Permalänk
Medlem

Nätverksdelning

Alltså, jag känner mig så dum.
Hur funkar nätverksdelning i moderna Windows egentligen?

När jag dubbelklickar på en dator i nätverkslistan så kommer en prompt upp där jag måste identifiera mig, jag skriver in samma uppgifter som jag använder på den och försöker logga in med mitt microsoft konto men den säger "felaktivt lösenord eller användarnamn".

Men det är ju exakt samma som jag använder alltid annars och som enligt alla nätverksdelningsinställningar jag kan hitta ska ha rättigheter.

Jag förstår liksom ingenting haha. Jag förstår inte att dom gjort delning så här komplicerat och knäppt.

Jag har försökt dela med "alla" också men det gör ingen skillnad.

Nätverket är inställt som privat på båda datorerna.

Just nu försöker jag ansluta från Windows 11 till Windows 10, men jag har liknande problem windows 10 till windows 10 också.

Jag kommer åt dom andra datorerna från den här datorn, men dom andra datorerna kommer inte åt den här.
Och jag förstår inte vad jag har gjort annorlunda.

Jag kommer då heller inte åt skrivaren.

EDIT: Ett annat problem är att datorerna inte dyker upp i nätverkslistan, det funkar att skriva adressen till dom, \\datornnamn, men dom syns ändå inte i listan.
Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Jag får själv klicka lite här och klicka lite där för att få det att fungera varje gång jag måste sätta upp det. Känns aldrig som att det finns något straight forward sätt att göra det på....

Men till att börja med.
Control panel->Network and Sharing Center->
->Turn on network discovery
->Turn on file and printer sharing (Minns ej om detta behövs)

Har du samma workgroup på alla datorer?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag får själv klicka lite här och klicka lite där för att få det att fungera varje gång jag måste sätta upp det. Känns aldrig so matt det finns någåt straight forward sätt att göra det på....

Men till att börja med.
Control panel->Network and Sharing Center->
->Turn on network discovery
->Turn on file and printer sharing (Minns ej om detta behövs)

Har du samma workgroup på alla datorer?

Japp, båda dom där inställningarna är på.

Och ja, det är samma arbetsgrupp på båda, jag har dock inte ändrat något där utan den heter bara WORKGROUP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med att återställa nätverksinställningar på felande datorn, pröva sen igen.
Den vill ha ditt lokala anv.namn och lösenord för den datorn som resursen finns på

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Börja med att återställa nätverksinställningar på felande datorn, pröva sen igen.

Jag får ta och prova det!

Skrivet av tcntad:

Den vill ha ditt lokala anv.namn och lösenord för den datorn som resursen finns på

Det är precis det jag skriver in men den klagar på att det är fel.
Oerhört frustrerande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kilroy:

Jag får ta och prova det!

Det är precis det jag skriver in men den klagar på att det är fel.
Oerhört frustrerande.

Du skriver dock "försöker logga in med mitt microsoft konto men den säger "felaktivt lösenord eller användarnamn"."
Ditt MS-konto är inte lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ditt MS-konto är inte lokalt

Det är ju samma konto som jag loggar in på datorn med?

När jag loggar in på datorn när jag sitter framför den så loggar jag in med mitt microsoft konto.

Jag har alltså inget rent lokalt konto på den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ju samma konto som jag loggar in på datorn med?

När jag loggar in på datorn när jag sitter framför den så loggar jag in med mitt microsoft konto.

Jag har alltså inget rent lokalt konto på den datorn.

Hur ser det ut under lokala konton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag får ta och prova det!

Det är precis det jag skriver in men den klagar på att det är fel.
Oerhört frustrerande.

Öppna cmd på den datorn och skriv whoami
Skriv det som står där i användarnamnsfältet (det som står efter \ )

Skrivet av Kilroy:

EDIT: Ett annat problem är att datorerna inte dyker upp i nätverkslistan, det funkar att skriva adressen till dom, \\datornnamn, men dom syns ändå inte i listan.
Hur fixar man det?

Det där undrar jag också. Att det ska vara så svårt för MS att fixa... Inget nytt problem direkt.

Permalänk
Sötast

Detta bör funka.

1. Skapa ett lokalt konto:

Start -> Kör -> Lusrmgr.msc -> Enter

Users > högerklick -> New -> Skapa nytt lokalt konto. t.ex "Film" eller "Dokument" eller vad som passar dig, sätt ett lösenord och password never expires. och bocka ur User must change password at next logon.

2. Navigera till mappen/enheten du vill dela ut:
Högerklicka på mappen du vill dela och välj Egenskaper -> Delning -> Avancerad Delning

Bocka i dela ut mapp > Tryck på Behörigheter > Lägg till > Skriv namnet på kontot -> sedan OK -> Välj om kontot skall ha rättigheterna Läs, modifiera eller allt (inklusive radera) och sedan OK. (Här kan du välja om du vill radera behörigheten Everyone eller ej - t.ex av säkerhetsskäl)

Nu har du en permanent utdelning som är direkt bunden till ett enda konto. Endast det kontot (och administratörer) har möjlighet att logga in på den utdelningen.

Nätverksfliken, som visar vilka mappar och datorer som är utdelade, fungerar ironiskt nog 500 gånger bättre från en Linux maskin än från Microsofts egna

Om det är en windows dator jag mappar upp shares på så använder jag alltid nätverksenheter

Tyvärr är det inte helt omöjligt att windows tappar anslutningen till nätverksenheten till höger och vänster... but this is the life...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kilroy:

Det är ju samma konto som jag loggar in på datorn med?

När jag loggar in på datorn när jag sitter framför den så loggar jag in med mitt microsoft konto.

Jag har alltså inget rent lokalt konto på den datorn.

Absolut men det heter också @<MS-domän typ live.com, hotmail.com> som indikerar att det är en domänanvändare hos MS.
Du kan köra whoami i kommandotolken och/eller skapa egen ny lokalanvändare som du fått tips om.

MS och Windows är såhär korkat, pröva även återställa nätverksinställningar på alla datorer om det skulle fortsätta krångla. Att du måste logga in kan bero på NTFS-behörigheter i Egenskaper>Säkerhet. Du kan behöva lägga till "alla" där.