Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Mätte precis min C2 48". Höjd med stativ ~65cm, höjd mellan tvbänk och nedre delen av skärmen ~3.5cm.

Vart fick du höjd med stativ från?

Tack för svar, det är MediaMarkt som har fel siffror, det står höjd med stativ 74,5 cm, det ska säkert vara 64,5 cm. Stor skillnad.
Tack igen.

Permalänk
Medlem

Fick hem en ny C2 igår. Jag har Telenor (Arris 2853), lyckas inte helt med kopplingen till TV kontrollen. Jag kan byta kanal, men det går inte att få fram Guide så man ser alla TV kanaler och vad som visas (EPG). Någon här som har samma box och har lyckats?

Permalänk
Skrivet av Antman88:

Fick hem en ny C2 igår. Jag har Telenor (Arris 2853), lyckas inte helt med kopplingen till TV kontrollen. Jag kan byta kanal, men det går inte att få fram Guide så man ser alla TV kanaler och vad som visas (EPG). Någon här som har samma box och har lyckats?

Är det inte smidigare med CA-modul?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlpAne:

Tur att man beställde C2 från LG:s sida så att man fick C26 med WiSA, det är bara MediaMarkt och Power som har den modellen förutom LG själva, övriga återförsäljare har modellerna C24 och C25 utan WiSA.

För att du personligen har användning av WiSA...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

För att du personligen har användning av WiSA...?

Ja för att jag potentiellt har användning för det i framtiden. Varför välja bort funktionen om man kan välja att få med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielCox:

Är det inte smidigare med CA-modul?

Vet inte riktigt hur det fungerar. Jag bor i en BRF som har fiber-tv ifrån Telenor. Funkar det då?

Permalänk
Skrivet av Antman88:

Vet inte riktigt hur det fungerar. Jag bor i en BRF som har fiber-tv ifrån Telenor. Funkar det då?

Ah ok. Tror inte att det fungerar med IPTV men är inte helt säker.

Permalänk

Ni som har hunnit prova dessa apparater, hur tycker ni webOS fungerar? Det jag främst undrar över är hur/om det fungerar att casta exempelvis YouTube, Netflix och Spotify direkt till tvn från telefonen på samma sätt som med en chromecast? Hittar inga exempel på detta, utöver screencast funktionen... Tänkte annars om man skulle kompletterat min kommande C2 med en 4k chromecast, blir det helt onödigt/överflödigt eller kan det finnas några fördelar med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Ni som har hunnit prova dessa apparater, hur tycker ni webOS fungerar? Det jag främst undrar över är hur/om det fungerar att casta exempelvis YouTube, Netflix och Spotify direkt till tvn från telefonen på samma sätt som med en chromecast? Hittar inga exempel på detta, utöver screencast funktionen... Tänkte annars om man skulle kompletterat min kommande C2 med en 4k chromecast, blir det helt onödigt/överflödigt eller kan det finnas några fördelar med det?

går att casta YouTube iaf.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Köpt en Oled42C2 som jag kör till PC (RTX 3080).
Kör 21:9 på övre delen av skärmen med 3840x1600 upplösning.

Problemet som uppstod var att jag endast kunde välja 8bit färg i Nvidia inställningarna...

Men det gick att lösa i Nvidia kontrollpanelen genom att först välja 4k120hz, 10bit/12bit.
Sedan gå över till 3840x1600 120hz och klicka på använd.
Då blir det 10bit eller 12 bit om du vill det.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Köpt en Oled42C2 som jag kör till PC (RTX 3080).
Kör 21:9 på övre delen av skärmen med 3840x1600 upplösning.

Problemet som uppstod var att jag endast kunde välja 8bit färg i Nvidia inställningarna...

Men det gick att lösa i Nvidia kontrollpanelen genom att först välja 4k120hz, 10bit/12bit.
Sedan gå över till 3840x1600 120hz och klicka på använd.
Då blir det 10bit eller 12 bit om du vill det.

https://i.imgur.com/oHEQ42m_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Edit: Måste läsa ordentligt innan jag uttalar mig.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

går att casta YouTube iaf.

Ok, tack för svar! Jag tror det bästa nog är att avvakta och prova webOS själv först innan man överväger någon extern källa verkar för övrigt rätt smidigt och lättnavigerat med magic remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Ni som har hunnit prova dessa apparater, hur tycker ni webOS fungerar? Det jag främst undrar över är hur/om det fungerar att casta exempelvis YouTube, Netflix och Spotify direkt till tvn från telefonen på samma sätt som med en chromecast? Hittar inga exempel på detta, utöver screencast funktionen... Tänkte annars om man skulle kompletterat min kommande C2 med en 4k chromecast, blir det helt onödigt/överflödigt eller kan det finnas några fördelar med det?

Låter helt onödigt och överflödigt. Det finns appar för Youtube, Netflix och Spotify (och allt möjligt du kan tänka dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Låter helt onödigt och överflödigt. Det finns appar för Youtube, Netflix och Spotify (och allt möjligt du kan tänka dig).

Ibland är det skönt att slippa leta upp materialet igen om man redan har det framme på telefonen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ibland är det skönt att slippa leta upp materialet igen om man redan har det framme på telefonen.

Och för det ska man köpa en 600 kr chromecast? 🤨 Hursomhelst, både youtube och spotify kan du styra från telefonen.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Låter helt onödigt och överflödigt. Det finns appar för Youtube, Netflix och Spotify (och allt möjligt du kan tänka dig).

Skrivet av Bakgrund:

Ibland är det skönt att slippa leta upp materialet igen om man redan har det framme på telefonen.

Skrivet av Hyllbert:

Och för det ska man köpa en 600 kr chromecast? 🤨 Hursomhelst, både youtube och spotify kan du styra från telefonen.

Tack för inputs! Det är det jag är ute efter, att kunna styra apparna via telefonen och inte bland TV-menyerna. Men det låter som jag inte kommer behöva någon chromecast då 👍

Permalänk
Medlem

Kollade precis på WALL-E på min C2 via datorn med mpv och märkte två problem som jag löste. Första problemet var att stjärnor typ flimrade, löste det genom att stänga av VRR för TVn i nvidia control panel. Andra problemet var att filmen var hackig, visade sig att TVn var inställd på 30 FPS vilket inte direkt är passande för film i ~24 FPS, ändrade skärmen till 60 FPS (har inte HDMI 2.1 på mitt grafikkort så 120Hz får det bli i framtiden) vilket med interpolation på och tscale inställd på catmull_rom och video-sync satt till display-resample blev riktigt smooth.

Tänkte helt enkelt nämna det här om någon känner igen sig i problemen och bara inte orkat felsöka.

Mina inställningar i mpv om någon har nytta av det eller några tips på om något skulle kunna förbättras:

# Video
vo=gpu-next
target-colorspace-hint
tscale=catmull_rom
tscale-radius=1.0
video-sync=display-resample
interpolation=yes

mpv config
Permalänk
Bildexpert 📺

TV:n ställs inte in på någon specifik frekvens utan anpassar sig efter signalen. C2:n rapporterar 30 FPS därför att dator levererade 30 Hz och därmed repeterade de 24 FPS i filmen så att var fjärde bildruta visas en extra gång för 24+6 extra repetitioner=30. Vilket då ger ryckig bild deluxe.

Rätt signal ut är att matcha innehållets frekvens, så 24p eller egentligen vanligast: 23,976 Hz ut ur källan. Då tar LG:n hand om signalen på rätt sätt, så läge man har den där Real Cinema/Biograf-inställningen på ON. Ifall Real Cinema/biograf är grå betyder det att man matar TV:n med en frekvens där TV:n inte längre själv kan ansvara för rätt frekvens.

Interpolering i källan är ju förstås en lösning men all interpolering adderar fel till bilden som inte fanns där från början. Mest ett godtycke i sådana fall man vill köra på det sättet eller använda LG:ns Trumotion-inställning.

Permalänk
Medlem

Enligt specs hos LG så ska TV:n dra mindre än 0.5W i standby.

Effektförbrukning i standbyläge Under 0,5 W

Det här är såklart en EU-grej där EU vill att tillverkarna ska tillverka produkterna på ett sätt som gör att dom drar lite el. Vilket sparar el och kundernas pengar.

Min TV drar dock 3W i standby när jag testar den med elmätare. Det är 6 gånger mer än den borde.

Någon som har elmätare och testat hur mycket din TV drar i standby?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Glis:

Enligt specs hos LG så ska TV:n dra mindre än 0.5W i standby.

Effektförbrukning i standbyläge Under 0,5 W

Det här är såklart en EU-grej där EU vill att tillverkarna ska tillverka produkterna på ett sätt som gör att dom drar lite el. Vilket sparar el och kundernas pengar.

Min TV drar dock 3W i standby när jag testar den med elmätare. Det är 6 gånger mer än den borde.

Någon som har elmätare och testat hur mycket din TV drar i standby?

Evigt återkommande fråga och svaret är hur du vet att din mätare är tillräckligt exakt? Enklare mätare är ofta inte det och de kan mäta på sätt som gör att det blir fel siffror. Fungerar bra för att ha koll på om brödrosten kör 750W eller 800W men på 0,5W mäter den fel.

Dessutom kan TV:n dra mer ifall du har vissa funktioner i gång, likt att den ska starta snabbare och kunna väckas av externa enheter. Det brukar framgå i TV:ns menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV:n ställs inte in på någon specifik frekvens utan anpassar sig efter signalen. C2:n rapporterar 30 FPS därför att dator levererade 30 Hz och därmed repeterade de 24 FPS i filmen så att var fjärde bildruta visas en extra gång för 24+6 extra repetitioner=30. Vilket då ger ryckig bild deluxe.

Rätt signal ut är att matcha innehållets frekvens, så 24p eller egentligen vanligast: 23,976 Hz ut ur källan. Då tar LG:n hand om signalen på rätt sätt, så läge man har den där Real Cinema/Biograf-inställningen på ON. Ifall Real Cinema/biograf är grå betyder det att man matar TV:n med en frekvens där TV:n inte längre själv kan ansvara för rätt frekvens.

Interpolering i källan är ju förstås en lösning men all interpolering adderar fel till bilden som inte fanns där från början. Mest ett godtycke i sådana fall man vill köra på det sättet eller använda LG:ns Trumotion-inställning.

Ska testa att ändra i Nvidias kontrollpanel till samma Hz som materialet. Problemet med det är om man använder TVn till mer än bara film, då måste man anpassa hela tiden till vad som skall visas.

Trumotion skapar alldeles för mycket artefakter för att jag skulle vilja använda det. Interpolering i mpv funkar dock inte på samma sätt som jag förstår det, i mpv så är det inte meningen att interpolering ska få 24p material att se ut som 60p material utan att få 24p material att se ut som 24p material men på e.g. en 60Hz skärm. Här är deras wiki som går igenom display resample https://github.com/mpv-player/mpv/wiki/Display-synchronizatio... kanske bara är jag som använder ordet interpolering fel här, eller så är det Smooth motion jag tänker på som de kallar det: https://github.com/mpv-player/mpv/wiki/Interpolation

Hur som ska jag testa att matcha Hz till källan för att jämföra, men då jag är lat och inte kommer orka byta mellan olika inställningar när jag nog bara fortsätta köra på mpv smooth motion då det för mig är väldigt smooth men utan artefakter som motion interpolation ofta orsakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ska testa att ändra i Nvidias kontrollpanel till samma Hz som materialet. Problemet med det är om man använder TVn till mer än bara film, då måste man anpassa hela tiden till vad som skall visas.

Trumotion skapar alldeles för mycket artefakter för att jag skulle vilja använda det. Interpolering i mpv funkar dock inte på samma sätt som jag förstår det, i mpv så är det inte meningen att interpolering ska få 24p material att se ut som 60p material utan att få 24p material att se ut som 24p material men på e.g. en 60Hz skärm. Här är deras wiki som går igenom display resample https://github.com/mpv-player/mpv/wiki/Display-synchronizatio... kanske bara är jag som använder ordet interpolering fel här, eller så är det Smooth motion jag tänker på som de kallar det: https://github.com/mpv-player/mpv/wiki/Interpolation

Hur som ska jag testa att matcha Hz till källan för att jämföra, men då jag är lat och inte kommer orka byta mellan olika inställningar när jag nog bara fortsätta köra på mpv smooth motion då det för mig är väldigt smooth men utan artefakter som motion interpolation ofta orsakar.

Nu känner jag inte till mpv, men varför inte köra MPC-HC med MadVR som ju har stöd för att ändra displayen automatiskt till och från korrekt uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SanyaIV:

Hur som ska jag testa att matcha Hz till källan för att jämföra, men då jag är lat och inte kommer orka byta mellan olika inställningar när jag nog bara fortsätta köra på mpv smooth motion då det för mig är väldigt smooth men utan artefakter som motion interpolation ofta orsakar.

Alright - vettig finess som kan rädda en dålig situation med andra ord! Ska hålla den i åtanke.

Permalänk
Medlem

Då blev man en nybliven ägare av sin första oled tv (lg oled c2 55). Har läst skräckhistorierna om "burn-in" och därför undvikt allt som har med oled att göra de senaste åren. Är det värt att teckna lg egna 5-åriga garanti? För den ska enligt samtal med lg-support även täcka "burn-in"-fel. C2 har dock, vad jag förstått, förbättrad teknik kontra första gen som ska hjälpa till att förhindra detta.

Har en drulleförsäkring (allriskförsäkring) via folksam redan men osäker på om den täcker dessa typer av fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Då blev man en nybliven ägare av sin första oled tv (lg oled c2 55). Har läst skräckhistorierna om "burn-in" och därför undvikt allt som har med oled att göra de senaste åren. Är det värt att teckna lg egna 5-åriga garanti? För den ska enligt samtal med lg-support även täcka "burn-in"-fel. C2 har dock, vad jag förstått, förbättrad teknik kontra första gen som ska hjälpa till att förhindra detta.

Har en drulleförsäkring (allriskförsäkring) via folksam redan men osäker på om den täcker dessa typer av fel.

Köpte och en C2 och funderar på den där försäkringen. Har haft en oled tidigare, en b6. Fick ett fel på panelen efter 2 år och 10 månader, men det gick att reklamera. Vad jag förstod går den att teckna upp till två år efter inköpsdatum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Köpte och en C2 och funderar på den där försäkringen. Har haft en oled tidigare, en b6. Fick ett fel på panelen efter 2 år och 10 månader, men det gick att reklamera. Vad jag förstod går den att teckna upp till två år efter inköpsdatum.

Precis. Är nog den vanliga garantin som du menar. Enligt samtal med lg har man följande möjligheter:
LG premium 3 respektive 5 år senast 2 veckor efter inköpsdatum.
LG garanti-förlängning 5 år är det 2 år efter inköpsdatum som man kan teckna denna.

Båda ska täcka inbränningar som jag tolkat det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på

OLED48C26LB - https://www.lg.com/se/tv/lg-oled48c26lb
OLED48C25LB - https://www.lg.com/se/tv/lg-oled48c25lb

26LB verkar finnas på på bara mediamarkt medans 25LB finns i flera butiker. Enda skillnaden jag kan hitta är att 26LB har WISA och endast finns i 42 samt 48" inch medan 25LB verkar finnas i 48" till 77"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vad är det för skillnad på

OLED48C26LB - https://www.lg.com/se/tv/lg-oled48c26lb
OLED48C25LB - https://www.lg.com/se/tv/lg-oled48c25lb

26LB verkar finnas på på bara mediamarkt medans 25LB finns i flera butiker. Enda skillnaden jag kan hitta är att 26LB har WISA och endast finns i 42 samt 48" inch medan 25LB verkar finnas i 48" till 77"

Färg på baksidan (kolla tv-guiden) och WISA-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Färg på baksidan (kolla tv-guiden) och WISA-stöd

Ahh, därför min var vit 😍

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Precis fått min C2 65" - har tyvärr minst 4 stycken vertikala streck med ljusare partier, samt flera små partier uppe till vänster.
Hur går man tillväga för reklamation till LG och hur gör den - tar tillbaka och reparerar, skickar en ny?
Har ingen erfarenhet av detta, men detta är ju inte okej.. - tips på vad jag ska göra nu?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)