LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej, yes precis, kopplat såhär:

CCWGTV -> Reciever -> HDMI (Ultra High speed 8k) -> LG Oled eARC HDMI porten

Jag har testat massa olika ljudlägen och det hjälper inte tyvärr.
Bilden är före, på de appar som det är värst, ca 250-300ms

Finns det synk auto på yamahan? Har det på sony recivern hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du stängt av eco-läget på nya?

Jepp, er vel bara å skru opp oled brightnesd til 100 och hoppas på vinst i panellotteriet.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Finns det synk auto på yamahan? Har det på sony recivern hemma

Ja den har den funktionen, men jag kan inte sätta den på annat än "Manual" . Har läst lite och det verkar som att TV behöver ha samma funktion. Saknar LG detta eller behöver jag göra nåt mer?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Är det nån som har en 77A1 här som kommer åt att mäta avståndet från nedre VESA-hålet till nederkant på tv:n?

Jag har en 77A1 ny i kartong som ska upp på vägen här men jag ska förstärka väggen först med extra reglar.
Har lite trångt i vardagsrummet och vill inte behöva packa upp tv:n förrän det är dags att hänga upp den.

Vet ej om hålen är likadant placerade på de andra modellerna (B1, C1 och G1).
Jag tycker det är dåligt att den här informationen inte finns att hitta i manualen.

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonecliff:

Är det nån som har en 77A1 här som kommer åt att mäta avståndet från nedre VESA-hålet till nederkant på tv:n?

Jag har en 77A1 ny i kartong som ska upp på vägen här men jag ska förstärka väggen först med extra reglar.
Har lite trångt i vardagsrummet och vill inte behöva packa upp tv:n förrän det är dags att hänga upp den.

Vet ej om hålen är likadant placerade på de andra modellerna (B1, C1 och G1).
Jag tycker det är dåligt att den här informationen inte finns att hitta i manualen.

Jag kommer inte riktigt åt men skulle säga cirka 20 cm.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja den har den funktionen, men jag kan inte sätta den på annat än "Manual" . Har läst lite och det verkar som att TV behöver ha samma funktion. Saknar LG detta eller behöver jag göra nåt mer?

Testat en annan hdmi ingång på tv'n än att köra med samma där du kör eArc? (CCwGTV -> Receiver -> TV (ej eArc), och ta ljudet direkt från CCwGTV ? Eller att köra CCwGTV direkt i TV'n?

Skrivet av stonecliff:

Är det nån som har en 77A1 här som kommer åt att mäta avståndet från nedre VESA-hålet till nederkant på tv:n?

Jag har en 77A1 ny i kartong som ska upp på vägen här men jag ska förstärka väggen först med extra reglar.
Har lite trångt i vardagsrummet och vill inte behöva packa upp tv:n förrän det är dags att hänga upp den.

Vet ej om hålen är likadant placerade på de andra modellerna (B1, C1 och G1).
Jag tycker det är dåligt att den här informationen inte finns att hitta i manualen.

Varje molly i en gipsvägg ska klara ca 20kg. Så rent teoretiskt behöver du inte regla upp, men känns alltid skönare för sinnet Har 2 skruv i en regel och 4 molly i dubbelgips. Kunde min gamla 60" plasma som vägde bly hänga uppe i 10 år så ska nog denna lätta saken klara av det också.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Testat en annan hdmi ingång på tv'n än att köra med samma där du kör eArc? (CCwGTV -> Receiver -> TV (ej eArc), och ta ljudet direkt från CCwGTV ? Eller att köra CCwGTV direkt i TV'n?

Varje molly i en gipsvägg ska klara ca 20kg. Så rent teoretiskt behöver du inte regla upp, men känns alltid skönare för sinnet Har 2 skruv i en regel och 4 molly i dubbelgips. Kunde min gamla 60" plasma som vägde bly hänga uppe i 10 år så ska nog denna lätta saken klara av det också.

Värt att tänka på är att 20Kg bärighet i ett gipsankare är om gipset i övrigt är oskadat och kraften är rakt ner från ankaret (tänk en tavla eller något) så fort man har flera ankare och dessutom har vridmoment från något som hänger en bit ut från väggen så blir det snabbt helt andra krafter

När gipset börjar böja sig utåt är det för mycket belastning, så ankarets specifikation kan i många fall stämma ganska dåligt. Flera ankare i samma linje (vilket de flesta väggfästen kräver) försvagar gipset på sämsta tänkbara sätt

Har man bara gips så bör man fästa en skiva utanpå väggen med utspridda ankare, sen sätta fästet i skivan. Skivan kan då med största säkerhet träffa minst en regel dessutom

Permalänk
Skrivet av Fade:

Varje molly i en gipsvägg ska klara ca 20kg. Så rent teoretiskt behöver du inte regla upp, men känns alltid skönare för sinnet Har 2 skruv i en regel och 4 molly i dubbelgips. Kunde min gamla 60" plasma som vägde bly hänga uppe i 10 år så ska nog denna lätta saken klara av det också.

Gips? Här är det tretex på väggen, bor i en gammal kåk.

Nu har jag tagit upp ett hål för inspektion och det finns timmer bakom tretexen så där är det lugnt.
Däremot så måste jag sätta ett par reglar i den gamla halvt igenbyggda dörröppningen där ena sidan av väggfästet hamnar.
Utanpå det blir det spånskiva för att täcka öppningen.

Tackar Shakermaker, får till samma mått utifrån bild på baksidan av 77A1.

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Medlem

Hej knapparna på kontrollen till prime, rakuten(vad det nu är) Netflix etc. Kan man koppla dessa till andra appar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmiq:

Hej knapparna på kontrollen till prime, rakuten(vad det nu är) Netflix etc. Kan man koppla dessa till andra appar?

Tror inte det, men vet du om att det finns stöd att ha snabbknappar ändå?
Håll in 0 så får du upp ett fönster där du kan välja dem. Jag har t ex att YouTube öppnas när jag håller in 2.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror inte det, men vet du om att det finns stöd att ha snabbknappar ändå?
Håll in 0 så får du upp ett fönster där du kan välja dem. Jag har t ex att YouTube öppnas när jag håller in 2.

Aha är det så. Smidigt. Kan man även koppla till olika hdmi där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Aha är det så. Smidigt. Kan man även koppla till olika hdmi där?

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ok då måste man bara komma ihåg alla siffror.

Permalänk

1 vecka gammal A1 77" och detta har dykt upp. Vågräta streck från vänster kant och inåt cirkus 15-20 cm. Någon som har en aning om vad det kan vara och varför?

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort skyddsfilmen?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Har du tagit bort skyddsfilmen?

Yes, det har jag!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

1 vecka gammal A1 77" och detta har dykt upp. Vågräta streck från vänster kant och inåt cirkus 15-20 cm. Någon som har en aning om vad det kan vara och varför?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Felsökning steg 1A: Syns det över TV:ns egna menyer? Om ja, då är det troligtvis något med panelen. Kanske behöver köra en Panel Refresh?

Syns det bara på bilden från källan/appen etc? Då är det något med den som är fel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Felsökning steg 1A: Syns det över TV:ns egna menyer? Om ja, då är det troligtvis något med panelen. Kanske behöver köra en Panel Refresh?

Syns det bara på bilden från källan/appen etc? Då är det något med den som är fel.

TVn är faktiskt precis klar med vad LG kallar Pixel Cleaning (samma sak som Panel Refresh?) och problemet försvann, iaf problemet på bilderna. Nu dök det istället upp liknande på samma sida av TVn men högre upp.

Edit: Det syns även på TV-menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

1 vecka gammal A1 77" och detta har dykt upp. Vågräta streck från vänster kant och inåt cirkus 15-20 cm. Någon som har en aning om vad det kan vara och varför?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag fick liknande artefakter när jag hade min dator som källa och hade ställt in den på 120p. Artefakterna försvann när jag ändrade till 60p.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

Problemet är nu borta, men hur ska man tolka detta? Första gången jag äger OLED, är det sånt här som kan ske? Därav funktionen pixel cleaning finns misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Problemet är nu borta, men hur ska man tolka detta? Första gången jag äger OLED, är det sånt här som kan ske? Därav funktionen pixel cleaning finns misstänker jag.

Om det är borta så är det väl borta. Någon liten felkalibrering i drivningen som den själv fixade. Om det återkommer så är det absolut något att fundera över, men det verkar som att mycket småproblem fixar sig under de första timmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Ok då måste man bara komma ihåg alla siffror.

Jag kör siffrorna 1-4 på hdmi 1-4, sen appar på resten som inte finns som logo på fjärrkontrollen

Permalänk

Kanske en dum fråga det här...
Sitter det en skyddsfilm på glaset som ska tas bort? (77A1)

Satt iofs röda klisterlappar i nedre hörnen som indikerade detta men det drog inte upp nån film när jag tog bort dem.

Läste på något annat forum där någon pillat bort en film men det var nån typ av filter så dom förstörde tv:n.

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stonecliff:

Kanske en dum fråga det här...
Sitter det en skyddsfilm på glaset som ska tas bort? (77A1)

Satt iofs röda klisterlappar i nedre hörnen som indikerade detta men det drog inte upp nån film när jag tog bort dem.

Läste på något annat forum där någon pillat bort en film men det var nån typ av filter så dom förstörde tv:n.

Ja
https://youtu.be/vzBYWwV5tHA?t=272

Permalänk

Någon annan som har fått abnormalt liten undertext när ni använder Netflix?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Hej en fråga som kanske dryftats förr men hittar inget när jag söker på ”reklam” i tråden.

Har fått 3 fria månader med Cmore men då kräver den att man måste logga in på sin LG tv och har jag låtit bli då jag (tror iaf) fick tipset av Laxpudding att om man låter bli det så slipper man reklamen? Kan det stämma eller är det bara jag som inbillat mig? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

Hej en fråga som kanske dryftats förr men hittar inget när jag söker på ”reklam” i tråden.

Har fått 3 fria månader med Cmore men då kräver den att man måste logga in på sin LG tv och har jag låtit bli då jag (tror iaf) fick tipset av Laxpudding att om man låter bli det så slipper man reklamen? Kan det stämma eller är det bara jag som inbillat mig? 😅

Jag har inte loggat in och känner inte igen någon reklam som andra pratar om. Har endast installerat svt och kört den och youtube utan inloggning

Annars kör jag extern källa (pc/steam deck) 99% av tiden

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag har inte loggat in och känner inte igen någon reklam som andra pratar om. Har endast installerat svt och kört den och youtube utan inloggning

Annars kör jag extern källa (pc/steam deck) 99% av tiden

Ja precis samma här och vill inte förstöra lugnet med att chansa med Cmore appen, då ser jag hellre på datorn men skulle vara bra om någon tjomme kunna bekräfta om det stämmer

Permalänk
Medlem

Går det att välja om man ska se i HDR eller dolby vision om materialet man ska titta på har båda?

Den verkar automatiskt välja HDR (identifiera med loggan i övre högra hörnet) om båda finns tillgängliga. Men jag vill se det i dolby vision. Ser jag något som bara har dolby vision så notifierar den mig istället med dolby vision texten i samma hörn på TV’n.

Eller ännu bättre, ställa in så att den automatiskt alltid väljer dolby vision om båda är tillgängliga, istället för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Går det att välja om man ska se i HDR eller dolby vision om materialet man ska titta på har båda?

Den verkar automatiskt välja HDR (identifiera med loggan i övre högra hörnet) om båda finns tillgängliga. Men jag vill se det i dolby vision. Ser jag något som bara har dolby vision så notifierar den mig istället med dolby vision texten i samma hörn på TV’n.

Eller ännu bättre, ställa in så att den automatiskt alltid väljer dolby vision om båda är tillgängliga, istället för HDR.

Misstänker att den automatiskt ställer in beroende på material, har du det kopplat via HDMI kan du ändra inställningen EOTF i HDMI Signaling Override menyn.

https://www.youtube.com/watch?v=Cq_hh0rOArk&ab_channel=HDTVTe...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B