Veckans fråga: Vad önskar du i din jobbdator?

Permalänk
Medlem

Anslutningar och ett skönt tangtbord.
Vill inte behöva springa runt med en dongel utan vill snabbt kunna koppla in ett USB eller RJ45 kontakt.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Thinkpad T14, och har alltid med mig en separat, bärbar 15.6"-skärm.
Med laddare, mus, sladdar blir det ganska mycket att släpa. Så lägre vikt är prioriterat.
Med lägre vikt skulle jag gå upp i skärmstorlek till 15.6" el 16", eller lägga till ytterligare en bärbar skärm.

Kör RDP/Citrix in till utvecklingsmaskiner och beräkningsmaskiner, så CPU, grafik och lagring i laptoppen är i nästan oväsentligt.
Skulle jag köpa en laptop privat, skulle det dock vara prioriterat.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Inaktiv

En Thinkpad utvecklad av IBM. Lenovo är absolut dynga i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sen sätter du ju fingret på något: det borde finnas laptops för såna som alltid behöver använda RJ45 eller parallellport eller SCSI-gränssnitt. Men designar man för majoriteten kunder räcker Thunderbolt- och/eller USB-adaptrar väldigt långt och man får en betydligt mer flyttbar dator.

För den stora massan och en mycket klumpare och sämre produkt för de som har högre krav på att kunna kommunicera med olika enheter.
Jag själv bryr mig inte om hur mycket själva laptoppen väger, det jag bryr mig om är vad vikten på allt jag måste ha med mig blir och hur klumpigt det blir.
En dongel är kanske inte tung, men jobbigt att ha med hela tiden. Jag själv skulle vilja ha en sdkortläsare för de små sdkorten. Om adapter behövs så har man en adapter, då typ stora sdkort utan adapter knappt finns idag.

Permalänk
Medlem

Har flertalet jobb-datorer för olika bruk.

Min ”kontorsdator” är en HP Elitebook 850 generation okänd, kanske G5? En i7/8GB/512GB
Den är toppen på alla sätt.
TB3 port
RJ45
HDMI
2xUSB
Dockningsport
Hörlursuttag
15” 1080p skärm

Har haft den i flera år, ramlat på den, tappat den och burit runt den. Batteri börjar bli sådär, men den är helt otroligt grym tycker jag. Hållbar samt har rätt saker. Kanske skulle vilja ha en USB kontakt till, annars är den fulltalig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Har en Macbook Air M1 som jobbdator och tycker den är fenomenal. Låg vikt, helt ljudlös, bra batteritid och god prestanda. Det enda jag har att klaga på är anslutningarna och det eviga jonglerandet med donglar under möten...

Har du lyckats få till dubbla externa skärmar över usbc/displayport? Det är absolut ett krav för mig. Jag får inte till det. Enda sättet jag hört är att installera windows på den men det funkar inte i jobbdatorfallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Har du lyckats få till dubbla externa skärmar över usbc/displayport? Det är absolut ett krav för mig. Jag får inte till det. Enda sättet jag hört är att installera windows på den men det funkar inte i jobbdatorfallet...

DisplayLink:
https://www.macworld.com/article/675869/how-to-connect-two-or...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Har du lyckats få till dubbla externa skärmar över usbc/displayport? Det är absolut ett krav för mig. Jag får inte till det. Enda sättet jag hört är att installera windows på den men det funkar inte i jobbdatorfallet...

Ja precis, det är displaylink som gäller. Eftersom jag inte gör något grafiskt krävande så fungerar det bra. Numera kör jag dock en ultrawide istället för dubbla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ja precis, det är displaylink som gäller. Eftersom jag inte gör något grafiskt krävande så fungerar det bra. Numera kör jag dock en ultrawide istället för dubbla skärmar.

Vet du om det funkar med daisy chain?, jag kör inte en vanlig docka utan två skärmar sammankopplade med displayportkabel. 2st P2421dc. Sitter ju usb-portar på skärmen så det räknas kanske som en hub...

Permalänk

Sitter själv på en hp probook med 16gb just nu, 32gb hade varit att föredra:)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest idag är att många bärbara saknar inbyggd nätverkskontakt och att man måste ha en hel hoper donglar med sig för att lösa sitt arbete.

Donglar är något som får fötter oerhört lätt.

Med många donglar kommer nästa problem - att det tar slut på USB-portar på datorn.

Funderar på om det skulle vara en lösning att fästa dockan med dubbelhäftande tejp på datorn så att det inte tar slut portar lika lätt. Men kontakterna för USB-C är skitkänsliga.

Permalänk
Medlem

Inbyggd nätverkskontakt var ett måste-krav från min sida när jag letade ny jobbdator. Kopplar upp mig mot hårdvara genom den och en dongel är mycket meckigare än en smidig inbyggd port.

Permalänk
Medlem

Har en HP Elitebook 830 G8. Helt OK dator, dock är 8GB ram för lite 2022. Bara teams med kamera igång käkar ju upp allt det där...
Saknar min gamla jobbdator på förra jobbet, en Surface laptop. Bästa jag har haft! Byggkvaliteten är fantastisk, tangenbordet riktigt skönt och bra specs.

Det jag däremot saknar i alla laptops 2022 är en 1080P kamera som har hyfsad kvalitet.

Kanske lite OT: Skärm med inbyggd strömförsöjning/docka är det bästa jag köpt! Så smidigt!

Permalänk
Medlem

Hade en lång diskussion med vår IT-avdelning inför inköp av nya datorer till våra utvecklare (jag själv inräknad). Hade några specifika krav som vi fick uppfyllda (MacOS fick jag inte igenom, så allt baserat på att det är en Windows-laptop).

  • 45w CPU, vilket innebär 15" eller större (vi fick 16", hade det gått att få en Intel CPU på 45w i en 13" hade vi tagit det). I princip alla, även XPS 13", har 15w CPU med färre kärnor, betydligt sämre turbo och låg klockhastighet vid last på flera kärnor.

  • Diskret grafikkort så att vi kan köra en del ML-grejer lokalt samt ha avlastning av Teams video encoding på GPU istället för CPU (nVidia A2000 överlag utrullat, A6000 för de som jobbar mer med ML)

  • Thunderbolt 3/4 så vi kan köra bra dockor, ser dock fram emot att USB4 med 200w laddning rullar ut på bredare front

  • 64 Gb RAM

  • 1Tb+ NVMe

Vi fick igenom allt och landade i Lenovo P1 Gen 5 vilken jag är väldigt nöjd med prestandamässigt. Min är tyst, bra prestanda i allt jag slängt på den än så länge. Som dag och natt jämfört med den X1 Carbon jag hade tidigare, den var helt omöjlig att försöka utveckla på.

Ovan summerar mina krav på hårdvara. På mjukvarusidan är det såklart en evigt pågående diskussion om local admin vs. övergripande säkerhet vs. att ha nog med frihet att testa nya saker, bibliotek, lösningar och så vidare.

Permalänk
Medlem

Bättre batteri tid åtminstone 10 timmar under last och ljusstyrka för soljus. 17 tum skärm. Kylning som inte låter som en orkan så fort man kompilerar. Minst 32gb ram gärna 64.
Sitter idag med en hp som har så känslig platta att det räcker att luta handen bredvid plattan för att få ett klick på random ställe. Man blir ju tokig för mindre. Och batteriet räcker 3.5 timmar

Permalänk
Medlem

Till er som gör tunga grejjer på jobbdatorn.
Själv kört jag en dell minitower som jag tar med mig. Den är lätt och ”bärbar” samt med en ”desktop i7” så har jag prestanda som räcker till det mesta.

Jag brukar fjärra till den från min HP Elitebook 850.
Jag får vad jag vill, alternativet hade vart att köra någon jättestor laptop, men min mini-burk är jättesmidig och har följt med till halva Sverige.