Finns det folk med liknande problem med Bredband 2?
Har haft ett återkommande problem med internet där vi har Bredband2 som leverantör. Problemet är att uppladdningshastigheten på enheter kopplade till våran router går från 100 mbit/s till helt oanvändbara hastigheter mellan 0,02-0,09 mbit/s, vi har en dator som också är kopplad direkt till fiberkonverten vars hastighet aldrig blir påverkad. Det här problemet har vi haft i nu snart nästan 5 månader, det händer frekvent varje dag och längden på händelsen varierar mellan runt 20 minuter och 1 timme.
Innan det här problemet började hända så hade vi en händelse där fiberkonverten i vårat hem dog och en tekniker fick komma och ersätta någon del. Fiberkonverten har 4 portar och innan den dog så använde vi alla 4 portar, direkt efter att teknikern var här så var återigen alla 4 portar till fiberkonverten ockuperade igen, precis som innan och vi hade inga problem med internet, väldigt viktigt! Precis som innan kunde vi fritt byta kablarna som var kopplade till fiberkonverten utan någon som helst problematik. Och så helt plötsligt så slutade två enheter kopplade till konverten att få internet, och här började ovanstående problem att hända. Notera att det inte är någon port som är död, det är bara en begränsning, och vart kommer den begränsningen ifrån? Enligt Bredband 2 så är det hårdvaran, även fast vi kunde ha 4 portar aktiva i fiberkonverten efter att teknikern kom hit och bytte ut den delen. Samtidigt som detta sker så kommer en ny begränsning också, nämligen att fiberkonverten leasar ut två ip-adresser med en tid på 4 timmar, innan så funkade det inte så, vi kunde fritt bara dra ut en kabel och sätta in en ny och vi fick ip-adress direkt.
Då jag själv inte hade möjligheten att prata med Bredband 2s kundsupport de första månaderna så var det min mamma som ringde, och hon är självklart okunnig om detta. När hon har ringt så har kundsupporten bara totalt kört över henne "Vi kan inte se eran router, ni måste hyra våran router" och "På den dator som är ikopplad till fiberkonverten kör ett hastighetstest!"
När det väl är jag som ringer till kundsupporten så är det som att prata med en vägg, fick en gång följande svar "Det kan vara så att ni har för många klienter för eran router", är 9 stycken klienter för mycket? Inledningsvis så fick jag precis samma svar "Det kan vara routern, vi ser inte eran router men om ni hyr våran så kan vi hjälpa" Självklart vägrar jag att betala för något så simpelt som en router månad efter månad i år. Men jag börjar få den tanken att det kanske kan vara routern, en RT-N56U som har varit på i säkert en 8+ år, fine tänker jag. Vi har ytterligare en RT-N56U liggandes som i princip är oanvänd, så jag testar... Samma problem, ahapp tänker jag. Jag börjar bli extremt desperat på att fixa detta så när jag förklarar vad som händer med mitt internet till min vän så säger han "Ja, men kan det inte vara så att routern själv är så jävla gammal att den inte funkar?" Naivt, men jag lyssnar, åker iväg och köper en modernare router, en D-Link Eagle Pro Ai AX1500, löste det problemet? Nej.
Då jag börjar bli så fruktansvärt irriterad på att Bredband 2s kundsupport vägrar att hjälpa till annat med frågor som är mer riktade till 80-åringar som inte kan någonting om elektronik så väljer jag att skriva med dem istället, då jag fattar att kundsupporten inte har någonting med problemet att göra och jag kan bli verbalt aggressiv. Jag tänker att det kanske hjälper dem att se loggar ifrån routern, och via mail så kanske man får högre kvalité på hjälp. Men självklart inte. Nedan ser ni hur mycket hjälp jag har fått:
Bredband 2: Sitter ni kopplade trådlöst eller med kabel till routern som ni använder när hastigheten blir sämre?
Kan de komma tillbaka och bli bra igen om man startar om routern?
De routrarna som ni har testat är det från samma tillverkare? (Asus, Netgear, D-link....) När ni har gjort byte av router, har ni även bytt kabeln som routern använder sig utav då?
Sitter routern kopplad direkt till fiberboxen eller sitter den i ett annat internetuttag ni har i hemmet?
Jag: Hej.
Routern är kopplad direkt till fiberboxen, vi har en dator som är kopplad till routern. Både trådlöst och kabel stöter på samma problem, den enda som inte får problemet är datorn som är kopplad direkt till fiberboxen. Vi har testat 2st ASUS RT-N56U och nu har vi en D-LINK R15 Eagle Pro. Alla 3 hade olika kablar och vi har testat ett antal kablar, för den nya routern så sitter det för tillfället ihop med kabeln som följde med när vi köpte den. Det blir heller aldrig bättre när vi startar om routern.
Bredband 2: Tack så mycket för all information som vi har fått av dig.
Bara en fundering. Är det samma problem om ni byter uttag som den fungerande datorn och routern använder på fiberboxen?
Tänker om det kan vara själva uttaget i fiberboxen som orsakar problemet för er annars.
Jag: Samma problem sker även om vi byter uttag. Routern blir påverkad men inte datorn som är kopplad direkt till fiberuttaget.
Bredband2: Hej,
Tack för återkopplingen!
Jag har bara en sista fråga till dig, hur många enheter sitter sammanlagt kopplade till fiberkonvertern?
Ni kan nämligen endast ha 2 enheter kopplade samtidigt, om fler ansluts kan det påverka kvalitén.
Jag: Vi har två stycken, vi har haft två stycken sen ni satte den begränsningen.
Det här är hela konversationen, på 6 dagar.. Nu undrar jag om någon annan är med om något liknande, det är alltså varenda klient som är kopplad till routern som får samma problem, kan visa logs om det efterfrågas.