlaren, hos bredband2 eller (även om det kanske inte är så troligt) alla tre routrarna du har testat med.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loremip:

Routern blir tilldelad en CGN ip-adress. Har redan testat med bara routern ikopplad direkt till fiberkonverten men det löser inte problemet. Anledningen till att jag nu har två enheter (router och en dator) ikopplade till fiberkonverten är för att det löser problemet på en enhet, då datorn. Sen också för att det är det första Bredband 2s kundsupport förfrågar om man ringer dem, alltså att man ska ha en dator ikopplad direkt till fiberkonverten.

Att direktkoppla en dator kan vara ett bra sätt att felsöka men man bör inte koppla så vid normal användning.

Låg bandbredd kan bero på cgn typ att det är slut på portar per ip eller för många sessioner för att nån annan också försöker använda samma tjänst via samma ip, cgn kan ge "undeliga" problem och det är ett "fulplåster" som förlänger smärtan från en skada som botas med ipv6.

Har du tillgång till att prrova via en vpntjänst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag hade testat med den kabel jag med säkerhet vet fungerar felfritt i annat sammanhang.

Jag hade också testat att byta port i fiberomvandlaren för att utesluta att där är fel på en eller flera av portarna i den.

Och kollat så att firmware är uppdaterat i routrarna (bäst att göra en reset to factory default också för att utesluta att någon inställning i router spökar).

Om inte ovan hjälper så är det antingen fel i fiberomvandlaren, hos bredband2 eller (även om det kanske inte är så troligt) alla tre routrarna du har testat med.

Ja jag tror personligen att problemet är hos Bredband 2 för oddsen att tre routrar ska vara defekta och visa exakt identiska problem (även i logsen) lär ju vara absurt låga. Firmware+factory reset har jag testat, samma med portarna. Jag får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och ringa och skrika på någon stackare som inte är skyldiga till mina problem, nåja hen får ju betalt för det ändå så.

Permalänk
Medlem

Har du bara kommit så långt så har ingen felsökning gjorts av kommunikationsoperatören (d.v.s. i nätet).

Kommunikationsoperatören brukar kräva att problemet även syns på en direktkopplad dator för att de ska godta felanmälan från din internetleverantör.

Låter som att ni tidigare hade en router (gateway) med inbyggd fiberomvandlare (eller SFP) och nu har fått en mediaomvandlare (switch). Det är bara att acceptera att kommunikationsoperatören inte kör med router längre. Var det inte en router tidigare så har eran nätägare eller fastighetsägare förmodligen bytt kommunikationsoperatör, återigen bara att acceptera.

Är mediaomvandlaren inkopplad till fiber eller till inkommande nätverksuttag? Om det är ett nätverksuttag som går vidare till en tjänstefördelare brukar du kunna strunta i tjänstefördelaren och koppla direkt.

Ska det felsökas med din router inkopplad så kommer Bredband2 behöva exempel (tider) på när dessa störningar skett, de kommer behöva mac-adress på routern. Mac-adress på mediaomvandlaren lär behövas också. De kan förmodligen kolla väldigt lite själva och måste ta det vidare till nätägare/kommunikationsoperatör som får övervaka din port/utrustning för att eventuellt hitta problemet. Kan du inte ringa och prata med de i 30 min så kan du inte förvänta dig att det blir något gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att direktkoppla en dator kan vara ett bra sätt att felsöka men man bör inte koppla så vid normal användning.

Låg bandbredd kan bero på cgn typ att det är slut på portar per ip eller för många sessioner för att nån annan också försöker använda samma tjänst via samma ip, cgn kan ge "undeliga" problem och det är ett "fulplåster" som förlänger smärtan från en skada som botas med ipv6.

Har du tillgång till att prrova via en vpntjänst ?

Ipv6 är jag säker på att jag hade med den första routern som jag använde. Den nuvarande löser inte automatisk konfigurering till ipv6 för mig och det verkar som att samma modell inte gör det för andra heller. Får fråga B2 om det imorgon.

Menar du att testa hastigheten via vpntjänst? Kan testa med Mullvad nästa incident..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Ja jag tror personligen att problemet är hos Bredband 2 för oddsen att tre routrar ska vara defekta och visa exakt identiska problem (även i logsen) lär ju vara absurt låga. Firmware+factory reset har jag testat, samma med portarna. Jag får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och ringa och skrika på någon stackare som inte är skyldiga till mina problem, nåja hen får ju betalt för det ändå så.

Ett tips är att inte skrika eller vara upprörd mot personen som svarae. Ingen vinner på det och du får förmodligen bättre respons och hjälp om du är saklig och trevlig i din felanmälan 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loremip:

Ipv6 är jag säker på att jag hade med den första routern som jag använde. Den nuvarande löser inte automatisk konfigurering till ipv6 för mig och det verkar som att samma modell inte gör det för andra heller. Får fråga B2 om det imorgon.

Menar du att testa hastigheten via vpntjänst? Kan testa med Mullvad nästa incident..

Ett test via en vpn kan peka på om det är ett problem som har med cgn att göra så det vore intressant om du kunde testa både med och utan vpn när du upplever problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna be om att få icke cgnat på dina tilldelade adresser. Om det nu skulle vara någon underlig grej som uppstår pga cgnat så eliminerar du det. Jag har Bredband2 och bad om det för att kunna köra diverse servrar hemma. Dom erbjuder det och det ska inte kosta extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du bara kommit så långt så har ingen felsökning gjorts av kommunikationsoperatören (d.v.s. i nätet).

Kommunikationsoperatören brukar kräva att problemet även syns på en direktkopplad dator för att de ska godta felanmälan från din internetleverantör.

Låter som att ni tidigare hade en router (gateway) med inbyggd fiberomvandlare (eller SFP) och nu har fått en mediaomvandlare (switch). Det är bara att acceptera att kommunikationsoperatören inte kör med router längre. Var det inte en router tidigare så har eran nätägare eller fastighetsägare förmodligen bytt kommunikationsoperatör, återigen bara att acceptera.

Är mediaomvandlaren inkopplad till fiber eller till inkommande nätverksuttag? Om det är ett nätverksuttag som går vidare till en tjänstefördelare brukar du kunna strunta i tjänstefördelaren och koppla direkt.

Ska det felsökas med din router inkopplad så kommer Bredband2 behöva exempel (tider) på när dessa störningar skett, de kommer behöva mac-adress på routern. Mac-adress på mediaomvandlaren lär behövas också. De kan förmodligen kolla väldigt lite själva och måste ta det vidare till nätägare/kommunikationsoperatör som får övervaka din port/utrustning för att eventuellt hitta problemet. Kan du inte ringa och prata med de i 30 min så kan du inte förvänta dig att det blir något gjort.

Har alltid haft en mediaomvandlare, dom kom inte in och bytte ut hela paketet, bara en del i mediaomvandlaren som tydligen var defekt. Kommunikationsoperatören har inte blivit ersatt heller. Mediaomvandlaren är fiberinkopplad.

Har logs på logs på logs så tider är inga problem och givetvis inte mac-adresser heller. Problemet är att de gångerna som jag har ringt till B2 så har jag antingen blivit avfärdad med standardsvaret "Vi kan inte se din router, du måste hyra våran för 79 kr/mån så kan vi lösa det!!!!" eller något annat svar taget direkt ur manualen, svårt att kunna prata med någon i 30 minuter när man pratar med en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Har alltid haft en mediaomvandlare, dom kom inte in och bytte ut hela paketet, bara en del i mediaomvandlaren som tydligen var defekt. Kommunikationsoperatören har inte blivit ersatt heller. Mediaomvandlaren är fiberinkopplad.

Har logs på logs på logs så tider är inga problem och givetvis inte mac-adresser heller. Problemet är att de gångerna som jag har ringt till B2 så har jag antingen blivit avfärdad med standardsvaret "Vi kan inte se din router, du måste hyra våran för 79 kr/mån så kan vi lösa det!!!!" eller något annat svar taget direkt ur manualen, svårt att kunna prata med någon i 30 minuter när man pratar med en bok.

Byte av SFP ändrar inte konfigurationen i nätet, men jag vet inte varför du hänger upp dig på den delen då du verkar skriva att förändringen skedde senare. Adresstilldelning sker inte från hårdvaran.

Tips sluta skrik på allt och alla. Att Bredband2 måste få svar på frågor är inget problem, det är en förutsättning för att kunna hjälpa dig. Du kommer få återkomma för komplettering eller få göra om hela ärendet om du trakasserar någon att skicka in en felanmälan utan några frågor som är besvarade. Bredband2 kan inte göra något åt att kommunikationsoperatören kräver en fullständig felanmälan. Bredband2 kommer absolut jobba med dig för att felanmälan ska innehålla så mycket relevant information som möjligt, men du kan inte börja som i den här tråden och prata om något som inte har med ditt problem att göra. När, hur upplever du felet och vilka enheter är grunden till felanmälan för att det ska gå vidare så att någon kan kolla mediaomvandlare, trafik e.t.c. på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Byte av SFP ändrar inte konfigurationen i nätet, men jag vet inte varför du hänger upp dig på den delen då du verkar skriva att förändringen skedde senare. Adresstilldelning sker inte från hårdvaran.

Tips sluta skrik på allt och alla. Att Bredband2 måste få svar på frågor är inget problem, det är en förutsättning för att kunna hjälpa dig. Du kommer få återkomma för komplettering eller få göra om hela ärendet om du trakasserar någon att skicka in en felanmälan utan några frågor som är besvarade. Bredband2 kan inte göra något åt att kommunikationsoperatören kräver en fullständig felanmälan. Bredband2 kommer absolut jobba med dig för att felanmälan ska innehålla så mycket relevant information som möjligt, men du kan inte börja som i den här tråden och prata om något som inte har med ditt problem att göra. När, hur upplever du felet och vilka enheter är grunden till felanmälan för att det ska gå vidare så att någon kan kolla mediaomvandlare, trafik e.t.c. på distans.

Skriker inte på någon alls. Anledningen till att jag förklarar allt även om det är orelevant likt en människa på spektrumet är en skada som har utvecklats efter att jag har varit i kontakt med B2s kundsupport, då det är väldigt tydligt för mig att det är det som krävs innan man får någon som helst hjälp utav B2, men det kanske inte är tydligt för dig? Första telefonsamtalet hände flera månader sen, man skulle ju kunna tänka sig att det finns någon log ifrån B2s sida när mitt kundnummer dyker upp i telefonkön men det finns ju tydligen inte då jag får samma svar gång på gång. Vill du slå vad om att det första jag får höra när jag ringer imorgon är det jag har upprepat flera gånger nu? Det du surrar om i slutet där har ännu inte skett, på månaders tid. När upplever jag felet? Det har inte kommit upp än, ska jag sitta och vänta tålmodigt tills nästa sekel innan det sker kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Skriker inte på någon alls. Anledningen till att jag förklarar allt även om det är orelevant likt en människa på spektrumet är en skada som har utvecklats efter att jag har varit i kontakt med B2s kundsupport, då det är väldigt tydligt för mig att det är det som krävs innan man får någon som helst hjälp utav B2, men det kanske inte är tydligt för dig? Första telefonsamtalet hände flera månader sen, man skulle ju kunna tänka sig att det finns någon log ifrån B2s sida när mitt kundnummer dyker upp i telefonkön men det finns ju tydligen inte då jag får samma svar gång på gång. Vill du slå vad om att det första jag får höra när jag ringer imorgon är det jag har upprepat flera gånger nu? Det du surrar om i slutet där har ännu inte skett, på månaders tid. När upplever jag felet? Det har inte kommit upp än, ska jag sitta och vänta tålmodigt tills nästa sekel innan det sker kanske?

Jag vet inte varför du ska skriva flera utropstecken (vilket jag uppfattar som du skriker i texten, utöver att du själv säger att du blir verbalt aggressiv under samtal) och dömer ut folk.

Du har inte gjort någon felanmälan, du har bara ringt och berättat att du har problem. Hade du gjort en felanmälan hade Bredband2 återkommit till dig.

Du måste inse att du måste samarbeta. Har du redan mac-adresser till router, dator och mediaomvandlare och tidigare tidpunkter på störningar så är första steget inte svårare än ett samtal på kanske 30 minuter.

Sånt som att kommunikationsoperatören ändrat hur många enheter som får ta ip-adresser är inte relevant, det är något som regleras mellan Bredband2 och kommunikationsoperatören som du inte kommer kunna påverka.

Bredband2 kan inte ta det vidare med din skriftliga kommunikation.

Surrar? Jag vet inte vad du försöker säga – du har sagt flera gånger att du upplever problem dagligen och där har du ett när, då är gården ett till när och förrgår ett tredje när.

Vad du pratat om tidigare med Bredband2 är inte relevant. De behandlar dig fel om de går på information från tidigare kollegor istället för att de frågar och hjälper dig ta fram uppgifterna. Är uppgifterna inte korrekta kommer ju ditt ärende behövas göras om med samma frågor igen.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla datorn via routern. Byt sedan wan-mac i routern så att du får ett nytt ip. Starta sedan om allt och se vad du har för resultat.

Om det inte hjälper - återställ wan-mac i routern till att börja med. Kontakta din isp för att begära publik ip till din anslutning/routers mac. Starta om allt -testa igen.

Kan vara nåt cgn-stul som @mrqaffe säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte varför du ska skriva flera utropstecken (vilket jag uppfattar som du skriker i texten, utöver att du själv säger att du blir verbalt aggressiv under samtal) och dömer ut folk.

Du har inte gjort någon felanmälan, du har bara ringt och berättat att du har problem. Hade du gjort en felanmälan hade Bredband2 återkommit till dig.

Du måste inse att du måste samarbeta. Har du redan mac-adresser till router, dator och mediaomvandlare och tidigare tidpunkter på störningar så är första steget inte svårare än ett samtal på kanske 30 minuter.

Sånt som att kommunikationsoperatören ändrat hur många enheter som får ta ip-adresser är inte relevant, det är något som regleras mellan Bredband2 och kommunikationsoperatören som du inte kommer kunna påverka.

Bredband2 kan inte ta det vidare med din skriftliga kommunikation.

Surrar? Jag vet inte vad du försöker säga – du har sagt flera gånger att du upplever problem dagligen och där har du ett när, då är gården ett till när och förrgår ett tredje när.

Vad du pratat om tidigare med Bredband2 är inte relevant. De behandlar dig fel om de går på information från tidigare kollegor istället för att de frågar och hjälper dig ta fram uppgifterna. Är uppgifterna inte korrekta kommer ju ditt ärende behövas göras om med samma frågor igen.

Det var inte mitt syfte med att använda utropstecken och det ursäktar jag om om du fick den signalen. Stör mig mest på just det svaret bara för att det får det att kännas som att de sysslar med utpressning.
Felanmälan har jag ju gjort? Om jag inte minns fel så är dem väldigt specifika med att nämna att det är en felanmälan man gör när man ringer.

Jag svarade på det du skrev, om du uppfinner det som att jag hakar upp mig så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Är det någon annan som jag har svarat på här där jag hakar upp mig på min mediaomvandlare? Jag svarade på det du skrev.

Hur kan de inte ta det vidare? Jag svarar ju på det dem frågar? Menar du att det är upp till kunden att bevisa att den varan de betalar för är defekt? I det fallet så hur bevisar jag inte det genom min skriftliga kommunikation? Hur var det med det där att inte prata om orelevant information? Dem frågar mig något och jag svarar på frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Det var inte mitt syfte med att använda utropstecken och det ursäktar jag om om du fick den signalen. Stör mig mest på just det svaret bara för att det får det att kännas som att de sysslar med utpressning.
Felanmälan har jag ju gjort? Om jag inte minns fel så är dem väldigt specifika med att nämna att det är en felanmälan man gör när man ringer.

Jag svarade på det du skrev, om du uppfinner det som att jag hakar upp mig så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Är det någon annan som jag har svarat på här där jag hakar upp mig på min mediaomvandlare? Jag svarade på det du skrev.

Hur kan de inte ta det vidare? Jag svarar ju på det dem frågar? Menar du att det är upp till kunden att bevisa att den varan de betalar för är defekt? I det fallet så hur bevisar jag inte det genom min skriftliga kommunikation? Hur var det med det där att inte prata om orelevant information? Dem frågar mig något och jag svarar på frågan

Om inte Bredband2 gett dig ett ärendenummer och på egen hand återkommit om att de behöver mer information eller att de inte hittat felet så har du inte lyckats göra någon felanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Är kort sagt endast intresserad av att få ut hastigheten som betalas för, inte övriga aspekter.

Jag tror du kan fetglömma den idén. Bredband 2 ger dig lägsta priset, inte bästa servicen. Hade jag inte behövt jaga varenda krona jag kan, hade jag aldrig valt dem igen.

Har beställt 250/100, skattar mig lycklig om jag får 75-80mbps (~10MB/s) faktiskt throughput mot en torrentsvärm eller server som inte är i Sverige. Upload ska vi inte ens prata om, 40mbps peak. rent procentuellt är det ju närmre utlovat värde om 100mbps, men det är ju knappast att kalla för bra.

Sen ska vi inte ens prata om deras peeringavtal, de är bargain bin routing all the way baby. Väldigt sällan din route hamnar i Level3's nät, utan här är det speciallösningar och massvis med lagg.

Och såhär har det varit de senaste 6 åren. vissa tider på dygnet så är det katastrofal servicenivå.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loremip:

Har haft ett återkommande problem med internet där vi har Bredband2 som leverantör. Problemet är att uppladdningshastigheten på enheter kopplade till våran router går från 100 mbit/s till helt oanvändbara hastigheter mellan 0,02-0,09 mbit/s, vi har en dator som också är kopplad direkt till fiberkonverten vars hastighet aldrig blir påverkad. Det här problemet har vi haft i nu snart nästan 5 månader, det händer frekvent varje dag och längden på händelsen varierar mellan runt 20 minuter och 1 timme.

Innan det här problemet började hända så hade vi en händelse där fiberkonverten i vårat hem dog och en tekniker fick komma och ersätta någon del. Fiberkonverten har 4 portar och innan den dog så använde vi alla 4 portar, direkt efter att teknikern var här så var återigen alla 4 portar till fiberkonverten ockuperade igen, precis som innan och vi hade inga problem med internet, väldigt viktigt! Precis som innan kunde vi fritt byta kablarna som var kopplade till fiberkonverten utan någon som helst problematik. Och så helt plötsligt så slutade två enheter kopplade till konverten att få internet, och här började ovanstående problem att hända. Notera att det inte är någon port som är död, det är bara en begränsning, och vart kommer den begränsningen ifrån? Enligt Bredband 2 så är det hårdvaran, även fast vi kunde ha 4 portar aktiva i fiberkonverten efter att teknikern kom hit och bytte ut den delen. Samtidigt som detta sker så kommer en ny begränsning också, nämligen att fiberkonverten leasar ut två ip-adresser med en tid på 4 timmar, innan så funkade det inte så, vi kunde fritt bara dra ut en kabel och sätta in en ny och vi fick ip-adress direkt.

Då jag själv inte hade möjligheten att prata med Bredband 2s kundsupport de första månaderna så var det min mamma som ringde, och hon är självklart okunnig om detta. När hon har ringt så har kundsupporten bara totalt kört över henne "Vi kan inte se eran router, ni måste hyra våran router" och "På den dator som är ikopplad till fiberkonverten kör ett hastighetstest!"
När det väl är jag som ringer till kundsupporten så är det som att prata med en vägg, fick en gång följande svar "Det kan vara så att ni har för många klienter för eran router", är 9 stycken klienter för mycket? Inledningsvis så fick jag precis samma svar "Det kan vara routern, vi ser inte eran router men om ni hyr våran så kan vi hjälpa" Självklart vägrar jag att betala för något så simpelt som en router månad efter månad i år. Men jag börjar få den tanken att det kanske kan vara routern, en RT-N56U som har varit på i säkert en 8+ år, fine tänker jag. Vi har ytterligare en RT-N56U liggandes som i princip är oanvänd, så jag testar... Samma problem, ahapp tänker jag. Jag börjar bli extremt desperat på att fixa detta så när jag förklarar vad som händer med mitt internet till min vän så säger han "Ja, men kan det inte vara så att routern själv är så jävla gammal att den inte funkar?" Naivt, men jag lyssnar, åker iväg och köper en modernare router, en D-Link Eagle Pro Ai AX1500, löste det problemet? Nej.

Då jag börjar bli så fruktansvärt irriterad på att Bredband 2s kundsupport vägrar att hjälpa till annat med frågor som är mer riktade till 80-åringar som inte kan någonting om elektronik så väljer jag att skriva med dem istället, då jag fattar att kundsupporten inte har någonting med problemet att göra och jag kan bli verbalt aggressiv. Jag tänker att det kanske hjälper dem att se loggar ifrån routern, och via mail så kanske man får högre kvalité på hjälp. Men självklart inte. Nedan ser ni hur mycket hjälp jag har fått:

Bredband 2: Sitter ni kopplade trådlöst eller med kabel till routern som ni använder när hastigheten blir sämre?

Kan de komma tillbaka och bli bra igen om man startar om routern?

De routrarna som ni har testat är det från samma tillverkare? (Asus, Netgear, D-link....) När ni har gjort byte av router, har ni även bytt kabeln som routern använder sig utav då?

Sitter routern kopplad direkt till fiberboxen eller sitter den i ett annat internetuttag ni har i hemmet?

Jag: Hej.
Routern är kopplad direkt till fiberboxen, vi har en dator som är kopplad till routern. Både trådlöst och kabel stöter på samma problem, den enda som inte får problemet är datorn som är kopplad direkt till fiberboxen. Vi har testat 2st ASUS RT-N56U och nu har vi en D-LINK R15 Eagle Pro. Alla 3 hade olika kablar och vi har testat ett antal kablar, för den nya routern så sitter det för tillfället ihop med kabeln som följde med när vi köpte den. Det blir heller aldrig bättre när vi startar om routern.

Bredband 2: Tack så mycket för all information som vi har fått av dig.

Bara en fundering. Är det samma problem om ni byter uttag som den fungerande datorn och routern använder på fiberboxen?

Tänker om det kan vara själva uttaget i fiberboxen som orsakar problemet för er annars.

Jag: Samma problem sker även om vi byter uttag. Routern blir påverkad men inte datorn som är kopplad direkt till fiberuttaget.

Bredband2: Hej,

Tack för återkopplingen!

Jag har bara en sista fråga till dig, hur många enheter sitter sammanlagt kopplade till fiberkonvertern?

Ni kan nämligen endast ha 2 enheter kopplade samtidigt, om fler ansluts kan det påverka kvalitén.

Jag: Vi har två stycken, vi har haft två stycken sen ni satte den begränsningen.

Det här är hela konversationen, på 6 dagar.. Nu undrar jag om någon annan är med om något liknande, det är alltså varenda klient som är kopplad till routern som får samma problem, kan visa logs om det efterfrågas.

Kan vara problem med flödesstyrning.
Dvs det kan vara en annan enhet som strular och säger åt routern att den inte kan ta emot mer data, finns en beskrivning av hur det kan vara problem här:
http://virtualthreads.blogspot.com/2006/02/beware-ethernet-fl...

När du har problemet, hur många andra enheter sitter på routern?
Om det är flera så koppla ur alla utom den dator du testar från och ev starta om routern.
Finns problemet kvar?