Permalänk

Ny speldator 30-40k.

Hej!

Jag är på jakt efter en ny speldator modell ordentlig som håller flera år framöver.
Black friday snart är över, nya GPU'er är på ingång och vintern är allmänt jävlig så är tanken att kanske vänta till mellandagarna men jag vill börja knåpa redan nu.

Eftersom man har ett behov av att hävda sig, svårigheter med självförtroendet och en ok månadslön kräfvas nu så kallad 'Vuxen-dator' dvs svindyr och med stor sannolikhet alldeles för snabb.

Spel som ska spelas är blandade men det genomgående temat är så höga inställningar som möjligt med fps som får en att se ljuset. Utöver det kommer viss hobbymodellering osv göras, inte något särskilt avancerat men ändå.

Jag vill inte bygga ihop den själv utan det får inet, webhallen, komplett eller den alltid närvarande "Någon Annan" göra men däremot vill jag plocka ihop delarna själv och de ska hålla för spel i flera år framöver.

Här är en jag slängt ihop:
https://www.inet.se/datorbygge/b1337758/kanske

Som synes finns det allmänt(?) avskydda 4080 med där och jag är väl medveten om att AMD's nya kort kommer inom en snar framtid men av gammal vana är jag avigt inställd till AMD's grafikkort och deras löften om guld och gröna skogar för en spottstyver.
4080 som är med får kanske ses som en placeholder för att hålla prislappen tills dess att AMD presenterat sina kort och tester genomförts..

Frågor jag har utöver om bygget är helt kajko:

Moderkortet - är det något att ha/kommer det vara någon slags bottleneck/kasst?

Minnen - Samma som ovan i princip, 5600 Mhz med det moderkortet/gpu/processor etc = 4 fps och gråtskrik?

Hårddisken - För bra för att vara sann i prisklassen?

Det andra alternativet jag har i huvudet är om man helt enkelt skulle stoppa i ett 3080 och vänta till att 4080/4090 har gått ned något i pris (om de någonsin gör det) samtidigt som man behåller allt annat för framtidssäkring?

Alternativ 3 är i princip samma sak fast 13900K och passande moderkort.

Reapriserna får kanske tas med en nypa salt samtidigt som jag iskallt räknar med rabatter under mellandagsrean.

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att säga, men för minnesmodulerna bör du köpa AMD EXPO minne till AM5 plattformen, de du har valt är för intel.

Något typ dessa som jag köpte https://www.inet.se/produkt/5304963/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... finns som RGB med om det är något du söker. Funkar bra på mitt asus kort så borde funka med prime med.

Tillägg
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabio80's:

Hej!

Jag är på jakt efter en ny speldator modell ordentlig som håller flera år framöver.
Black friday snart är över, nya GPU'er är på ingång och vintern är allmänt jävlig så är tanken att kanske vänta till mellandagarna men jag vill börja knåpa redan nu.

Eftersom man har ett behov av att hävda sig, svårigheter med självförtroendet och en ok månadslön kräfvas nu så kallad 'Vuxen-dator' dvs svindyr och med stor sannolikhet alldeles för snabb.

Spel som ska spelas är blandade men det genomgående temat är så höga inställningar som möjligt med fps som får en att se ljuset. Utöver det kommer viss hobbymodellering osv göras, inte något särskilt avancerat men ändå.

Jag vill inte bygga ihop den själv utan det får inet, webhallen, komplett eller den alltid närvarande "Någon Annan" göra men däremot vill jag plocka ihop delarna själv och de ska hålla för spel i flera år framöver.

Här är en jag slängt ihop:
https://www.inet.se/datorbygge/b1337758/kanskehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1337758/kanske

Som synes finns det allmänt(?) avskydda 4080 med där och jag är väl medveten om att AMD's nya kort kommer inom en snar framtid men av gammal vana är jag avigt inställd till AMD's grafikkort och deras löften om guld och gröna skogar för en spottstyver.
4080 som är med får kanske ses som en placeholder för att hålla prislappen tills dess att AMD presenterat sina kort och tester genomförts..

Frågor jag har utöver om bygget är helt kajko:

Moderkortet - är det något att ha/kommer det vara någon slags bottleneck/kasst?

Minnen - Samma som ovan i princip, 5600 Mhz med det moderkortet/gpu/processor etc = 4 fps och gråtskrik?

Hårddisken - För bra för att vara sann i prisklassen?

Det andra alternativet jag har i huvudet är om man helt enkelt skulle stoppa i ett 3080 och vänta till att 4080/4090 har gått ned något i pris (om de någonsin gör det) samtidigt som man behåller allt annat för framtidssäkring?

Alternativ 3 är i princip samma sak fast 13900K och passande moderkort.

Reapriserna får kanske tas med en nypa salt samtidigt som jag iskallt räknar med rabatter under mellandagsrean.

Vad för komponenter har du i nuvarande dator?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad för komponenter har du i nuvarande dator?

Min nuvarande dator är inget som kommer att plockas något ur. Det är en äldre custom gaming-laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabio80's:

Min nuvarande dator är inget som kommer att plockas något ur. Det är en äldre custom gaming-laptop.

Du startar trådar för att få hjälp med din nya dator... Men är du verkligen seriös när du efterfrågar hjälp?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du startar trådar för att få hjälp med din nya dator... Men är du verkligen seriös när du efterfrågar hjälp?

Jag kanske feltolkade dig?

Min nuvarande dator har en 1070 för laptop och diverse gammal hårdvara som börjar bli gravt inaktuell. I övrigt kommer jag inte direkt ihåg vad för något som sitter i den.

Permalänk
Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1342039/dsa123

Denna ligger nu i loppet, jag kommer inte bygga själv därav Inet.

4080 eftersom jag vill spela med RT och jag fulrenderar lite på kul. Dessutom vill jag åt Nvidia Canvas. 4090 är alldeles för dyr just nu men kan kanske tänkas som en uppgradering senare i livet. Radeon vill jag inte riktigt ha.

Viktigt för mig är luftflöde och kylning därav fläktarna eftersom det blir grönjävulskt varmt där datorn kommer att stå på sommaren, processorkylningen får RGB för lite färg utan att det blir RGB-explosion. Chassit är vad jag förstår ett bra val för luftflöde/kylning utan att bli onödigt avancerat? Jag har läst mig till att de fläktar som kommer med håller en bra klass också.

Finns det något annat i de delar jag fått ihop som inte fungerar?

Edit: Ändrar möjligen till Fractal Design Meshify Lite RGB Svart. RGB-explosion men 4 x 140mm fläktar som ingår samt 2 x 140 mm Noctua känns bättre för en prisökning på 101kr, eller?

Alternativt chassi
Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1343145/julklapp

Den blev det, återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem

En speldator för 41 000 kr måste inkludera RTX 4090.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

En speldator för 41 000 kr måste inkludera RTX 4090.

Inte om man inte vill bygga själv, vill köpa allt från samma ställe och inte har lust att vänta på om något 4090 för under 25k kommer in någonsin.

Visst om man vill/kan/har tid/lust att bygga själv och jaga efter deals tills man fått ihop allt men jag har inget av det.
Dessutom finns plats för framtida uppgradering om det är så.